China laat het er niet bij zitten en gaat de Europese importheffing aanvechten.
Voertuigen die in China geproduceerd worden en hier op Europese bodem verkocht worden hebben tegenwoordig te maken met stevige importheffingen. Vaak tientallen procenten. Dat maakt de auto’s weer duurder, dus uiteindelijk pakt het ook vervelend uit voor ons consumenten.
WTO
Het is nog zeker niet zo dat de EU of China het hier bij laten. Als reactie kwam China al eerder met importheffingen op cognac uit Europa. Nu zet het Aziatische land de volgende stap door naar de WTO te gaan. Dat is de wereldhandelsorganisatie. Zeg maar de wereldgezondheidsorganisatie (WHO), maar dan voor alle handel op deze planeet.
China gaat natuurlijk zijn beklaag doen bij de WTO om te vertellen dat de importheffingen van de EU niet eerlijk zijn. Ongetwijfeld zal de EU weer op zijn beurt klagen dat China onjuist bezig is door in het land geproduceerde auto’s oneerlijke voordeeltjes te geven omtrent subsidies.
Aan de WTO de deftige taak om er iets van te vinden. Vanuit beide partijen valt iets te zeggen. Het lijkt er ook op dat de EU vooral bang is voor de komst van al die in China geproduceerde auto’s, economisch gezien. In vergelijking met Europese of Amerikaanse auto’s is het immers niet zo dat ze hier zo spotgoedkoop worden aangeboden. Qua prijsstellingen ligt het allemaal vrij dicht bij elkaar.
Niet alle getroffen partijen wachten de ontwikkelingen af. BYD gaat bijvoorbeeld fabrieken in Europa bouwen om zo de importheffingen te omzeilen. Waarom een MINI boven dit artikel? De elektrische Cooper rolt in China van de band en heeft te maken met de importheffingen.
Een keiharde handelsoorlog zal er sowieso niet ontstaan, zo is de verwachting. Beide partijen hebben uiteindelijk meer baat bij goede samenwerkingen dan elkaar dwarszitten. De ruzie tussen deze jongetjes zal nog wel even doorgaan zo. Is de WTO de kleuterjuf die deze twee dan eindelijk uit elkaar gaat trekken?
petroldrinker zegt
Van mij mag die belasting nog eens x10 gaan om al die chinese zooi te weren….
MarcoM zegt
Gooi dan ook de rest van je spullen weg, want het gros van wat je in huis hebt komt daar vandaan.
maotje zegt
@petroldrinker. Vrijwel alle auto’s gemaakt in europa bevatten onderdelen die uit china komt. Verdiep je verder even in je eigen huis wat er allemaal gemaakt is met onderdelen uit china of in zn geheel vervaardigd is in china. Vergeet ook je medicijnkastje niet.
X10 op de chinese zooi gaat je zorgverzekering gigantisch de lucht in.
Geen handige uitspraak. Onwetendheid is een enorm probleem bij veel mensen.
petroldrinker zegt
Niks ontwetendheid, ik kom net terug uit midden oosten en je ziet daar massaal die chinese namaak auto’s, paar ook in gezeten etc, maar dat is echt gewoon troep in mijn ogen, en als er onderdelen nodig zijn niet te krijgen, vandaar dat ik zeg weren die zooi, ging puur om de autos zelf niet andere dingen, want zonder china kan je verder niet voor electronica etc
't Peugje zegt
De meeste grondstoffen voor batterijen etc. komen uit China en dat maakt hen erg machtig op dit gebied. Als zij weer toeslagen op die grondstoffen gaan heffen worden Europese elektrische auto’s weer duurder en blijft alles weer wat het was. Enige verschil is dat de prijs flink omhoog is gegaan voor de consument waardoor elektrisch rijden weer onaantrekkelijker wordt en de overheid subsidies gaat uitdelen. Uiteraard moet dit ook weer ergens van betaald worden, laten we dat van de accijns doen op benzine. Conclusie hierdoor worden zowel benzine als elektrische auto’s duurder, minder verkopen of minder koopkracht: Slecht voor onze eigen economie. Geen goede ontwikkeling dus.
schuimbekje3 zegt
Dit zijn puur EU regels uit de aandelen sector.. De mensen met grof geld die graag divident op hun boterham LATEN smeren.. Sjonnie en Anita hebben er allemaal geen voordeel bij… De aandeelhouders laten al een op maat gemaakte slip maken met bruine kleur omdat de winst van VW, ja WINST… ietsie lager is…
Terwijl je winst maakt 3 fabrieken sluiten iedereen ontslaan en vervolgens voor minstens 10% minder loon laten werken zodat de aandeelhouders nog steeds kunnen douchen in champagne ipv kraanwater..
En het koeienpoep excuus ‘subsidie uit china’… Ja, alsof 2000 of 3000 euro subsidie als je een BEV koopt niet subsidie is.. of het geven van bouwgrond voor bepaalde fabrieken en datacentra voor het luttele bedrag van 1 euro, waar ik als nederlandse ipv amerikaanse ondernemer 430 euro per vierkante meter moet betalen..
de bijna gratis stroom die zij krijgen, terwijl ik niet eens meer een aansluiting krijg of met veel smeken een garantie-tot-aan-de-deur aansluiting die op elk moment van de dag afgesloten kan worden omdat het ‘net’ het niet aan kan.
Waarom zijn Chinese BEVs goedkoper? omdat ze niet 300% marge hebben… VW draaide tot voor kort 16 milijard WINST na alle aftrek die zij als grote duitse multinational genieten… die betalen echt geen cent meer belasting dan nodig met meer juristen in dienst dan heel nederland heeft…
voor de eu consumenten is het NODIG dat er goedkope chinese auto’s zijn… de europeesche fabrikanten maken ze niet meer, want te weinig winst voor de aandeelhouders… en die japanse die er nog zijn, worden weggepest met BPM in nederland en rare belastingen in het buitenland…
Ik vind het nog steeds absurd dat een bijvoorbeeld een Mazda 6 150 sportbreak skyactive diesel in nederland 2068 euro per jaar aan wegenbelasting betaalt, en dezeflde auto in Engeland 36 euro VED per jaar.. absurd. Die ook nog eens 8000 euro goedkoper is in aanschaf, want geen BPM in engeland. daar heb ik wat extra potholes voor lief.. want die beginnen in nederland ook weer behoorlijk te groeien… overal ribbels in de weg van veel te zware vrachtwagens die asfalt in bochten en rotondes opstropen als een plooi huid van een bulldog…
verdebosco zegt
De Amerikanen zetten de heffing op 100%. Wij Europeanen moeten dus ook op minstens 100% gaan zitten. Ophouden met Chinezen pamperen. We hebben ze tientallen jaren geholpen en krijgen stank voor dank. Nú doorpakken en terugslaan.