China moet keihard terugslaan naar Europa, als het aan de Chinese autobouwers ligt.
Vorige week was eindelijk het hoge woord eruit: de EU gaat de Chinezen keihard aanpakken. Er komen importtarieven tot bijna 40% op Chinese auto’s. Dat zal ze leren om goedkope auto’s op de markt te zetten.
De grote vraag is nu: hoe gaat China hierop reageren? Afgelopen dinsdag heeft de Chinese autoindustrie hierover vergaderd. Bij deze gezellige meeting – opgezet door het Chinese ministerie van economie – waren SAIC en BYD aanwezig, maar ook BMW en Volkswagen. Die laatste twee produceren natuurlijk ook auto’s in China.
De Chinese autofabrikanten riepen op tot stevige tegenmaatregelen. Zo stelden ze voor om het eerder geopperde importtarief op auto’s grote motoren te verhogen. Er liggen namelijk plannen om een importtarief tot 25% in te voeren op Europese auto’s met een motor groter dan 2,5 liter. Dat vonden BMW en Porsche (die ook aan tafel zaten) waarschijnlijk niet zo’n tof idee.
Overigens is nog niet alles in kannen en kruiken. Europa heeft gezegd dat ze de tarieven 4 juli ingevoerd worden, TENZIJ er voor die tijd nog een deal gemaakt kan worden. Ze staan dus nog open voor onderhandelingen met China.
Er zijn aan beide kanten natuurlijk partijen die er belang bij hebben dat de boel gedeëscaleerd wordt. Enerzijds de Chinese autofabrikanten, maar ook de Europese fabrikanten die auto’s in China bouwen óf auto’s in China verkopen.
mashell zegt
En zo begint een handelsoorlog die van alles en nog wat duurder zal maken dan het hoeft te zijn en als meest positieve effect zal hebben dat de rijen bij de kassa van de Action niet meer zo lang zullen zijn.
panam1 zegt
Chinezen hebben al een import heffing van 25 tot 47 procent ex 17% btw op buitenlandse wagens/import – dus Europa doet niets anders dan dit gelijk trekken, en China wil er nu dus nog eens 25% bovenop doen . De Chinezen zijn hier echt niet het slachtoffer hoor – ze krijgen een koekje van eigen deeg!
rogerzz zegt
Het zou wel ‘eerlijk’ zijn van ons om dan ons percentage gelijk te trekken aan het Chinese percentage inderdaad.
iphonistvongates zegt
De hoofdrolspelers zouden de geschiedenisboeken er eens op moeten naslaan over het succes van het beoogde resultaat van handelsoorlogen. Er zijn zo’n 14.854 artikelen te vinden in 228 verschillende talen (incl. Fries, latijn en sanskriet). Tussen elke 2 regels staat in onzichtbaar inkt genoteerd: Zero Sum Game. Handelsoorlogen stoppen ook ineens omdat de acteurs wakker worden c.q. zelfbewust raken van de echte problemen in de 1ste t/m de 4de wereld. Tevens is het zeer slecht voor de financiën van de gewone man, vrouw, non-binair en andere X-personen.
tristant zegt
Maar hoe kunnen we dan het klimaat redden als EVs zo duur gemaakt worden?
MarcoM zegt
Niet. Het gaat helemaal niet om het milieu.
maotje zegt
@marcomanta. Hij heeft t over het klimaat.
MarcoM zegt
Klopt.
MarcoM zegt
En zo spekken we elkaars overheid.
w0ut zegt
Huh, dat hadden die sjienezen toch al.
Daarom dat buitenlandse merken daar massaal fabrieken bouw(d)en.
audirs3 zegt
Hopelijk verkoopt BMW daar straks geen enkele auto meer. Dan hoeven ze ook niet de Chinese autokopers meer te bedienen en kunnen ze gewoon weer eens subtiel mooie auto’s gaan bouwen in plaats van al die ordinaire troep van de laatste jaren.