Vorig jaar onstond in Australië ophef over Chinese auto’s waar ‘per ongeluk’ een lading asbest in verwerkt zou zijn. De fabrikanten hebben er van geleerd, want het asbest heeft nu plaats gemaakt voor asfalt. Beter zo?
Nee, natuurlijk niet, asfalt hoort onder je wielen, en niet erboven. Volgens de door de staat gecontroleerde Shanghai Daily hebben zowel VW (Audi) als BMW en Mercedes in hun Chinese faciliteiten asfalt gebruikt als geluiddempend materiaal. Het pakt uit met een artikel vol confronterende verhalen over klanten met longbeschadigingen. Een serieuze aanklacht, maar is het realiteit of anti-westerse retoriek?
De kritiek komt op een moment dat meerdere westerse bedrijven in de tang worden genomen door Chinese publicaties. Volkswagen en zijn DSG-transmissie mocht al kennis maken met de Oosterse toorn, en ook Apple ligt in het land ongenadig onder vuur door o.a. consumentenprogramma’s.
De vraag is nu: worden westerse bedrijven als zondebok gebruikt door de Chinese autoriteiten, waarbij ze als bliksemafleider voor binnenlandse problemen gelden (de Mugabe-methode), of wordt er inderdaad een loopje genomen met de nauwkeurigheid en zijn methoden die in Europa niet door de beugel kunnen, kennelijk niet onoorbaar in China?
Het is te vroeg om daar over te oordelen, maar het lijkt me vrij ongeloofwaardig dat een bedrijf een dergelijke gevaarlijke productiemethode toe zou staan. Misschien is er eens een auto in de poeier gereden, vervolgens door een malafide bedrijfje opgepept, en verschijnt dat broddelwerk nu in de pers?
Op deze manier kunnen sommige Chinezen zich nu wel even Klaas Zwart voelen, ze hebben immers ook een stukje privé-asfalt..
Met dank aan Tom voor de tip!
mercs zegt
AS dat maar mee FALT
sebasjuhh zegt
Dus, zelf echt verschrikkelijke kopiën van westerse producten maken om vervolgens de originele hard af te kraken? Maf hoor die Oosterse praktijken
undifined1 zegt
Hoezo is dat schadelijk dan?
Esprit_de_Flandre zegt
@undifined1: Vraag ik me ook af. Ik heb nog nooit ademhalingsproblemen gehad als ik de straat oversteek…
desjonnies zegt
Ik zei het toch, de nieuwe merknaam voor de Chinese BMW moet echt “Der Untergang” worden.
melkkoe zegt
@desjonnies: en de fabriek waarin ze gebouwd worden “mein kampf”
undifined1 zegt
@melkkoe:
Dat slaat nergens op, zoek voor de aardigehid eens op wat kampf betekend in het Duits.
undifined1 zegt
@undifined1:
aardigheid natuurlijk
desjonnies zegt
@undifined1:
humor mijnheer Sonneberrug, humor.
De spiegel van de ziel.
melkkoe zegt
@undifined1: kan allebei
yerrie zegt
@undifined1:
mein kampf betkend het zelfde al Jihad oftewel mijn strijd
undifined1 zegt
@yerrie:
Maar dat is toch geen naam voor een fabriek?
Yeelen zegt
@undifined1: Da’s de titel van een boek van een bekende auteur (en tevens schilder, strateeg en bekende snorrendrager) uit de 1e helft van de 20ste eeuw. Zoek maar eens op.
undifined1 zegt
@Yeelen: ja dat weet ik, maar om een fabriek nu “mijn strijd” te noemen?
desjonnies zegt
@melkkoe:
Die aan de Msserschmidt-Allee ligt, achter de Panzer Strasse !
trickyz zegt
Bitumen worden al jaren gebruikt als geluidsdempende materiaal. In alle auto’s. Dit spul is goedkoop en eigenlijk gewoon een soort asfalt. Je moet het verwarmen om het te vormen en het kan het plaatmateriaal ontdreunen. Ik denk dus dat het allemaal wel meevalt, maar dat de pers er weer een enorm verhaal van maakt.
mout zegt
@trickyz: ’t Is anders niet precies dé lichtgewicht oplossing…
undifined1 zegt
@mout: voor anti dreun heb je gewoon massa nodig, anders kun je de trillingen niet absorberen
oxymoron zegt
@trickyz: Klopt, mijn Franse autootjes (Renault, Citroën) hadden vroeger bitumen matten op de vloer en in de kofferbak. Daar moest je niet met een oplosmiddel, of benzine!, bij in de buurt komen want dan kreeg je remsporen. Maar het dempte prima.
desjonnies zegt
China zit politiek natuurlijk wel in een linke positie.
Want als de Noord Koreaanse generaals gaan aanvallen, zullen de VS keihard toeslaan, met rechte keihard.
En ik geloof niet in het Noord Koreaanse leger, want met hongerige soldaten win je geen oorlog.
Maar China heeft Pyongyang altijd gesteund, door dik en dun, maar kunnen gezien hun economische positie moeilijk stelling nemen tegen de VS.
Want zeg wat je wilt van Amerikanen, als de Chinezen in dit conflict -behalve middelen- een rol gaan spelen, zie ik brandende stapel Apple producten en van alle meuk die in China wordt gemaakt,
En zullen de VS geen Chip meer in China kopen.
rufctr01 zegt
@desjonnies: dit klopt niet helemaal wat je zegt. Ook China is afhankelijk van het Westen. Noord-Korea is puur aan het bluffen en provoceren.
In China zijn ze ook niet gek, als het Westen een boycot op gaat leggen dan houdt China het ook niet lang vol. En wat denk je wat er gebeurd met al het geld wat China hier in de Westerse bedrijven heeft zitten, dat zijn ze dan ook kwijt.
De Chinezen gaan echt hun vingers niet branden aan Korea.
rufctr01 zegt
@desjonnies: sorry, klopt wel wat je zegt, te snel gelezen.
ropbp zegt
@desjonnies: het is niet dat de VS geen chip meer uit China wil kopen, maar ze krijgen gewoon geen spullen meer uit China. En aangezien bijna alles wat elektronica is of heet uit China komt, hebben we denk ik een serieus probleempje in het westen. Ben erg benieuwd wie dat langer volhoudt: China zonder inkomsten of het westen zonder technologie.
desjonnies zegt
@ropbp:
Dat zal een tijdelijk probleem zijn, vergeet immers niet dat veel fabrieken in het westen zijn ontmanteld en weer in China zijn opgebouwd.
De meeste technologie en innovatie is van westerse origine.
En Amerikanen zijn patriotten, maak ze kwaad en ze maken i-pads van hamburger dozen.
Griffin zegt
@desjonnies: Chinese kapitalisten (ja, die bestaan… en dat zijn bepaald geen kleintjes!) hebben een aardig kapitaal uitstaan in de USA. Als die zich uit de Amerikaanse kapitaalmarkten terugtrekken is good’ol ‘merica morgen onherroepelijk failliet. China heeft de usa al jaren in de houdgreep…
Overigens zie je dat, als gevolg van oproepen van El Presidente Obama de grote concerns (Apple, Google, Intel, …) al een deel van hun produktie terughalen naar de VS. Google glasses en de Mac Mini zijn daar voorbeelden van.
rufctr01 zegt
Dat ruik je toch? Kom je je VW-tje of Audi ophalen en ruikt het interieur naar een pas aangelegde pechstrook!
jrk68 zegt
@rufctr01:
Dan hoef je daar alvast niet meer naar te zoeken, altijd makkelijk als je die bij je hebt in je Audi….
rufctr01 zegt
@jrk68: haha
Thomasio zegt
Nog een reden om constant met zo’n gek kapje op te lopen.
norge zegt
Je eigen snelweg bij je, nou begrijp ik het “premium” shit.
Yeelen zegt
@norge: Overal 120 rijden, alleen spijtig dat de pinkers nog steeds niet worden gebruikt.
SimonMc zegt
Hebben we in België nog niet eens asfalt op onze wegen, leggen die Chinezen het doodleuk in hun auto’s.
Wtf.
midasracer zegt
Deze autofabrikanten zullen van een koude kermis thuiskomen. Ze hadden dollartekens in de ogen, maar ongetwijfeld zal hun (verplichte) Chinese partner de winst pakken. Volkomen onbetrouwbaar zootje. Daarom zetten Europese ondernemers steeds vaker fabrieken neer in Mexico. Het salaris is bijna hetzelfde als van de Chinezen en er is geen risico van een Chinese rip-off.