Duizenden Chinese EV’s staan te verstoffen op de kade van Rotterdam. Niemand wil ze.
We weten het allemaal, de Chinese industrie draait overuren om ons allemaal aan de elektrische auto te helpen. Als we onze merkenpagina net van een update hebben voorzien staan er al weer een paar nieuwe Chinese merken op de deur te bonzen.
Aiways, Zeekr, Lynk & Co, Xpeng, Smart, HiPhi, Nio, Seres, Omoda, MG, Maxus, Hongqi, BYD, enzovoort enzovoort. Sommige merken verdwijnen nog voor ze op de markt komen (Byton), maar één ding hebben ze gemeen: ze komen uit China, zijn elektrisch en over het algemeen betaalbaar.
Autoterminals worden overspoeld
Waar de Europese merken de meeste auto’s pas bouwen als ze zijn verkocht, produceren de Chinese merken gewoon lekker door. Bootje vol, dan gaan ze de wereld in. Wel top voor de exportcijfers natuurlijk. In 2023 exporteerde China namelijk 58 procent meer auto’s naar Europa dan in 2022.
Die cijfers doen het natuurlijk goed voor de bühne en de Chinese overheid klopt zich graag op de borst, maar dat die auto’s worden gemaakt en worden geëxporteerd wil nog niet zeggen dat ze ook worden verkocht.
Sterker nog, honderden, zo niet duizenden Chinese auto’s staan te verpieteren op de kades van de haven van Rotterdam en Zeebrugge. Expediteurs zijn naarstig op zoek naar extra parkeerplaatsen voor de onverkochte Chinese elektrische bolides.
Alternatief
De autoterminal van Rotterdam is namelijk overvol en dus moeten de auto’s op een gegeven moment weer weg. Zo staat er nu een enorme voorraad BYD’s op een terrein van vastgoedontwikkelaar DHG in de Eemhaven.
Ze moeten in augustus weer weg als DHG daar een groot magazijn gaat bouwen, dus hou de prijzen van BYD maar in de gaten, die Chinese auto’s kunnen zomaar ineens de ramsj ingaan.
Autoterminal Zeebrugge
Bij onze zuiderburen in Zeebrugge is de grootste autohaven van Europa en daar begint het aantal Chinese EV’s een probleem te worden. Sommige auto’s staan daar al anderhalf jaar geparkeerd.
De terminal in Zeebrugge heeft plek voor 100 duizend auto’s en begint aardig vol te raken. In februari moest een Chinees vrachtschip met zo’n vijfduizend elektrische auto’s van BYD uitwijken naar Vlissingen omdat er niet genoeg plek was voor de vracht in de Belgische haven.
Directe verkoop
Naast het feit dat de auto’s eerst worden gemaakt en geëxporteerd en daarna pas worden verkocht, verkopen veel merken ook rechtstreeks aan de consument. Waar normaal een deel van de geparkeerde auto’s op de kade doorgezet wordt in een dealernetwerk, blijven de Chinese auto’s lekker staan tot zich een koper meldt.
Extra complex is ook nog eens dat er een tekort is aan vrachtauto’s en schepen die de auto’s weer door kunnen vervoeren.
Niemand wil de Chinese EV’s
Het lijkt erop dat de Chinese fabrikanten de Europese havens als parkeerplaatsen gebruiken. De fabrieken blijven op volle kracht auto’s bouwen en de merken duimen maar dat de vraag naar elektrische auto’s in Europa hoog blijft en verder groeit. In China hapert namelijk de economie en wat ze daar niet verkopen zetten ze ook maar alvast op de boot naar het westen.
In Nederland blijkt alleen niet iedereen trek te hebben in een EV in het algemeen en een Chinese EV in het bijzonder. De overheid zwalkt in het beleid, waar kun je laden (is er wel plek op het stroomnet?) en waar haal je het extra geld vandaan om de stap van dinosap naar elektrisch te maken.
Europabreed spelen dezelfde soort problemen. In maart van dit jaar werden er 11,3 procent minder elektrische auto’s verkocht dan in maart 2023. Dat terwijl het aanbod en de diversiteit van het aanbod nog nooit zo groot was.
Chinese auto’s binnenkort in de ramsj!
Die auto’s kunnen natuurlijk niet eindeloos in de havens blijven staan. Grote kans dat ze in de uitverkoop gaan binnenkort. Als een nieuwe auto al anderhalf jaar geparkeerd staat in de autoterminal moet die toch echt een keer verkocht.
Al vragen wij ons af wie er in april 2024 een nieuwe auto wil kopen met als productiedatum november 2022. Maar voor een goede prijs en een lekkere subsidie is er vast wel iemand over de streep te trekken? Nu maar hopen dat je er nog mee naar Schiphol mag…
Specht zegt
Al kreeg ik hem gratis dan nog hoef ik er geen. Duw ze maar de zee in ofzo.
tjorque zegt
Terug de boot op dan a.u.b. want ik wil geen door Chinese zooi vervuilde stranden en zeeen…
Het is al triestig genoeg gesteld met het mariene ecosysteem, daar hoeft echt geen afval meer bij.
henkiebb zegt
Denk niet dat Specht het letterlijk bedoelde
faalhaas zegt
Waar kan ik ze krijgen dan? Ik koop alles op voor 100 eypo. Zijn vast zat mensen die ze voor 10K per stuk willen overnemen.
Edge zegt
Waarom zouden mensen géén auto met productiedatum uit 2022 willen? We zijn en blijven wel Nederlanders hé, en als wij Nederlanders ergens gevoelig voor zijn zijn het wel koopjes, acties en kortingen.
Kijk, je kunt het zien als een auto die al (bijna) twee jaar stof staat de happen op een parkeerterrein, maar je kunt het ook anders bekijken. Als je zo’n ding koopt rijd je voor de prijs van een tweedehands exemplaar een ‘nieuwe’ auto. Dan ben je mooi de eerste eigenaar, heb je een auto met 0km op de teller, een nieuw kenteken (voor zover mensen daar gevoelig voor zijn) en gewoon fabrieksgarantie.
En het is ook nog maar de vraag wat voor kortingen de fabrikanten/importeurs gaan geven. Zo’n auto helemaal afschrijven is natuurlijk stukken minder interessant dan hem met een megakorting te verkopen, nog iets over te houden aan het onderhoud en je merk in het straatbeeld te krijgen.
tjorque zegt
Als je in de val van zo’n koopjes trapt dan ben je niet slim bezig.
Geen volwaardige afzetmarkt is geen dealert voor onderhoud en garantie…
Dus ben je alsnog je zuur verdiende geld kwijt op korte termijn omdat je goedkoop gebakje van inmiddels onbestaande Chinees merk na bijvoorbeeld 2j gewoon door niemand nog onderhouden of hersteld kan worden.
Johanneke zegt
Zonde van de grondstoffen dit. Nooit neem ik een Chineze auto. Heb zowel praktische als ethische bezwaren. Praktisch al: wat als er iets kapot gaat. Als ik een Nissan Leaf koop en die gaat kapot kan ik bij de Nissan dealer aankloppen, bij deze Chinese merken, waar moet ik heen?
chrisvis zegt
BYD heeft hier in België anders verschillende dealers. En eigenlijk zo een BYD Han is een prachtige wagen en zou ik wel durven kopen. Al die argumenten van Chinese rommel kunnen zo de vuilbak in want het merendeel van ALLE ev’s heeft grondstoffen vervaardigd uit China(ja ook de zgn premium). Ook de spionage is ook zo een argument, denk nu niet dat Tesla of bv Google zo zuiver op de graad is maar dit zien we gemakkelijkheidshalve door de vingers. Trouwens stond in het oorspronkelijke artikel dat ook Tesla zich hieraan bezondigd en massaal plaatsen in neemt omdat dit goedkoper zou zijn dan ze elders te stockeren…
Johanneke zegt
BYD is ook 1 van de weinige waar ik wel onderhoud van aan zou durven ja.
Overigens is er wel 1 groot verschil tussen Tesla en de chinese merken: tesla is niet van de staat.
chrisvis zegt
BYD heeft hier in België anders verschillende dealers. En eigenlijk zo een BYD Han is een prachtige wagen en zou ik wel durven kopen. Al die argumenten van Chinese rommel kunnen zo de vuilbak in want het merendeel van ALLE ev’s heeft grondstoffen vervaardigd uit China(ja ook de zgn premium). Ook de spionage is ook zo een argument, denk nu niet dat Tesla of bv Google zo zuiver op de graad is maar dit zien we gemakkelijkheidshalve door de vingers. Trouwens stond in het oorspronkelijke artikel dat ook Tesla zich hieraan bezondigd en massaal plaatsen in neemt omdat dit goedkoper zou zijn dan ze elders te stockeren…
tjorque zegt
Ik hoop dat die strategie van “westerse economie gesubsidieerd kapotmaken” snel stopt.
Dit gaat nergens meer over, behalve duurzame productideeen op een zo weinig duurzaam mogelijke manier als economische oorlogvoering inzetten.
imaginenl zegt
Ik zou best een Smart#1 Brabus willen. Kom maar op met die aanbieding!
Robert zegt
De verkoopcijfers over 2023 voor Aiways, Zeekr, Lynk & Co, Xpeng, Smart, HiPhi, Nio, Seres, Omoda, MG, Maxus, Hongqi, JAC en BYD spreken boekdelen:
Aiways: 63
Zeekr: 187
Lynk & Co: 728
Xpeng: 250
Smart: 189
HiPhi & Co: –
Nio: 81
Seres: –
Omoda: –
MG: 463
Maxxus: –
Honggi: 63
JAC: 1
BYD: 550
Mind you: sommige merken zijn net gestart, maar sommigen hebben over een periode van één of meerdere jaren een terugval van 80-90% (Aiways, Lynk & Co)
degrotemuis zegt
De meeste van de genoemde verkoopcijfers zijn niet 2023, maar 2024 YTD. Maar feit blijft wel dat alleen de top 3 over 2024 Honda verslaat. En Honda is tegenwoordig toch ook echt geen verkoop topper meer op autogebied in Nederland. Tot nu toe zijn ze dus inderdaad nog niet erg succesvol in Nederland.
Op zich snap ik het verschepen, dan verkopen wel bij merken die auto’s verkopen in vaste configuraties met als enige optie een kleurtje, zoals volgens mij BYD, MG, Zeekr. Verschepen duurt even en met een groeiend netwerk wil je wel meteen je verkooppunten van demo’s en voorraad voorzien. Maar dan moeten er natuurlijk niet duizenden auto’s weg staan te rotten in de havens. Daar wordt niemand beter van.
mattr zegt
Jullie vergeten Polestar in het rijtje met nieuwe Chinese merken
mashell zegt
In China produceren maakt je geen Chinees merk (iemand bij de iX3 afdeling van BMW wordt nu heel blij). Zolang Polestar de wagens in Zweden ontwikkeld zijn ze meer Zweeds dan Chinees.
Benny_Weisz zegt
IKEA kasten worden ook in Zweden ontworpen…..door Zweetse designers nota bene….
En toch staat op het doosje “Made in Vietnam”!
Dutchdriftking zegt
Lekker man, staat je nieuwe auto al anderhalf jaar in de zilte zeelucht van de haven te verroesten…
Gele Koplamp zegt
Zal voor al die accu’s ook lekker zijn.
maotje zegt
Valt wel mee met zilte zeelucht in de rotterdamse haven.
Het is geen open zee daar.
cossiekiller zegt
Gisteren stond er hier zo’n BYD Han bij mijn buren. Wel een mooi ding, echt wel. Maar zou hem niet willen…
Allison Burgers zegt
Echt heel raar dit. Zeker (Zeekr?) met elektrische wagens. Een model van vorig jaar betekent al een verouderd model. Zo snel gaat het.
tommycooker zegt
Wat een ongelofelijke verspilling van materiaal en grondstoffen. En waar blijven de XR drammers nu? Die zou ik al verwacht hebben om die autoboten te blokkeren en te demonstreren bij de poorten van de fabrieken in China. Oh, wacht….
cloverleaf zegt
Sommige BYD’s, Ora’s, Nio’s en met name Xpeng’s zien er best aardig uit. Maar ze worden allemaal zwaar gesubsidieerd door de overheid om onze industrie te ondermijnen. Vandaar dat ik nog lang geen chinees hok zal rijden. Ik kom heel vaak in China, het is echt een enorm vaag land waar mensen echt zwaar geindoctrineerd worden door ome Xi.
Hubert zegt
Een EV : Graag
Een EV uit China : NOOIT
William zegt
Kan of mag een accu zo lang heel blijven als hij niet wordt opgeladen? Ik dacht dat een hybride auto minimaal 1 x per maand moet rijden om het accupakket goed te houden?
1,5 jaar stilstaan moet dan toch problematisch worden?
Verhoeven zegt
Mensen die voor de oorlog zijn geboren riepen een Japanse auto dat nooit. Allemaal rommel wat daar vandaan komt. Dat is nu wel anders. En de chinezen ontwikkelen sneller en kopen kennis desnoods. Link&co, zeekr zitten stevig inelkaar. Beter zelfs dan sommige Europese EV’s.
MarcoM zegt
Gewoon niet meer dan 10k bieden, zo niet, weg ermee.
vopo zegt
Die Chinese rommel gewoon niet kopen. Is het probleem snel opgelost.
Jurgen zegt
Ben ik de enige die de afkorting BYD vertaalt als Blow Your ….??
Redrum zegt
Precies wel
gdjnl zegt
Lekker ouderwets produceren. Zonde van de grondstoffen en daarnaast: een EV die 1-2 jaar heeft stilgestaan in een haven. Lijkt me niet bevordelijk voor de levensduur van het accupakket…
V8Vantage zegt
Vanavond nog zo’n Xpeng G9 gezien. Zag er goed uit. Maar niet sneller dan mijn dieseltje. Ook niet langzamer trouwens. Sorry kon het niet laten. En de meneer in kwestie ook niet :-p. Ben benieuwd wat dat ding wel niet weegt.
Die voorraden, dat is idd wel een dingetje. Als er zoveel staan en die gaan allemaal de uitverkoop in. Jan met de pet gaat die echt wel kopen. Ben benieuwd wat voor een effect dat gaat hebben.
Redrum zegt
Die Chinezen zijn slimme jongens. Producenten zwaar subsidiëren, volle bak exporteren en de havens laten vollopen om ze waarschijnlijk dan met enorme kortingen te verkopen. Resultaat: heel Nederland om want goedkoop en dus alle principes overboord (bij wijze van) en de Chinezen hebben in een klap een groot deel van de markt.
Ik ben wel benieuwd hoe de gesprekken daarna gaan verlopen hier op autoblog 😂
driver79 zegt
Waarom zonde van de grondstoffen? Hooguit zonde dat de boot brandstof verspilt heeft. Die auto’s vinden wel een markt maar waarschijnlijk niet Europa.