Kom allemaal maar gezellig naar Europa toe!
Naar aanleiding van het invoeren van importtarieven op Chinese auto’s vanuit de EU zit er voor de getroffen merken niets anders op dan de verkoopprijs verhogen. Je moet de kosten immers compenseren. Of je kiest voor een andere manier. Een slimmere manier, zeker als je als merk een lange adem hebt.
We zagen het al met BYD, die fabrieken in Hongarije en Turkije gaat bouwen om de Chinese importheffingen te omzeilen. Daar blijft het niet bij. Goed voorbeeld doet volgen. Van ook Volvo weten we dat de EX30 naar België komt, de productie voortzetten in China is niet langer logisch.
Importtarieven omzeilen
Inmiddels begint het Chinese merken te regenen die plannen hebben voor een Europese productie. Daarmee omzeilen ze allemaal de importheffingen, want de auto’s worden hier gemaakt. Het effect van de door de EU ingestelde maatregel is dan ook zeer tijdelijk. Ach, het brengt in elk geval werkgelegenheid naar ons continent.
Naast BYD en Volvo hebben ook de merken Chery en Leapmotor ideeën om in Europa te gaan produceren. We noemden al even Hongarije, Turkije en België, de landen Spanje, Polen en Italië kunnen tevens een Chinese invasie verwachten.
In het ergste geval kunnen heffingen tot 48 procent opgelegd worden. Dit maakt een Chinese elektrische auto bijna twee keer zo duur. De maatregel is vanuit de EU in het leven geroepen om oneerlijke concurrentie tegen te gaan, de Chinese merken krijgen vaak een zak geld van de overheid om zich te ontwikkelen.
Het zijn niet alleen de Chinese merken die zelfstandig besluiten om een nederzetting te beginnen op Europese bodem. Vanuit Europa zien politici de eurotekens in de ogen met de komst van nieuwe fabrieken, wat weer goed is voor de lokale economie. Adolfo Urso, de Italiaanse minister van Industrie, reisde onlangs af naar China om gesprekken te voeren met de merken Dongfeng en Anhui Jianghuai.
Ze zien de komst van de Chinezen wel zitten en willen profiteren van de manier waarop Chinese automerken importtarieven proberen te omzeilen.
Fotocredit: anoniemeautofan via Autoblog Spots
herve11f zegt
Ze zullen, zoals ze in de havens die ze hebben overgenomen, beginnen met de locale bevolking, maar langzaam en zeker deze vervangen door Chinezen. We krijgen idd een invasie. Wacht maar af. En telkens lopen de Eropese politici in dezelfde val.
maarteno zegt
nou niet alleen Europese hoor….de wereld over zo’n beetje…maar je hebt gelijk…ze moeten bij die importheffingen toevoegen dat als er in de EU gebouwd gaat worden dat er een beschrijving is voor hoeveel er als half fabrikaat buiten de EU mag komen en dat 99% van het personeel minimaal 10 jaar in de EU moet wonen en in bezit is van een lokaal paspoort oid….
herve11f zegt
100% gelijk, maar 10 jaar vind ik te kort. Het dubbele mag gerust
iannuzi zegt
We wachten af….. in de tussentijd niet vergeten wat kranten te lezen in plaats van alleen Facebook en andere zogenaamde media. Wellicht steek je er wat van op :-)
herve11f zegt
Euh, leg uit? Bedoel je dat de pers steeds goede journalistiek is met gecontroleerde bronnen?
lekkerlinksrijden zegt
Ja Hallo het moet niet gekker worden, nu gaat de produktie deze kant op. Nog ff en de mensen vluchten naar Afrika
mashell zegt
Voor de natuur en de ruimte ja. Maar cultuur, zorg, banen en veiligheid ligt daar wat lastig.
tenaci zegt
Ik vraag me bij deze berichten steeds af of er hiermee nog kansen zijn voor VDL. Zou toch wat zijn als daar als vanouds weer Volvo’s van de band rollen
kareljansen zegt
Met de huidige vakbonden zou ik daar als opdrachtgever mijn vingers niet aan branden. Reken maar dat dit soort informatie meespeelt bij degenen die hier over beslissen.
Robert zegt
Onzin. Nee, correctie: dikke vette onzin.
Landen als Duitsland, België en Frankrijk hebben vakbonden die veel groter en machtiger zijn dan in Nederland. Als het sluiten van VDL-NedCar enkel de schuld was geweest van de vakbonden, dan was er in heel West-Europa nu nergens geen autofabriek meer operationeel geweest.
MarcoM zegt
Hyundai was ze al een stap voor ofschoon deze oorspronkelijk uit Korea komt, nu Tsjechie.
William zegt
Turkije ligt niet in Europa, ze profiteren van een onverstandige overeenkomst met de EU. Ik zie liever dat een Chinees EV merk in Born Limburg gaat produceren.
kareljansen zegt
Ha, gezakt voor de topografie toets William! Zeker een chinees merk zal weinig ophebben met de werkethiek en bemoeienis van de vakbonden hier.
maotje zegt
Een klein gedeelte van turkije ligt weldegelijk in europa. Bosporus is de grens tussen europa en azie
mashell zegt
Als de Turken verlost zijn van hun geliefde dictator en weer een democratie zijn dan komen ze gewoon bij de EU.
Autokenner zegt
Mooi toch? Zijn die linkse zeikerds ook een keer blij.
Diesel Rocks zegt
Als consument heb ik al mijn hele leven te maken met importtarieven op auto’s, de BPM. Verbiedt gewoon die Chinese rommel, straks gaan mensen nog wennen aan die inferieure kwaliteit en gaan we aan onze kant net zo’n troep produceren.
RiKe zegt
De Europese merken zijn niet veel beter hoor. Zat auto’s die hier gemaakt worden waarvan de kwaliteit echt achteruit is gerend. Los daarvan, als wij Chinese auto’s gaan verbieden, dan verbieden de Chinese weer onze merken. Voor sommige merken is China een grote markt en dan zou het merk dus om kunnen vallen.
goteza zegt
Ha ha, dus wellicht ruimte voor de Dongfeng Milano, want in italie gemaakt?
debeier100 zegt
Zet 2035 in de koelkast, voorwaarde hybrides minimaal 200 km en het hele probleem is opgelost.
Niemand koopt een hybride chinees. De chinezen druipen dan vanzelf af.
Alle accu’s komen voor 90% uit China een gevaarlijke afhankelijke
Stumuleer financieel de 200km + hybrides, de industrie zet al opnieuw in op hybrides , nu brussel nog.
Mensen rijden geen 150km woon werkverkeer, dus amper mileuschade.
Accu opladen tijdens rijden en zonnepaneel op dak
utregcity zegt
De Japanners en Koreanen zijn voorgegaan. Niets nieuws dus.
gezondverstand zegt
Als je ziet hoeveel goedkoper auto’s in China zijn die hier ook te koop zijn dan kunnen ze die heffing best voor eigen rekening nemen.
pomoek zegt
Het is natuurlijk jammer dat de winsten van deze bedrijven, deels, rechtstreeks in de zakken van de ccp verdwijnen. Het positieve aan het idee van productie hier in Europa is dat de werkgelegenheid tenminste in Europa blijft. Dan is het verder aan de Europese auto producenten zelf. Get of your ass. Ga eens goedkope goede ev’s maken. En stop met zeiken over lage ebida’s. En zorg dat je klaar bent voor 2035.
Onehp zegt
“de Chinese merken krijgen vaak een zak geld van de overheid om zich te ontwikkelen.”
Sommige merken, zij die de hoogste heffingen hebben gekregen, zijn 100% eigendom van de overheid dus ja…
pomoek zegt
Autoblog wordt iedere week volgeschreven met verhalen van Europese autofabrikanten die aan het miepen zijn dat ” 2035 te ambitieus is” . En dat ” de consument niet op ev’s zitten te wachten”.
En ondertussen bouwen de Chinezen fabrieken in Europa. Om ev’s te bouwen. Die voor de Europese markt bestemd zijn. En moeten we straks met Europese subsidies de auto industrie overeind houden die nu alleen maar aan hun winst na belastingen zit te denken. En is iedereen hier straks, op Autoblog, boos op de Europese Unie, want die hadden kunnen zien aankomen dat de Chinezen de markt zouden overnemen. Toen de markt rijp was voor ev’s. En de consument die gewoon wil hebben. Voor een nette prijs. En niet van die overpriced Mercedes benz gebakjes.