Door een combinatie van algehele pestpleuris in Europa’s autosector en 1,2 miljard Chinezen met een gestaag uitdijende middenklasse is China heden ten dage niet alleen de grootste autoproducent, voor het eerst heeft het land Europa ook qua verkopen ingehaald.
In een staaltje snel rekenwerk, slechts 3 dagen na de jaarwisseling, schotelt het Duitse Verband der Automobilindustrie (VDA) ons de harde getallen voor: Europawijd (EU27) werden in 2012 12,5 miljoen nieuwe auto’s verkocht (een wat positieve schatting aangezien de teller na monovember nog op 11,2 miljoen stond), terwijl China in zijn eentje goed was voor 13,2 miljoen vierwielers. Dit is overigens een stuk minder dan de voorspelde 16 miljoen.
Hiep hiep, hoera voor de Chinese auto-industrie zou je dus zeggen. Ja en nee: aan de ene kant niet per sé, aangezien zij slechts een derde van het totaal verkopen, aan de andere kant worden er steeds meer ‘buitenlandse’ auto’s lokaal geproduceerd, en dat gebeurt altijd via een joint-venture met een Chinese fabrikant.
Als we even terug gaan naar de verkoopcijfers van ‘zuiver’ Chinese producten: dit zijn nog geen 4,5 miljoen auto’s per jaar, en dat terwijl de binnenlandse productie op bijna 14,5 miljoen ligt. Conclusie: China moet het gros van zijn inferieure meuk uitmuntende, karaktervolle automobielen in het buitenland slijten. Gelukkig doen landen buiten de Westerse wereld iets minder moelijk over slechte botsproefresultaten en stinkend plastic in het interieur.
P.S. China zal dit jaar qua productie ook alle Europese landen bij elkaar opgeteld passeren, zo luidt de verwachting. Dat is niet per definitie een ramp, zo lang beide markten qua koperspubliek niet te veel in elkaars vaarwater zitten
Megakix zegt
Laatst een docu gezien waarin werd aangegeven dat er duizenden miljardairs in China zijn…tezamen met deze cijfers òf onrealistisch òf gewoonweg ‘de nieuwe wereld’ van kapitaalgeleide dictatuur.
lincoln zegt
@Megakix:
duizenden !!
dan zijn daar zelfs de miljardairs democratischer verdeelt ..
Megakix zegt
@lincoln: http://www.youtube.com/watch?v=dHvKUYAN2Ao
lincoln zegt
@Megakix:
voor 99% hetzelfde als Amerika 100 jaar geleden ..
dennisr zegt
@Megakix: Leuk is dan om te weten hoeveel dat procentueel verschild met bijvoorbeeld Amerika..
Weet je dat ook toevallig? :P
lincoln zegt
@dennisr:
ga maar statistieken lezen of dat soort fictieve troep ..
Megakix zegt
@dennisr: http://www.youtube.com/watch?v=dHvKUYAN2Ao
dennisr zegt
@Megakix: Zijn bijna mensen.. van gekheid niet meer weten wat ze met hun geld moeten.. die hond, my gosh..
En daar dan een paar honderd van..
Heb niet het hele filmpje gezien, maar toch een paar leuke weetjes :P
mezos zegt
@Megakix: ” ‘de nieuwe wereld’ van kapitaalgeleide dictatuur.”
Dat heeft niks met dictatuur te maken. De Chinezen waren zeer arm een paar decennia geleden. Door grote investeringen van westerse bedrijven, en meer economische vrijheid via bevordering van kapitalisme en handel is China nu de tweede grootste nationale economie ter wereld.
De enige dictatuur dat nog in China is, is de Communistische Partij van China met de gigantisch bureaucratische overheid die de Chinese samenleving met een ijzeren vuist overheerst.
Megakix zegt
@mezos: jij gaat ‘mijn woorden’ uit elkaar halen…legt ze vervolgens individueel uit…en, wat beoog je daarmee dan ? :)
bmwe46csl zegt
Was te verwachten..
lincoln zegt
@bmwe46csl:
zo .. jij hebt echt nix te melden ..
gj8003 zegt
@lincoln: nee….dit is nuttig !!
jrk68 zegt
@gj8003:
Jij zou hier toch niks meer posten, en definitief terug naar Autoweek verdwijnen…?
Probleempje met je korte termijn geheugen…?
bmwe46csl zegt
@lincoln: als het niks is, waar reageer je dan op??
zakar36 zegt
Tja dat verbaasd me niks. Nu maar hopen dat andere grote fabrikanten dit als een alarmbel zien..
lincoln zegt
@zakar36:
de enige grote fabrikanten buiten China zijn Ford en Fiat ..
zakar36 zegt
@lincoln:
Hmmm, heb ik wat gemist? :)
lincoln zegt
@zakar36:
dat zijn (volgens mij) de enige die geen productie in China hebben ..
weet jij er nog 1 .. dan hoor ik dat graag ..
Esprit_de_Flandre zegt
@lincoln: Euhm, Changan Ford Mazda? GAC Fiat?
Iedereen zit in China…
lincoln zegt
@Esprit_de_Flandre:
tja .. wat kan ik zeggen ??
jij bent op dit vlak 100X bekender dan ik ben ..
maarrrrr .. is er een toko die niet in China zit ??
pieter-jan_catteeuw zegt
dus china exporteert hun autos en ‘importeert’ de ‘onze’ ongeveer
betekend dit dat china dus middenstand word tov de omringende landen – die op hun beurt loon-concurrenten kunnen worden
moet turbosails in china produceren? misschien voor de locale markt – als je het niet doet dan gaan ze u zowiezo copieêren waarschijnlijk (catch22) – maar misschien is het wel goedkoper om bvb in india te produceren (steeds via een coop filosofie) en dat in china te slijten
ik zo overproductie aan autos (of wat dan ook) niet als goed nieuws of economisch gezond – eens de grondstoffen beperkingen toeslaan heb je massas geïnvesteerd in veel te grote fabrieken en wegwerp autos waarop je nauwelijks iets verdient
dat mensen in europa dus iets anders doen met hun geld-energie dan hun tijdelijke transport dozen om de vier jaar vervangen is volgens mij marco economisch-ecologisch-sociaal gezond –
gj8003 zegt
@Pieter-Jan Catteeuw:
“dus china exporteert hun autos en ‘importeert’ de ‘onze’ ongeveer”
Misschien willen ze ook wel sambal bij?
Gaan we ze daar gewoon op inhalen ;-)
p924 zegt
Ik vind dat rijdende weefgetouw van Mues Lee wel een leuk karretje, komt dat model ook naar Europa?
ruubster zegt
zat er dik in en dit is denk ik pas het begin.
lincoln zegt
@ruub-ster:
yep .. straks gaan ze ook nog computers en meubels maken ..
voor dat je het weet staat je hele huis vol .. suffe ..
gj8003 zegt
@lincoln: ja of meer dan 1 kind….dan breekt de hel pas los !!
E34M5Touring zegt
@lincoln: Ik zie hier en daar al Chinese restaurants.
Megakix zegt
@E34M5Touring: hahahaah !
zakar36 zegt
@lincoln:
Maak je klaar voor de Chinese overname!!!
jrk68 zegt
@zakar36:
Afrika hebben ze zo’n beetje al opgekocht…, Griekenland ook bijna, dus zoverweg zijn ze al niet meer….
mister zegt
China is met 3 keer zo veel als europa alleen, dus niet erg moeilijk…
Vind het jammer dat china zo’n wereldmacht aan het krijgen is… Ik hou niet zo van ‘Asian’, hopelijk krijgen ze de zelfde financiele problemen als wij!
BrutaalAapje zegt
@mister: Wat een reactie…. Deze mensen leven hun hele geschiedenis op een armoede niveau wat jij je van je hele leventje nog niet kan voorstellen en nu ze ook welvaart gaan krijgen gun jij het ze niet omdat je niet van ‘asian’ houdt?
Jij bent een van de grote voorbeelden wat er mis is in deze wereld. Egoisme ten top. Ga je borst maar nat maken. Er zal een flinke verschuiving plaats vinden kwa welvaart in de wereld en daarbij zullen ‘wij’ een stapje terug moeten doen. Ik vermoed dat jij en ik dit echt gaan meemaken…
fkbmw zegt
@BrutaalAapje: Ik denk dat je zijn comment fout opvat. Hij heeft niks tegen Aziaten, maar houdt niet zo van Chinese producten. Ik ook niet eigenlijk…
Benny_Weisz zegt
“The final worldwide famine will occur right after the day the chinese people will figure out how a spoon works”
-John F. Kennedy-
BrutaalAapje zegt
Dit huidige kapalistische model van China klopt voor geen meter. Dat we dit toe laten is eigenlijk ongelooflijk. Zou Europa of Amerika zo’n staaltje van protectionisme tentoonstellen zou de hele wereld protesteren. Ze houden hun munt kunstmatig laag en geld verdient door buitenlandse bedrijven mogen alleen maar in China worden geinvesteerd.
Esprit_de_Flandre zegt
@BrutaalAapje: Kan je ze ongelijk geven? Ik zou dat ook doen hoor moest het aan mij liggen…
ericc zegt
Europa zou beter wakker worden en alles wat van China komt beter controleren. Het speelgoed van mijn zoontje met “made in China” is veel sneller kapot dan speelgoed uit Taiwan of Korea. (NIET de schuld van mijn zoontje)
Ze maken gewoon rommel. Dat ze hun auto’s maar ginder verkopen!!
Esprit_de_Flandre zegt
@ericc: Die Chinese rommel wordt wel gemaakt in opdracht van Europese en Amerikaanse MultiNationals, die hier niet meer willen produceren wegens te duur (lees: te weinig winstmogelijkheden). Het probleem zit niet in China, maar bij onze bedrijven…