Na de dichte Camaro stellen wij u nu voor aan de Camaro Convertible. Zondag wordt de Chevrolet Camaro Convertible in Detroit als conceptcar onthuld, maar ga er gerust vanuit dat deze beul het productiestadium wel zal halen.
De conceptcar is in strakker-dan-strak parelmoer oranje gespoten en staat van voren op 21-inch wielen en van achteren op 22-inch wielen. De aandrijving komt voor rekening van een V8 met 400 pk, die werd afgeleid van de Corvette. Meer fraaie kiekjes zijn te vinden in de Gallery.
Met dank aan Reinier voor de tip!
Update: het Nederlandse persbericht:
De Chevrolet Camaro conceptauto was vorig jaar de onvolprezen ster tijdens de diverse autoshows in Amerika. Nu, aan het begin van het autoshowjaar 2007, is er een nieuwe rijzende ster: de Chevrolet Camaro convertible conceptauto. Hij wordt aan de vooravond van de North American International Auto Show onthuld tijdens GM Style, een exclusief, trendy evenement waarbij beroemdheden, haute couture en auto’s centraal staan. Chevrolet heeft de productieplannen voor de Camaro al aangekondigd, die in Amerika in 2009 in productie zal gaan. Een productieversie van de convertible zal later dat jaar aan het programma worden toegevoegd.
De Camaro convertible conceptauto is gebaseerd op het originele Camaro concept, met slechts geringe wijzigingen die noodzakelijk waren om het ontwerp van het convertible koetswerk mogelijk te maken. Hij deelt de buitenafmetingen van de Camaro concept-auto (lxbxh: 4.730×2.022×1.344 mm), hoewel de omlijsting van de voorruit van de convertible concept, die is voorzien van een verchroomde geanodiseerde lak, enigszins is gewijzigd om plaats te bieden aan de convertible top. De Camaro convertible concept-auto wordt aangedreven door een koppelsterke V8 motor die het motorvermogen via een handgeschakelde versnellingsbak rechtstreeks naar de achterwielen overbrengt. Hij is ook voorzien van een onafhankelijke wielophanging rondom en schijfremmen op alle vier wielen.
“Het beste vervolg op de Camaro conceptauto die vorig jaar werd onderscheiden, is een Camaro convertible,” verklaart Ed Welburn, GM vice president, global design. “De Camaro convertible conceptauto roept onmiddellijk een emotionele reactie op – het is een auto waar je in je garage graag plaats voor inruimt.”
Net zoals de Camaro conceptauto heeft de Camaro convertible concept een opvallend, ‘forward-looking’ ontwerp dat volledig recht doet aan het roemruchte erfgoed van het merk. Tot de stijlkenmerken van het ontwerp behoren de klassieke afmetingen van de lange motorkap en de korte achterklep en de forse uitstraling met de wielen op de hoeken, waardoor het lijkt alsof de auto zelfs wanneer hij stilstaat graag bochten neemt.
Andere designdetails zijn:
• Tonneau afdekking over de neergeklapte top
• “Halo” koplampen
• LED achterlichten
• Achterspoiler met centraal geplaatst derde remlicht met LED technologie
• Racy benzineklep
• Air scoop op de motorkap, geïnspireerd op de Corvette Z06
• ‘Kieuwen’ in de achterspatborden zoals in het verledenDe drielaagse parelkleur ‘Hugger Orange’ van de Camaro convertible conceptauto is een eigentijdse update van de klassieke kleurschakering die oorspronkelijk in 1969 werd aangeboden. Deze wordt aangevuld met dubbele staalgrijze striping. De moderne interpretatie van de klassieke kleur en de donkere accenten van de striping benadrukken enerzijds het erfgoed van de Camaro en zorgen tegelijkertijd voor een diepe, rijke glans en een overduidelijk eigentijdse verschijning.
De Camaro convertible concept staat op 21-inch wielen vóór en 22-inch wielen achter. De wielen zijn vormgegeven met een diep, naar binnen lopend ontwerp met vijf spaken. Deze zijn voorzien van antracietkleurige binnensecties en lichtgekleurde buitenste randen en een oranje omlijsting op de wielrand. De antracietkleurige wielen stemmen naadloos overeen met de staalgrijze striping op het koetswerk.
Binnenin is de Camaro convertible uitgerust met een eenvoudig maar uiterst doelgericht interieur dat designelementen weerspiegelt die zijn ingegeven door het tijdperk van de ‘muscle cars’, waaronder de eerste generatie Camaro. Een nieuw kleurenschema dat afwisselend licht en donker is versterkt het ‘open’ gevoel in de convertible, vooral wanneer de kap is neergeklapt.
De stoelen vóór hebben een platinumkleurige lederen afwerking aan de buitenkant en suèdeachtige Alcantara® inzetstukken, met zwarte, gewelfde rugleuningen. Het gebruik van een lichte kleur op alleen het oppervlak van de stoelzitting doet denken aan de tweekleurige, tweedelige uitvoering uit het verleden, terwijl een bijpassende drielaags platinum lak is gebruikt om de deurpanelen en het instrumentenpaneel te accentueren, waardoor aan het interieur een moderne, stoere uitstraling wordt verleend.
“Het ‘light-on-dark’ interieur geeft een sterke expressie aan de vrijheid en de lol die de Camaro convertible uitstraalt,” benadrukt Micah Jones, interieurontwerper.
Evenals de Camaro coupé wordt de convertible gekenmerkt door een instrumenten-paneel dat is geïnspireerd op de eerste generatie Camaro (1967-1969), inclusief het geïntegreerde ontwerp met ronde meters in vierkante uitsparingen. De meters hebben een diepe, driedimensionale uitstraling, met witte platen en rode naalden. “Het instrumentenpaneel – inclusief de vier extra authentieke meters die vóór de schakelpook zijn gemonteerd – vormt een eervolle verwijzing naar de eerste generatie Camaro, terwijl er door de integratie van verschillende componenten een moderne uitstraling wordt gecreëerd.”
Aandacht voor ieder detail en vakmanschap tekenen het gehele interieur, inclusief de glanzende, donkeraluminium afwerking van de inserts, stoelhendels en gordelgespen en rond de ventilatieroosters. De pook en pedalen zijn vervaardigd uit gegoten aluminium. Het stuurwiel heeft een gedetailleerd, diepliggend driespaaks design en de voorstoelen zijn bevestigd in het midden in plaats van aan de zijkanten voor een geïntegreerde uitstraling. Een aparte knop is aangebracht om de motor te starten, waarbij de snelheidsmeter en toerenteller volledig tot het maximum uitslaan wanneer de motor tot leven wordt gebracht.
Een wervelkolomachtig motief kenmerkt het middelste gedeelte van de auto en de stoelen, inclusief een prominente middenconsole die doorloopt tot de achterstoelen. Deze ‘ruggengraat’ versterkt het symmetrische karakter van de Camaro, evenals zijn precisie.
De eerste Camaro werd geïntroduceerd in de ‘Babyboom’ generatie, een grote groep jonge, individualistisch ingestelde Amerikanen die zorgde voor fundamentele verschuivingen binnen de auto-industrie. De Camaro was persoonlijk, sportief en krachtig – kenmerken die werden teruggevonden op duurdere, kleinere en vaak buitenlandse sportauto’s. De Camaro was een echte grote sportieve auto die bereikbaar was voor bijna iedereen. Een bijna oneindige lijst van opties, kleuren en interieur-combinaties stelde de eigenaren in staat om hun Camaro samen te stellen volgens hun specifieke wensen.
Wanneer de ‘Boomers’ overgaan op grotere auto’s in verband met het groeiende gezin, omhelzen jongere bestuurders de gebruikte Camaro als hun eerste auto. De derde en vierde generatie van de Camaro bleef een betaalbare auto met hoge prestaties voor een nieuwe generatie enthousiastelingen. Inderdaad, honderdduizenden eigenaren hebben gedurende de laatste 40 jaar in verschillende tijden het plezierige rijden in een Camaro ervaren.
De nieuwe Camaro conceptauto’s borduren niet alleen voort op het erfgoed van hun naamgenoten, maar ook op de wereldwijde, jeugdige invloeden van de 21e eeuw. Deze invloeden zie je terug in de stoere afmetingen van de Camaro convertible conceptauto, een uitgebalanceerde afstemming van het onderstel en een gedetailleerd interieur – met ondermeer multidimensionale instrumenten. Het is een ontwerp dat de generatie van jonge autokopers, die beïnvloed is door getunede auto’s en geïmporteerde sportauto’s, zeker zal aanspreken.
“Jeugdige kopers willen een auto die een duidelijk statement afgeeft over zowel het design als de prestaties,” zegt Brian Smith, de designer van het exterieur. “De nieuwe Camaro conceptauto’s verbinden het erfgoed met hedendaagse stijlvormen, met een ontwerp dat wordt bewonderd door zowel jongeren die een voorkeur hadden voor importauto’s als ook de traditionele liefhebbers.”
Naast vormgeving en prestaties is de tijdloze spirit van plezier nauw verweven met de nieuwe Camaro conceptauto’s.
“De Camaro heeft altijd de Amerikaanse opvatting vertegenwoordigd dat vormgeving en prestaties niet exclusief zijn weggelegd voor de kapitaalkrachtigen,” zegt Smith. “De Camaro is altijd de sportwagen van iedereen geweest en deze nieuwe conceptauto’s demonstreren de spirit die tekenend is voor een nieuwe generatie.”
rippance zegt
Dit lijkt wel een beetje op de Dukes of Hazzard auto met deze kleuren :p
Vind de voorkant niet echt mooi, en de achterkant doet me denken aan een Alfa.
Rick dos zegt
En dit is nou ECHTE american muscle!
Dit is nou zo´n Amerikaan die ik wel zou willen hebben. Als ik in Amerika zou wonen……….
JANUS zegt
Dit vind ik een mooie Amerikaan.
Ook als ik in Europa woon !
JANUS zegt
Ik durf nog verder te gaan……
Ik vind het niet alleen een mooie Amerikaan….ik vind het een mooie AUTO !!!!
Rick dos zegt
Neh! Er staat een nieuwe Mustang een paar straten verder op van waar ik woon. Mooie auto maar op de een of andere manier vind ik het niet in het straatbeeld van Nederland passen……
Piotr zegt
Gaat dus weer een tijdje duren voor we die op straat zien rijden.
we toch echt goet dat er niks aan veranderd hoeft te worden. hup, in productie die handel.
badboykiller zegt
waar kunt ge zoiets kopen?
Piotr zegt
@ rick dos
Alsof nederland stijl heeft. LoL
doe je over de mustang een hoofddoekje en een nederlands kenteken plaat op, dan in ie helemaal ingeburgerd. lol
armada zegt
Toch mis ik iets………………………………OH JA, finesse.
CSL zegt
Leuk om naar te kijken. Maar is natuurlijk geen BMW he..lol
ruben zegt
het heeft zoiets als alle amerikaanse auto’s: hij is niet super lelijk, hij zal best wel snel zijn maar toch is er altijd wel iets verschrikelijk mis mee.
Fej zegt
Ik wil hem wel!
Piotr zegt
@ csl
Deze blijft ook leuk
BMW: Bij Motorproblemen Wegwezen.
Stefan Schuilenburg zegt
Dicht is hij toch stoerder, en dat is waar het bij deze muscle cars om draait (imo).
Maar één van de weinige Amerikanen van vandaag de dag die ik écht mooi vind.
rjb zegt
Prefereer de coupe.
CSL zegt
@Piotr
Ik dacht dat het zo was:
MERCEDES: Motorisch Exclusief Rommelig, Carrosserie Echt Doorgerot En Slecht
BMW Blijf Maar Werken, Blote Meiden Wagen
AUDI Als U Duwen Interesseert
En natuurlijk speciaal voor ruben
TOYOTA Totaal Onveilig Japans Ontwerp Tegen Afvalprijs
Maar ik blijf zeggen dat je je aan de huisregels moet houden. ;)
slk55 amg zegt
oké oké ik heb er nog eentje:
bmw: blik met wielen
nu ff ontopic:
deze wagen ziet er wel heel mooi en vooral krachtig uit. zo wil ik de amerikaanse auto’s zien! ze komen gelukkig weer helemaal terug. alleen ben ik bang dat de come back een beetje slecht getimed is, met die hoge brandstof prijzen.
en voor de mensen die niet van oranje houden:
slk55 amg zegt
nog een keer proberen:
JJJJEroen zegt
BMW: boeren mest wagen ;)
Maar ff on-topic, vind dit toch wel een mooie wagen, vooral in vergelijking met zo’n nieuwe mustang, die ziet er niet uit;)
slk55 amg zegt
ik vind het toch wel grappig wat een verschillende modellen chevrolet in hun gamma heeft zitten. stel dat ze de camaro naar europa halen. en je koopt zo’n prachtige camaro, en wanneer je dan in de kroeg staat en je het over je auto hebt (of ze zien het natuurlijk aan zo’n ontzettend foute sleutelhanger) dan zien ze je aan voor een wannabee deawoo rijder :s toch jammer….
Holy Cow zegt
BMW: blacka man waggie:P
Ontopic: geweldige auto, hoewel die beetje wel veel spieren heeft.
Rick dos zegt
Blijft Maar Winnen! ;)
lincoln mark8 zegt
te dramatisch en way overdone maar eindelijk een concept die wel de weg op gaat……goed bezig GM
El Loco zegt
Dit is ‘m. Híer ga ik voor sparen.
Fantastisch.
Wimbers zegt
shooting brake ervan graag!!
Marijn zegt
Geweldig! Blijf zo door gaan Chevy!!
Alwood zegt
ik vind dat ze weer een targa van de camaro moeten maken! lijkt me echt heel bruut als ze het dakje in het midden bij de coupé versie weg kunnen halen.
deze cabrio vind ik zeker mooi… maar hij word pas echt interessant als er noemenswaardige zitplaatsen achterin zitten. dan is het wat eigenlijk de nieuwe mustang had moeten zijn :P
(en achterin moeten dan uiteraard de babes… voor ik rare reacties krijg)
Leo zegt
Dit is voor mij de ultieme benzine slurper oftewel dikke V8 wage!!
koenigsegg is tha best zegt
en wat dachten julie van de saleen s7 twin turbo die is echt vet
Pluk (springt) van de petteflet zegt
Doe mij die maar…
:)
slk55 amg zegt
@wimbers
is een wagon ook goed?:
Remco zegt
Ik heb niet echt veel gemeen met amerikaanse auto’s, maar deze is wel erg mooi.
slk55 amg zegt
hè ik had hem toch echt met ‘ width”450″ ‘ geplaatst…? raar.
Benny1 zegt
Ik hoop echt zo erg dat de challenger beter gaat verkopen :P
Dinobe zegt
Mooie wagen!
Heb de indruk dat er de laatste tijd weer mooie wagens uit de VS komen, of moeten ze teren op de naam en faam van de jaren ’60 muscles?
MERCEDES: Met Eenvoudige Rijlessen Controleert Elke Dwaas Een Slagschip
BMW: Bak Met Wielen, Brol Met Wielen, Boeren Mest Wagen
CITROEN: Claxon Indrukken Terwijl Roestig Onderstel Even Niveleert
PEUGEOT: Probeer Eens Uw Geluk En Ondervind Tramelant
Citrofiel zegt
Lekker agressieve voorkant, mooie Amerikaan. Die wagon is lelijk. Van een sportieve stoere auto is geen mooie wagon te maken…
Off-topic: LOL! Al die, eh, hoe noem je dat eigenlijk… Maar wel leuk. De meeste had ik nog nooit gehoord, die “afkortingen”.
rob zegt
LATEN WIJ NEDERLANDERS NOU IS MINDER ZEIKEN ,EN BEKROMPEN DENKEN EN ONS STRAAT BEELD DURVEN AAN TE PASSEN , DAN MOETEN WE TOEGEVEN DAT ALS WE BIJ HET STOP LICHT STAAN EN EEN CAMARO OF CORVETTE OF EEN ANDERE MUSCLECAR ZIEN TOCH ALTIJD STIEKEM FF WEGDROOMEN.WANT WE KUNNEN ZEIKEN WAT WE WILLEN ZE WETEN IN AMERIKA WEL DEGELIJK HOE ZE MOETEN ONTWERPEN QUA AUTO,S ,DEZE AUTO IS HOTTTTTTTTTTT
-edit: caps-lock uit aub-
Carfreak (BMW 320i) zegt
@ rob … ik versta nix van wat je zegt, heb je misschien gedronken ??? alé ja ik weet niet of er andere mensen u verstaan maar ik in ieders geval niet. Leg eens uit in ABN graag … Ontopic: dit is echt vet !
Jerro zegt
kijk nou allemaal die video van Clarkson maar (good bad ugly) dan weet je waarschijnlijk wel hoe die rijden gaat :D waardeloos!
MAAR HIJ IS WEL MOOI!
rob zegt
carfreak had het over nederlanders , maar voel je je eigen aangesproken ?zit er toch nog wat goeds in je genen .
Bruce zegt
wat een vette bak zeg die camero
Aaargh zegt
Dat is nu het WOW-effect! Zeer gave bak. Zo komen die amerkanen de laatste jaren met mooie gedurfde designs! Zo lik ik ook nog steeds mijn vingers af bij de nieuwe Mustang. Ze zijn er zowaar ingeslaagd om ook het interieur mooi te maken.
Als voorbeeld: De Chrysler 300c. De auto is zo lelijk aan de buitenkant dat die mooi is geworden. Enorme decadente bak. Alleen jammer dat het interieur er zo goedkoop vanaf is gekomen.
Khyber zegt
Ze moeten er meer van gaan maken!!
Gap zegt
Zelf rij ik nu een Badkuip Met Wielen, maar ik zag een tweedehands Camaro Targa, voor relatief weinig, en dan begint het toch te jeuken…
toto zegt
Smaken verschillen maar al diegene die een C300,camaro of een nieuwe mustang lelijk vinden(en eender welke(hedendaagse) bmw of mercedes wel mooi) hebben te weinig liefde gekregen in hun leven.Geef ze een knuffel!
Er zijn veel gedrochten tussen die amerikanen maar deze 3?Neen sorry dat kan erbij mij niet in.De dodge chalenger ziet er iets te braaf uit.Al bij al zijn ze in Amerika terug goed bezig.