Aldus het CDA. Die partij is niet blij met een groot aantal Chinese bussen dat in ons land rondrijdt…
Gisteren konden we met z’n allen weer eens lekker stemmen. Inmiddels zijn de meeste stemmen geteld en weten we dat de coalitie flink op z’n bek is gegaan en dat het nu gaat tussen de Boeren en de Linkse Wolk. Vooral het CDA moest het flink ontgelden.
De partij van Wobke Hoekstra zag het aantal zetels in de Eerste Kamer ongeveer halveren van 9 naar 5. En daar moet natuurlijk wat aan gedaan worden, dus richt het CDA zich nu maar op China. Of op Chinese bussen, om compleet te zijn.
Want daar is de partij niet dol op. Verre van zelfs.
CDA wil geen Chinese bussen meer
Want wat is er nou aan de hand? In het oosten van het land rijden een heleboel stadsbussen die bij BYD in China zijn gemaakt. De aanbesteding voor die bussen was door een bedrijf uit Frankrijk gewonnen, maar dat vertelde er niet bij dat zij op hun beurt de bussen uit China importeerden.
Op zich niet zo’n probleem, zou je denken. Ware het niet dat het ondingen zijn. Ze vallen tijdens ritten zomaar stil, en chauffeurs klagen over rug- en nekpijn door de stoelen. En dat is een nachtmerrie, zegt CDA-Europarlementariër Tom Berendsen in het AD.
Die vindt dat er bij dit soort grote opdrachten eerder naar Europa gekeken moet worden. Niet alleen vanwege de kwaliteit, slechte arbeidsomstandigheden en eventueel zelfs spionage die via de Chinese bussen gedaan kan worden, maar ook om geen onoverbrugbare technische achterstand te krijgen op het land.
Er moet heel veel veranderen
Alleen gaat het heel veel tijd kosten om dit te bewerkstelligen. Bijna alles komt namelijk al uit Chinese fabrieken en mijnen. Daarom moet er zo snel mogelijk gezocht worden naar de benodigde grondstoffen in Europa. In Portugal en Zweden is er al met succes naar geboord.
Tot die tijd moeten de mensen in Oost-Nederland het nog doen met die vreselijk slechte Chinese bussen. Maar om dit soort ellende te voorkomen moet er dus keiharde actie komen.
En daar heeft het CDA eigenlijk helemaal geen slecht punt. Komen ze alleen nét een dag te laat mee…
Loek zegt
Voordat ik de Clio kocht was ik nog afhankelijk van bussen en inderdaad, ergens in het najaar van 2020 (als ik me niet vergis ergens in oktober/november) is Zwolle inderdaad volledig overgestapt van de VDL Berkhof Ambassadors (die ook wel echt oud werden) naar BYD bussen. Allemaal leuk en fris maar alles wat ik erover heb gehoord is drama. Ervaren heb ik het minder, behalve dat er een vaag luchtje in hing maar dat was meer een soort ‘new car smell’. Maar ik heb wel meermaals een uitgevallen bus meegemaakt en dat scheen in bijna alle gevallen technisch malheur te zijn. Los van al die spionagepraktijken zijn die bussen kwalitatief lekker drama volgens mij. Vast en zeker het goedkoopste wat er te vinden was met een beetje rijbereik.
banaan7 zegt
Heb ook gehoord dat er geen vaste plek is voor kabelbomen. Die kan bij de ene bus op de ene plek lopen en op de andere compleet ergens anders!
wimof zegt
Jullie hebben VDL, wij hebben Van Hool, die bouwen prima bussen toch.
Hubert zegt
Ze moeten gewoon lekker in eigen land shoppen.
In Deurne maken ze bussen die superieur zijn t.o.v. die chinese rommel.
Duizenden kilo’s lichter en een veel groter rijbereik.
marcomanta zegt
Wat zeuren we nou, het gros van onze aankopen komt daar vandaan, zelfs een Harley Davidson is al made in China.
potjak zegt
Er is wel een verschil (vind ik) tussen in china gefabriceerd of een chinees merk.
MetalLaires zegt
Wordt dit weer een projectje Fyra? Waar heel wat geld verdwenen is.
Was dat ook niet met het cda?
mashell zegt
De bus bedrijven rijden natuurlijk met die Chinese bussen omdat de politieke bestuurders zoals die van het CDA te weinig geld ter beschikking stellen om met Europese bussen te rijden.
Matthijs zegt
Toevallig kom ik uit de bussenbranche en dit speelt al heel lang. Van verhalen met steekpenningen en corrupte investeerders aan toe. De BYDs zijn al meerdere malen allemaal onderhanden genomen voor serieuze technische problemen. Stuurhuizen die loskwamen, straatvuil wat in de passagiers ruimte kwam ect. Maar de mooiste is nog wel dat het verwarmingssysteem niet werkte en dat de chauffeurs van BYD een thermobroek en shirt kregen. Echt bizar. Maar net als dat we met onze defensie Scania kopen ipv DAF.
Dickie zegt
Die BYD bussen zijn echt waardeloos, bij mij in het dorp zit busstation waar nu sinds 2 jaar ongeveer 40 BYD bussen zijn ipv VDL/Mercedes.
In het eerste jaar werd er minimaal 1 per dag afgesleept door een bergings vrachtwagen die man heeft er een mooi klus aan gehad en nieuwe truck van kunnen kopen.
Het gaat inmiddels wat beter volgens mij, alleen de chauffeurs klagen over stoelen, kachel wat niet werkt en airco wat niet goed of helemaal niet werkt enz enz…
Ziekteverzuim is nog nooit zo hoog geweest sinds die Chinese rommel.
Die andere vergelijking gaat niet helemaal op DAF is dan wel van oorsprong Nederlands maar al jaren eigendom van Paccar uit de US.
En de Scania trucks worden gewoon in Nederland gemaakt dus voor de werkgelegenheid is er geen verschil.
Overigens kon DAF in de tijd van aanbesteding geen 3 en 4 assige aangedreven trucks leveren dacht ik.
Mercedes was ook grote kanshebber in die tijd maar om de werkgelegenheid toch in de NL te houden is voor Scania gekozen.
marcus zegt
Tegenwoordig kan DAF het wel, maar dan via Tatra; die hebben de Belgen ook al gekocht.
mashell zegt
Scania heeft toch een assemblage fabriek in Zwolle?
V8Vantage zegt
Klopt, best een grote fabriek.
goodvibrations zegt
10 jaar geleden deed Wim van der Leegte al zijn beklag over aanbestedingen waarbij Chinese fabrikanten, gesteund door export subsidie, het nipt van VDL konden winnen. Schandalig natuurlijk… Extra als de kwaliteit ook nog eens tegen valt… Los van de overige issues met geheime afspraken…
Eigenlijk moet de overheid besrijven die steekpenningen aanbieden en andere valse afspraken maken buiten de procedure om voor 10 jaar uit kunnen uitsluiten van deelname aan weke aanbesteding dan ook in Nederland.
Flutterbear zegt
De aandrijflijn van een BYD is vaak soepeler (elektrisch), maar verder qua conform hebben ze nog veel te leren..
christian85 zegt
Goedkoop is uiteindelijk duurkoop.
audirs3 zegt
We hebben in NL ook Ebusco, Hollands glorie
pomoek zegt
@audirs3: toptip van de dag! Die kende ik nog niet.
Hubert zegt
@audirs3,
Moet je wel de 3.0 bestellen.
Anders krijg je alsnog een (halve) Chinees
awesome zegt
Maar de aanschaf van goedkope bussen houdt ongetwijfeld verband met de aanbestedingen dit provincies doen voor het OV.
Flinterdunne marges en chauffeurs die 15% meer geld willen. Dan moet er toch ergens budget vandaan komen…
Dickie zegt
Ben ik met je eens, ov moet misschien wel gewoon weer een overheidsdienst worden.
mashell zegt
En wat te denken van de zorg? Gewoon weer nationaliseren.
V8Vantage zegt
Ja je zou het niet geloven. Maar ben het met je eens! :-p Zorg, openbaarvervoer en energie productie en voorziening.
maotje zegt
Exact dit.
qmdb zegt
Ach ja, we kopen helaas ook chinese MG’s, etc. Moeten we ook niet doen. Laten we vooral Europese auto’s aanschaffen.
Dutchdriftking zegt
En de ambtenaren welke niet doorhadden dat de Fransen hun bussen uit China gingen halen zijn hun baan kwijt neem ik aan? Kansloze aanbesteding.
marcus zegt
Beetje kansloze reactie van het CDA. Ze zitten inmiddels zo lang in het centrum van de macht en de regering dat ze gewoon verantwoordelijk zijn voor het beleid. Goedkoop beetje roepen en hopen dat de mensen er in trappen…