
Onveiliger dan deze elektrische crossover wordt het niet.
Het moet een vreemd baantje zijn: crashtester bij NCAP. Dagelijks zie je gloednieuwe auto’s sneuvelen. Vervolgens beoordeel jij hoe de auto uit de test komt. De Europese tak van de crashtestautoriteit is meestal erg te spreken over de veiligheid van nieuwe auto’s. Dat geldt echter niet voor de Aziatische NCAP-tak.
De New Car Assessment Program for Southeast Asian Countries, of ASEAN-NCAP voor vrienden, is die Aziatische tak. Hier werd eind vorig jaar de Neta V (Neta AYA op andere markten) aan de crashtests onderworpen. De elektrische crossover is van het Chinese merk Neta. Best bijzonder: de Neta V weegt maar 1.194 kilo. Het crossovertje heeft 95 pk en 150 Nm koppel. Dankzij een 40,7 kWh zou ie volgens de Chinese NEDC-standaarden 384 kilometer ver kunnen komen.

Beoordeling Neta V
Of je die 384 kilometer ongeschonden haalt, is een ander verhaal. ASEAN-NCAP geeft deze Chinese EV 0 sterren op gebied van veiligheid na de crashtest. Uit een maximum van 100 punten scoorde de V 28,55 punten. Vooral de veiligheid voor volwasseninzittenden is niet op orde. Hiervoor kon de Neta V 40 punten scoren. Hij haalde er 7,89. Kinderveilig kreeg 13,51 punten uit 20 en veiligheidsassistentie 7,14 uit 20. Er zijn geen veiligheidsmaatregelen voor motorrijders. Daarom is die score 0 uit 20.
ASEAN-NCAP licht de scores toe. ”De Neta V maakte een teleurstellende indruk waarbij hij 0 punten scoorde bij de frontale crashtest. De bestuurder werd slecht beschermd ter hoogte van het hoofd, de nek, borst en rechteronderbeen”, schrijven de onderzoekers. De voorwaartse botsing liet ook zien dat de koets slap is. Kijk maar eens naar die ingeklapte A-stijl.
Verder zijn er problemen met de gordels, het stuur, gebruiksvriendelijkheid van ISOFIX en het gebrek aan rijhulpjes als lane-assist en de automatische noodrem. Het vrijwel enige positieve dat NCAP uit de test haalt, is dat de zijkant prima in elkaar zit en genoeg bescherming biedt aan de inzittenden.
Neta V in Nederland?
Je hoeft hier in Nederland niet bang te zijn voor een crash met een Neta V. De crossover is nu alleen te koop in China, Hong Kong, Brunei, Indonesië, Thailand, Maleisië en Brazilië. Hopelijk komt de stationwagen van Neta beter door de crashtests heen. Die zou in dat geval wel naar hier mogen komen hoor.
Ik krijg ineens Landwind X6 en Brilliance BS6 flashbacks :)
Toen viel er nog oprecht genoeg te lachen over de kwaliteit van Chinese auto’s. Toch waren James and Jeremy over een aantal zaken al behoorlijk profetisch ingesteld:
deel 1: https://youtu.be/925l3ICmiiQ?si=904AjMry_0R9oFHh
deel 2: https://youtu.be/t1a3FfPOALA?si=pFIlwQGWDoozXMb7
deel 3: https://youtu.be/wIK9hek-JSc?si=P928lDCPpS2yivmq
Het zou een idee zijn om de EuroNCAP test onderdeel uit te laten maken van de typegoedkeuring. Volgens mij is dat nu niet zo.
Inderdaad een goed idee! En inderdaad, momenteel is het zo dat fabrikanten vrijwillig kunnen meedoen aan de tests. Op papier is dit om de veiligheid te verbeteren, maar de marketingafdeling zal het ook vast lekker vinden wanneer de auto goed uit de crashverf komt.
Vrijwillig? Volgens mij is een (meervoudige) crash test een verplicht onderdeel van de Europese toelating voor volume modellen, al is het wel zo dat de fabrikanten deze op basis van EU Richtlijnen onder eigen regie mogen (laten) uitvoeren.
Ook al scoor je een 0.
Toelating krijg je, maar of het goed is het imago?
Als ie voor 20K op de markt komt, verkoopt ie toch wel.
Hebben ze toch nog iets om trots op te zijn, het design is het in elk geval niet.
Chinezen denken groot, veel volume wegzetten in opkomende landen zoals India, niemand die daar naar veiligheid kijkt maar naar bereikbaarheid, laten wij als Europeanen onszelf focussen op onze toegevoegde waarde en de lat steeds hoger leggen voor onszelf en anderen.