De Chinezen zijn officieel aanbeland op de plek waar we ze altijd al verwacht hadden; als de grootste exporteur van nieuwe auto’s.
Groot staatsman Donald Trump had het al lang door: China wordt de nieuwe wereldmacht. In die zin zou je kunnen zeggen dat China ook het ‘gevaar’ is. Tenminste als je bedenkt dat ze daar wat anders denken over rechten en plichten van burgers dan wij hier gewend zijn. Hoewel het hier ook niet altijd allemaal koek en ei is natuurlijk.
Om een wereldmacht te zijn heb je een aantal dingen nodig. Uiteindelijk is een dik vet leger altijd handig. Maar om dat voor elkaar te boksen is economische macht wel handig. Soldaten moeten immers ook eten. Vanuit die economische en militaire macht volgt dan vrijwel automatisch politieke macht en invloed. Zo mocht Assad dit weekend ook weer aanlsuiten bij een topoverleg met zijn machthebbende vrindjes uit de regio. Gescheidenis wordt opgetekend door de overwinnaars.
En winnen doet China momenteel keihard op de automarkt. Een belangrijke pijler natuurlijk onder de economische macht van een groot land. Niet alleen omdat auto’s een aanzienlijke waarde vertegenwoordigen, maar ook omdat ze een statussymbool zijn. Niet alleen voor individuele kopers, maar ook voor landen die ze maken. BMW, Mercedes en Porsche zijn natuurlijk geweldige uithangborden voor de Duitse industrie en Duitsland in het algemeen. Niet voor niks willen mannen als Putin en Erdogan graag dat hun landen ook (top)auto’s maken.
Zoals collega @rubenpriest eerder dit jaar al schreef, was 2022 het jaar waarin de Chinezen kwamen. En dat blijkt niet alleen een Nederlandse, maar ook een wereldwijde ontwikkeling. China is in Q1 2023 namelijk officieel de grootste exporteur van auto’s ter wereld geworden. Men neemt het stokje daarmee over van Japan, dat al decennia wereldwijd vertegenwoordigd is met Toyota, Honda, Nissan enzovoorts.
In Q1 wist China 1,07 miljoen auto’s te exporteren, 58 procent meer dan vorig jaar. Japan boekte zelf een plusje van zes procent, maar dit is slechts voldoende voor een totaal van 950.000 auto’s. De groei van China is onder andere te verklaren door twee globale ontwikkelingen: de oorlog in Oekraïne en de EV-wende.
De oorlog helpt China omdat het gigantisch veel auto’s kan verkopen in Rusland. Door sancties verkopen de Europeanen en Amerikanen daar niks/weinig meer. De Japanners zijn ietsje minder hard tegen Rusland als het gaat om okkazies, maar doen mee aan de sancties waar het gaat om nieuwe auto’s. China profiteert en zag de afzet in Rusland verdriedubbelen. Principes zijn duur. Andere grote groeimarkten voor China zijn Australië en -jawel- België. Onze zuiderburen lusten kennelijk wel een Volvo voor minder.
Naast de oorlog is ook de EV-wende goed voor China. Veel Chinese autobedrijven zijn vroeg overgestapt op het maken van EV’s of zelfs -net als Tesla- begonnen als pure EV bouwers. Dat is dan weer de wet van de remmende voorsprong voor de legacies. Vooral markten waar goedkope EV’s in trek zijn als Thailand zijn easy game voor de Chinezen.
Tesla speelt ook nog een rol in dit alles. Via de nog altijd relatief nieuwe Gigafactory in Shanghai, exporteert het Amerikaanse merk naar steeds meer internationale markten, waaronder Canada. Ook al die auto’s tellen mee als China’s nieuwe exportbakken. Het moment waarvan je wist dat het komen ging is dus eindelijk daar. Koop jij vanavond maar vast een portie Babi Ketjap om het te vieren? Of heb je geen zin in een systeem van sociale politie? Laat het weten, in de comments!
CYBRTRK zegt
fixed
Johanneke zegt
Mij niet gezien. Niks tegen de chinese burger, maar die regering, echt knettergek. Zieke nazi’s met hun ‘opvoed’ kampen.
Als je leider zo knettergek is dat ie winneh the pooh verbiedt om een paar memes, dan wil ik er niks mee te maken hebben.
Richmond zegt
Dat is moeilijk om te bewerkstelligen. Indirect heb je altijd iets van ze.
Johanneke zegt
Ja kut is dat eh. Zo komen mijn zonnepanelen uit een fabriek in ZK. Maar de grondstoffen? Mijn telefoon is gemaakt in Vietnam. Maar de grondstoffen?
Etc etc etc. Ik doe mijn best, maar je kan niet om China heen natuurlijk, zo realistisch ben ik wel.
vondick zegt
Steeds meer mensen vinden dat kut. Dus ook de westerse CEO’s die de besluiten maken. Eindelijk, na 20 jaar naiviteit wordt men een beetje wakker.
Autokenner zegt
Dat je nog geen reactie: maar de VS dan
Hebt ontvangen is wel een wonder, zulke sukkels zijn er ook.
marh zegt
Ik hou het bij BMW en hoop daar dit jaar nog een Ram TRX aan toe te voegen, gun de communistische dictatuur geen rooie cent.
Richmond zegt
En jij denkt dat in jouw bmw en ram niks Chinees in zit? Of in de telefoon of laptop die je gebruikt?
marh zegt
Natuurlijk weet ik dat maar het merendeel komt uit het westen en het intellectuele eigendom is ook Westers.
erwingrunn zegt
Dus je gunt de Chinezen wel een rooie cent 😀
vondick zegt
Nee dat gunt ie niet. Alleen ontkomt hij er nog niet helemaal aan, maar is hij al onwijs goed op weg!
Richmond zegt
Dus zolang de fabrikant, degene met het intellectuele eigendom, maar westers is dan is het goed. Ook al vindt de productie ervan plaats in China bijv? Linksom of rechtsom het geld gaat naar China. Maar door het een slaap je beter dan door het ander?
vondick zegt
Exacf, volg het geld. Waar het management zit is het belangrijkst, zij handelen in ons of tegen ons belang. Die productie komt vanzelf wel weer terug want die Chinese arbeiders worden steeds duurder. Plus, je moet ergens beginnen.
Richmond zegt
Maar bijv Vredestein wordt in Nederland gemaakt, maar is in Chinese handen. Vindt je dat dan wel ok of niet ok?
vondick zegt
Niet ok
vondick zegt
Des te meer reden om je er tegen te verzetten
slickrick zegt
BMW heeft sinds 2003 een fabriek in China en produceert daar verschillende types en onderdelen en niet alleen voor de locale markt
burb zegt
We vallen allemaal voor de “Chinese charme producten”, het kan een hoop of eigenlijk steeds precies of net iets meer dan een product vanuit Europa en de prijs is helemaal fantastisch natuurlijk. Alleen vergeten we maar voor het gemak dat deze technologische product oorlog zwaar wordt gefinancierd door de Chinese overheid en daarmee inzet op het kapot maken van lokale en regionale economie oa in Europa, want ja tegen zulke goedkope productie kunnen we hier niet tegenop werken. De Chinese bijvangst is een pak data om U tegen te zeggen…
alloallo zegt
Niet alleen België! Ook in nederland is de lynx helaas een succes.
Ik blijf zelf liever weg van made in china
maotje zegt
Verdiep je dan maar eens wat je allemaal in huis hebt wat made in china is. Begin eens met je kleding en schoenenkast en je medicijnenkast. Neem ook de onderdelen van je al je elektrische apparatuur eens onder de loep.
vondick zegt
Des te meer reden om je er tegen te verzetten
tortuga zegt
België? Natuurlijk dat! Antwerpen haven ligt in België, maar van daar uit worden ze weer verscheept rond heel Europa. Zie ze i derdaad wel meer en meer rijden die Chinese rommel
maotje zegt
Rommel? Ervaring ermee?
vondick zegt
Hopelijk niet, en hopelijk houdt hij dat ook zo. Zou in het belang zijn van jou en mij.
mijosu zegt
Geen Chinese auto hier. En ja ik weet het …. Als ik een goede keuze heb, dan dus geen Chinees.
goteza zegt
Babi Ketjap is een Indonesisch gerecht. Lekker. Auto’s, politiek en opinievorming blijven moeizaam te combineren.
jaapiyo zegt
Heb ik geen moeite mee heur.
hehe zegt
Ik heb NIO aandelen, nou dat is echt nog geen feest.
Geely ook niet..Xpeng al helemaal niet
BYD aandelen had ik achteraf gezien beter kunnen kopen, maar investeren in de Chinese auto-industrie is nog geen groot succes voor mij
cees2 zegt
Jaapiyo Polarisariyo
bobje zegt
Wat heeft babi ketjap met Chinezen van doen? Weer een domme opmerking uit onwetendheid?
Willy500E zegt
Nooit een Chinees hok in mijn garage!