Waren ze in slaap gevallen door in China? Nee zeker niet, er is nu een antwoord vanuit het verre Oosten op de EU importtarieven
Links en rechts kwamen er al wat signalen uit China. Maar Reuters rapporteert vanmorgen dat er daadwerkelijk een deadline is gesteld door de Chinese overheid.
Nieuwe handelsoorlog over EV’s tussen EU en China?
Wat was er ook al weer aan de hand? Naar aanleiding van een onderzoek dat is uitgevoerd door de EU naar onterechte staatssteun werden er enkele weken geleden nieuwe importtarieven voorgesteld. De EU heeft hiermee het doel om oneerlijke concurrentie te voorkomen op de Europese markt van auto’s die in China geproduceerd worden. De Chinese overheid wordt ervan beticht subsidies aan productiefaciliteiten te gunnen waardoor ze voor een lagere prijs kunnen produceren.
Het zal je niet verbazen dat de geluiden vanuit China zelf anders zijn. Volgens Reuters claimen ze dat ze kunnen produceren vanwege hun geavanceerde technieken en logistieke voorsprong.
De waarheid zal ergens in het midden liggen, maar er ligt een forse maatregel op tafel. Tot 38,1 % importheffing op in China geproduceerde auto’s die naar de EU komen.
In het Chinese World Times wordt nu teruggeslagen met een deadline. Wanneer voor 4 juli dit voor de Chinezen onzalige plan niet van tafel is, dan volgen er maatregelen. En deze maatregelen zouden ook de vorm aan kunnen nemen van importheffingen. En niet zozeer op EV’s, want veel fabrikanten produceren al in China. Nee, het zou ook auto’s met verbrandingsmotoren kunnen treffen. Gesproken wordt over 25% importheffing voor auto’s met een motorinhoud van boven de 2,5 liter. Dit zou natuurlijk alle Amerikaanse import treffen, maar ook de duurdere Duitse modellen.
Of de soep zo heet wordt gegeten als hij wordt opgediend is maar de vraag. Inmiddels staat er overleg gepland tussen de diplomaten van de EU en China. Wordt vervolgd.
Hoeveel ‘strafimportheffing‘ de verschillende merken zouden gaan krijgen lees je hier
via: Reuters
jaapiyo zegt
Dus de Duitse industrie komt dan nóg meer onder druk te staan dan toch al het geval is door het afsluiten van Russisch gas icm het sluiten van kolencentrales.
Robert zegt
Valt wel mee. I.t.t. Nederland weet men in Duitsland wél te investeren in o.a. grootschalige accucapaciteit voor de opslag van groene stroom (zowel particulier als zakelijk), als er meer aan zonne- en windenergie wordt geproduceerd dan dat er gevraagd wordt.
Johanneke zegt
Goedkoop gas is goedkoper hoor. Ben voor energieopslag maar het is een stuk duurder dan goedkoop gas.
Autokenner zegt
300 miljard aan subsidies geven en als Europa het door heeft is Europa de bad Guy, die linkse en extreem rechtse clowns in Europa moeten eens nadenken voordat ze China aanwijzen als good guy
Edge zegt
Je kunt het ook omdraaien: Als we allemaal zo nodig van de EU aan de elektrische auto moeten en de Europese auto-industrie zo belangrijk is, waarom gaan er dan niet vergelijkbare bedragen naar de Europese auto-industrie en autokopers?
Deze importheffingen zijn leuk en aardig, maar uiteindelijk tref je daar voornamelijk de consument mee die nu een hele zwik aan betaalbare elektrische auto’s peperduur ziet worden. Gefeliciteerd EU, je hebt zojuist voor elkaar gekregen dat de koper die je zo graag aan de EV wil, alsnog voor een hybride of zelfs niet-hybride gaat.
mashell zegt
Simpel toch? Als ze 300 miljard subsidies uitkeren wordt het echt geld. 300 miljard vermeende subsidies die de Chinese overheid uitkeert zijn een ontoetsbaar getal maar zijn helemaal prima om verontwaardigd over te doen. Het doel is niet om de eigen auto industrie te beschermen of te stimuleren, het doel is een handelsoorlog te ontketenen. Dat willen de Amerikanen graag en onze politici doen wat Amerika wil of het nou in ons belang is of niet.
jaapiyo zegt
Is er nog iemand in Europa die China aanwijst als de good guy dezer dagen?
Autokenner zegt
Mag hopen van niet jaapiyo
Het westen is echt niet altijd goed, maar 100000x liever het westen als Rusland of China
degrotemuis zegt
In dit verhaal is er geen good guy, alleen maar geld en gekonkel. Europese fabrikanten worden net zo hard gesponsord met allerlei voordelen, kortingen en subsidies en zoeken net zo goed goedkopere productie op in lage lonen landen, waaronder China. En als het echt om die subsidies en het finaal overspoelen van de markt door China zou gaan, waarom dan deze manier waarbij de extra heffing vervalt zodra de fabriek in Europa staat? Lekker alle onderdelen zonder extra heffing naar Europa verschepen, hier assembleren en weg heffing met minimale extra kosten, zoals Japan ook ooit deed.
Daarnaast valt het wel op dat er jarenlang subsidies verstrekt zijn, maar dat t nu pas boven water komt. Dat er opeens gesproken wordt over dumping tegen prijzen onder kostprijs, maar tegelijkertijd ook over marges die in Europa vele malen hoger zijn dan elders. Hoe kan je aan de ene kant onder kostprijs verkopen, aan de andere kant tot wel 50% grotere marges hebben?
Dat maakt China niet de good guys, maar Europa is ook verre van heilig, al denken we graag van wel.
bevano zegt
LOL men heeft het over een importheffing. Weet je hoeveel fabrieken westerse landen in China hebben staan?
Volgens mij snappen de Chinezen het niet… niet doorvertellen he ;-)
Om nog niet te spreken van wie deze duurdere merken en modellen kan betalen betaalt waarschijnlijk ook wel de importheffingen mee.
MrSkyline zegt
Mooi dat china eindelijk iets wil doen aan de CO2 uitstoot.
schuimbekje3 zegt
hoeveel subsidie heeft de EU gegeven aan mensen met een PEHV en BEV?
was dat niet 500 miljard?
geen bpm op PEHV, geen bpm op BEV, geen wegenbelasting, geen of minder bijtelling, geen accijnzen op stroom uit laadpalen, 2000 euro subsidie voor aanschaf, 5000 euro subsidie op bestel EV’s, nog niet gehad over de miljarden die de 3L diesels gekost hebben… verder de gratis stroom in noorwegen, rijden over busbanen zonder OV tickets, allemaal subsidie… tesla die gratis grond krijgt voor megafactories, gratis grond voor afhaal lokaties, ..
straks kan china 100% heffingdoen op alles van meta, microsoft, intel, tesla, pepsico enzenz.. hebben we het nog niet gehad over subsidies op voedselproductie.. de spanjaarden gooien voor 1 miljoen euro aan tomaten kapot in spelletjes, nederland exporteert zich gek met varkensvlees en melkpoeder wat kapot gesubidieert wordt…
maarja, dat is ons en zij is hen… leuk die achterlijke amerikaanse mentaliteit maar die heeft.ons al 12 oorlogen opgeleverd en heel veel.kosten en vluchtelingen.. allemaal om onze economie kapot te maken zodat die 3x op de pof levende yanks hun schulden niet hoeven af te betalen…. daarom hebben ze ook onrust liggen stoken zodat ze hun veel.te dure en ecologisch debiele schaliegas en fracking olie kunnen verkopen… deze plannen lagen er al jaren voor
mustang750supersnake zegt
tja zit wat in……
Fernando zegt
De Chinezen komen er nog goed vanaf. Als ik het voor het zeggen had dan was het 100% invoerrechten plus verplicht klantgegevens enkel inde EU op te slaan, dealernetwerk en 20% van de verkoopwaarde als borg storten in een China Car Care pot in geval ze met de staart tussen de benen weer verdwijnen om de consumenten te kunnen vergoeden bij calamiteiten