Het ligt niet aan je koffie, maar de Chevrolet Bolt EUV moet echt een nieuw model voorstellen.
General Motors heeft ook het blik met elektrische auto’s opengetrokken. Althans, dat willen ze ons doen geloven met de lancering van een nieuw model. Na de Chevrolet Bolt, die we bij ons kennen als de Ampera-e, is daar nu de Bolt EUV bijgekomen. De onthulling van de Chevrolet Bolt EUV komt tegelijkertijd met een facelift voor de Bolt. Het kersverse model maakt dienst uit van een reeks nieuwe EV’s die GM wilt lanceren de komende jaren. Dat moeten er wereldwijd 30 zijn in 2025.
Waar de Bolt de vorm heeft van een MPV, is de EUV een crossover. Je moet echter hele sterke koffie gezet hebben vanmorgen om die verschillend goed te kunnen zien. Beide modellen lijken behoorlijk op elkaar. Het verschil zit hem in de details en het feit dat de EUV 161 mm langer is in vergelijking met zijn broertje.
Chevrolet Bolt
De Bolt (en dus ook de EUV) zijn geen compleet nieuwe elektrische auto’s. En dat zie je terug in de technologie. Beide elektrische auto’s kunnen maximaal 55 kW snelladen. Er zijn inmiddels genoeg EV’s die 100 kW of sneller kunnen laden. Een pittige achterstand voor de Bolt.
Chevrolet Bolt EUV
De elektrische auto’s hebben een 65 kWh accupakket. Het vermogen is nog steeds 204 pk en 360 Nm koppel. De Bolt heeft een door GM geschatte actieradius van 416 kilometer. De EUV komt door zijn vorm iets minder ver met een geschatte actieradius van 402 kilometer. Uiteindelijk zijn dit opgaven van het autoconcern en dus geen WLTP-cijfers.
Dit voorjaar gaat de productie van beide modellen van start. Prijzen in de Verenigde Staten beginnen bij 31.995 dollar voor de vernieuwde Chevrolet Bolt en 33.995 dollar voor de Bolt EUV.
gregorius zegt
Ik zie de 50+ers al uitstappen op de parkeerplaats. Zo’n gozer die weinig te zeggen heeft en zo’n net te dik wijf met kort haar en een montuurtje in een modekleur van 10 jaar geleden.
Maar goed, die reden vroeger een Opel Mokka; dus er is eigenlijk weinig veranderd.
potver7 zegt
Je komt vanzelf ook in die leeftijdscategorie hoor, hoef je helemaal niks voor te doen (nou ja… blijven ademhalen…). Ik zou dus maar vast beginnen aan je Opel-fetish, voordat het te laat is.
dalmore zegt
Ik kan er met m’n kop niet bij waarom ze die elektrische hokken zo lelijk moeten maken. Alsof ze willen dat het geen succes is en de elektrische auto een negatieve naam willen geven.
Als de Mazda 3 bijvoorbeeld een BEV zou zijn stonden er waarschijnlijk rijen bij de dealer!
Robert zegt
Lelijk? Och, hij is niet veel lelijker of fraaier dan bijvoorbeeld een Hyundai Kona-e. Je kunt het ontwerp evengoed als ‘nietszeggend’ beschouwen. En deze is wel beter te pruimen dan, laten we zeggen, een i3 of de te verwachten iX van BMW
faalhaas zegt
Willen die ook al met het succes van ASML meeliften?
alassad zegt
inside joke +1
mashell zegt
Op het strand, op een steile helling. Deze crossover is ondanks de kleine wieltjes toch bijzonder capabel!
birdnerd84 zegt
En de EUV is weer grotendeels gebaseerd op de Buick Velite 7 (die natuurlijk ook al een verlengde en aangepast model was van de Bolt)
Henver zegt
Gregorius denkt thuis wel de baas te zijn. Droom lekker verder. Wij 50 plussers weten wel beter. We mogen nog net het aantal wielen bepalen van de evt. nieuwe auto. Maar daar stopt het dan ook ;-)
Henver zegt
Ik rij trouwens ook een crossover. De nieuwe Captur E- tech. Zal je ook wel niets vinden denk ik.
Eduardo Cuvelier zegt
Chevrolet Bolt EUV Enchanting Environment – Score :
– Tony Bennett : ‘It Amazes Me’
– https://www.youtube.com/watch?v=CzrcHwPQ-EU