Dit moet de topper van Leapmotor worden in Europa.
Een bekend Engels gezegde luidt: als je ze niet kunt verslaan, moet je je bij ze voegen. Die gedachte hebben de bazen van Stellantis wellicht gehad. Het moederbedrijf van merken als Fiat, Opel, Peugeot en Jeep kocht een groot belang in het Chinese Leapmotor. Zo heeft Stellantis ook wat melk in de pap te brokkelen op Chinees EV-gebied. En het blijft niet alleen bij pure elektrische auto’s bij dit Chinese merk. Dat blijkt wel uit het nieuwe model: de Leapmotor C10 met range-extender.
Wie niet dagenlang rondstruint op autowebsites of gewoonweg nog nooit gehoord heeft van een range-extender is hier een spoedcursus. De naam verklapt al een boel dus het is ook precies wat je denkt: een extender van de range. Die extender is een benzinemotor die elektriciteit opwekt en naar de accu stuurt. De stroom uit die batterij wordt vervolgens door een elektromotor gebruikt om die wielen in beweging te brengen. De aandrijving bij een EV met range-extender zoals deze Leapmotor C10 komt dus puur en alleen van de elektromotor.
Specificaties van de Leapmotor C10 met range-extender
Waar de volledig elektrische C10 een vermogen heeft van 218 pk, moet de range-extended versie het doen met 3 pk minder. Wat dat met de sprintsnelheden doet, weten we nog niet. De batterij is 28 kWh groot. Je kunt zowel AC- als DC-laden. Via de snelste weg kun je in 18 minuten, 72 kilometer elektrisch rijbereik bijladen.
Als de benzinetank leeg is, kun je met een volle accu 145 kilometer rijden volgens WLTP-berekeningen. Dat is verder dan welke PHEV in Nederland ook maar elektrisch kan rijden. Heb je wel getankt, dan kom je minimaal 950 kilometer ver. Ook zeker niet onaardig.
De bedoeling is dat je deze Leapmotor C10 met range-extender veel gaat zien. Deze versie van de crossover is een belangrijke voor Leapmotor in Europa zegt het merk. Daarvoor wil Leapmotor ”concurrerende prijs” hanteren. Wat die prijs dan is, vertelt het merk nog niet. De volledig elektrische C10 kost trouwens € 39.050.
De concurrent
Om te kunnen concurreren met de bekendste REEV (Range Extended Electric Vehicle) moet de C10 niet veel meer gaan kosten dan € 37.000. Dat is namelijk de instapprijs van de Mazda MX-30 R-EV. Overigens komt die REEV elektrisch maar 85 kilometer ver en met een volle tank 680 kilometer. Mocht de Leapmotor inderdaad onder de 37k zitten, dan kan de C10 het de Mazda weleens lastig maken. Of kiezen wij nuchtere Europeanen toch liever voor een Aziatisch merk dat we kennen?
barchettadriver zegt
Prijsverschil geeft alleraardigst aan dat een 40 kWh akkupack blijkbaar nog steeds 2-3 duizend Euro meer kost dan een benzinetank, brandstofmotor, generator en aansturing.
Toch zou ik eerder in de markt zijn voor een volledige EV. Die paar maal in het jaar dat ik verder moet met een auto red ik me wel door me dan aan te passen.
Zeker met flink wat solar op mn dak dadelijk (13 KW peak) kan ik aardig wat gratis km’s rijden.
Robert zegt
Volkswagen kan tevreden zijn; hun ID.3 is niet langer het meest kraak noch smaak ontwerp in autoland. Zelden zag ik een meer generiek ontwerp als dat van de bovenstaande C10.
wza1979 zegt
Rond de 20.000 dollar in China zelf.
Blijft wel verdacht veel aan de strijkstok hangen.
b00st zegt
Prijzen worden bepaald door marktwerking, niet door productiekosten * vaste winstmarge.
Youtube Premium (ik zeg maar iets) kost in andere landen vaak ook minder. Terwijl het exact dezelfde sevice is.
audirs3 zegt
Ik ben anti PHEV maar pro REEV (of EREV). Je hebt bij de REEV namelijk altijd het volle vermogen tot je beschikking in EV modus (een PHEV is dan vaak heel beperkt), de benzinemotor draait altijd op het optimale toerental, er is geen versnellingsbak nodig en geen kardanas. Voor het meeste woon-werk verkeer is een 30kwh accu ook vaak wel voldoende. Als we in de toekomst ook nog die generator op biobrandstoffen of synthetische brandstoffen kunnen laten draaien, dan komen we een heel eind in het doel tot vermindering van CO2 uitstoot.
morph zegt
Verslaat alle PHEV’s met 145km bereik. Juist, maar de recentste VW Golf raakt maar 1 kilometer minder ver. In de wereld van REEV’s vermoed ik dat hij anderen moet voorlaten, zoals de BMW i3 94h.
ericc zegt
Zo gaat Stellantis zijn CO2 uitstoot naar beneden en ontlopen ze de miljarden boete door de EU volgend jaar. Kunnen ze hun lopende band terug opstarten van de ICE auto’s in het thuisland en jobs redden. Zie ze nog gerebadge auto’s verkopen in Europa van Leap.
verdebosco zegt
Dat is inderdaad nog de output van Tavares’ rekenmachine. Hij accepteerde die lelijke of anonieme bakjes van LEAP om dit CO2-doel te halen. Het cynisme uit de hedendaagse boardroom.