Onze eigen Afsluitdijk werd in 1933 geopend en is met z’n lengte van 30 kilometer een knap waterwerkje. Chauvinistisch als we zijn, mogen we daar best trots op zijn, maar de langste brug ter wereld over water vinden we in China.
De “Qingdao Haiwan Bridge” heeft een lengte van 42,5 kilometer. Ter vergelijking: zo’n brug zou het Franse Calais en het Britse Dover met elkaar kunnen verbinden, maar daar hebben ze toevallig al een tunnel aangelegd.
De Chinese brug verbindt het centrum van de bloeiende havenstad Qingdao in het oosten van de Chinese provincie Shandong met de voorstad van Huangdao. Er is in ploegendiensten door tenminste 10.000 arbeiders 24 uur per dag aan de brug gewerkt. De bouw heeft 4 jaar geduurd en 6,6 miljard euro gekost. Later dit jaar wordt de brug geopend en naar verwachting zullen er dagelijks 30.000 auto’s overheen rijden. (via: telegraph)
JamesBond007 zegt
Chinezen hebben altijd de grootste en langste dingen. Behalve als het om hunzelf gaat..
jorn_v_v zegt
scheelt “maar” 12,5 km met onze afsluitdijk! al is dat een dijk, en dit een brug. maar tóch :)
bartinspace zegt
@jorn_v_v: op zich is een dijk maken wel ietsje makkelijker dan een brug maken hoor :P
OT: 42,5 kilometer, als je aan t begin begint, kun je er een hele marathon op lopen, wel respect hoor @de_chinezen :D
betonstaal zegt
@bartinspace: goed idee, een marathon op zo’n brug!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@bartinspace: cool!
alfa159TI zegt
das geen klein bruggetje, zo de ju!
integralechubasco zegt
dit soort bruggen is voor watjes… welke brug heeft de langste overspanning? dat is pas interessant….
SimonMc zegt
@integralechubasco: die ene daar in frankrijk?
Esprit_de_Flandre zegt
@integralechubasco: Langste brug, langste overspanning, pff, whatever.
Boys comparing dick-sizes…
jorn_v_v zegt
@Esprit_de_Flandre: daar zullen de chinezen dan weer niet aan mee kunnen doen.
Esprit_de_Flandre zegt
@jorn_v_v: Help is on the way!
sir_smokalot zegt
Kuch… Langste brug over water. Over land zijn ze er nog langer: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_bridges_by_length
Esprit_de_Flandre zegt
@sir_smokalot: Over water natuurlijk wel weer een stukje moeilijker. Plus, opvallend, top drie landbruggen is ook weer Chinees…
drentje zegt
ja das een tikkeltje groter maar als je nederland en china vergelijkt in china ook groter dus wat maakt het uit.
waxweazel zegt
@drentje:
Jouw reactie is het perfecte voorbeeld van “verdoken” jaloezie.
drentje zegt
@waxweazel: waarom zou ik jaloers zijn ? woon toch is duitsland who cares about the dutch :D
RickB zegt
Gebouwd in krap een maand?
Stampen ook een heel hotel in 6 dagen uit de grond…
http://www.youtube.com/watch?v=PHclP7v7cgM
Rob zegt
@RickB: Lezen, het blijft lastig. Ik citeer: ”De bouw heeft 4 jaar geduurd en 6,6 miljard euro gekost.”
RickB zegt
@Rob: Humor, het blijft lastig…
snelisanders zegt
@RickB: ik snap m ook niet… waar haal je die maand vandaan. 4 jaar voor zo’n brug is al bijzonder kort.
Dat filmpje van de 6 dagen kende ik idd ook wel. Dat is allemaal prefab en goed bereikbaar. De brug is ook prefab maar iets minder makkelijk te bereiken.
RickB zegt
@snelisanders: Kijk, je kan een hotel in 6 dagen uit de grond trimmen, en een brug in een maand? ;)
Was maar bijwijze van! ;)
Nv zegt
@RickB: Wtf zo gek, stel je voor je gaat 1 week op reis en als je terug komt staat uit het niets een heel appartements blok voor je huis.
BmwMPower zegt
Kan er nog een groot containerschip onder door?
realiks zegt
@BmwMPower: Ja dat was ook het eerste wat ik me afvroeg toen ik de link legde tussen het woord Havenstad en de brug op de foto.
Esprit_de_Flandre zegt
@BmwMPower: Zal er wel op berekend zijn zeker? Chinezen zijn ook niet dom…
BmwMPower zegt
@Esprit_de_Flandre: Goed, de hoogte van een beetje containerschip…? Minimaal de hoogte van die brug. Neem even als voorbeeld die rode hoogwerker in het midden v.d. foto.
Ik zou graag een foto willen zien waar het volgende containerschip onder door past:
Esprit_de_Flandre zegt
@BmwMPower: Misschien maken ze een tunnel onder de brug voor dat bootje… ;)
BmwMPower zegt
@Esprit_de_Flandre:
marbre zegt
Echt bizar, zeker omdat dit een brug is, en daarmee veel gecompliceerder dan bijvoorbeeld de afsluitdijk. Maar die is natuurlijk ook alweer 78 jaar geleden gebouwd. Toont maar weer eens aan waartoe China in staat is, nu de rest nog (inflatie, mensenrechten, leefkwaliteit etc.)
As_long_as_it_is_fast zegt
@marbre: nu nog de kleine details en minder belangrijke zaken zegt. :D
awiebo zegt
ehm, 6,6 miljard =6.600.000.000
30.000 autos per dag, laat die nou 1 euro per overgang betalen, dan maakt dat 30.000×365 is ongeveer 11 miljoen per jaar.
6,6 miljard delen door 11 miljoen maakt bij mij 600 jaar om die brug rendabel te maken….
t heeft vast niet ander gekund.
marbre zegt
@awiebo: Dat is een eenzijdige benadering, zo’n brug kan een stijging van de welvaart in die regio betekenen (meer samenwerking tussen gebieden, lagere transport kosten) zodat zo’n investering best rendabel kan zijn, zeker op de lange termijn.
Brammer zegt
@awiebo: Het is niet zomaar een “tolbrug” zoals we die hier kennen die slechts kleine tijdbesparingen opleveren, als dit het alternatief is voor bijvoorbeeld 100km omrijden, dan gaan mensen gerust meer als 1 euro willen neertellen om 100km minder af te leggen (= 100km minder aan benzine). Als ze nu 20 euro vragen, duurt het 20 keer minder lang: 600/20 = 30 jaar. Dat valt nog wel mee toch ? ;)
jzaero zegt
@Brammer: 20 euro zal misschien realistisch zijn, ik denk dat het wel wat lager zal liggen, aangezien meeste mensen nauwelijks dat geld overhebben (ja 20 euro is heel veel daar). De meeste tolwegen/bruggen in Guangzhou vragen 4-5 euro per rit over dit soort wegen. Maar inderdaad, de economische groei betekent meer dan alleen maar de brug terugverdienen, dat is slechts een deel van de winst die je eruit haalt. Veel belangrijker is de relatie tussen de steden en status.
As_long_as_it_is_fast zegt
Dit is echt wel impressionant. Ik denk ook geweldig om over te rijden op een mooie zomerdag. Veel minder als je watervrees hebt of er een aardbeving of zeebeving plaatsvindt. :p Dan moet je d’r als de bliksem af. Komt die snelle car toch nog van pas…
jvkesteren zegt
Made in China, ik hoop dat ie blijft staan.
marbre zegt
@jvkesteren: jouw telefoon is ook in China gemaakt
SimonMc zegt
@marbre: sterker nog, wat is er tegenwoordig níet in China gemaakt?
Mr-Jordan zegt
@marbre: Maar over zijn telefoon hoeven geen 30.000 mensen te rijden per dag ;)
Captain zegt
@marbre:
Ik hoop alleszinds wel dat die brug ouder wordt dan de gemiddelde gsm :)
Nu denk ik wel dat er goede ingenieur-architecten te vinden zijn in china. Deze brug zal wel niet gebouwd zijn zoals hun auto’s
xilver zegt
Place to be tegenwoordig is China, vergeet de Amerikaanse en Europese markt… wil je rijk worden, ga dan naar China. Beetje bij beetje kopen die lui heel de wereld op.
mco zegt
Een ding wat ze niet leren daar is creativiteit. Het is daar nog altijd ‘raar’ om anders te denken dan de rest. Op mijn studie zitten ook een aantal chinezen, man man, wat zijn zij dom. Ze werken keihard, maar probleemoplossend denken? Ho maar..
boygeorge zegt
@mco:Typische Nederlandse studie-bull.
Een Chinees lost het probleem op.
17 miljoen Nederlanders kunnen denken, slechts 2 lossen het probleem op, Femke en ik.
Alleen op jouw studie kunnen ze bedenken hoe je in 5 zinnen 183 vooroordelen (lees dom/achterlijk) kunnen peuteren. Mooie brug, die dijk van ons.
mco zegt
@boygeorge: Ik meld alleen wat ik zie gebeuren. Chinese studenten zijn gewend te kopieren wat hun professor heeft gezegd. Ze kunnen perfect dingen uit hun hoofd leren, maar wat doe je als er iets niet in je boekje staat?
Op nederlandse universiteiten wordt geleerd dat je ook kritisch kijkt naar wat een docent/prof je verteld heeft. Als we een opdracht moeten maken en het wordt niet in hapklare brokken aangeleverd snappen de chinezen het niet meer. In dat opzicht lopen chinezen ver achter op de westerlingen. Zo lang ze dat niet veranderen zullen ze niet verder komen dan kopieren.
boygeorge zegt
@mco: Je verwijst naar de gedachtengang op een Universiteit en in deze reactie toon je meer inzicht.
Het zal nog heel lang duren voor een Chinees een prof/docent kritisch zal benaderen.Een vorm van respect die wij brutale nederlanders niet meer hebben. De overschakeling van communist naar onbeschoft is een lange weg. Kennis overdracht is the keyword. Wat wil een jong mens voor kritiek uiten aan de docent op een Universiteit ? Op de vrije in Nijmegen lachen profs om kinderen van 21 jaar jong. Ze lachen ook om mij. 1 x week krijg ik nog les van een 79 jaar jonge prof uit China.
Hij begrijpt nu nog steeds niet waarom ik kritische vragen stel. Hij woont pas 50 jaar in Nederland. Is hij dom ?
Zijn Chinezen dom ? Een student uit China op een Universiteit in Nederland, dom ? Je weet wel beter.
Ik verwijs je naar 1 domme nederlandse auto-journalist die een Chinees een foto zag nemen op de RAI. Ik daag je uit een schatting te doen hoeveel Nederlanders een Chinees herkennen in taal of uiterlijk. Al denk je anders, op z`n minst verwacht ik iets minder degenererend taal gebruik.
Dat is helaas tegen dovemans oren geklets, zie de overige reactie`s. Ik denk niet dat jij doof bent.
Osca zegt
@mco: Sorry maar je bent aan het generaliseren , dat die paar studentjes dat op jouw school doen wilt dus niet zeggen dat ELKE chinees dat doet . Ik ben ook een chinese student en ik kopieer helemaal niks , als ik een probleem moet oplossen pas ik toe wat ik geleerd hebt op mijn eigen manier.
mco zegt
@Osca: Kun je makkelijk zeggen vanachter je pc dat je chinees bent. Ik merk bij chinezen die pas in nederland zijn dat zij anders zijn gewend om na te denken. Zij worden daar niet getraind om problemen analytisch te benaderen, maar om te kijken hoe hun professor het graag opgelost zou zien. Tuurlijk kan ik niet alle chinezen generaliseren, maar die chinezen die ik ken handelen allemaal hetzelfde.
Ik doe een beta opleiding die gericht is op toegepast onderzoek, dus misschien dat daarin het verschil zit.
Tommy2 zegt
Only in China! ;)
FredT zegt
Knap staaltje bouwkunst!
dotternetta zegt
Lol, daar rijdt ik binnenkort weer overheen
nibor zegt
@dotternetta: Woondt (hint) of werk jij in China? Of ga je op vakantie? Puur nieuwsgierigheid hoor.
Truttenschudder zegt
@RRenault: Krijgen we nog een OT-reactie van je?
OT: Chinezen moeten ook alles lang. Terwijl ze zo klein zijn (uitzonderingen daargelaten).
Ik begrijp er de ballen van.
nibor zegt
@Truttenschudder: On-topic over een brug?:P Ik heb serieus respect voor de Chinese mentaliteit. Het is ongelofelijk hoe snel ze zoiets reusachtigs kunnen bouwen. Kunnen wij nog wat van leren…
dotternetta zegt
@RRenault: ik moet hier soms heen voor mijn werk. Deze brug scheelt 3 kwartier rijden/2 uur file. Jammer dat ie na 4 jaar alweer aan vervanging toe is :-)
unknown234 zegt
4 jaar bouwen over een lengte van 42,5km.
Een spoortunnel aanleggen in Nederland duurt al 2,5 jaar voor nog geen 150 meter.
Nico94 zegt
Zozo dat is lang!
MichaelvdBroek zegt
jezus, 6,6 miljard euro :P wat een geld voor zon bruggetje! :D
Jay-Jay zegt
@ as long as it is fast: Dit is zo een sfeerbeeldje van toen ik vorig jaar in China was. Van de Donghai bridge in Shanghai. Wel maar 32 km lang :p
Yeelen zegt
Daar kun je dus de topsnelheid van de Veyron op testen :D
boygeorge zegt
@Yeelen: Ik volg je in de Koenigsegg.
Misschien haal ik je wel ik.
DannyHoff zegt
Hier zou ik wel eens een keer overheen willen cruisen!
Dimglor zegt
Prachtig staaltje bouwkunst… echt knap van hen… wel redelijk lang als je het mij vraagt…
tarquesh zegt
Een euro inderdaad te weinig. 20 euro per wagen is over 30 jaar de brug terug verdiend.
Nog beter 100 euro per wagen, maar of er dan 30000 voertuigen per jaar gebruikmaken van de brug?
mellie zegt
Ik moet zeggen het is echt ene knap staaltje werk dat die chinezen afleveren
Justawheelchairguy zegt
Moeten die chinezen nu echt alles hebben?