Nog een paar maandjes en dan is China de grootste exporteur van auto’s ter wereld.
Vroeger was het zo simpel. Wijn kwam uit Frankrijk, kaas uit Nederland en auto’s uit Duitsland. Of Amerika en een beetje en Italië. Later kwam daar Japan nog bij en dan was je er wel zo’n beetje. Maar da’s nu helemaal anders.
Want tegenwoordig komt bijna alles uit China, dus dat geldt ook voor auto’s. Sterker, nog heel even en China is de grootste exporteur van auto’s wereldwijd. Dan is het Japan voorbij en staat het land eenzaam bovenaan.
China grootste exporteur van auto’s
Nu.nl schrijft dat het bijna zover is. Chinese autobouwers maken per maand namelijk nu nog maar 70.000 auto’s minder dan de Japanners. Vorig jaar was het verschil nog 171.000. Daarbij komt dat de export van auto’s van Japan nog niet op het niveau van voor de coronapandemie is, maar die van China dus wel.
Als het zo doorgaat zal China aan het eind van dit jaar de grootste exporteur van auto’s wereldwijd zijn. En dat hebben wij niet berekend, maar Moody’s, het alom bekende bureau dat dit soort dingen uitzoekt.
De groei van China is zowel opmerkelijk als explosief te noemen. Het land exporteerde vorig jaar 2,7 miljoen auto’s en dat waren er net iets meer dan Duitsland. In Japan ging het om 4,4 miljoen auto’s. Om een idee te geven; in de eerste 6 maanden van dit jaar exporteerde China er al ruim 2 miljoen.
De groei zit hem vooral in het aantal elektrische auto’s. Die worden massaal in China gebouwd, mede omdat het land zelf de grondstoffen voor de accu’s heeft en dus makkelijker in bulk kan produceren.
Ach, niet echt een verrassing toch? China is namelijk in alles de grootste. behalve in XTC, daarin winnen wij!
Kamipoenen!
panam1 zegt
Maar wanneer gaan wij ze met 100% import belasting heffen hier – dat doen zij namelijk ook…….
MarcoM zegt
Niet. Over 5 jaar zijn de Chinezen en Koreanen marktleider hier en is de rest uit de top 10.
bmwfe zegt
Helemaal mee eens. Probleem met ons Europeanen is dat wij Roomeser zijn dan de paus; we willen altijd correct zijn en hierdoor schaden we onze eigen industrie. Gelijke monniken gelijke kappen.
Richmond zegt
Nee hoor, maar het moet aantoonbaar onze eigen markt schaden voordat er heffingen opgelegd worden. Op o.a. de schroeven van iPhones uit China zitten bijvoorbeeld wel anti dump heffingen op. Omdat die schroeven echt ver onder de marktprijs zitten. Bij Chinese auto’s is dat niet. Ze maken ook de concurrentie niet kapot want zoveel ev’s zijn er nog niet. Daarnaast verschil in kwaliteit etc.
mashell zegt
Wij in Europa geloven in open markten en leven dat ook. Behalve als het om landbouwproducten gaat, die markt hebben we totaal dichtgetimmerd.
tortuga zegt
Dan doen zij weer 150% en minder producten deze kant opsturen.
China heeft 80% van de economie in de macht!
En dat maakt me zorgen!
karhengst zegt
Al zou je dat natuurlijk als reden kunnen zien om dus juist die importheffingen op te willen leggen. Dat niet doen houdt namelijk de huidige trend in stand. Echter is het wel een erg nauwkeurig balanceerspelletje. Net zoals zij van ons afhankelijk zijn voor goedkoop, kwalitatief goed vlees en andere importzaken, weet China ook heel goed dat de gehele Europese consumptienorm gebaseerd is op door hen goedkoop geproduceerde waar.
Ik deel je zorgen.
maotje zegt
Heb je enig idee hoeveel duurder alle producten hier in nederland en de rest van europa gaan worden? Misschien is het handig om eerst te gaan bekijken wat er allemaal uit china komt en dan ook de onderdelen van apparatuur, kleding en medicijnen niet vergeten.
De inflatie zal naar recordhoogte stijgen en een recessie is onafwendbaar daardoor.
Waarom zou je dat willen?
karhengst zegt
Wat medicijnen betreft zit je er naast. Dat is vooral India. Niet zozeer in waarde, maar wel qua volume. Veel goedkope medicatie als paracetamol wordt daar met lage marges, maar hoog volume geproduceerd.
China is, na de VS, juist het land met het hoogste tekort op de handelsbalans wat dergelijke producten betreft.
Ook qua kleding is het volgens mij eerder India / Pakistan / Bangladesh en dien je bij China vooral aan te kloppen wat elektronica en plastic consumptiespul betreft. En nu dus auto’s. Ook een hoop spul wat we volstrekt kunnen missen, in ieder geval wat hedendaagse kwantiteiten betreft. Al kopen velen liever 5 keer een klok bij de Action, dan één keer iets goeds.
maotje zegt
@karhengst
https://nos.nl/op3/artikel/2288885-onze-medicijnketen-is-te-afhankelijk-van-china
https://www.deondernemer.nl/innovatie/duurzaamheid/lijst-voor-herkomst-kleding-grote-modeketens~292401?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F
Schoenen
https://fashionunited.nl/nieuws/business/wereldwijde-schoenenproductie-verschuift-van-china-naar-vietnam/2022092154760#
Autokenner zegt
Door hun krimpende bevolking is het zo weer afgelopen
PunicaOase zegt
Je leest er hier veel over maar, op een verdwaalde MG of Lynk&Co na, zie je ze amper. Buiten NL in sommige landen dus blijkbaar wel heel populair.. Voor mij liever een Duitse of Japanse wagen..
jaapiyo zegt
Volvo S90 en Tesla’s gebouwd in China et cetera tellen ook mee.
mashell zegt
Inderdaad BMW iX3 zie je bij ons ook veel rijden, net als de Polestar 2.
maotje zegt
Misschien omdat ze nog max 2 a 3 jr hier in NL op de markt zijn? NL loopt nu eenmaal voorop hiermee in Europa samen met noorwegen. Maarja hoeveel mensen komen in nooorwegen? Daar hebben we dus vrijwel geen kijk op.
Geef t 10 jaar. Maak dan de balans nog eens op.
Wolflow zegt
De voorbeelden die je geeft zijn geen auto’s maar elektrische hokken
steephh zegt
En ondertussen maken de autoconstructeurs zich hier druk over het type aandrijving in hun auto’s.
Als je me iets meer zorgen baart dan het type aandrijving van de uitgeleverde auto’s, dan is het wel dat er over een tijdje Europese autoconstructeurs omvallen omdat ze zo graag een Kodakje wilden doen.
utregcity zegt
Exact dat!
supertjeduc zegt
Ach daar hebben ze ook grote problemen, deflatie, krimpende bevolking, en een gruwelijk probleem met de bouwsector ( 30% van hun economie) en een jeugdwerkloosheid van 21% ( daar zijn ze op gehouden te tellen )
En dan heb je Taiwan nog , gaan ze dat binnenvallen , dan zijn te poppen echt aan het dansen
Willy500E zegt
Als wij in EU de Europese producten blijven kopen dan is er niks aan de hand maar we willen nu eenmaal voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en daar springt China op in. 🤷♂️. We komen er pas achter als het te laat is en EU zo zwaar in een crisis zit dat China ons moet helpen. Dan hebben ze ons waar ze ons willen hebben
mzonneveld zegt
De Europese sancties richting Rusland hebben hier ook een bijdrage aan. Wellicht iets om in volgende artikelen hierover ook mee te nemen. Daar kan men officieel geen Europese auto meer nieuw kopen dus zijn ze feitelijk overgeleverd aan de Chinese merken.
Wolflow zegt
Gaat het om auto’s of elektrische hokken?
banderas zegt
Niemand maakt zich druk om dat ZK erg succesvol is met Kia en Hyundai, maar bij de Chinezen wel? Terwijl je halve inboedel en apparatuur daar allang vandaan komt.