Hommeles in één van de huwelijken die Volkswagen in China heeft lopen. Een aantal VW-managers klapt in een Duitse krant uit de school over hoe een Chinese partner systematisch designs jat. En hoe Volkswagen daar geen f#ck tegen kan doen.
Het gaan om de joint-venture tussen Volkswagen en First Automobile Works (FAW). Een samenwerking die al in 1991 tot stand is gekomen en recentelijk nog eens voor 25 jaar werd verlengd. Zelfs EU-koningin Angela Merkel was bij die feestelijke continuering van de Chinees/Duitse samenwerking aanwezig om het heugelijke moment te vieren. Maar achter de schermen is het chaos.
In een uitgebreid artikel van Handelsblatt wordt uit de doeken gedaan hoe FAW aan de haal gaat met patenten die door Volkswagen louter voor de joint-venture ter beschikking zijn gesteld. Het gaat onder meer om blauwdrukken van motoren en versnellingsbakken. Dit Chinese bedrijf bouwt ze onder licentie. Maar FAW heeft volgens managers bij VW schijt aan deze deal en construeert de motoren nu ook op eigen houtje, en voor eigen gebruik. Er schijnt zelfs speciaal een fabriek te zin gebouwd waar FAW de ‘gejatte’ motoren assembleert.
In 2010 was er al een dergelijk akkefietje bij FAW, waarbij VW-eindbaas Winterkorn hoogstpersoonlijk verhaal is gaan halen. Dat werd afgedaan als een “oeps, foutje” en weer gladgestreken, maar nu begint het weer van vooraf aan.
Waarom Volkswagen niet onmiddellijk de stekker eruit trekt? Welnu, om als autoconglomeraat zaken te mogen doen in China heb je joint-ventures met lokale (vaak aan de staat gelieerde) partijen nodig. Anders kom je er simpelweg niet in. En aangezien China de grootste afzetmarkt is voor de Wolfsburgers, zullen ze niet direct in hun eigen nest schijten. Ook al wordt je door je partner van voren gekieteld en van achteren gena.. nou ja, je snapt het plaatje. Volkswagen is voorlopig met handen en voeten gebonden, zoals TTAC het treffend omschrijft. Alleen als FAW vanaf 2013 producten met gejatte onderdelen op de markt brengt kunnen ze mogelijk iets doen.
heidekonijn zegt
Kan me iemand eigenlijk uitleggen waarom wij eigenlijk geen spul uit China blokkeren terwijl het omgekeerde wel mag?
bullgod76 zegt
@heidekonijn: De westerse landen kunnen makkelijk spul uit China blokkeren, maar dan hebben ze alleen zichzelf ermee en niet China
zakar36 zegt
@heidekonijn:
Hele goeie! Denk alleen dat het niet beter op wordt als we alle spul uit China blokkeren.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@heidekonijn: is goed, maar dan niks meer uit China kopen hè! Zit je dan, naakt in je lege huis…
luxaeterna zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Zever. Vrijwel alles wordt door amerikaanse, japanse of europse bedrijven geproduceerd in china, niet door chinese bedrijven.
Als alle westerse bedrijven hun boeltje opdoeken in china en overplaatsen naar andere emerging markets, zal de lol er in china snel af zijn. Daarvoor hoef je echt niet naakt thuis te gaan zitten.
jrk68 zegt
@luxaeterna:
Ooit gehoord van het begrip jointventure?
Als je iets wil produceren in China dan moet dat of door een chinees bedrijf of je moet een bedrijf starten met een chinese partner.
En die partner moet je dan eigenlijk zijn ogen helemaal dicht plakken anders gaat die er met jouw duur ontwikkelde spullen vandoor.
luxaeterna zegt
@jrk68: Jazeker. Maar ik heb het over het feit dat veel “made in china” producten ontworpen zijn door Westerse producenten, naar Westerse standaarden. Dat heeft op zich weinig met een joint venture te maken, eerder met productielocatie.
heidekonijn zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Want niemand behalve China kan de spullen maken ?
mashell zegt
@heidekonijn: Nou er zijn er niet veel die ze goed en toch goedkoop kunnen maken.
luxaeterna zegt
@heidekonijn: met een imago en kwaliteit, en design naar europese smaak/waarden? Moeilijk. Er zal wel verandering in komen, maar momenteel?
heidekonijn zegt
@luxaeterna: Laat me eens proberen. Euhm. Europeanen? We betalen nog evenveel voor de luxemerken als toen ze hun spullen nog niet in china lieten maken. Het verschil gaat naar aandeelhouders en ceo’s. De consument betaald meer dan ooit ondanks die goedkope uitbuitarbeid.
Laue zegt
@heidekonijn:
Word al gedaan d.m.v. invoerrechten, btw en anti dumping. Maar zolang china voor een habbekrats blijft produceren blijft het lastig.
heidekonijn zegt
@Laue: Zal best kloppen. Tel daar nog eens transportkosten bij en dan lijkt me dat de mensen daar wel heel hard moeten uitgepuurd worden om nog goedkoop te zijn.
robinio zegt
@heidekonijn: Dat is een hele goede, want zij doen het inderdaad ook en wij zijn sowieso al niet concurrerend tegen een land als China waar de sociale zekerheid 0 is. Jammer dat er een stel korte termijn denkers hierboven mij gereageerd hebben: Je zal inderdaad een tijdje zelf de productie nog niet op peil hebben, maar zodra dat wel zo is hebben we daar profijt van. Als we alles maar naar lage lonen landen verplaatsen worden we zelf ook nog eens een lage lonen land.
heidekonijn zegt
@robinio: Die productie op peil krijgen zal niet zo’n probleem zijn met al die overcapaciteit bij ons.
robinio zegt
@heidekonijn: Dat is dan ook geen overcapaciteit als we het hier iets beter gaan regelen ;-) Maar serieus: Iedereen prijst Kia bijv. nu wel de hemel in, terwijl zo’n auto nou juist killing is voor werkgelegenheid hier, denk maar niet dat die Koreanen in een Polo of Punto gaan rijden.
heidekonijn zegt
@robinio: Klopt. Hyundai (Kia) heeft wel een andere aanpak : ze verweven zich meer, produceren ook in Europa en VS. Werksfeer is er getikt maar toch iets minder middeleeuws. Geven en nemen. Natuurlijk wel het meeste van dat laatste.
Je vraagt je af hoeveel crisis we zouden hebben als we zelf onze spullen zouden maken. 7 miljoen werklozen in Spanje alleen al. En dan hebben enkel de banken het gedaan?
norge zegt
Dus ze hebben van VW geleerd hoe ze moeten copieren? LOL
dakloosinmx5 zegt
@norge: ik vroeg me al af wanneer meneer Norge weer zijn gal kon spugen over VAG. Kerel we weten het nu wel. Kinderachtig figuur. Get a life
Benz65 zegt
Ik ben geen voorstander van protectionisme maar in zulke gevallen mag de EU en de VS harder optreden tegen China.
xxxx zegt
@Benz65:
Dat zal niet gebeuren, want dit is een samenwerking waarbij het mes aan twee zijden snijdt.
Enerzijds mogen buitenlandse bedrijven hun producten in China verkopen, wat enorme winsten voor de buitenlandse bedrijven oplevert. (bv Vw heeft veel geld kunnen verdiend in China)
Anderzijds wil China deze bedrijven om uiteindelijk met buitenlands techniek een zelfvoorzienend auto industrie opzetten.
Bijvoorbeeld Bmw, Vw, Mercedes mogen in China auto’s verkopen als ze naast hun eigen auto’s:
-fabrieken bouwen in China
-samenwerken met Chinese bedrijven
-nieuwe Chinese modellen introduceren in China voor de Chinese markt.
Buitenlandse bedrijven zijn zich ervan bewust dat hun gepatenteerde technologie overgenomen/gestolen kan worden door de Chinezen.
Maar dit risico nemen buitenlandse bedrijven op de koop toe vanwege al het geld dat in China is te verdienen.
Bron: http://www.thelocal.de/national/20120728-44025.html
http://www.thelocal.de/money/20110910-37509.html
Benz65 zegt
@xxxx: China is afhankelijk van Het Westen en niet andersom. Ik kan een hele scriptie schrijven over hoe Het Westen de Chinezen belazerd met papiergeld en hoe China zich ontwikkelt ten koste van Het Westen, maar het is vakantie en daar heb ik nu geen zin in. Waar ik wel zin in heb is om de waarheid kort samen te vatten: er heerst veel armoede in China en er zijn teveel Chinezen op deze wereld om een Westerse levenstijl aan te houden; dit geldt ook voor Indiërs.
heidekonijn zegt
@Benz65: Industriele revolutie bis dus.
Benz65 zegt
@heidekonijn: Bis dus?
heidekonijn zegt
@Benz65: bis, dus (er is er al eentje geweest)
integraturbo zegt
Was te verwachten, Chinezen zijn niet te vertrouwen/doen waar ze zelf zin in hebben. Dit zet VW weer deels ff op zijn plek hopelijk, maakt ze duidelijk dat ze niet overál de controle over (kunnen) hebben…
nostravinniedus zegt
Stelen van patenten??Dat soort dingen doen ze helemaal niet , daar in China.Ik weet niet waar Volkswagen het over heeft.Is anders nog nooit eerder voorgevallen
autobart zegt
@nostravinniedus: Het is aan te raden het artikel te lezen voordat je dingen gaat vragen. Het staat er immers allemaal in!
nostravinniedus zegt
Ik heb ook een mp3 speler made in china, met trekjes van de Ipod,maar is vast toeval. Spotgoedkoop! .Doet het prima, dat wel, en het volume kan tenminste hoog genoeg.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@nostravinniedus: Ipod is ook made in China… Je weet wel, die Apple fabriek waar geregeld rellen uitbreken en mensen zelfmoord plegen vanwege de beroerde omstandigheden…
nostravinniedus zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Stom van me, is waar: Designed in California ,assembled in China.Helemaal vergeten @ Jordy14 ik geloof dat New Balance schoenen nog in de VS gemaakt worden.
arno1 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Oh ja die APPLE fabriek waar toevallig net zo veel onderdelen worden gemaakt voor samsung, HP en nog tientallen andere bedrijven… Toch vreemd eigenlijk dat je iedereen alleen over Apple hoort.
jordy14 zegt
@nostravinniedus: wat komt er niet uit china, je mobiel zal ook wel uit china komen, je tv, je magnetron enz.
autobart zegt
@jordy14: Het product wordt gemaakt in China, Europese of Amerikaanse bedrijven produceren het product in China vanwege de relatief lage arbeidskosten.
p993 zegt
Haha. Kunnen de Chinezen straks ook genieten van de tfsi motortechniek. Briljant!
Hupke zegt
En terecht dat ze dat doen. Patenten zijn onzin.
Als de eerste holbewoner die met een stok had leren vissen tegen diegene die hem naapte gezegd had dat hij een deel van iedere vis die de ander ving wilde hebben had hij wel een serieuze knots tegen z’n bol gekregen.
mashell zegt
@Hupke: Patenten zijn juist er belangrijk voor innovatie en diversificatie. Zonder patenten zou R&D niet zinvol zijn en zou je allemaal exact dezelfde producten hebben.
Hupke zegt
@mashell:
Dat hoor ik nu zo vaak vertellen, staat dat ergens in de bijbel ofzo? Onzin in mijn ogen.
Ten eerste kan je alles patenteren/ beschermen (komt dus niet per se innovatie ten goede) en ten tweede maakt zo’n bescherming het niet fysiek onmogelijk om iets na te maken. Het maakt het zelfs eenvoudiger want om het te beschermen is er vaak zoveel info over vrijgegeven dat het eenvoudiger is dan een ikea-plannetje.
Over het rendabel deel van het verhaal en het diversificatie deel. Er is bij mensen zoiets aanwezig dat men snobisme en hokjes denken noemt. Waardoor merk en de reputatie ervan belangrijk zijn (beste voorbeeld Coca-Cola)
Natuurlijk zou er meer plagiaat gepleegd worden op succesvolle producten maar dat is ook een voordeel d
Hupke zegt
dat helpt op de prijzen scherp te houden en diegene die de beste kwaliteit maakt en dat het goedkoopste kan is diegene die overleeft.
kempenaer zegt
@Hupke:
Ja tuurlijk hupke. Wat een loos geblaat weer.
xxxx zegt
Achteraf een pijnlijke fout van VW.
Maar soortgelijke verhalen doen momenteel wel vaker de ronde.
kempenaer zegt
Jatten is een stuk makkelijker dan zelf iets verzinnen.
Altijd oppassen met communisten die het kapitalisme hebben ontdekt maar er hun eigen spelregels op na houden. Zeker met een legioen arbeiders van honderden miljoenen.
Het westen moet iets minder naïef worden.
heidekonijn zegt
@kempenaer: of iets minder corrupt. Politici weten dit ook natuurlijk, maar zijn bezig met onbenulligheden. Waarom?
Hupke zegt
@kempenaer:
Bedoel je minder naïef zoals in niet blijven denken dat er een verschil is tussen het Chinese (communistische) staats-kapitalisme en ons staats-kapitalisme want we hebben er beiden geen flauw idee van wat een vrije markt nu is.
stropdas zegt
Zijn die patenten in China wel geldig dan? Als het daar nou niet zo patenterig is kan de hele maakt daar de beste ideeën samenvoegen en wordt iedere Chinese auto beter
alfamail zegt
Zo lang ze het copyrecht op de outfitjes van Frau Merkel maar niet knakken….
Hoewel outfits, meer outfit maar dan in alle kleuren vd regenboog…
tarquesh zegt
Mag hopen dat VW lering hieruit trekt. Andersom kan het zeker ook geen schade als VW voor elke in China verkochte Chineese VW een x bedrag krijgt. China kan natuurlijk niet eeuwig blijven emmeren met eigen regeltjes en toch mee willen doen met het vrije markt kapitalisme.