Die zagen wij niet aankomen. Een Chinese Navara-kloon biedt meer luxe dan een heuse Mercedes-Benz?
Tegenwoordig zien we dat auto’s telkens meer op elkaar gaan lijken. In technisch opzicht is dit vaak al het geval, maar ook het uiterlijk van auto’s wijkt telkens minder af. Met name bij bedrijfsauto’s zie je dat. Eén model wordt door soms wel vier merken verkocht met een andere badge, naam en vaak hooguit iets afwijkende grille.
Dat is met deze Dongfeng Ruiqi 7 ietsje anders. Het is de zoveelste variant op een bestaande auto. De basis van de auto is namelijk de Nissan Navarra. Je weet wel, de auto die ook als basis dient voor de Renault Alaskan én Mercedes-Benz X-Klasse.
Chinese Navara-kloon
Gek genoeg heeft Dongfeng geprobeerd de Ruiqi hoger in de markt te zetten dan de Nissan Nivara. Zo is er een compleet afwijkend front op gekomen waarmee de auto zo’n 3,5 centimeter langer is.
Ondanks de afwijkende voorzijde is overigens de rest wel overduidelijk Nissan Navara. Logisch, daar heb je nu eenmaal minder vrijheid om te ‘ontwerpen’. De vorm van de cabine en laadbak ligt nu eenmaal vast bij dat soort auto’s.
Dat niet alleen, de Dongfeng Ruiqi heeft een afwijkend en luxer interieur. Sterker nog, het ziet er zelfs een stukje weldadiger uit dan de Mercedes-Benz X-Klasse.
Techniek
Chinese fabrikanten zijn nu dermate goed dat ze met dezelfde basis een luxere auto kunnen maken dan Mercedes-Benz. Het moet niet gekker worden.
Dan de techniek van deze bijzondere bedrijfswagen. Je kunt kiezen achter- of vierwielaandrijving. Qua motoren is er keuze uit benzine of diesel, aldus Carscoops. De vorige generatie was er zelfs als EV, misschien dat deze ook weer terugkeert.
Stiekem zou het voor Nederland best een aardige aanbieding kunnen zijn. Een Tesla Cybertuck of GMC Hummer EV is overkill voor ons koude kikkerlandje, maar een compacte pickup met elektrische aandrijving klinkt stiekem best goed.
Meer lezen? Dit zijn de 25 snelste pickups!
bernoulli zegt
Wanna see my Dong?
milanomt zegt
Ik volg de Chinese automarkt altijd met veel plezier. Op electronica gebied zijn ze inmiddels erg bij de tijd, Xiaomi zal t.z.t ook hier marktleider worden en hun producten gebruik ik graag! Alleen de data die naar China verstuurd wordt is wel een groot ding…. Ik schat dat binnen een jaar of 2 dit soort auto’s hier ook verkocht gaan worden alleen de BPM zal een dingetje gaan zijn.
mashell zegt
Als je een Europese auto in China op de markt brengt dan moet de data van Chinese consumenten in China blijven. Dat soort regels hebben we ook (in zwakke vorm) ook in de EU. Of Xiaomi, Tesla, Google en Facebook zich daar echt aan houden is een ander verhaal.
potjak zegt
Hoezo is dit luxer? Op het plaatje ziet het er leuk uit, materiaalgebruik e.d. kun je zo niet beoordelen. Heb het idee dat de naden in de stoelen en deurbekleding gevormd zijn in het materiaal en geen stiknaden zijn. Dat doet toch behoorlijk af aan het “luxe” gevoel.