De Chinese autoindustrie is booming, maar voor autonoom rijden wordt er nauw samengewerkt met de Duitsers.
Naast de transitie naar elektrisch rijden worden er ook steeds meer veiligheidssystemen en automatische rijsystemen in auto’s gestopt. Al de lol van autorijden moet er natuurlijk af. Maar de techniek is natuurlijk wel interessant.
Autonoom rijden is de toekomst?
Nieuwe auto’s kunnen steeds meer zelf. We kennen natuurlijk allemaal de Autopilot van Tesla, maar veel auto’s kunnen al heel veel zelf. Al deze huidige systemen op de markt hebben maximaal SAE level 2. Dat wil zeggen dat je als bestuurder nog altijd degene bent die uiteindelijk de auto bestuurt.
Bij SAE level 3 rijdt de auto autonoom, maar kan het zo zijn dat het systeem aangeeft dat je het als bestuurder over moet nemen. Bij SAE level 4 en 5 heb je als bestuurder niets meer te doen.
Met SAE level 3 wordt al volop getest en ook Mercedes-Benz was eind 2023 één van de eerste die in China dit niveau van autonoom rijden mocht uittesten op de openbare weg.
Mercedes test autonoom rijden level 4
Het nieuws is nu dat Mercedes-Benz begint te testen met SAE level 4 autonoom rijden op aangewezen stads- en snelwegen van Beijing. Dat betekent dus hooggeautomatiseerd zelf rijden.
Op dit moment biedt Mercedes-Benz al meer dan veertig rijassistentiesystemen aan in zijn modellen. Velen daarvan zijn dus al SAE level 2 en is de eerste autofabrikant met een level 3 systeem (drive pilot) op de markt laat Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur en Chief Technology Officer Ontwikkeling en Inkoop van het merk, weten.
Met de nieuwe goedkeuring voor het testen van Level 4-technologie in en rond Beijing, maakt Mercedes-Benz een enorme sprong voorwaarts in de ontwikkeling. De hieruit opgedane kennis willen we ook gebruiken voor later gebruik in particuliere auto’s over de hele wereld. Opnieuw zullen we maatstaven creëren voor de branche.
Aldus de trotse Markus
Mercedes S-Klasse
Twee speciaal uitgeruste Mercedes-Benz S-Klasses zijn voor de tests afgeladen met sensoren en zijn de testauto’s om het level 4 autonome systeem te testen onder verschillende omstandigheden. Zo zijn de auto’s voorzien van LiDAR, radarsensoren en camera’s.
Door deze auto’s rond te laten rijden in en rond de hoofdstad van China kan de R&D afdeling van Mercedes het gedrag van het systeem bestuderen in alledaagse situaties.
Denk aan linksaf slaan met tegenliggers, rijden op rotondes, afslaan en parkeren. De twee S-klasses zijn ook ontworpen om automatisch van rijstrook te wisselen en zelfstandig tolstations te passeren. In extreme situaties voert de testauto een zogeheten minimal risk-manoeuvre uit en zoekt een veilige plek om te stoppen.
Eén na hoogste niveau
SAE Level 4 is hooggeautomatiseerd rijdenop het één na hoogste niveau van automatisering. In gedefinieerde scenario’s en omgevingen kan de auto alles zelf doen zonder dat de bestuurder klaar hoeft te staan om het stuur over te nemen.
Mercedes-Benz en het Chinese bedrijf WeRide hebben gezamenlijk testgoedkeuring ontvangen voor geautomatiseerd rijden volgens SAE-Level 4 van de verantwoordelijke instantie in Beijing (Beijing High-Level Automated Driving Demonstration Zone Office).
Op zich best bijzonder dat Mercedes-Benz deze tests uitvoert in China. Benieuwd of de Amerikaanse markt de techniek dan als Duits of Chinees bestempelt en of de zelfrijdende Mercedessen dan wel of niet naar de USA mogen.
Benieuwd wat jullie er van vinden. Goede zaak dat de auto’s steeds meer zelf gaan doen, of is alle lol van het autorijden er op deze manier wel een beetje af? Laat het ons weten in de comments.
Trojan zegt
De tegenstanders van Tesla zijn vaak verbolgen over het feit dat Tesla beta-software test op de openbare weg. Toch wel geinig om te zien dat Mercedes nu precies hetzelfde gaat doen, om precies dezelfde reden (=real-world data verzamelen). Als ik zie wat FSD nu al uithaalt in downtown-San Francisco dan denk ik trouwens dat het nog een beetje voorbarig is om van ‘nieuwe maatstaven’ te spreken Markus want alles wat hierboven wordt beschreven doet FSD al een tijdje (afgezien van de tolstations), maar toch leuk om de ontwikkelingen te volgen.
gekketurbo zegt
@Trojan; verschil is wel dat MB de verantwoordelijkheid aanpakt ipv de schuld doorschuiven wat Tesla doet. Bij een ongeluk met MB is MB verantwoordelijk, bij Tesla bij jij. FSD is forever BETA na zoveel rewrites en nieuwe wonder supercomputers. Voor iedere fantastische moves op youtube van FSD zijn er ook video’s waarbij FSD zijn passengier probeert te vermoorden…
verdebosco zegt
Kan de EU ook graag op heel korte termijn bepalen welke kosten voor de fabrikant zijn en welke voor de consument? Ik bedoel niet alleen de peperdure abonnementen voor deze autonome autotechniek, maar ook de enorme kosten bij een kleine aanrijding. Laat staan erger. De herstelkosten zullen fenomenaal zijn. Dan nog de onbenullen die het laatste stukje naar huis (landweg, steegje, wegwerkzaamheden etc.) zelf moeten rijden en dan dat -moeilijker- deel niet kunnen. Waar blijft de visie op autonoom rijden: de visie vanuit de klant i.p.v. de techniek en de fabrikant?
Joris24 zegt
Wat mij betreft past men de polis aan naar de kosten van de auto. Er zijn steeds meer (elektrische) auto’s die een kapitaal kosten bij de minste of geringste storing of schade, laat de eigenaren daarvan dan ook maar meer polis betalen dan ik met m’n oude frikadellen waar een voorruit vervangen gewoon een voorruit vervangen is ipv nadien nog 34 systemen met lasers en quantumcomputers moeten uitlijnen.
Joris24 zegt
“is alle lol van het autorijden er op deze manier wel een beetje af?” nou… ik geloof best in de gemakken van autonoom rijden op een aantal momenten, maar ik ben echt geen fan van allerlei piep- en waarschuwingssystemen die elke millimeter die je niet-autonoom aflegt monitoren. Piepjes als je iets te hard rijdt of als het systeem denkt dat je rijbaanhulp nodig hebt. Stik daar echt maar hard in. Ik heb werkelijk nog nooit iemand horen zeggen ‘wat fijn dat ik lane assistance heb, want ik zit normaal echt alleen maar te snurken en te appen achter het stuur en die auto houdt me toch in mijn baan’, alleen maar ‘dat dom ding trilt te pas en te onpas’.
Daarnaast kan ik me voorlopig niet voorstellen dat ik het geld ervoor over heb om te betalen voor een auto met “LiDAR, radarsensoren en camera’s.”. Al die electronica kost geld en kan kapot. Wie weet ooit, maar in de klasse waarin ik shop is dat de komende 20 jaar sowieso nog niet beschikbaar.
Last but not least; ik vraag me af wat de chinezen hiervoor betalen om deze technologie zonder zelf te investeren in R&D te kunnen bemachtigen.