Onze gewaardeerde parttime editor en liefhebber van rokertjes schreef al eens eerder over een mogelijke fusie tussen SAIC en Nanjing. Er was destijds een intentieverklaring maar eind deze maand zullen de twee bedrijven een definitieve overeenkomst tekenen. Een nieuwe Automotive Giant is opgestaan?
Volgens de Birmingham Post krijgt Nanjing Automobile Corporation (NAC) na deze deal meer dan 15% van de aandelen van Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) in handen. Volgens insiders zou de deal geen invloed hebben op de MG-TF productie in Longbridge.
De planning is om op 26 december een handtekening onder de fusiepapieren te zetten, op dat moment is SAIC de grootste Chinese autoproducent met een productie van ruim 1,6 miljoen auto’s (via chinacartimes.com).
LC zegt
Dus door smoke kan je de toekomst wellich voorspellen. ;)
vla zegt
–edit: zullen we nu weer eens ontopic proberen?–
robert zegt
handtekenjing. Is dat een nieuw woord?
StormRAM zegt
@ robert: je bent me voor…. handtekenjing; wel een leuke woordspeling :D
StormRAM zegt
nu even ontopic reageren ;) : en nu maar hopen dat de Chinezen nu toch echt goede auto’s gaan bouwen.
Johnny S zegt
Zo zeg,
Ik hoop dat er niet nog meer ”plastice” auto’s bijkomen!!!
Chinese producenten denken dat ze die ‘plastice’ auto’s hier kunnen verkopen,maar ze worden alleen maar afgekraakt
Johnny S zegt
@ Robert
@StormRam
Misschien dacht ie in het Chinees na : Handteke’Njing’
:D :D :D :D
mashell zegt
Chinese Leyland? Met Rover en MG? Zouden ze daar in Engeland om kunnen lachen of zouden ze denken “ohh no, not again”?
Lamborghini zegt
even china + autos in het algemeen
die chinezen kunnen echt geen autos ontwerpen,maken :P
vincegail zegt
@mashell
Dat belooft inderdaad niet veel goeds. Leyland? Bestaat dat nog? (nee)
Hoeveel miljard pond was de put die ze achtergelaten hebben? (veel)
Patrick zegt
Alsof de Duitsers wel auto’s kunnen ontwerpen, de laatste 10 jaar braken de Audi fabrieken steeds dezelfde gepimpte skoda’s uit.
Rutgertje zegt
Ik lees hier altijd een hoop kritiek op chinese auto’s. Wie van jullie heeft er in gereden ? Wie, wie hoor ik daar? Niemand ? Of toch ? Nee ?
Patrick zegt
Rutgertje, ze vinden zichzelf gewoon stoer als ze chinese auto’s kunnen afbreken, gebruik makend van hun made in china PC of laptop.
W!d zegt
Deze fusie is denk ik een serieuze bedreiging! De modellen zijn misschien outdated, maar ik denk dat het merk MG nog steeds een hoop harten sneller doet kloppen. De techniek hoeft niet goed te zijn (immers is er nog nooit een goede auto van de Leyland band afgerold, dus waarom nu wel?) maar als de chinezen het lukt om emotie te kopen geef ik ze een goede kans.. de auto blijft toch een beetje een emotieproduct! Daarbij hebben deze merken al een groot marktaandeel in eigen land en weten ze inmiddels wel de basics van het autobouwen, en twee weten meer dan één.. kom maar op!
six trey zegt
Er is tot nu toe nog niet veel kwaliteit uit china gekomen hopelijk veranderd dat nu
Patrick zegt
Six trey: wat zijn jouw slechte ervaringen met chinese auto’s?
Rick dos zegt
@Rutgertje
*Pfffffft*
Nee, sorry, dat was ik. Heb net Chinees gegeten. Dan beginnen die verdomde darmen te werken en dan krijg je dat.
Maar bedankt dat je iedereen net op dat moment stil hebt gekregen. Gelijk alle aandacht op mij gericht! Thx for nothing man!
Patrick zegt
Het is schrijnend te moeten vaststellen dat de chinezen wel goed genoeg zijn om als slaafjes te dienen om electronica in elkaar te steken, of H&M kleding te naaien, maar als ze er over denken om auto’s te bouwen schreeuwen er hier steeds enkelen moord en brand omdat hun statussymbool uit een land komt dat ze amper kennen.
autoblogger zegt
Mooi gesproken Patrick!
Chrizzzie zegt
Dit is niet echt een verrasing voor mij. Beide merken zijn staatsbedrijven. (Zover ik weet de enige twee van formaat in China die dat voor 100% zijn). Het is dus neit raar dat ze onder druk van de Chinse regering samen zullen moeten werken.
Beide merken hebben voorlopig de grootste moeite om aan de vraag te voldoen binnen de Chinese merken. Dit is de voornaamste reden waarom China nog niet veel auto´s exporteerd en dus NIET de kwaliteit van de auto. Daarnaast als ze hun auto´s massaal gaan exporteren dan zullen ze niet hun handen branden aan de Europese markt maar veel eerder aan de developing markets zoals India, Iran, Turkije, rusland, indonesie. Daar valt veel meer te halen. Daarna zullen ze pas gaan investeren om massaal naar Europa te komen.
Conclussie: De bal licht bij de Chinese en niet bij ons zoals Europeanen menen!