Even Apeldoorn bellen… Een 34-jarige Chinese vrachtwagenchauffeur had vorig jaar pech toen hij met zijn zwaarbeladen truck met zand over een brug in de buurt van Beijing reed. De boel stortte in elkaar en hij zit nu met de gebakken peren.
Op 19 juli vorig jaar reed meneer Zhang met zijn truck door de buitenwijken van Beijing toen het noodlot toesloeg. Zijn 110 ton truck was blijkbaar te zwaar beladen en dan stort zo’n Chinese brug gewoon in. De politie heeft een jaar lang onderzoek gedaan naar het ongeluk en kwam tot de conclusie dat de enige schuldige in dit geval Zhang was.
En dus kreeg hij een rekening opgestuurd van (omgerekend) 20,2 miljoen euro. We hebben zo’n flauw vermoeden dat de heer Zhang niet in staat zal zijn om dit bedrag in één keer te betalen. Of in 10 keer. Of in 1.000 termijn.
We willen Zhang het advies geven om te vragen om een betalingsregeling aan te vragen waarbij hij in 100.000 termijnen betaalt. Dan is hij over iets meer dan 8.000 jaar klaar met betalen. (via: chinacartimes.com)
jrk68 zegt
Raar dat dat chineese beton dat gewicht niet kan houden.
Ik zeg prutswerk.
3246cm252kw zegt
Ik hoop voor hem dat ze een WSNP regeling daar hebben!
Donstil zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Mika_Hakkinen zegt
Das knap lullig 20,2 miljoen euro schuld hebben pff
renesf zegt
Dan kun je beter meteen van een brug afspringen.
barryb zegt
@renesf: Nee niet VAN de brug springen, gewoon OP de brug springen. Dan stort die vast wel in, ook leuk.
jordy14 zegt
@barryb: heeft die al een keer gedaan, maar overleefd.
aallex zegt
-edit: check-
OT: Da’s pech leven weg…
kaasboerin zegt
Zal wel een bordje gemist hebben ofzo.
kneedje zegt
Maar dat alleen hij wordt aangeklaagd en niet het bedrijf ofzo
diffus zegt
Dan zal het plaatje niet helemaal kloppen met het verhaal. Of hebben ze daar “extra zwaar zand”
rikkon zegt
@diffus: Lijkt me aardig te kloppen: 12×2.44×2.6 (container)x 85% (vulling) x 1,5 (gewicht kuub zand) = > 97 ton
+ 1 truck en 2 extra scheppen zand en je heb 110 ton
dutchcourage86 zegt
@rikkon: Die vrachtwagen en oplegger zijn samen 17 ton.
rikkon zegt
@dutchcourage86: Oeps, dan ben je overoverbeladen
Frankypanky zegt
@rikkon:
Toch knap dat die vrachtwagen überhaupt van z’n plek kwam en de chassis’ heel bleven.
Ik ben ooit ook overbeladen geweest [lampje remlicht ging branden], met ca. 3 ton overgewicht. Je merkt meteen aan de lome rijgedrag van de vrachtwagen. Niet echt een toffe ervaring [to put it mildly].
Mercbenz zegt
Made in China :)
marokkaanseheld zegt
20 mil voor een brug? Dat is best veel..
MLTB zegt
@marokkaanseheld: Wel voor zo’n flutbrug ja :P
kaasboerin zegt
Dat zand is zo te zien wel keurig netjes binnenboord gebleven, dat is iig alvast zo’n €2.500,-.
undifined1 zegt
vergeet die 3 mannen waarvan 1 in die toyota mag driften, deze Chinees mag van mij, dat is dan zijn laatste beetje plezier voordat hij in de schuldsanering gaat
billy911 zegt
@undifined1: Schuldsanering heet anders in China, namelijk werk-kamp.
niex zegt
Dat ziet er niet uit als een stuk brug dat 20mljn euri zou moeten kosten… Ik zou als ik hem was een betrouwbare aannemer (ja ik weet het een tegenstrijdige term) een kostenschatting laten doen. Die brug was, zoals ie eruit ziet, geen miljoen waard….
niex zegt
@niex: En vreemd,ik zou ook hier en daar iets van wapeningsstaal verwachten te zien uitsteken!
bbee zegt
Ik snap de prijs verhoudingen niet. Die brug ziet er niet als 20 miljoen uit en met dit bedrag kun je een mega Villa bouwen.
jolig zegt
@bbee: Waarschijnlijk worden er ook andere dingen meegerekend. Het weghalen van de oude brug en een eventuele noodbrug die geplaatst moest worden bijvoorbeeld. Misschien zelfs eventuele economische schade van omwonenden.
natanflier zegt
Maar even serieus een vrachtwagen van 110 ton? Binnen de EU is 40 ton max(anders uitzonderlijk vervoer). Bijna 3 keer zo zwaar, dat is me ook een beste combinatie!
Rob zegt
@natanflier: Was het max. toegestane gewicht niet 50ton? Anyway, beste vracht en vrachtwagen had die Chinees inderdaad..
diehard zegt
@Rob: hier in China kun je alles doen. Ze halen rechts in. Spookrijden veel. Rijden belammerd etc. De politie rijdt met zwaailicht zodat ze sneller van a naar b komen. Niemand controleert het gewicht en de Chinezen zijn veel te lax daarin. Welcome to China
jolig zegt
Net als bij elke boete: eerst even het keuringsrapportje opvragen.
diehard zegt
Ik verblijf momenteel in China en ik kan zeggen dat beide partijen schuld hebben. De wegen hier zijn, om het maar even licht te beschrijven, belammerd. Als Chinezen kunnen besparen doen ze dat. Dus waarom zou je teveel cement gebruiken als je ook zand kan gebruiken? En de vrachtwagens zijn hier allemaal zwaar beladen. Dus een slechte constructie + veel gewicht =catastrofe. Dit verbaasd me niks…
jzaero zegt
@diehard: paar jaar terug was er in de provincie Guangdong spontaan een brug ingestort met een bus vol schoolkinderen, tragisch, net zoals plots een flatgebouw instort in Guangzhou. Het wordt beter, maar ook veel dingen worden gewoon niet gedaan om onder andere geld te besparen of snelheid op te voeren. Snelheidsvoorzieningen op de hogesnelheidslijn zijn nog niet getest of ze gaan al rijden. Een keer in 2011 was er zwaar onweer. Trein stilgevallen, waarna een HST met volle snelheid er bovenop klapte, wat doet de regering? Die bedekt alles na 1 dag onder het zand om zo onder de verantwoordelijkheid uit te komen (boven bepaald aantal doden is staat schuldig). Bizar dat het kan, van wat eigenlijk een heel mooi land is. Het maakt mij in ieder geval er niet trotser op om Chinees te zijn wanneer ik dit soort verhalen hoor..
jzaero zegt
@jzaero: veiligheidsvoorzieningen*
diehard zegt
@jzaero:is inderdaad. Helaas wordt het alleen maar erger. Terwijl de politie en de regering helemaal niks, maar dan ook echt helemaal niks ondernemen.
upstream zegt
Euh, een normale brug kost tussen 2 en 4 miljoen euro; onlangs project gezien in Lannaken: 165 meter, twee rijvakken, volledig in staal met een boogoverspanning: 9 miljoen euro… Begrijp niet de prijs van de brug in China dan…
totske zegt
Die spleet ogen zijn zo gek als een deur!
drentje zegt
toen hij de boete zag sprongen zijn ogen vast wel even open……
baasbas zegt
@drentje:
varry zegt
Effe Apeldoorn bellen.
Frankypanky zegt
@varry:
Apeldoorn hing na vijf minuten op… ;)
porschaa zegt
Dus, de vrachtwagen is sterker dan de brug?
porschaa zegt
Dus een vrachtwagen is in China sterker dan een brug?
diehard zegt
Lees goed:110 ton
Onehp zegt
@diehard: idd, vrachtwagens die zand en aarde vervoeren hebben een kleine bak voor een reden. 110ton is bijna 3x het toegelaten gewicht voor 5 assen (40-44 ton afhankelijk van het land)
amgivo zegt
Zhang zit niet met gebakken peren maar gebakken bananen XD
norge zegt
Rekening terug sturen en schadevergoeding eisen voor zijn opgelopen rugschade en verloren inkomsten(wel even een Amerikaanse advocaat inhuren).
geengeldvooreennieuwe zegt
Lekker veel downforce heeft zo’n truck!
jordy14 zegt
Hoe moet die vent dat ooit bij elkaar kunnen sprokkelen, dat kunnen ze toch niet maken.
Frankypanky zegt
@jordy14: Ze konden geen fatsoenlijk brug maken, maar ze kunnen het wel maken dat die man 20 miljoen moet ‘schokken’!
luxaeterna zegt
Moet er nog zand zijn?
Nee, gewoon dat zand daar uitkiepen, er wat cement en wapening doordraaien en voila nieuwe brug.
The360box zegt
Deed me gelijk aan deze denken > http://www.autoblog.nl/archive/2010/11/22/concierge-ramt-maybach-is-2-ton-armer
Alleen dacht ik dat het om een factor 10 ging. En wat nou als je het niet kan betalen, want dat bedrag kan je no-way betalen.
musclecarss zegt
Gewoon jezelf onder dat zand begraven