Nu wordt het écht oppassen voor de Chinezen. Ze komen er aan en gaan de wereld overspoelen met tientallen goedkope merken en modellen en dat zal de gevestigde automerken niet onopgemerkt blijven. Tot nu toe maken velen zich nog niet echt zorgen, want die goedkope meuk is kwalitatief om te janken en vaak nog lelijk ook, dus nog geen serieuze bedreiging.
Toch gaan de modellen er steeds beter uit zien en worden ze langzaam maar zeker ook steeds veiliger. De Brilliance BS6 haalde onlangs 3 sterren bij de EuroNCAP botsproef (volgens eigen zeggen). Dat zijn er nog geen 5, maar al een heel stuk beter dan 1 ster waar veel Chinese modellen geregeld op bleven steken.
De Chinezen zijn heus niet achterlijk en weten ook wel dat eigenlijk alleen de beroerde kwaliteit en veiligheid het grote succes nog in de weg zit. Vandaar dat ze een overeenkomst hebben getekend met de NHTSA. Dit staat voor The National Highway and Traffic Safety Administration en is de Amerikaanse variant van de EuroNCAP.
Met het ondertekenen van het “Memorandum of Cooperation” (MOC) worden doelen gesteld ten aanzien van o.a. het opstellen van veiligheidseisen en naleving ervan, verschaffen van openheid naar klanten, delen van technologie, verbeteren van verbruik en uitstoot, uitvoeren van veiligheidsonderzoek en eventuele terugroepacties. De NHTSA en China zullen op zijn minst jaarlijks de koppen bij elkaar steken om de stand van zaken door te nemen.
Klik hier voor een kopie van de MOC voor het nageslacht. (bron: NHTSA)
Wat_een_gezeik zegt
Vrouwen en auto’s is een combi die niet samengaat. Zo nu dus ook niet.
Vrouwen achter het stuur bloed aan de muur.
autoblogger zegt
Jij doelt op Nicole?!?
g zegt
amerikanen en chinezen lekkere soep zeg,dat word nog al wat hahaha man wat een kutzooi die 2 landen op auto gebied,lang leve europa en misschien japan!
Romeo zegt
Misschien Japan ?? Waar zou Japan nu moeten zijn dan?
PieterA zegt
Ik koop nooit of te nimmer van mn leven een Chinees, ik stel een algemene (terechte) boycot voor.
Base zegt
… zeikerds… (zucht)
Turbopaultje zegt
Jongens, ga lekker je bami halen bij de kinees om de hoek ipv zinloze texten op de blog knallen……………
Kun je alvast aan het gevoel wennen dat je mss binnenkort ook in een bamiauto rijdt………..
YK zegt
Vroeg of laat zullen wij ook in Chinese auto’s rondrijden. Toen Kia zijn eerste stappen maakte in Europa c.q. Nederland, waren er ook allemaal negatieve geluiden. En wat is er gebeurd? Die Sorento is bijna verheven tot de uitvinding van de eeuw voor de ik-breng-mijn-kinderen-hoog-en-droog-veilig-en-wel-naar-school-en-terug-moeders. Alleen voor voor mijn ouwe basisschool, waar ik af en toe langs rij, zie ik die auto’s al vermenigvuldigen als insecten. Er is dus helaas geen ontkomen aan die Chinezen.
westy B zegt
Het probleem met Chinese, Koreaanse en soms Japanse autootjes is niet de prijs, de kwaliteit of het aantal sterren bij de crashtests maar het gebrek aan historie en emotie.
Bij de meeste Europese merken bestaat er een boekwerk van behaalde resultaten, vol emoties en geschiedenis, bij de Koreaanse en Chinese merken, kan ik me niks inbeelden.
Een echte autofreak koopt daarom geen doos zonder inhoud, maar een merk met verleden. (of een merknaam uit het verleden zoals Spyker ;-)
Helaas zijn de meeste kopers alleen nog geinteresseerd in de goedkope doos. Kijk maar naar het succes van Dacia. Dus willen of niet de goedkope Chinese hap komt in het straatbeeld en waarschijnlijk alleen gebruikt door pensionados en “bijna” steuntrekkers.
Dus rest ons alleen nog de hoop dat ze uiteindelijk elkaar kapot concurreren.
Dit is al gebeurd met Daewoo, overgenomen door GM en KIA, overgenomen door Hyundai.
Heer zegt
dure Chinese doos dan, kan je afford it?
70,000 euri ;)
Alwood zegt
hmm… ik ga zelfs niet zo erg voor japans dus laat staan chinees… japanners voelen ook nog steeds anders aan dan europese auto’s. Ook juist een reden om voor de een of de ander te kiezen. Alleen Mazda en subaru vind ik écht leuke niet-europese merken.
Vooral de soebs zijn dan ook weer aardig geprijst dus goedkoop een auto kopen gaat eigenlijk nooit op als je iets fatsoenlijk wil rijden. Behalve de nieuwe panda dan ;)
Voor mij is de rangorde vooralsnog Europa, japan, amerika, china, frankrijk :P
YK zegt
@Alwood, Frankrijk op het einde XD. Prachtige keuze als je het mij zegt, maar uhm, zat Europa niet op #1? En wat behoort tot Europa? Je raadt het al….
kenneth zegt
@Heer,
Grappenmaker, da’s een toyota crown in licentie gefabariceerd door een Chinees en 70.000 euri? dan word je dus echt afgezet.
En voor de cultuurbarbaren stop nou eens met de vergelijking tussen China en Japan…is cultureel/historisch totaal anders. Leuk zo’n intentie verklaring, eerst zien dan geloven!
Jay zegt
@Kenneth
Grappenmaker, da’s een HongQi HQ3, staat er toch echt onder. En die prijs die heer zegt klopt ook min of meer. Volgens mij kost ‘ie rond de 55.000.
HongQi is wel de automerk die auto’s maakt voor staatsmannen, dus die prijs vind ik niet raar
EF zegt
Nou heb ik het genoegen een paar gabbertjes hier te kennen….. en wat een praatjes zeg. Wedden dat ze morgen staan op te geilen van jewelste als een Chinees baasje zegt dat ze met zijn speeltje mogen aftjurken? Lul niet zoveel mensen die Chineese bakken zijn puntgaaf en rijden als een speer. Hoe ik dat weet?? Ik RIJ er in en werk in Azie (China, Korea, Indonesia en de Philippines. Maar weet je wat echt keileuk is??? Die Hollanders laten zich zwaar verneuken zeg, niet te geloven. Kosten die juweel-bakken hier in Azie slechts 7 tot 10 rugjes…. in het goeie ouwe Holland gaan die voor 50 EURO rugjes over de toonbank. Wie zijn er nu gek????? die Chinezen in ieder geval niet. Nou jongens daar in Holland, vooral lekker door gaan met jullie polder geziek en komma geneuk. Hier hebben we het goed en dat voor een prikkie.