Ja, laat dat maar even op je inwerken. China sloopt de Europese autoindustrie
Vroeger was het leven simpel. Je had Nederland 1 en 2 en op woensdagmiddag konden de kinderen hun programma’s zien. Op de radio luisterde je naar Hilversum 3 en als je eten wilde afhalen ging je naar de snackbar. Meer keuzes waren er niet.
Dat gold ook voor de autoindustrie. Auto’s kwamen uit Duitsland, Frankrijk, Italië, Engeland of Amerika. Maar toch vooral uit Europese fabrieken. Later kwam daar een sporadische Japanner bij en dat was het wel zo’n beetje. Maar ‘das war einmal’.
De Chinezen komen. En niet zo’n beetje ook.
China sloopt de Europese autoindustrie
China sloopt de Europese autoindustrie, zo mogen we het wel zeggen. Want dankzij de fabrieken in dat land, sluiten steeds meer productieplaatsen in Europa. Met als laatste voorbeeld het verdwijnen van de productie van de elektrische Audi Q8 uit het Belgische Vorst, schrijft het AD.
De productie daarvan zal in China plaats gaan vinden, net zoals bijna alle elektrische auto’s die gebouwd worden. En laat het aandeel ev’s nou elke dag groter worden… Dientengevolge is de Europese autoindustrie allang niet meer de grootste ter wereld, wat het voorheen wel was.
Zo werd in 2011 bijna een derde van alle auto’s ter wereld in Europa gemaakt. China was op dat moment goed voor ruim 20% procent van de auto’s en die waren voornamelijk bestemd voor de lokale markt.
Hoe anders is dat anno nu. Op dit moment komt meer dan 34% van alle geproduceerde auto’s uit China, terwijl Europa nog goed is voor net 19%. Bovendien is China ook nog eens de grootste exporteur van personenauto’s ter wereld en gaan we bijvoorbeeld heel veel Build Your Dreams zien in ons landje…
En dan denk je misschien; ach, het zijn maar auto’s, hoe groot is die industrie nou helemaal? Nou, flink. In heel Europa zijn meer dan 13 miljoen mensen werkzaam in een bedrijf dat iets te maken heeft met het vervaardigen van auto’s.
Dat betekent dus niet alleen dat ze bij de autofabrieken zelf werken, maar ook bij toeleveranciers zoals metaalbewerkingsbedrijven en rubberfabrieken enzo. En als de productie hier afneemt, betekent dat een enorme strop voor Europa.
En dat heeft natuurlijk alles met geld te maken. De prijs-kwaliteitverhouding van Chinese auto’s is namelijk gewoon veel beter dan bij de Europese evenknie. Chinese auto’s zijn geen troep meer en ze zijn veelal goedkoper dan de Europese (of Amerikaanse) concurrenten.
Maar wat kunnen we eraan doen? Daar ligt de uitdaging voor de Europese machthebbers. Zijn die bereid om in te grijpen en importheffingen op Chinese auto’s te rekenen? Of belastingverlaging op Europese modellen?
Of moeten wij als Europeanen de handen ineen slaan en de goedkope Chinese modellen links laten liggen? Helpt elkaar en koopt Europeesche waar? De tijd zal het leren, maar dat het een zorgwekkende ontwikkeling is, kunnen we wel stellen…
petroldrinker zegt
Gewoon flink importheffing doen op al die chinese producten (ook ali en wish en meer van die onzin sites), Maja dat zal de EU nooit durven te doen, want dat zal china dan weer direct met EU producten doen (terecht). Maar zoals met alles in de EU, laten we alles toe en maken we onszelf van ondergeschikt belang tegenover alle import..
mijosu zegt
In Europa hebben we een weg met ons mentaliteit. Trots en chauvinisme zijn vieze woorden.
mashell zegt
Chauvinisme is ook een vies woord. Alleen een verenigd Europa kan de strijd aan met grote machtsblokken als de VS en China. Dus al die landjes met hun regerinkjes en parlementjes moeten zich eens realiseren dat ze niet zo belangrijk zijn en we meer macht naar Brussel moeten verschuiven. Maar de burger is bang en kiest dus voor kleinschaligheid en nationalisme en doet zichzelf daarmee de das om.
bvdp zegt
we hebben helemaal geen “weg met ons mentaliteit” in Europa. Zodra Europa een vuist probeert te maken, begint iedereen te piepen dat Brussel zoveel beslist en dat we dat niet willen. We moeten juist een veel sterker Europa hebben, maar ja daar is de stemming in het land ( en veel andere landen) er momenteel niet naar. Dus blijven we ieder land voor zich aanmodderen.
gregorius zegt
Chauvinisme is een vies woord? Weet je wel niet hoe chauvinistisch NLers zijn.
NLers juichen voor Max Verstappen: een vrij onaardige gozer , die in Belgie is geboren en opgegroeid en nu in Monaco woont.
Als iemand op vakantie het een lamp pakt van Philips, is er altijd een kaaskop die zegt: oh dat is Nederlands! (en zo ook met welk product dan ook uit Nederland).
Er zijn zelfs mensen die juichen voor dikke mannen die pijltjes gooien omdat ze Nederlands zijn.
Naast de Amerikanen en Engelsen, ken ik bijna geen andere nationaliteit die zo ’trots is’ als iemand uit NL iets goed doet in de wereld.
Dat is ook chauvinisme.
Echter, NL is, voor een West-Europees land een vrij laag besteedbaar inkomen-land voor de lagere tot midden middenklasse: de grootste groep van NLers. Relatief veel verdienen, maar ook veel belasting.
Dus de portomonee geldt ook. Dus we kopen het goedkoopste.
Ondertussen zal de Albert Heijn 30ct winst maken op een pak melk van zeer zwaar opgesloten terror koeien uit oost Polen en ook 30ct winst maken op een pak normale Nederlandse melk. Het zal ze geen ruk uitmaken welk pak melk van die goedkopere je koopt. Past als je naar de ‘melk van koeien die een massage krijgen en waarvan de uiers niet over de grond vegen’ dan worden de winsmarges hoger.
Dus tussen een gelijkwaardige auto van 20k die in NL gemaakt wordt en een auto van 20k die in Polen en eentje van 20k uit China; kiest met de NLse. Belasting en heffingen dus!
eMbe zegt
Advocaat van de duivel, maar hier komt ie.
Boeiend? In alle sectoren is een chronisch tekort aan medewerkers. Als de Europese auto industrie iets uit dunt, kunnen die mensen mooi in een andere sector aan de slag. Aantal leuke auto’s dat uit Europa komt is op 1 hand te tellen.
mashell zegt
Ja, er is nu een werknemers tekort. Maar werknemerstekorten kunnen sneller dan de sneeuw voor de zon verdwijnen als het even economisch wat minder gaat. En van lopende band medewerker ben natuurlijk nog niet zomaar verpleegkundige of onderwijzer.
mashell zegt
Ooit waren we bang voor de Japanners, inmiddels stellen die in Europa op auto gebied niks meer voor.
Ik geloof in concurrentie op kwaliteiten, dat kan Europa gewoon winnen, Amerikaanse auto’s waren hier voor Tesla ook slecht een niche markt vanwege belabberde kwaliteit. China is een arm land, al die staatsteun die nu geeft aan al die vele beginnende autofabrikanten kan ze niet eeuwig vol houden. Ik maak me dus eigenlijk niet zoveel zorgen.
harrie zegt
China is inderdaad nu vooral druk bezig om de kelderende aandelenmarkt en huizenmarkt te stutten, dus het groeiwonder daar lijkt ook voornamelijk op een ponzi scheme, wat dat betreft zal het wel meevallen.
Waar je vergelijking met de periode-Japanners mis gaat, is het nu niet enkel gaat om concurrentie uit den verre maar we zelf ook nog eens actief bezig zijn om de maak-industrie in de EU de nek om te draaien. Want viesbah, en als het in het verre oosten dezelfde milieuschade oplevert is het tenminste ons probleem niet ofzo.
Robert zegt
Dit. China (of liever gezegd: de Partij) houdt hun ‘economisch wonder’ op dit moment alleen nog met heel veel kunst- en vliegwerk overeind. De problemen stapelen zich steeds verder op: de jeugdwerkloosheid liep vorig jaar zomer op tot boven de 20% – de Partij reageerde door hierover geen publicaties meer te doen of toe te staan. Waar wij ons zorgen maken over de inflatie, kampen zij al langere tijd met deflatie – en da’s killing voor de binnenlandse economische bestedingen. Het vastgoedschandaal (Evergrande, maar ook andere mega grote projectontwikkelaars) hangt nog steeds als een molensteen om de nek van de overheden. De economische groei bedroeg vorig jaar officieel nog dik 5%, maar zo’n beetje elke financieel analist weet dat dit (schromelijk) is overdreven. En dan nog de vergrijzing: 40 jaar éénkindpolitiek gaat ervoor zorgen dat de bevolking van 1,3 miljard over 40 jaar meer dan gehalveerd zal zijn. Met daarbij een overschot aan senioren die bovengemiddeld veel zorg nodig hebben.
Het zal maar zo kunnen dat China ons op economisch gebied de komende decennia verder gaat overvleugelen, maar voor de lange termijn zullen ze de rest van de wereld nog heel hard nodig gaan hebben.
keecee zegt
Straks alleen nog elektrisch, maar als je weet dat de meeste grondstoffen uit China komen, of uit landen waar China controle over uitoefent, dan maak je je zelf afhankelijk van China. Als er dan importheffingen komen, remt dat de vraag wel van Chinese auto’s. Maar Europa heeft de grondstoffen niet, daar kan China voor vragen wat ze willen. Auto’s worden dan onbetaalbaar in Europa. Wellicht is dat ook het streven.
potver7 zegt
Europa heeft zat grondstoffen. Het is alleen goedkoper om ze elders te winnen. En efficiënter bovendien, omdat ook de verwerking elders gebeurt.
Johanneke zegt
Onzin. China heeft de grootste refining capaciteit.
China does not boast an abundance of battery metal deposits but ranks first largely due to its control over 80% of global raw material refining capacity. Additionally, China is the world’s largest producer of graphite, the primary anode material for Li-ion batteries.
Australia comes in at number two due to its massive lithium production capacity and nickel reserves. Following Australia is Brazil, one of the world’s top 10 producers of graphite, nickel, manganese, and lithium.
https://elements.visualcapitalist.com/ranked-top-25-nations-for-battery-metals/
potver7 zegt
Kleine correctie op de tweede alinea: in de jaren ’70 en ’80 was er wel degelijk grote angst voor de opkomende Japanse auto-industrie. Het is geen toeval dat alle Japanners fabrieken in Europa hebben: dat heeft te maken met behoorlijk heftige EU-importheffingen op auto’s vanuit Japan, die in die periode werd ingesteld om de Europese auto-industrie te beschermen.
Jantje_555 zegt
BYD heeft ook een fabriek in Hongarije (dus EU)
mashell zegt
De Chinezen hebben geleerd van de Japanners en Koreanen.
Stel je voor dat Geely of een andere Chinese gigant de VDL Nedcar fabriek zou kopen, vinden we dat dan een goede ontwikkeling?
Fernando zegt
@nicolasr : Heb in verschillende media gelezen dat de productie van de Audi Q8 naar Mexico gaat. Dat ligt mijlenver van China.
China sloopt de Europese auto-industrie? Zie bitter weinig Chinese auto´s rijden maar er worden in China wel veel auto´s voor Europese merken gebouwd. Eignlijk zijn het de Europese merken die zichzelf sloopt.
De EU exporteert nog steeds meer naar China dan andersom en omdat de Chinese economie het momenteel slecht doet voelt vooral de Duitse economie dat. De Chinese auto´s zijn gewoonweg AliExpress meuk.
Jantje_555 zegt
vanaf 2027 zou het naar China OF Mexico gaan. Het is nog niet bekend. Maar reken er maar op dat het weg gaat uit de EU.
faalhaas zegt
Misschien moeten we vanuit de EU gewoon wat minder vinger wijzen maar gewoon op prijs, kwaliteit, en technologisch gewoon stappen vooruit maken en zo de meute voorblijven.
Een ASML staat bijvoorbeeld ook niet stil, ook al staan ze bovenaan.
In een hoekje huilen heeft geen zin, das alleen maar verloren tijd die je moet inhalen.
Allison Burgers zegt
Europa is veel te naïef geweest als het om China gaat.
En ondertussen lekker op Ali Express blijven bestellen mensen!
wimof zegt
Mijn moeder en haar nicht (96/95) weden 82 jaar geleden al gewaarschuwd voor “het gele gevaar” zij zijn het nooit vergeten, tijdens mijn schooljaren (66) werd daar nooit een woord over gezegd.
ericc zegt
Zeg ik al enige tijd hier op AB maar werd telkens weggelachen. Stop de EV en laat de ICE met euro 6 norm verder produceren tot we zelf batterijen maken met grondstoffen die NIET door China gecontroleerd worden. Met goedkope arbeidskrachten uit China kan je moeilijk blijven concurreren. Weg met de Green deal!!!
MarcoM zegt
Wat we er aan kunnen doen? Stop met promoten om EV te gaan rijden en laten we gewoon benzine blijven stoken. Zeg nou zelf, hier maken we staal, dat gaat overal ter wereld heen en komt als EV weer terug. Milieu?
degrotemuis zegt
Klinkt spannend, maar wie sloopt er nou eigenlijk echt de autoindustrie in Europa als Europese merken zelf om wat euro’s te besparen tijdens productie ervoor kiezen om hun productiefaciliteiten te verplaatsen naar landen buiten Europa? Ook bij EVs zijn er nog genoeg mensen die liever Europees kiezen dan een Tesla of een Chinees die vaak niet eens zoveel goedkoper is met vergelijkbare specs (Een BYD Dolphin is bijvoorbeeld met 3 fasen laden direct een comfort uitvoering en dan amper goedkoper dan een ID.3, Born of Megane eTech, om er wat te noemen waar je ook nog wel eens korting op voorraad modellen ziet). Maar als dat Europese merk vervolgens zelf de productie verplaatst naar Azië of Zuid-Amerika wordt het lastig… Plus waren diezelfde Europese merken ook niet degenen die zo graag toegang wilden tot de Chinese markt dat ze joint ventures startten met maximaal 50% inbreng, 50% Chinees en daarmee hun eigen know how lekker overhevelden? Om nog niet te spreken van samenwerkingsverbanden zoals VAG met Xpeng. Ja, de Chinese merken gooien er een flink offensief tegenaan, waarvan waarschijnlijk ook zeker de helft het niet gaat redden, maar ook zonder dat offensief is de Europese auto industrie al lang niet meer zo Europees als vroeger. Zonder protectionistische maatregelen zoals de VS doet met hun EV subsidie enkel op 100% VS EVs kiezen Europese merken ook liever voor hun portemonnee en gaan ze net zo goed waar het winstbejag ze heen leidt. Waarmee ik niet wil zeggen dat de Chinese merken zelf geen invloed zullen hebben op de markt en industrie, maar dat is maar een deel van het probleem, voor mijn gevoel een kleiner deel dan de Europese merken zelf die hun productie verplaatsen.
wimof zegt
Tegn welke prijs verlaat een BYD de fabriek, het moet wel zeer weinig zijn ander liet Apple zijn Iphone’s er niet bouwen.