Met dank aan de slurptaks en BPM-regelgeving wordt de Chevy Camaro hier beslist geen koopje. Meer dan 80 mille gaat de moderne muscle car hier kosten. De recentelijk onthulde cabrioversie maakt ook de oversteek naar Europa. Het topless broertje krijgt een vanafprijs van 91.995 euro.
Laten we beginnen door allemaal in koor te zeggen: “Camaro’s in Nederland, F#ck Yeah!” We hebben er nu lang genoeg op gewacht maar deze zomer is het zover. Als het kwik tot aangename temperaturen stijgt en het asfalt plakkerig en zacht wordt zullen de eerste Camaro’s bij de dealers verschijnen.
Dan het tweede goede nieuws: de 3.6 V6-versie laten ze aan de overkant van de oceaan. Enkel de 6.2-liter V8 gekoppeld aan een automatische zesbak zal richting de Nederlandse haven worden verscheept. Dat betekent dus een immens hoge slurptaks en een schouderklopje van JC de Jager. Wel krijg je daar 406 pk een een permanente grijns op je smoelwerk voor terug. Later zal ook de Camaro SS en de 45th Anniversary Edition aan de line-up worden toegevoegd, maar daar zijn de details nog niet van bekend gemaakt.
De overige specs van de NL-versie worden later vandaag bekend gemaakt. Meer kon Chevrolet ons op dit moment niet vertellen. Dus stay tuned, tenzij je de 14% bijtellingsmodellen van Chevrolet meer kan waarderen.
PS. Mocht je je afvragen wat een Camaro in de rest van Europa zal doen qua prijs, gewoon even ons bedrag door 2 delen, dan zit je er akelig dichtbij.
RubenPriest zegt
Om te huilen die belastingen. Echt waar hoor
btracing zegt
@rubenpriest: Maar als we de importregeltjes meenemen, dan zou het betekenen dat we over een paar jaar uit Duitsland of Frankrijk zo’n ding kunnen importeren voor weinig. Waarom dan hier nog nieuw kopen zou je zeggen…
JeejEm zegt
Ik las net al op autoweek dat de Camaro in Frankrijk 39.000 euris gaat kosten. Ik ga er van uit dat ze daar ook gewoon belasting betalen dus dat betekent dat de bruto prijs ongeveer op 32.000 euro ligt. Hier komt er dus een slordige 50.000 euro belasting overheen. Overheid zou zich moeten schamen!
Ferdinand1 zegt
Niet mijn ding.. Maar het zou wel gaaf zijn om ‘m meer in NL te gaan zien.
jvthof zegt
“Camaro’s in Nederland, F#ck Yeah!”
Ja op de autorai wist iemand van Chevy al te vertellen dat de Witte die daar stond rond de 90 mile zou gaan kosten (Cabrio). Dus die zat er niet ver vanaf
Vanquish zegt
Ik ga emigreren.
JamesBond007 zegt
@Vanquish:
Is er nog plek in het vliegtuig? Zo ja, hou ‘m bezet voor me. Ik pak me spullen zsm.
Vanquish zegt
@JamesBond007: Vliegtuig?
IIIM zegt
Ben ik blij dat ik in België woon…
WinkeB zegt
@IIIM: Hoeveel zou die bij ons dan kosten?
Misschien nog een tip voor AB, ook altijd Belgische prijzen (indien bekend) bijzetten, bespaart ons die moeite ;)
IIIM zegt
@WinkeB: rond de 40.000.
Misschien zelfs iets minder
As_long_as_it_is_fast zegt
@IIIM: Heerlijk toch? :D
six-trey zegt
@WinkeB:
iets tussen de 38.000 en de 49.000 hangt af welke opties enz
StijnB zegt
@IIIM:
Denk het niet… Ja, je bent een concurrentieel bedrag kwijt bij aanschaf. Maar dan ga je de wagen inschrijven en heb je meer dan 211 pk zodat vadertje staat je liefjes 5.000 euro inschrijvingsbelastingen vraagt. Dan zijn er nog de jaarlijkse verkeersbelastingen op basis van cilinderinhoud. Voor de 3,6 liter (die dus zelfs niet naar Europa gaat komen) zou dit al op meer dan 1.300 euro per jaar komen. Voor de 6,2 wil je het zelfs niet eens weten… En dan heb ik het nog niet over de all risk verzekering die stukken hoger is dan in Nederland. Zowel in België als Nederland worden leuke wagens onaantrekkelijk gemaakt door de overheid. Een leuke wagen rijden doe je als Duitser…
IIIM zegt
@StijnB: En wat heeft dit allemaal met de aankoopprijs te maken?
StijnB zegt
@IIIM:
Dat wij Belgen ook genaaid worden, alleen is het iets minder duidelijk, slinkser…
quattropower zegt
Buiten hun looks, ben ik niet echt voor amerikaanse muscle cars, en al zeker niet voor hun gewone wagens, maar hey als er zo meer v8’s op de weg komen: “FUCK YEAH!” :-D
Alwyn zegt
Bizar…!! Ik woon in de states en bij ons pik ik er een op voor om en nabij de 23d euro!! En dat is de SS!!!
robbie zegt
@Alwyn: dit is ook de SS he ;) (met automaat)
As_long_as_it_is_fast zegt
@Alwyn: Dan kan jij effe lekker tussenpersoon zijn voor export naar NL, voor de jongens die willen. ;)
robbie zegt
USA: $32,915 (23.120 euro)
Nederland: 83.995 euro
sacha zegt
@robbie: Sterk! De ‘pretbelasting’ op deze is wel erg hoog.
Een auto met kostprijs €23k kan toch geen €90k gevoel afgeven? Verkoop zal wel weer marginaal zijn in NL.
StijnB zegt
@sacha:
En die 23 gaat niet eens kostprijs zijn, GM gaat nog wat schuld moeten aflossen… Oh oh de proporties worden steeds drastischer
remkov zegt
Het is een erg tof ding om te zien, maar ruim 80.000 euro voor een muscle car… Het hele idee achter zulke auto’s is om relatief goedkoop een monster van een blok te hebben en keihard rechtuit te kunnen. Erg jammer dat er in Nederland zo bizar veel belasting over zo’n ding heen komt waardoor je ze bijna nooit op de weg zal zien.
SvenvW zegt
Ik mag toch hopen dat er nu niemand meer is die durft te ontkennen dat de auto(mobilist) in Nederland gewoon een ordinaire melkkoe is.
mout zegt
Het lijkt mij niks – een topless broertje hebben
tom307 zegt
woooow, ik heb in hier in België al eens nagevraagd, en 37000 is hier zowat de basisprijs.
Mercbenz zegt
Deze auto zou een belastingvoordeel moeten krijgen simpelweg vanwege z’n uiterlijk!!! Wat een gaaf ding blijft het toch!!!
ederooij zegt
Dus als je hem bestelt in Frankrijk, hoef je alleen de BPM nog te betalen. Of zie ik dat verkeerd? Wordt nog steeds een stuk duurder dan, maar lang geen 84k
robbie zegt
@ederooij: je moet dan ook nog BTW betalen (als het goed is)
spykerboy zegt
@robbie: nee btw betaal je alleen als de auto van buiten europa word geimporteerd (dan komen er ook invoerkosten bij etc)
lapoelkan zegt
Een blik op de US website leert dat de voordeligste V8 31070 dollar kost, oftewel 22200 euro.
+10% invoer x1,19 voor BTW = 29059.
Lijkt me stug dat er 50.000 BPM op zit, maar goed je weet maar nooit met die CO2tjes..
Lucb zegt
Liever een tweedehands V8 vantage
Lan_Evo zegt
Leuke auto op zich, maar niet voor die prijs!
As_long_as_it_is_fast zegt
@Lan_Evo: Erg leuke auto zelfs, maar voor die prijs inderdaad meer dan overdreven.
Den zegt
Neemt Chevrolet zichzelf in de maling? Volgens mij staan ze voor 40 k al in duitsland te koop…
SuperVeloce zegt
Voor die prijs heb je een tweedehands Lamborghini Gallardo in Duitsland
db87 zegt
2011 Chevrolet Camaro Coupe 2SS $34,420 +19% BTW = 28.769,96 euro.
Die auto gaat hier 80.000 euro kosten; voor dat bedrag (lees: 113.896 dollar) koopt een Amerikaan 3 auto’s en houdt dan nog 10.636 euro op zak.
Dus alle Muscle car liefhebbers kunnen maar beter emigreren.
Blijf het belachelijk vinden dat je boven op de BTW (zijn ook belastingen) nog eens 51.230,04 euro slurptaks/BPM betaalt voor een auto die met 19% BTW maar 28.769,96 euro waard is. Als je alle belastingen (ook BTW) los koppelt van de aanschaf bestaat het bedrag van 80.000 euro voor bijna 70% uit belastingheffing!
db87 zegt
Er wordt wel vaker gezegd als je een American Muscle car wil kun je maar beter een tweedehands importeren omdat de BPM dan minder dramatisch uitvalt.
the-budel-guy zegt
ikz eg doen
the-budel-guy zegt
@the-budel-guy: ik bedoel: Ik zeg doen
mrbones zegt
Om te janken die belastingen
boygeorge zegt
Voor 80.000 Euro koop je ook 10 perfekte 25 jaar oude auto`s. Koop bv 10 x exact de zelfde in verschillende kleuren. Daar maak je de buurt gek mee. Je kinderen zijn je voor eeuwig dankbaar. Trouwens, 10 auto`s kopen in Nederland bij de zelfde Dealer betekent de 11e gratis meenemen. Auto rijden is leuk en goedkoop , vermits je weet wat te doen.
Stefje zegt
@boygeorge:
Ja, want iedereen heeft ook echt belang bij 10 auto’s. En daarnaast, stel dat dat inderdaad lukt. Wat ga je dan in godsnaam doen met die 10 auto’s?
Volgens mij weet je het zelf niet zo heel goed.
ferrari94tr zegt
tja, buiten BPM en troep zit hier natuurlijk ook nog importheffingen op.
tuurlijk zegt
“Laten we beginnen door allemaal in koor te zeggen: “Camaro’s in Nederland, F#ck Yeah!” We hebben er nu lang genoeg op gewacht maar deze zomer is het zover”
Volgens de RDW staat de 27-KKB-6 al per 01-10-2010 op NL kenteken. En dit is niet de enige geimporteerde..
smokin zegt
@tuurlijk:
En volgens de RDW is daar €22547,- aan BPM over betaald.
Tel daarbij de productiekosten op, hierboven geschat op €23.000,- en de BTW ±€16.000? (gokje, 20% van 80.000).
Dan kom ik nog “maar” op €61.000. Goed, laat de dealer ook nog 5 mille vangen, dan mis ik nog ergens wat….
smokin zegt
@smokin: Als importeren idd zoveel scheelt moet ik me daar ook maar eens in gaan verdiepen.
dresign zegt
http://www.chevrolet.com/camaro-coupe/#performance
vanaf 22000 dollar = 15583.942 euro + btw en invoertaksen …
the hell
Stefje zegt
Doen ze toch goed in Nederland. In de V.S. kost de duurste V8 met 426pk (Amerikaanse pk’s, zal dus wel de hier besproken 400pk zijn) ‘slechts’ 34.420 USD. Dat is teruggerekend 24.500 EUR en een beetje.
Geloof je me niet? Check mijn bronnen:
http://www.chevrolet.com/vehicles/2011/camaro/build.do
http://www.xe.com/ucc/convert/?Amount=34420&From=USD&To=EUR
Bij de Chevro link helemaal onderop, XE spreekt redelijk voor zichzelf.
Met andere woorden, het is ronduit BELACHELIJK dat er hier door de Nederlandse staat 84.000 EUR voor gevraagd wordt. Echt absurd gewoon.
boygeorge zegt
@Stefje: Ik heb je bronnen gecheckt. Volslagen onzin.
Net als je conclusies. Droom maar verder.
Je zal een heel eind komen. Op je fietsje. NOT ?
Stefje zegt
@boygeorge:
Wat is precies de onzin? Iedereen kan het na gaan.
lapoelkan zegt
@Stefje (en ook db87):
alleen even omrekenen naar Euro’s is niet voldoende, om hem de EU in te krijgen moet je eerst 10% invoer betalen over het factuurbedrag, en daarna 19% over het gehele bedrag.
Stefje zegt
@lapoelkan:
Dat was de berekening ook niet. Het verschil tussen de auto in de USA kopen om daar te rijden, of hem hier kopen om hem hier te rijden, het verschil daartussen ging het om.
Maar om jou en azijnpisser BoyGeorge nog even tevreden te stellen:
24.500 + 10% = 26.950 + 19% = 31.000 euro ongeveer.
Dat is inclusief BTW en invoerrechten. BPM is momenteel 27,4% ofzo, tel dat nog een keer over die 26.950 heen, doe eens 1.000 euro transportkosten en voila, hij kost de helft minder dan wat hierboven geprojecteerd wordt. En als je dan ook nog de ‘slurptax’ mee gaat tellen, dan blijft er nog steeds minimaal 20k verschil over. Dan kan je zeggen dat dat de winstmarge is, maar vergeet niet dat die oorspronkelijke 24.500 al inclusief een winstmarge voor GM is.
Maw; we worden genaaid waar we bij staan. Welkom in Nederland.
db87 zegt
@lapoelkan: Het gaat hier niet over import. Het gaat erom wat een Amerikaan voor een auto X betaalt en wat een Europeaan voor auto X betaalt.
wimbers zegt
aan de ene kant: schandalig dat wij ongeveer 3,5 keer deze auto betalen voordat hij op je oprit mag staan, om vervolgens 4 keer de brandstof te betalen in verhouding tot in zijn thuisland
aan de andere kant. wel eens een ziektekostenverzekering afgesloten in de vs, of een pensioenvoorziening getroffen? arbeidsongeschiktheid of tandheelkundige verzekering?
dat soort kosten zijn daar weer niet in het sociale stelsel opgenomen en mag je dus zelf ophoesten. Daar staat dan wel weer tegenover dat de belastingdruk in de VS gemiddeld zo’n 28% is, in de eurozone is deze ongeveer 40% en in nederland schijnt het over 2010 ongeveer 43% te zijn…
kortom, ben je zeker van je eigen economische situatie en toekomstperspectief?
Ga dan lekker in de VS wonen..
lievehond zegt
@wimbers: Zorgen voor het beste uit twee werelden. Ik ben net terug van 4 weken Houston en heb ook zitten kijken voor Camaro’s. Over een tijdje ga ik zakelijk voor langere tijd naar de VS en als ik er eentje 6 maanden op mijn naam heb staan kan ik ‘m (vervoer-, keuringskosten daargelaten) vrijwel gratis invoeren. Dan een jaar hier ermee rijden en ‘m alsnog voor 2 keer de aankoopprijs verkopen.
Lekker eten.
desjonnies zegt
@lievehond:
klopt, wel duidelijk aangeven dat je auto dan als verhuisgoed op de lijst komt te staan met overdreven alle
VIN nummers enzo ! En absoluut een half jaar !
Succes !
majinstar zegt
Onderhandel met een buitenlandse dealer en importeer hem zelf als schade auto. Scheelt je geld en zo’n reparatie kan je overlaten als je iemand kent die in de garage onzin zit en dit voor een prikkie wilt doen als vriendendienst.
307-2.0-chipped zegt
Ik blijf het een prachtige ”ride” vinden, maar die prijs: AU!
noudjuh zegt
Voor dat geld…
dan wist ik het wel, in plaats van 90000 euro uit te geven aan n beetje een camaro, zou ik me fijn n bmw 1-serie m Coupé kopen en de rest van het geld steken in n fijne 2e hands belastingvrije fiat voor mn vriendin.
Dan heb je je snelle auto (1-serie) en ben je niet voor elke 5 km die je doet weer 1,62 armer aan benzine. (jaja, hier in het zonnige zuiden kost ie maar 1,62 per liter)
Jokkebrok zegt
F#CK YEAH, mijn lieveling!
nomar zegt
Hehe Nederland, sja, hahaha, originele prijs x4, hoed af jongens, hoed af….
six-trey zegt
Eigenlijk snap ik mensen die dit kopen niet,Ik vind het idioot! als je een muscle car fan bent waarom koop je niet gewoon deze 2?
http://link.marktplaats.nl/425540670?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=43315
http://link.marktplaats.nl/451813569?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=43315
ze zijn iets duurder in verbruik maar samen kosten ze minder dan één nieuwe camaro. of koop er één en rij met die 50.000 euro die je uitspaart 8 jaar ofzo.
rikus zegt
buiten de belastingen om: lelijke wielen voor zo’n wagen
six-trey zegt
@rikus:
integenstelling tot de meeste europeanen laat geen enkele Amerikaan zijn auto origineel, de velgen worden meestal vervangen als de auto nog geen 2dagen oud is, daarom zitten er lelijke (goedkope) velgen op
mattraket zegt
Een auto die 1 op 5 rijdt, die staat bij de meesten vooral op de oprit.
six-trey zegt
@mattraket:
probeer 12l/100km dus 1/8 met wilde gokken kom je nergens
Dinky_Toy zegt
6 Maanden geleden heb ik met veel spijt heb ik mijn 17 maanden oude R6P (pre-order) 2010 Chevrolet Camaro 2LT RS (3.6 liter V6 automaat) in Cyber Grey en IOM interieur achter moeten laten in Houston…
Dat gezegd hebbende maakte de sommetjes voor mij gewoon geen zin (zelfs niet als huisraad), met een verbruik van 1 op 7,5 en hoge wegenbelasting en verzekering, idiote NL benzine prijs en geen officiele import (beschikbaarheid onderdelen, plaatwerk, etc).
Het is jammer maar in NL is de vierwieler gewoon een melk koe (voor elke partij die een graantje kan meepikken).
Overigens zitten er op bovenstaande NL prijzen wel een dikke 20%+ winst voor Chevrolet NL, net zoals bij de Cadillacs, die zijn ook so absurd duur hier. Het zijn gewoon geen volume modellen dus worden ze behandeld als melk koeien.