Blijven rare gasten die Amerikanen. De Chevrolet Tahoe is namelijk “Green car of the year” geworden. Deze SUV is GM’s bijdrage aan een betere wereld en gebruikt het nieuwe two-mode hybrid system.
Ik ga niet meer uitleggen wat een two-mode hybride systeem is, dat heeft Sir Smokalot al gedaan. Wat ik wel ga doen, is mezelf afvragen waarom een Tahoe SUV de meest groene auto van Amerika is. De editor van Green Car Journal, Ron Cogan, heeft een antwoord: “People don’t think ‘green’ when SUVs are concerned, and for generally good reason since SUVs often get poor fuel economy compared to most other vehicles. Chevrolet’s Tahoe Hybrid changes this dynamic with a fuel efficiency improvement of up to 30 percent compared to similar vehicles equipped with a standard V-8.”
Dus.
Jan C. zegt
dus 30%. Anders 1:5, nu 1;6,5. Gefeliciteerd.
Jan C. zegt
Sorry, het verbruik is 1:6 normaal, dus zeg 1:8 als “groene” SUV.
Juppe zegt
Ik vind het niet zo verwonderlijk eigenlijk. Tuurlijk, het blijven zuipbakken, maar we zijn hier nou eenmaal anders gewend. Maar dat verandert in Amerika ook wel.
30% zuiniger, en zelfs 50% in de stad (volgens greencar journal) vind ik nogal een verbetering! En verder:
For instance, the Tahoe Hybrid features seating for up to eight passengers, a 60 cubic foot cargo volume with the second and third row seats folded, the ability to carry up to 1400 pounds of cargo, and a tow rating of up to 6,200 pounds.
mashell zegt
Ehh de auto in het plaatje is rood, die kan dus onmogelijk “Green Car of the Year” zijn ;-)
Jan C. zegt
In Nederland (en ook in de VS) bestaat gemiddeld een gezin uit ouders en 2 kinderen. Hebben die een 2e en 3e zitrij nodig? Moeten die 1400 pounds of cargo slepen? Maar goed 30 tot 50% besparing is zeker erg netjes.
Timmie zegt
echt weer die amerikanen:P
Ejay zegt
@ Jan C. Waar moet je anders je surfboards kwijt?
Jan C. zegt
die kan ik ook kwijt op een dakdrager, aanhanger etc.
Eric zegt
Als ze toch een groene auto willen, bouw dan iets dat Jan met de Pet kan kopen.
Nu is er nog maar één wagen betaalbaar, nml. de Prius. Maar die is zo lelijk dat je er niet in gezien wil worden.
Het wordt tijd voor een deftige middenklasser (vb. Audi A4, Peugeot 308,..) met hybride.
Die Uber-SUV is bereikbaar voor een beperkt publiek en zo zal je de CO2 niet naar beneden krijgen!!!!
NOTA: ik ben geen groene jongen, maar ik sta wel achter energiebesparing.
Citrofiel zegt
@ Ejay; Op het dak van je Prius, duh… :P Hoewel dat wel weer de stroomlijn ernstig onderuit zou halen…
Juppe zegt
@JanC,
Nee, natuurlijk niet. Maar hier rijden we ook niet allemaal in een Polo of Yaris. Om een of andere onduidelijke reden hebben we hier tegenwoordig ook minimaal 150pk in een gezinsauto nodig.
Beetje hetzelfde idee, alleen het formaat auto is een beetje anders. Zo’n 50 procent van de verkochte wagens schijnt een SUV oid te zijn, dus als je een besparing in die groep kunt halen, heeft dat meer effect dan een enkel klein greencar-tje hier en daar.
In dat licht is zo’n uitslag niet zo vreemd toch?
Jan C. zegt
@Juppe: vind ik ook overdreven, met het overvloed aan vermogen. Allemaal in toom gehouden door elektronische hulpmiddelen, want rijden kunnen we niet meer (overdrijving).
Tuurlijk is de besparing knap en tuurlijk is het goed om in die auto’s te doen, maar zoals Michiel al zei: SUV’s zijn zielig.
In de VS zie ik tot op zekere hoogte nog waarom die daar verkocht worden. Grote afstanden enzo, daar wil je niet met een driepittertje over de snelweg. In Europa is het gewoon niet nodig.
IPA35 zegt
zijn ze ccxr zeker vergeten….
Rick dos zegt
En ineens begrijp je waarom de Amerikanen niets met het Kyoto verdrag te maken willen hebben……
VLS54 zegt
Wat een kansloze harry’s zijn het toch. Kies dan voor een echte ‘groene’ auto in plaats van een zuipconcept dat nu iets minder zuipt. Dit klinkt echt als politieke taal; een verhoging van 300%, van 1 cent naar 4…
thom zegt
Haha en wij moet hier slurptax ed gaan betalen en in schone auto’s rijden zolang zij in suv’s met 6.0 v8 blijven rijden, heeft dat helemaal geen zin. Heel europa is 8 % van de totale co2 uitstoot komen wij aan met onze zgn milieuregeltjes dat is toch om te lachen als ze in China iedere dag gemiddeld 1 scheet extra laten hebben stoten ze al meer co2 uit dan wij ;)
thom zegt
ok even realistisch voor iedere scheet die hun laten moeten wij er 100 laten maar toch we zijn wel afhankelijk van wat ze in de rest van de wereld doen
vla zegt
Chevrolet…green…has the whole world gone mad??
Jarun zegt
@thom
Stinken die zo dan?
Mairsil zegt
Een normale Tahoe gebruikt 15,4 l/100km. Deze zal dan 10.8 l/100km verbruiken.
Een Lexus RX 400h (al ruim 2 jaar gewoon te koop) doet het voor 8,1 l/100km. Heeft wel wat minder koppel en vermogen, maar het verbruiksgat is toch nog wel groot.
Evengoed wel nuttiger om dit soort bakbeesten te verbeteren, dan kleine zuinig stadsautootjes nog net iets zuiniger te maken.
bob zegt
In Nederland rijdt men met 2 autos als ze met 2 families op stap gaan .. hier gaat men vaak in 1 auto .. reken dan maar uit. Caravans zijn hier ook iets groter als men op stap gaat .. die wegen dus wat zwaarder.
David38 zegt
Ze hadden er ook een moderne 3 liter V6 diesel in kunnen doen. Maar die heeft GM (nog) niet. En ze hebben debiele wetgeving in de States die diesels van de markt houdt. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Lelijk hok trouwens, zo’n Tahoe.
G. de Groot zegt
Perfect, deze wagen moet dezelfde subsidie krijgen als de prius. Dan is er tenminste ook een wagen van fatsoenlijk formaat tegen een fatsoenlijke prijs op de markt. Deze auto zou voor het gewone volk bereikbaar zijn, als onze linkse regering geen bpm e.d. zou heffen. Maar waar halen we dan het geld vandaan dat onze sinterklazen in den haag aan arme mensen wereldwijd met koffers tegelijk toestoppen.
Emmanuel zegt
“En ze hebben debiele wetgeving in de States die diesels van de markt houdt.”
Nee, ze hebben er gewoon strengere milieu-eisen dan hier, die ervoor zorgen dat diesels het er door hun hoge stikstofoxide- en roetuitstoot moeilijk hebben. Bovendien is benzine er goedkoper en makkelijker verkrijgbaar dan diesel, dus dan is de keuze wel eenvoudig. Ten slotte kunnen moderne Europese diesels ook nauwelijks rijden op de lage-kwaliteitsdiesel die daar beschikbaar is.
PS: een besparing van 20 => 14liter/100km bespaart 6liter/100km. Weinigen kunnen zeggen dat ze 6liter/100km uitsparen bij overstap naar hun nieuwe wagen :) Dus het is in elk geval een grote vooruitgang voor het milieu, en zal een grotere impact hebben dan bv. de Toyota Prius, die mensen in Europa van 7 naar 5,5 liter/100km brengt.
thom zegt
Alleen lezen als eerdere comments niet zijn begrepen @ Jarun ;)
Had et niet over dat ze stinken dat ruik ik hier niet als dat wel zo zou zijn dan gaat et echt te ver auto’s kopieeren ok zien we door de vingers (zo lang ze niet beter zijn ) maar als ze zo erg gaan stinken dat we ze hier ruiken dan moeten we toch echt wat aan ze gaan doen :)
maar de kern van wat ik bedoelde stond in mn tweede comment voor het geval dat mensen et niet zouden begrijpen wat ik bedoelde en dat ik niet een of andere rare afkeer heb tegen chinezen of dat ik vind dat ze stinken
16 miljoen mensen zij afhankelijk van wat de andere 6.5 miljard doen en ik bedoel natuurlijk niet dat we hier helemaal niets aan et milieu moeten doen maar dat we zeker niet te veel moeten doen want dan snijden we ons zelf in de vingers (concurrentiepositie)
Maar ik vind scheten toch echt wel stinken en er zijn 100 x meer chinezen dan nederlanders mischien vind jij scheten wel lekker ruiken ?
ML zegt
Dit doet me sterk denken aan een product uit een nagesynchroniseerd Tel-sel reclame wat je absoluut niet nodig hebt, als je een beetje logisch nadenkt.
Juppe zegt
@Thom,
Juist hier in Europa moeten we milieueisen stellen. In Europa worden inmiddels evenveel auto’s verkocht als in Amerika (en dat stijgt nog steeds). Daarnaast is ingeschat dat over een 10-tal jaren de aziatische automarkt de europese inhaalt. Daarbij telt dat Azie (behalve Japan, Zuid-korea en nog een land, die hun eigen (op veel vlakken strengere) normen hebben) de Europese normen overneemt (euro-standaard). Dus wat wij hier in Europa doen is wel degelijk van belang. (Op automotive gebied, maar dit geldt ook voor andere sectoren)
De normen die wij hier hebben zijn echt niet puur nederlands, die gelden voor de hele EU. Voor meer info zie http://www.transportenvironment.org/ (Veel leesvoer als je het interressant vind)
Om ff terug te komen over je opmerking over China. Bedenk ook dat erg veel vervuiling daar plaats vind, voor producten die oa Europese consumenten kopen, of in opdracht van Europese bedrijven geproduceerd worden. Sterker nog, langs de oostkust zitten gigantisch veel Europese bedrijven. Met een vingertje naar de vervuiling in China wijzen is dus erg kortzichtig.
Dit is verder niet als aanval etc bedoeld, maar puur ter info.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Hopeloos die Amerikanen…