De Chinese elektrische auto’s blijven in de showrooms staan in Europa.
Xpeng, BYD, Nio. Aan het merkaanbod ligt het niet. De keuze is reuze voor de consument of zakelijke rijders die een elektrische auto overweegt. De EV is echter minder in trek op Europees gebied, daar voelen met name de Chinese merken de pijn van.
Verkoop Chinese elektrische auto’s
Er is duidelijk wat gaande, de cijfers liegen niet. In augustus 2024 werden er maar liefst 48 procent minder Chinese EV’s verkocht in Europa in vergelijking met augustus 2023. De Chinese EV’s vertegenwoordigen de laatste verkoopaantallen in 18 maanden tijd. Daarover bericht Bloomberg. In Nederland is het niet veel beter.
De pijn komt extra hard aan bij auto’s uit China. Europese elektrische auto’s verkopen ook niet als warme broodjes, maar deze groep voertuigen heeft in elk geval niet te maken met importheffingen. EV’s geproduceerd in China wel, dat maakt ze duurder en daardoor onaantrekkelijker.
De gouden tijden voor de Chinese merken lijken nu al te zijn geweest. Voorlopig lijkt het er niet op dat de importheffingen gaan verdwijnen. Bovendien is de algeheel vraag naar elektrische auto’s minder en minder in Europa. Meerdere Europese landen, waaronder Nederland, bouwen voordeeltjes zoals een aanschafsubsidie af. Daardoor kiest de Europeaan toch weer sneller voor een auto op benzine.
MG zag de verkopen in augustus 2024 in Europa verdampen met 65 procent. BYD verkocht daarentegen meer auto’s. MG was goed voor 3.037 verkopen in Europa, BYD 3.329 verkopen. De top 5 bestaat verder uit Xpeng met 675 verkopen en Great Wall met 205 verkopen in Europa. Volgens Jato Dynamics waren alle Chinese merken samen goed voor 14.843 verkopen in Europa. Wat dus bijna een halvering is in vergelijking met augustus 2023.
Dat BYD het beter doet dan MG zal hard aankomen bij het merk. BYD heeft grootse plannen voor Europa, met zelfs het bouwen van een fabriek op Europese bodem. Daarmee omzeilen ze de importheffingen en gaat dat mogelijk helpen om nog meer verkopen te behalen.
rollingstoned zegt
“MG zag de verkopen in augustus 2024 in Europa verdampen met 65 procent. BYD verkocht daarentegen meer auto’s. MG was goed voor 3.037 verkopen in Europa, BYD 3.329 verkopen. De top 5 bestaat verder uit Xpeng met 675 verkopen en Great Wall met 205 verkopen in Europa. Volgens Jato Dynamics waren alle Chinese merken samen goed voor 14.843 verkopen in Europa. Wat dus bijna een halvering is in vergelijking met augustus 2023.”
Van Great Wall naar Great Fall dus…
mashell zegt
Met 3329 is het voor BYD ook wel Keep on Dreaming, Ik denk dat de overvloed van Chinese merken nu killing is, ze concurreren vooral elkaar de tent uit.
DAT zegt
Waan van de dag. De concurrentie met de Chinezen zal er niet minder op worden. Wat nodig is, is een samenhangende sterke Europese industriepolitiek. Ja, Europa, ja.
mashell zegt
Mee eens. Maar met de herinvoering van grens controles om de migranten stroom van de ene naar de andere lidstaat te stoppen geeft aan dat het in de politiek nu eerder minder dan meer Europa is. Jammer want minder Europa is gewoon minder welvaart voor Nederland en voor de andere lidstaten.
berlinetta zegt
Meer migranten is ook minder welvaart voor Europa, dus laten we daar ook scherp op blijven.
ty5500 zegt
Waar haal je dan vandaan? Westerse landen hebben migratie nodig. Er zijn altijd maar meer gepensioneerden t.o.v. de actieve beroepsbevolking. Er is een tekort aan arbeidskrachten in bepaalde sectoren die maar erg weinig nederlanders willen doen (rusthuizen, bouw, landbouw, bepaalde technische jobs enzovoort).
De integratie moet echter wel slimmer en gecontroleerder gebeuren zodat er voldoende integratie is en zekerheid is dat de juiste profielen worden aangetrokken zodat er effectief een meerwaarde ontstaat en ook voldoende mechanismen dat er x jaren bijgedragen moet zijn voor bepaalde voordelen genoten kunnen worden. Nu ontstaan er in bepaalde gevallen getto’s van amper geintegreerden en dat geeft immigratie een heel slechte naam. Plus dat een aantal immigranten het voor de massa die wel geintegreerd is verneuken maar dat heb je overal, bij toeristen, bij jongeren, bij voetbalsupporters enzovoort…
DAT zegt
Precies! De hele migranten discussie is verengd tot of PVV-xenofoob of LINKS-naïef. Bijna geen enkele partij heeft hier een intelligente oplossing voor.
berlinetta zegt
De Westerse wereld heeft niet meer migranten nodig. Er is al meermaals aangetoond dat meer migratie een korte termijnoplossing is voor vergrijzing. Op de lange duur maakt dat het probleem alleen maar erger.
Dat migranten het werk doen dat Nederlanders niet willen doen klopt, maar je vergeet wel een belangrijke nuance: Nederlanders willen dat werk niet doen voor het geld dat de werkgevers ervoor willen betalen. Of andersom: werkgevers willen het loon niet betalen dat Nederlanders ervoor willen hebben. Nu staat het werkgevers vrij om jan en alleman (of in dit geval: janusz en achmed) naar Nederland te halen om zo maximale winsten te behalen tegen minimale loonkosten. Dat dit ondertussen een enorme wissel op onze samenleving begint te trekken, maakt ze niet uit. De lusten zijn voor de werkgevers, de lasten voor de samenleving. Vaak zijn dit ook sectoren die nauwelijks iets bijdragen aan onze economie. Het gaat om slecht betaald werk. Nederland wordt daarmee steeds meer een lageloneneconomie. Het zijn sectoren die weinig opleveren en tegelijkertijd veel ruimte innemen (ruimte die veel beter besteed had kunnen worden).
Dat immigratie (en ook integratie) veel slimmer en gecontroleerder moet gebeuren, ben ik met je eens. Het probleem is alleen dat dat nu totaal niet gebeurd. Als je kijkt naar wat voor migranten ons land binnenkomen, dan heb je i) asielzoekers, ii) arbeidsmigranten en iii) hoogopgeleide kennismigranten. De eerste twee voegen nauwelijks iets toe aan onze economie. Ze doen voornamelijk het werk zoals hierboven omschreven en waarbij de lasten voor de samenleving groter zijn dan de lusten. Bovendien is al meermaals uit onderzoek gebleken dat veel asielzoekers amper aan het werk gaan en lang van een uitkering leven. Dat zal deels ook komen door slechte integratie, maar wat verwacht je dan? Het zijn mensen die uit een totaal andere wereld komen. Uit onderzoeken blijkt dat het overgrote deel van de Nederlanders minder migratie wil. Dat volgt ook uit de laatste verkiezingen. Logisch dat integratie voor geen meter gaat lukken.
Dan heb je nog de derde categorie en dat zijn de ‘hoogopgeleide’ kennismigranten. Ik zet hoogopgeleid bewust tussen aanhalingstekens, want nergens is vastgelegd wat een kennismigrant is. De enige voorwaarde is het verdienen van een bepaald loon. Er worden ondertussen ook mensen uit andere landen hierheen gehaald die hier komen te werken als kok, kapper of nagelstyliste. Denk je dat dat noodzakelijk is voor onze economie? Ik denk van niet.
Dan heb je nog de echte hoogopgeleide kenniswerkers. De mensen die bij ASML of Nexperia komen te werken zeg maar. Daarbij kan ik me voorstellen dat het noodzakelijk is voor onze positie op de wereldmarkt en dat het ook wel bijdraagt aan onze economie, maar tegelijkertijd trekken al deze kennismigranten ook een enorme wissel op onze voorzieningen: woningen, infra, onderwijs, OV, zorg. Er zijn overal personeelstekorten en dat wordt hierdoor alleen maar erger. En waar deze mensen wellicht goed zijn voor onze economie, merkt jan modaal er helemaal niks van. Die ziet alleen maar alles duurder worden en kan geen woning meer kopen, omdat de Indiër of de Chinees die hierheen komt met zijn belastingvoordeel veel meer te besteden heeft.
Tot slot geldt dat als onze welvaart al stijgt, deze welvaart ook verdeeld moet worden over veel meer mensen. Ja de Nederlandse economie is gegroeid in de afgelopen jaren, maar dat geldt ook voor de bevolking. Meer welvaart heb je alleen wat aan als je dat kan verdelen over hetzelfde aantal mensen, of althans een niet al te snel groeiend aantal mensen. Daar gaat het juist helemaal scheef.
Dus ja, ik ben er niet van overtuigd dat meer migranten per se meer welvaart betekent voor Nederland. Ik denk juist eerder dat we als land collectief armer worden. Niet alleen armer, maar ook ongelukkiger. Ik ken werkelijk niemand die nou echt blij wordt van al die vreemdelingen in ons land. Ik vraag me ook af of we hier niet grandioos spijt van gaan krijgen.
mashell zegt
Ben het niet 100% met je eens maar als de discussie op zo’n nette goed onderbouwde manier gevoerd wordt dan komen we er wel uit. Mijn complimenten!
berlinetta zegt
Dank! En iedereen mag uiteraard zijn eigen mening hebben en niet iedereen hoeft het met mijn visie eens te zijn. Ik denk alleen dat het feit dat we het niet eens zijn (en op korte termijn ook niet zullen worden) over migratie wel onderdeel van het probleem is. Zolang we er niet uitkomen en de migranten massaal naar NL blijven komen, wordt het alleen maar erger.
cdlop01 zegt
Al voor de extra heffing op Chinese auto’s verkochten de Chinezen in tegenstelling tot de absurde media aandacht in de pers en angsthazerij voor geen meter, ook niet in de lease, met uitzondering van MG en Volvo. Beiden verkopen goed vanwege Europese heritage. Byd doet buitengewoon weinig, Zeekr, Nio, Aiways en de hele meuk, nauwelijks significante verkopen.
Als je de autopers moet geloven rijdt iedereen Chinees zoveel aandacht voor elk nieuw model, item en noem maar op, om kotsmisselijk van te worden.
mashell zegt
Op zich doet de autopers gewoon haar werk, er is een nieuwe auto, die gaan ze testen. Die auto’s blijken niet slecht. Maar door gebrek aan vertrouwdheid, dealernetwerk, zekerheden in onderdelenvoorziening zijn ze voor de markt NOG niet echt interessant. Maar als ze vijf tot tien jaar doormodderen zijn het wel vertrouwde namen en kan de boel ineens omslaan. Daar zit de angst bij de fabrikanten!
Allison Burgers zegt
Als de Chinezen voor elk artikel over hun wagens ook een wagen zouden verkopen, dan zou het top gaan.
Praktijk is anders.
PunicaOase zegt
Hahahah, ja precies. Commotie om (bijna) niks. Je ziet die Chinese EV’s zelden tot nooit, ook niet over de grens. Niemand durft het aan (garantie, onderhoud, afschrijving). En de meesten vinden je een zielige pauper in zo’n ding.. Echt kansloos.
Hoop wel dat de verkoop van Europese EV’s weer wat aantrekt want voor veel gebruikers is dat een snelle, comfortabele en zuinige auto.. ook al weten de meeste dat niet door geen ervaring ermee.. koudwatervrees zeg maar..
deeeef zegt
stel. je koopt zo’n ding. nieuw 50k. je krijgt m nieuw mee voor. €39k over welk bedrag betaal je bijtelling?
Dr.Dre zegt
@deeeef, al krijg je hem voor niets, de catalogusprijs van het moment van aanschaf/ registratie is tellend. Op RDW.OVi is al tijden een tabje “fiscale waarde” te vinden. Werkt de Belastingdienst ook mee 😁.
Allison Burgers zegt
Ik bestelde tijdens Corona een wagen. Anderhalf jaar later later kwam hij eindelijk. Inmiddels 6K duurder. Leasemaatschappij betaalde de oorspronkelijke prijs (prijsprotectie) en ik betaal bijtelling over de prijs bij registratie. Dus over die 6K extra. Lekker krom…
ra-smit zegt
Maak van ‘verkopen’ maar ‘kentekenregistraties’ en haal daar dan alle dealer-demo’s vanaf. Dan blijven er bij de merken Byd, Zeekr, Nio, Aiways, enz bijzonder weinig verkopen over!
harrie zegt
In elk gehucht in Nederland zie je wel een ‘Great Wall’ zitten.
Dacht dat ze een stuk succesvoller waren met zo’n uitgebreid dealer netwerk.
ttr6 zegt
Ha ha ha, die is leuk!!
rollingstoned zegt
😁👍
Hubert zegt
Toch nog goed nieuwe op zo’n druilerige dag als deze.
audirs3 zegt
Te veel merken, slechte marketing en te grote verwachtingen.
Toen de Koreanen ooit kwamen was het redelijk overzichtelijk, met Kia, Hyundai, Daewoo en Ssangyong. En door veel geduld zijn Hyundai en Kia inmiddels niet meer weg te denken.
cdlop01 zegt
Idd, het is, zeker in de media, allemaal zo geforceerd en volstrekt overdreven berichtgeving.
marcomanta zegt
Hyundai heeft niet voor niets een fabriek in Tsjechie, die waren ook bang voor zo een maatregel, maar vooralsnog blijft Zuid Korea gespaard.
Waarom in de fabriek in Born niet de BYD laten bouwen?
auto62 zegt
Dromen zijn bedrog