Alleen was de Chevrolet-versie niet zo succesvol
De Porsche Panamera, de Aston Martin Rapide, bijna de Lamborghini Estoque. Een ruime tien jaar geleden lieten de drie autofabrikanten bijna gelijktijdig vierdeursauto’s zien. Alsof ze het zo met elkaar hadden afgesproken. De drie auto’s waren vrij vergelijkbaar: pak de designtaal van je sportwagens, plak er twee deuren extra aan en je hebt een nieuw model. Vooral de Rapide is hier goed in, voor een leek lijkt het net alsof er een DB9 rondrijdt.
Eind jaren zeventig had Chevrolet echter hetzelfde idee, alleen dan nog simpeler. Want waarom zou je een hele nieuwe auto ontwerpen, als je ook een bestaand model kan verlengen? Zo gezegd, zo gedaan. Samen met California Custom Coach pakten ze twee C3 Corvette’s, sneden deze doormidden en plakten ze weer aan elkaar vast. En zo kwamen ze aan de Corvette America.
Er was echter wel een klein probleem: de prijs. De Corvette America kostte namelijk 35.000 dollar, terwijl één gewone Corvette destijds 13.000 dollar kostte. Het was dus voordeliger om twee Corvettes te kopen dan één America. Het is dan ook weinig verrassend dat het project geen succes bleek en Chevrolet na vijf auto’s (en een prototype) te hebben gebouwd de stekker eruit trok.
Zeldzaam
De vijf geproduceerde America’s betekent wel dat ze nu zeldzaam zijn. Daardoor is het lastig om de prijs te bepalen en krijg je een ‘wat de gek ervoor geeft’-situatie. Het Californische NBS Auto mikt daarom maar hoog in en vraagt 100.000 dollar voor dit exemplaar, omgerekend is dat bijna 91.000 euro.
Het is dan ook niet zomaar een exemplaar. Ten eerste is de auto nóg zeldzamer dan het in 1980 was: drie auto’s zijn namelijk over loop der tijd verloren gegaan. Ten tweede heeft de auto slechts 32.000 kilometer gelopen, voornamelijk naar shows. Alle onderdelen zijn dan ook nog origineel.
Oranjerood
De koper moet overigens wel van oranjerood houden, want daarmee is dit exemplaar overgoten. Niet alleen de buitenkant, praktisch het hele interieur is oranjerood. De tapijten op de vloer, de tapijten op de deuren, zelfs het stuur. Leuk dat het allemaal nog origineel is, maar niet zo leuk om in fel tl-licht naar te kijken. Misschien nog een reden waarom het geen succes was.
Via GM Authority.
mikje90 zegt
Heerlijk fout, Ik zou hem daarom ook graag willen hebben.
moveyourmind zegt
Gaaf ding!
Ik houd wel van dit soort rariteiten. Net zoals de XM Tissier (een verlengde XM met enorme laadruimte en tandemas) die op Marktplaats staat. Of de creaties van Sbarro vroeger. Totaal geschift, maar daarom juist zo fantastisch.
johnhert zegt
@moveyourmind: Mee eens, al kan de eigenaar van de XM wel een cursusje adverteren gebruiken. 50.000 euro vragen en de volledige beschrijving bestaat uit “in goede staat”…
Robert zegt
@johnhert: ik zal mijn nieuwsgierigheid met jullie delen:
citroen xm tissier 6 wielen
€ 50.000,00
http://link.marktplaats.nl/m1503280069?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
rickthestig zegt
@RRRobert: Haha, wat een apparaat. Ben gelukkig geen uitvaartondernemer dus kan er weinig mee.
bbfix zegt
@moveyourmind: Nou weet ik ook in 1 keer hoe Opel de Combo heeft uitgevonden. Maar deze XM is mooi van lelijkheid.. Corvette zou zeker niet misstaan op mijn gemeentelijke parkeerplaats…
grasvreter zegt
Krijg een beetje een Thunderbirds gevoel. Wel vet.
dirkv zegt
Absolute een vet gaaf ding!
Ik heb er nooit mee gereden maar ik denk dat het rijd als een dweil, iets wat je van de Panamera en de AMG GT 4 coupe niet kan zeggen. Maar goed, die zijn ook 30 jaar jonger en komen uit Duitsland.
Dutchdriftking zegt
In tegenstelling tot de Rapide en Panamera is deze heel erg lelijk!
bierbuik zegt
Gaaf dat ie ook een dubbel targa dak heeft!
frank2b zegt
Knaloranje is niet lelijk op een ‘vette limo …..