Chevrolet stopte twee keer eerder al met de productie van de iconische Impala. Nu stopt GM ermee, omdat ze de fabriek nodig hebben voor elektrische auto’s.
GM heeft de koorts te pakken, zo blijkt. Begin vorige week maakte de autofabrikant bekend te kappen met Holden, vandaag rolde de laatste Impala van de productieband af. Niet dat de huidige generatie van die Impala zo bijzonder was, het zit vooral in de historie van het model.
De Impala-naam zag in 1958 het levenslicht. Toen werd de naam gebruikt als topmodel van de Bel Air. Deze tweedeurs cabrio of coupé had een iets langere achterkant, dat ten koste ging van de binnenruimte. De auto bleef zelf namelijk net zo lang. Een jaar later werd de Impala een eigen model.
Tweedeurs, vier deuren, stationwagen, coupé, cabriolet… De Impala was er in allerlei soorten en maten. Toch staan Impala’s tot eind jaren zeventig misschien wel het meest bekend als cabrio’s in de lowrider-scene. Ook nu nog zijn die oude Impala’s geliefd bij rappers. Dr. Dre, Tyga (met veel te grote wielen), P. Diddy. Allen hebben ze zo’n oude Impala in de collectie. Met de zesde generatie in 1977 werden de Impala’s wat kleiner, deze generatie heeft ook nooit echt dezelfde iconische status bereikt als de voorgaande generaties. In 1985 ging de Impala uit productie.
Negen jaar later was de naam weer terug. With a vengeance. De Impala werd namelijk alleen als sedan in SS-uitvoering verkocht. GM pakte de 5,7 liter-V8 uit een Corvette, lepelde die in deze vierdeurs en gaf het zo mee aan klanten. Die Corvette-V8 was wel aangepast voor de Impala SS. In plaats van een aluminium kop, was die van de SS vervaardigd uit gietijzer. Mede hierdoor was het vermogen wat lager (264 pk) maar het koppel weer wat hoger (447 Nm). Al konden tuners daar wel iets meer van maken…
Een lang leven kreeg deze Impala SS niet, drie jaar later stopt Chevrolet weer met de Impala-naam. In 1999 was er weer een (vierdeurs) Impala, maar om de een of andere reden keerde die magie uit de eerdere Impala’s nooit terug. In plaats daarvan werden de GM-producten eerder generiek, dan uniek.
Het is dan ook geen wonder dat Chevrolet na 62 jaar stopt met de Impala. Volgens de Detroit Free Press is de laatste Impala vandaag van de productieband gerold. De Detroit-Hamtramck-fabriek gaat GM nu ook sluiten, zodat ze er het komende (anderhalf)jaar een EV-fabriek van kunnen maken. Onder meer de GMC Hummer moet daar straks in elkaar geschroefd worden. GM sluit niet uit ooit weer een Impala te maken, maar voor nu staat er niets gepland. GM doet het voor nu dus even op de Alfa-manier.
Bovenste twee foto’s: Lowrider Combo van Thomcarspotter, via Autojunk.nl.
toyotafortuner zegt
*huilt in Amerikaans*
RIP Chevrolet Impala 1958-2020
creaminator zegt
Impala is toch wel een beetje pre millenium materiaal.
emping zegt
Iconische naam, maar de laatste modellen werd ik al niet echt meer warm van.
markos78 zegt
So there IS a substitute for cubic inches!
karhengst zegt
@markos78: Het metrische stelsel inderdaad.
snellerdaneenaudi zegt
Amerikaanse troep -1
tenaci zegt
Gaat GM binnenkort ook stoppen met GM?
Dutchdriftking zegt
Ik moest even googelen voor het 2020 model, een doodsaaie Amerikaanse sedan, missen we niets aan helaas.
Dizono zegt
Als GM slim is plakken ze deze naam over een paar jaar op een sleeke elektrische sedan.
Vind die eerste herboren Impala stiekem best een tof ding, vooral als politiewagen. De SS uit begin jaren ’90 is natuurlijk helemaal tof, maar dat is gewoon een Caprice met een dikke motor.
https://s31.wheelsage.org/format/picture/picture-gallery/c/chevrolet/impala_police/chevrolet_impala_police_1.jpg
tenaci zegt
@Dizono: Oeh…. ik weet niet of iedereen het daar direct mee eens is. To put it mildly. Ik kom hem toch slecht pruimen. Ik weet nog dat ik hem voor het eerst zag en dacht dat Nissan met een nieuwe (en niet zo vernieuwende Máxima kwam). Niks ten nadele van een Máxima, maar een Impala verdient een andere uitstraling gezien z’n heritage. Dat geldt overigens net zo goed voor de Impala’s van de afgelopen jaren.
tazmania zegt
Vroeger zat ik als kleine Tazmania wel eens op de voorbank van een Impala, dat zal ik nooit vergeten. Gave auto was dat.
E550 zegt
En dan post je niet eens de meest recente uitvoering van de Impala?
O plaat zegt
Waarom zouden ze, of het werd een foto van één van de mooiste sedans die ze ooit bij GM gebouwd hebben of van een slaap verwekkende gemiddelde Amerikaanse bak, dan is de keuze rap gemaakt.
Jammer voor de naam maar de huidige Impala doet mij even veel als de gemiddelde SUV. Maar bij GM geven ze nu eenmaal niets om hun geschiedenis anders hadden Cadillacs wel namen als Fleetwood, Deville en Eldorado en niet namen die als een gemiddeld Audi model klinken.
crashingduke zegt
Mijn eerste Yank was een ‘77 Impala. Mooie drie weken waren dat.