Een musclecar met een asociaal dikke V8 gaat eruit in Californië en Washington, dat kan maar één reden hebben. Mispoes: CO2-uitstoot heeft er niks mee te maken. De remmen van de Chevrolet Camaro zijn de boeman.
In de VS lijkt men het nog een beetje rustig te houden met het klimaat. Ja, er worden elektrische auto’s gebouwd door GM, Ford, natuurlijk Tesla en kleinere initiatieven als Rivian. Anderzijds is de Ford F-serie nog steeds te bestellen met een 7.3 liter V8, krijgt de nieuwe Corvette nog steeds een 6.2 liter V8 en is er nog spul als de Dodge Hellcat-serie met die vies dikke 6.2 liter HEMI Supercharged V8. Langzaam maar zeker beginnen maatregelen voor elektrisch rijden in sommige staten op gang te komen, maar ook dit soort motoren worden nog gewoon in veel auto’s gelegd.
Ban
Toch is eindelijk het moment daar: in Californië en Washington hebben ze toch de Chevrolet Camaro verbannen. Tenminste, deels. Vooral de versies met een dikke V8 zijn problematisch voor deze westerse staten. Het betreft de versies SS, 2SS, ZL1 en ZL1 1LE.
Remmen Chevrolet Camaro
Logisch, toch? Zulke blubberdikke motoren moeten ze eens afschaffen en GM moet eens die stokoude techniek vervangen door elektromotoren, zou de milieulobby nu zeggen. Maar het feit dat de SS en ZL1 de V8-versies zijn van de Camaro is niet de reden dat deze verbannen worden. Nee, het zit hem in de remmen van de Chevrolet Camaro. Om het extra geweld weer tot stilstand te brengen, hebben de versies met V8 extra krachtige Brembo-remmen met remblokken van koper.
Vis
Dat laatste is Washington en Californië een doorn in het oog. Het is een wat omslachtig verhaal. Remmen verliezen delen van zichzelf bij elke remactie in de vorm van fijnstof. Het fijnstof wat van koper afkomt komt in het water terecht. Dan blijkt dat koper of fijnstof van koper schadelijk is voor vele zeewezens. In andere woorden: elke keer dat je de remmen van een Chevrolet Camaro gebruikt, draag je bij aan vismoord. Dat is heel kort door de bocht wat de twee staten willen bereiken met de ban van de Camaro.
Goed, woon je niet in Washington of Californië, dan kun je nog gewoon elke Camaro kopen. Of meer staten gaan kijken naar het effect van de koperen remmen van de Chevrolet Camaro, en eventuele andere modellen, is niet bekend. (via GM Authority)
ericd zegt
Prima. Helemaal niks om gekscherend over te doen. Zo is ook lood uit de benzine verdwenen, ondanks veel tegenstribbelen van oliemijen indertijd.
RobUSA zegt
Gelukkig woon ik in FL samen met mijn 19 ZL1 convertible, best bang for the buck evahhhh !!!
Maar ook beste comfort en techniek evahhh met standaard gekoelde/verwarmde Recaro’s, permanente camera achteruitkijkspiegel wat de C8 nu pas heeft, magnatic ride, Brembo, 10 speed auto, 650PK, top op afstand te openen of al rijdend, remote start,verwarmd stuur handig in FL, enz enz.
Edge zegt
Ja, en dan koop je zo’n ding ook nog eens voor de prijs van een 3-serie met wat opties of een Golf R. Er zijn genoeg dingen in de VS om kritiek op te hebben, maar voor een petrolhead kan ik mij geen betere plek bedenken. Lage aanschafprijzen, lage brandstofprijzen en volop aanbod in zes- en achtcilinders
schreute01 zegt
@Edge: en dan lekker slalommen om de gaten in de weg.
RobUSA zegt
Niet in FL, biljart lakens hier !!
NOLA saints zegt
@RobUSA: Florida ligt er inderdaad mooi bij. In New Orleans only the drunk drive straight….
B00G1E zegt
Het zijn niet de potholes maar de gators op de weg die je wil vermijden;)
Oh en I95
Edge zegt
Kunnen ze ook onderbouwen hoeveel vissen sterven door het remgebruik van mensen met een Camaro? En zo ja, waar moeten we dan aan denken? 50.000 dode zeldzame blauwstaartzuurwaterguppy’s per jaar?
Johanneke zegt
Zou dit de enige auto zijn met koperen remblokken? Kan het mij bijna niet voorstellen.
Prima dat ze het verbannen hoor. Als het niet nodig is en slecht voor het milieu is, lekker kappen. Loodvrije benzine was volgens velen ook hippytaal. Totdat het de hersenen van hun kinderen aan bleek te tasten.
RobUSA zegt
Er zit koper in het zijn kopere remblokken.
Johanneke zegt
Zo ver ben ik ook ja. Dus vroeg mij af, zou het de enige auto zijn met koperen remblokken?
Of denk je dat ik koper en lood door elkaar haal..?
vaakbenjetebang zegt
Zozo, nounou. Andere remblokken er in en gaan. Poe hee.
lowrider zegt
Gelijk maar stoppen met vlees consumeren dan -_-
tjorque zegt
En dan op vis overschakelen zeker…?
Wat een voorstel ;)
moveyourmind zegt
Weet niet of ze daar ook koperen waterleidingen hebben, maar kan me voorstellen dat daardoor veel meer koperdeeltjes in het oppervlaktewater terecht komen dan door een paar auto’s met koper in de remblokken.
tjorque zegt
Worden jouw koperen leidingen honderden graden warm terwijl er een stelen schijf tegenaan schurkt?
Jochempie zegt
Vanuit Wikipedia:
“Tu quoque (Latijn voor “jij ook” of “jij net zogoed”), of jij-bak is een logische drogreden van het type “two wrongs make a right”, waarmee gepoogd wordt de opponent in diskrediet te brengen door erop te wijzen dat hij niet consequent naar zijn eigen standpunt handelt en dat de kritiek die hij uit ook op hemzelf van toepassing is.
Zijn standpunt wordt dus niet verworpen omdat het de logica zou tarten, maar omdat hij boter op zijn hoofd zou hebben. Het is daarmee een vorm van het argumentum ad hominem, want zelfs als de persoon die aangevallen wordt inderdaad inconsequent of hypocriet handelt, tast dat niet de eventuele geldigheid van zijn argumenten aan.”
kle500 zegt
@moveyourmind: Ik kan mij ook voorstellen dat er twee enorm lekkere vrouwen op mij in bed liggen te wachten. Dat ik het me kan voorstellen betekent niet dat het waar is.
spidermann zegt
Andere remmen erop en klaar.
Dutchdriftking zegt
De auto verbieden of een terugroepactie om alle remmen te fixen? Blokken vervangen is toch niet zo heel ingewikkeld.
spacemoon24 zegt
Nee inderdaad, zijn ze ook nog eens goed koper uit. ;)
ralfast zegt
Kort door de bocht. Haha, I see what you did there…
scrmeagle zegt
Dan zullen ze vanwege de fijnstof ook wel EV gaan verbieden!! Dat zou een stunt zijn!
leonlampe zegt
@scrmeagle: dan moet je juist EV aanmoedigen