Sinds de C8 zijn Corvette-haters zeker niet in de minderheid. Kopers zijn er echter dol op.
Om het even op z’n ‘Ollands te zeggen: het houdt de gemoederen nogal bezig, die Corvette met middenmotor. Na 66 jaar een simpele, rasechte Amerikaanse sportauto te zijn met de motor voorin, wordt het ineens een nogal andere auto. Als ik ’twee centjes’ moet geven waarom GM dit een goed besluit vond: de rivaliteit tussen Ford en GM zit tussen de Mustang en de Camaro, de Corvette is een apart model daarboven. Aangezien Ford nu krankzinnig doet met de 770 pk sterke Mustang Shelby GT500, is zelfs de Corvette ZR1 in theorie niet meer opgewassen tegen de Mustang. Maar uiteraard wil Chevrolet geen Camaro uitbrengen die de duurdere Corvette nutteloos maakt met méér pk. De ZR1 is daarentegen wel een dik circuitwapen, voor de betere verdeling is een middenmotor dan best een goed idee. Kortom: laat de Camaro maar weer een lekker dikke klassieke muscle car worden, geef hem een pk’tje of 780 en laat de Corvette compleet daarbuiten.
Of je nou lover of hater bent van de C8, de nieuwe Corvette heeft ten minste één gigantisch voordeel. Hij legt het in theorie af tegen auto’s als de Porsche 911, maar dan met méér pk. Zo’n 911 kost ongeveer 115.000 dollar (in de VS), een Corvette mag mee voor net iets meer dan de helft van dat bedrag. 59.995 dollar. Los van de blasfemie rondom de Corvette-naam, de styling, de radicale verandering: voor een auto met deze cijfers is dat bizar weinig geld. Grote kans dat mensen dat wel zien zitten. Michael Simcoe, designchef van GM, bevestigt dit aan onze Amerikaanse naamgenoot.
De eerste serie Corvettes, die voor het modeljaar 2020 van de band rollen (dat is iets eerder dan het daadwerkelijke 2020), zijn allemaal al uitverkocht. Je kunt de auto al middels een soort pre-order bestellen, dat deden veel mensen. Al zijn ze nog verkrijgbaar, Simcoe verwacht dat ze binnen no-time gewoon uitverkocht zijn.
Nou betekent dat niet meteen dat je de auto niet meer kan bestellen, maar dan wordt je order doorgestuurd naar 2021. Om hoeveel ‘eerstejaars’ Corvettes het gaat, is Simcoe niet concreet. Kijkend naar verkoopcijfers kan dat getal variëren tot hoogtes van 30.000 units. Maar goed, dat was de traditionele Corvette. Misschien dat GM de productie op een iets lager pitje heeft gezet omdat ze geen idee hebben of de eerste middenmotor-Corvette aanslaat. We gaan het zien.
Overigens hoef je dit soort stuntprijzen in Nederland niet te verwachten. Als de auto überhaupt hier komt, zal de prijs minstens verdubbelen. Zonde, want het bang for your buck-aspect maakt de Corvette, ongeacht de kritiek, zeer interessant.
ghost zegt
Heerlijk! Als we geen BPM zouden hebben in NL, was dit de lekkerste optie!
Dutchdriftking zegt
@ghost: was jij op MIVW? Volgensmij kom je voorbij in het filmpje : https://youtu.be/XeqLciadb68
ghost zegt
@dutchdriftking: Ja klopt, was ik! Maatje van mij is 1 van de organisatoren. Was heel erg dik, zulke mooie dingen gezien!
Dutchdriftking zegt
@ghost: ah jaren geleden op Valkenburg geweest. Wellicht weer eens n keer kijken.
ghost zegt
@dutchdriftking: waren ook mooie tijden idd!
dwfc zegt
Bekwaam Personen Uitmelken …. een draak van een fiscale wetgeving
sirprize zegt
@dwfc: BPU? Is dat de Belgische variant op onze BPM of CO2-tax?
dwfc zegt
@sirprize: neen maar melken vond ik te zacht met de schandalig torenhoge belasting die jullie moeten betalen … er is nog veel werk in de EU.
fmgarcia zegt
Ik wil er drie!
lincoln zegt
@fmgarcia:
Hier krijg je er 1 voor de prijs van 3 ..
3 euro = 1 Dollar ..
volgens de laatste koers ..
quinn zegt
Te gekke auto! Ultimate American Dream!
maferick74 zegt
Kunnen we niet het over de race van gisteren hebben? Max wordt wereldkampioen, ik zweer het je.
PunicaOase zegt
Voor 60K zou ik (in de VS) op zoek gaan naar een hele mooie Z06 met dealergarantie..
rolov zegt
@punicaoase: C07 idd.
JanJansen zegt
Perfecte basis voor een coachbuild.
Mooi Europees sausje er overheen (à la de Tomaso of Alfa Stradale 33) en je hebt een unieke bolide waarmee je ook nog eens dagelijks kunt rondrijden.
Dutchdriftking zegt
@janjansen: a la Supra Z4, er een dikke Alfa van maken met Ferrari V6!
PunicaOase zegt
@dutchdriftking: LOL :-P
Supra1981 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dutchdriftking zegt
Ik ben benieuwd. Hopelijk slaat hij aan. Onwijs gaaf ding in mijn ogen.
911targa zegt
@dutchdriftking: De eerste serie Corvettes, die voor het modeljaar 2020 van de band rollen (dat is iets eerder dan het daadwerkelijke 2020), zijn allemaal al uitverkocht.
Volgens mij slaat hij aan.
emping zegt
@dutchdriftking: het artikel gaat over het feit dat ie niet aan te slepen is. Dus ja hij slaat redelijk aan.
danone zegt
Stel de prijs in NL verdubbeld , wat zeer waarschijnlijk is, en de C8 gaat 120k in euro’s kosten. Dan nóg is het niet veel geld voor een redelijk praktische sportwagen met middenmotor en atmosferische V8 van een merk wat met de voorgangers heeft laten zien zeer serieuze sportwagens te kunnen maken. Het is natuurlijk wel zuur om dan te weten dat kopers uit bijv. Amerika minder dan de helft betalen voor een vergelijkbare auto.
rolov zegt
@danone: die wordt gewoon 140k minimaal. Een v8 duivelsmotor hier.
dracae zegt
Tja…. ook met de motor voorin was de Corvette niet te vergelijken met een Camaro. De Corvette is een echte sportwagen, de Camaro een lomp stuk ijzer met veel pk.
Dat snappen alleen heel veel mensen niet en eerlijk is eerlijk, op deze manier is er wel een groter verschil.
Ik blijf het als liefhebber van de traditionele Corvette en andere markante auto’s met dezelfde opbouw als de Porsche 944/ 968. Lexus Lfa, Nissan Z etc. heel erg jammer vinden dat er weer eentje sneuvelt.
RobUSA zegt
@dracae: ” Camaro lomp stuk ijzer met veel pk” ?? wel eens in een ZL1 gereden of de Ringtijden gecheckt, zomaar een vraag.
dracae zegt
@robusa: uiteraard overdrijf ik een beetje.. maar zeg nu zelf, de Corvette is toch een veel betere sportwagen!?
Dutchdriftking zegt
@dracae: ach een C6 ZR1 importeren is ook een optie.
danone zegt
Ik vind het design trouwens wel tegenvallen. Niet vernieuwend. Maar het zal in het echt vast beter zijn dan op de foto’s.
RobUSA zegt
@danone: Voor Corvette is dit super vernieuwend iig en een mid engine auto heeft nou eenmaal minder mogelijkheden om zich te kunnen onderscheiden.
lincoln zegt
@robusa:
Fiat X1/9 en Pontiac Fiero waren eigenlijk de leukste ..
clubvan180 zegt
Lijkt wel een Ferrari F430 zo op de foto. Als ik toch voor goedkope kwaliteit Amerikaans product ga, dan liever een Dodge Viper. De Duitsers maken gewoon fijnere auto’s en als ik het geld en de ruimte heb om me een sportauto te veroorloven, dan wordt het een Audi R8 of een hitsige Italiaan.
RobUSA zegt
@clubvan180: Viper word al jaren niet meer gemaakt. De Corvette is idd heel goedkoop maar kwaliteit is dat zeker niet nieuwe interieur is top en motor is bullet proof en dat allemaal voor heeeel weinig geld. Hij zal ook zeker de R8 gek rijden dus dat is ook leuk meegenomen toch ? En hitsige Italiaan dan zou ik maar heel veel meer Fortnite gaan spelen als ik jouw was :))
lincoln zegt
@clubvan180:
Je wil kwaliteit !!
En je laat een LS blok staan voor een hitsige Italiaan ??
Right ..
mopar zegt
@clubvan180: Leuk…als je het geld en de ruimte had. Dat soort theoretische “als ik het me kon veroorloven had ik liever….” stukjes hebben we heel veel aan. Mensen die daadwerkelijk in de markt zijn voor zo’n wagen die kopen hem aan de orders te zien blijkbaar gewoon.
Knap van je om zonder een meter erin te hebben gereden nu al conclusies te trekken.
galverink zegt
Die Amerikaanse prijs van 60K is onzin.
Ten eerste is dat een basisversie die niet werkelijk in productie is.
Ten tweede moeten alle belastingen er nog bij
Ten derde zal de dealer er een enorme markup bij doen.
rolov zegt
@galverink: ja klopt. Maar er zijn dealers die geen markup erbij doen. Ik hou het in de gaten en lees alles wat ik kan vinden sinds die uit is. In de VS heeft niemand er nog een meter in gereden en hij wordt al vergeleken met een Ford gt. Het chauvinisme is vreselijk bezig daar.
RobUSA zegt
@rolov: Hoezo vreselijk chauvinisme als beide auto’s uit VS komen ?? De Corvette gaat gewoon nekken breken onder 3 sec naar -96 km/p uur en dikkere motor achterin en dan moeten de ZO6 en ZR1 nog komen.
lincoln zegt
@robusa:
Onze (met subsidie) geproduceerde mini’s zijn uiteraard veel beter ..
Net Zastava’s ..
Anyway .. je begrijpt wel welk soort volk chauvinisme “vreselijk” vinden ..
rolov zegt
@RobUSA: ja maar niemand heeft nog een meter gereden? Hoe kan je nu al die auto gaan vergelijken met een sportauto van 3 ton? Een auto is niet top als je een grote motor erin hebt en hij zogenaamd 3 sec doet naar de 96. Wie zegt dat het zo is? De veyron werd ook gepromoot met 1001 pk terwijl het in het echt minder was. Eerst maar eens drive tests zien voor ik om ben. Hij is gaaf en ik weet dat het een geile bak wordt maar vergelijken met een Ford gt of een lambo gaat mij gewoon te ver nu.
RobUSA zegt
@rolov: GM heeft er mee gereden en als hij langzamer zou zijn worden ze finaal afgemaakt geloof me.
En ok als Veyron er 950 had is zo’n klein verschil op zo’n getal dat het de mensen niet uitmaakt maar als de Vette boven die 3 sec uitkomt hebben ze een groot probleem. Eens de standaard Vette niet vergelijken met GT of Lambo maar de ZO6 daar in tegen die zal ze echt moeten gaan verslaan.
rolov zegt
@RobUSA: we gaan het zien. Niemand heeft nog een meter gereden zoals ik al zei. Dus ik ben voorzichtig.
lincoln zegt
@rolov:
Ach joh ..
Er waren nog veeeeel meer mensen die Alfa Giulia de allerbeste auto vonden bij het eerste fotootje ..
Helaas werd die geen seconde “uitverkocht” ..
Kijk .. dat zijn pas echt vreselijke chauvinisten ..
Daar heb je geen kloot aan ..
rolov zegt
@lincoln: allerbeste of allermooiste? Dat is wel een verschil.
RobUSA zegt
@galverink: 1e : Als je hem zo besteld krijg je hem gewoon zo. $58.900 trouwens.
2e: Hier in FL 6% dus geen probleem.
3e: Word geen mark-up op gevraagd want het is een massa productie auto dat itt de Mustang GT 500 waar tussen 20K-40K bijkomt. Dus meeste GM dealers (mijne ook niet) geen mark-up.
galverink zegt
@RobUSA: OK, dat had ik niet gedacht.
racerx zegt
@RobUSA: je hebt er een besteld dus? Goeie zaak.
RobUSA zegt
@racerx: Ik wil er eerst graag in zitten met mijn 1.94 en heb eigenlijk een achterbank nodig voor mijn boys maar dan zou het mijn 2e (naar goed Amerikaans gebruik :) auto moeten worden naast mijn ’19 ZL1 convertible.
Maar ik ga wel vandaag naar mijn dealer en geef $1000 voor een plekkie om hem te kunnen kopen.
rolov zegt
@RobUSA: dat is top. Hopelijk gaan we ze veel zien en komen ze over een paar jaar hierheen.
tttijn zegt
Snap t wel, voor t geld dat ie overzee te koop is had ie ook op mijn lijstje gestaan.
RobUSA zegt
@720s: ” Hij legt het in theorie af tegen auto’s als de Porsche 911 ” leg uit aub, welke Porsche instap model gaat sneller 0-60 als 3 seconden ? Corvette heeft niet voor niets het hele concept omgegooid ze zullen (standaard) Porsche opvreten op het circuit ook. Turbo tegen ZR1 alleen heftigste GT2/3RS dat zal lastig worden maar die zijn dan ook 3 x duurder.
iphonistvongates zegt
Goed gedaan GM Chevrolet Corvette! Ik ben een enorme liefhebber van de Shelby Mustang GT500 maar ik geef eerlijk toe dat ik de Corvette ZR1 toch hoger inschat. De amerikaanse autoindustrie kon wel goed nieuws gebruiken de laatste tijd.
alexlaba zegt
Dit weekend één zien rijden nabij Brugge. Nog als muls weliswaar maar moet zeggen het viel tegen de neus en het achterste passen echt niet samen. Het was een teleurstelling.
RobUSA zegt
@720s: ” Misschien dat GM de productie op een iets lager pitje heeft gezet omdat ze geen idee hebben of de eerste middenmotor-Corvette aanslaat. We gaan het zien. ”
Nope, wat ik heb gehoord hier is dat ze dubbele shifts gaan draaien met nieuwe Corvette en alleen de eerste productie is zo goed als verkocht maar er zullen er nog zat gebouwd worden in 2020 dus denk eerder aan het dubbele van 30.000.
RobUSA zegt
Mark my words : Deze Vette gaat de auto wereld op zijn kop zetten door prestaties/prijs/verkoop/supercar for the blue collar guy.
Snap alleen niet waarom de Ringtijden nog niet genoemd worden door GM want op zat vids zie dat hij daar allang getest is maar misschien komt dat omdat dat al de Z06 is en deze nog niet te koop is.
rolov zegt
@RobUSA: misschien omdat die niet zo goed zijn?
RobUSA zegt
@rolov: Nee denk het niet maar wat ik al zei het kan de ZO6 zijn die nog niet uit is en willen ze niet dat mensen daarop gaan wachten ipv de gewone te bestellen alvast. Ze willen het liefst dat je eerst de standaard koopt en dan de ZO6 heel begrijpelijk trouwens. Maar het kan ook zijn dat ze het gewoon als marketing tool willen gebruiken in de toekomst als de hype over is om dan weer ff aandacht te krijgen met een top Ringtijd. We zullen het zien ik denk iig dat een top tijd moet zijn waarom anders in tal van vids laten zien dat je daar aan het sturen bent ?
rolov zegt
@RobUSA: de ring is toch iets magisch voor het grote publiek. Ze zien hem getest worden op de ring en gelijk is het bochten gedrag beter dan alles. Ik las dat je hem gaat bestellen. Ik ben echt heel nieuwsgierig hoe die nu echt rijdt.
duderuud zegt
Het is toch bizar…een M140i kost rond de 70k, daar koop je in de USA did een dik aangeklede C8 voor. En de benzineprijs per km is ook te vergelijken (er vanuit gaande dat een C8 zo’n 1:7 doet)
lincoln zegt
LOL ..
Ding kost hetzelfde als een Toyota Supra ..
Wat een leuk ding is voor dameskappers want BMW interieur ..
RobUSA zegt
@lincoln: Ding is van buiten al niet om aan te gluren.
Nee deze Corvette word echt een topper voor GM en dan moeten de echte versies nog gaan komen …
Die prijs (zelfs met opties) is echt bizar zeker na het neerzetten van een bijna (LS1/2 meer betrouwbaarder word het niet) totaal nieuwe auto.
lincoln zegt
@robusa:
Yep .. ben ook hyped up ..
Was ook echt in de veronderstelling dat die middenmotor was om em naar de 120.000 Dollar te tillen ..
60 rooitjes !!
Productiekosten zal iets van hooguit 40 zijn ofzo ..
Hetzelfde als een Porsche of Ferrari (zonder Italiaanse efficiëntie) ..
mashell zegt
@lincoln: de Supra is wel duur, dat red je als gewone dameskapper niet, daar moet je wel een hairstylist met een eigen salon voor zijn.
rolov zegt
@lincoln: ja de supra is done in de VS met deze c8. Erg zonde voor toyota.
mashell zegt
Amerikaans modeljaar 2020 was toch al in 2018 begonnen?
lincoln zegt
@mashell:
Nope ..
Zijn er al veel langer mee bezig ..
RobUSA zegt
https://www.youtube.com/watch?v=aRqLIFFcfKo
Hier wat meer uitleg en vergelijkingen.
lincoln zegt
@robusa:
Donut media heeft er heeft er een bijzonder filmpje van gemaakt ..
kminne zegt
Modeljaar 2020 loopt natuurlijk wel maar tot de zomer van 2020. Daarna beginnen ze met de productie van modeljaar 2021. Overigens heeft GM al vóór de introductie van de C8 besloten de productie in Bowling Green zodra ze de C8 daadwerkelijk gaan bouwen (eind dit jaar) op te voeren van één naar twee shifts. En terecht, want dit wordt wereldwijd een verkoopknaller.
RobUSA zegt
Net dealer aan de lijn (een kleinere dealer hier) die krijgt er 86 stuks voor 2020 en waren allemaal al weg.
Kurbeck in Atlantic City had er vorig jaar 499 verkocht en dat in een overgangs jaar naar het nieuwe model niet slecht toch :)