Chery Automobile Co Ltd heeft de eerste helft van dit jaar 52.712 auto’s geëxporteerd, bijna een verviervoudiging in vergelijking met vorig jaar (13.548 auto’s). Mocht er nog twijfel over bestaan dat we straks voornamelijk in Chinese auto’s rijden, wake up!
Chery heeft vorige week ook een deal gesloten met Chrysler en een samenwerking met Fiat is ook zo goed als rond.
Chery verwacht in 2007 ruim 100.000 units te exporteren, terwijl het target begin dit jaar nog op 70.000 stond. De ambitie blijkt dus toch wel aanwezig. De belangrijkste afzetgebieden zijn Rusland, Iran, Egypte en Indonesië.
De totale verkoop in het eerste halfjaar is 190.362 units, volgens cijfers van de China Association of Automobile Manufacturers (CAAM) heeft men het eerste halfjaar van 2006 ongeveer 133.000 units verkocht.
9ff gt9 zegt
En dan moeten die duitsers het niet voor ze verpesten met die rot crashtests van ze. ;)
Ik denk trouwens niet dat ze in de wat duurdere klassen nog binnenkort iets gaan waarmaken. Dat zal nog wel 30 jaar duren. Net als met de Japanners. Dan kunnen ze zich nu beter op kleine rotautootjes concentreren. ;)
autoblogger zegt
Vroeger duurde dat 30 jaar, met recente Japanners als Lexus en Infiniti duurde het slechts een paar jaar en dat zal alleen maar sneller gaan. Verwacht dus op korte termijn een Chery limousine…
DeAutogids.nl zegt
@autoblogger: alsjeblieft, dat zijn gewoon submerkjes van Toyota en Mazda respectievelijk.
autoblogger zegt
Ja en? Kan Chery niet met een submerk komen?
Ze zitten alleen met de distributie, maar ze hebben inmiddels genoeg vriendjes…
Anyway, jij bent het er niet mee eens dat trends/ontwikkelingen elkaar steeds sneller opvolgen? In de automotive, maar ook in andere branches natuurlijk.
Kermit zegt
tof, zo een dt-fout in de titel van een topic
ik snap niet dat je zoiets niet ziet, dat staat toch als een tang op een varken
DeAutogids.nl zegt
@autoblogger: Ik geloof er niet hard in. In 2000 werd geroepen “De Chinezen komen er aan”. In 2005 werd geroepen “De Chinezen komen er aan”. In dat jaar begon voorzichtig wat import naar Europa. Maar zelfs nu in 2007 is de import eigenlijk nog steeds niet op gang gekomen.
Chery kan wel met een submerk komen, maar je mist het belangrijkste punt. Toyota deed er een flink aantal jaren over om gelijkwaardig te worden gezien. Het merk Lexus werd eerst ook niet gelijkwaardig gezien en door sommige nog steeds niet. Toyota en Honda bewezen in de jaren ’60 met de 2000 GT en de S800 dat ze auto’s konden maken op Europees niveau. Gaan we kijken naar de Koreanen: Die zitten nog steeds niet op een gelijkwaardig niveau. Het begint te komen, maar auto’s als de Rio worden als een tikje minder gezien, om maar niet te spreken van de grotere sedans van Hyundai en Kia. Laten we niet vergeten dat Hyundai ook in de jaren ’70 begon met export naar o.a. ons kikkerlandje. Eigenlijk moeten we constateren dat de Aziatische tijger een lief huiskatje is.
Kermit zegt
ik denk dat de c’eed toch wel de eerste volledig evenwaardige auto is van de koreanen
die 7 jaar garantie maakt hem zelfs voor mij meer waard
DeAutogids.nl zegt
@Kermit: Hoewel het risico bestaat dat we off-topic gaan: De cee’d (zonder hoofdletter, apostrof na cee en voor d) krijgt niet overal 7 jaar garantie op. Een leuk trekkertje, maar meer ook niet. Overigens, 5 jaar garantie is niet verkeerd… De cee’d is een teken dat men de aansluiting lijkt te hebben gevonden. Mind due, dat heeft een 20 jaar geduurd!
Supereah zegt
@ DeAutogids.nl
Sorry, maar Infiniti is het luxemerk van Nissan en niet Mazda.
DeAutogids.nl zegt
Foutje, bedankt. je hebt gelijk (stond wel goed op mijn site)
westy B zegt
Leve de Chinese wegwerpauto….
De enige goede Chinees is de de meeneemChinees :) maar die kont niet uit China.
ingvar zegt
Nou, de Chinezen komen echt wel hoor. Alleen blijft de vraag: hoe snel? Autowatchers hebben een tijdlang voorspelt dat de chinezen in een paar jaar bovenaan de ladder staan. Dag geloof ik niet. Maar snel gaat het wel, en dat heeft een paar eenvoudige redenen:
1.De Chinese overheid stuurt de economie redelijk centraal aan, en kan dus gericht beslissen over eventuele exportplannen. China-economen stellen dat de Chinese overheid de export nu bewust op een laag pitje zet, omdat de binnenlandse vraag al bijna niet bij te benen is én omdat men vreest voor oververhitting van de economie. zodra de economische situatie in China verandert (dalende grondstofprijzen, afvlakkende vraaag) kan men zomaar de pijlen op het buitenland richten. En dan gaat het snel!
2. Chinezen hebben veel kennis in huis, mede omdat ze al jarenlang licentiewagens bouwen (VW, BMW, GM). Het probeel voor veel chinese bedrijven is echter dat ze die kennis niet goed vast kunnen houden vanwege het extreme personeelsverloop in China. De kennis is er dus wel, maar het is moeilijk oim binnen 1 bedrijf ervaring op te bouwen.
3. De exportmarkt is voor CHina nu gewoon nog niet interessant genoeg: geen economie groeit zo snel als de chinese, dus waarom zouden ze hun eigen groeimarkt verlaten voor voortkabbelende economietjes als de onze? Dat is ook één van de reden dat fabrikanten relatief weinig aandacht besteden aan Westerse eisen op het gebied van design en veiligheid: dat is naar chinese begrippen slechts voer voor een nichemarkt.
4. Chinese fabrikanten hebben (nog) een relatief beperkte kennis, maar ze leren snel. Chinese auto’s zijn goedkoop omdat ze hun eigen waar goedkoop kunnen produceren. Als ze daar import-technologie aan toevoegen (van buitenlandse leveranciers zoals Bosch) drukt dat onenvenredig op de prijs. Dus: een goede chinees is een dure chinees, tótdat ze in staat zijn die extra onderdelen zelf ook voor een habbekrats (na) te maken.
en last but not least: Chinezen zijn ongelooflijke opportunisten. onderschat ze niet. Inmiddels zijn ze eigenaar van (ooit) de grootstse computerbouwer, IBM (Lenovo), marktleider op het gebied van technische bases voor mobiele telefonie (alles waardoor T-Mobile etc. in de lucht blijven) en oprichter van Haier, een electronicaconcern dat sneller groeit dan Samsung, Sony en Philip bij elkaar. Voor mijn werk kom ik regelmatig in contact met CHinezen, chinologen en Nederlanders die met China handelen, en ze zijn het er allemaal over eens: China (en de chinese auto-industrie) kan heel groot worden, als ze maar willen. Wacht maar af…
DeAutogids.nl zegt
Juist het centrale aansturen is wat mij zorgen maakt. Rusland, Oost-Duitsland, Polen, Roemenië, Ukraine, Letland, Tsjechië e.d. landen bouwden alle auto’s met een centrale planeconomie. Wat is daar nog van over? Waarom is daar zo weinig van over? De Chineze economie groeit snel, ontegenzeggelijk, maar een paar foute centrale beslissingen en ze zijn weer terug bij af.
Y. zegt
Het verschil met Rusland, Oost-Duitsland, Polen, Roemenië, Ukraine, Letland, Tsjechië e.d. landen is dat die oude sovjetstaten alles wilden controleren (inclusief welke auto’s er gebouwd moesten worden) en dat er een heel andere arbeidsmoraal was dan in China. De Chinese machthebbers controleren alleen de grote economische kaders en laten de rest aan de markt over. Bovendien zijn Chinezen per saldo krankzinnig harde werkers. China en het oude Oostblok zijn dus niet vergelijkbaar.
ingvar zegt
China kent geen centrale planeconomie, maar een geleide markteconomie. Bedrijven concurreren in een min of meer open markt, en de overheid treedt zowel sturend als faciliterend op. Maar uiteindelijk zijn het de bedrijven die de resultaten vooraf moeten inschatten én behalen. Waar het op uitloopt weet niemand, maar het is wel een hele slimme manier om de landelijke economie een flinke duw in de rug te geven. In landen als Nederland staat het belang van de burger voorop; als een bedrijf wil uitbreiden maar de bevolking wordt gedupeerd, dan kan een proces jaren duren (betuwelijn…) In China krijgt de economie prioriteit 1. Niet fijn voor al die mensen die voor een hongerloontje werken en hun huizen uit worden geschopt, maar deze tactiek heeft van CHina wel een van ’s werelds grootste en sterkste economieën gemaakt. De vergelijking met het voormalig oostblog gaat volgens mij dan ook niet op.
ingvar zegt
@ Y.: je was me voor ;)
DeAutogids.nl zegt
@ beide : Voorbeeldje Chery: Chery had nu niet bestaan als de overheid niet had besloten tot A) Uberhaupt de bouw van de fabriek, B) Afzet van Chery auto’s die ingezet werden als taxi’s.
Kermit zegt
@DeAutogids.nl: in België heeft de Cee’d (juist he) wel degelijk 7 jaar volledige garantie :-p
Dirk zegt
DE cee’d krijgt enkel in België 7 JAAR VOLLEDIGE garantie op ALLES!
In Nederland is het 5+2 jaar garantie.
Met dit te hebben recht gezet. Groeten vanuit België
DeAutogids.nl zegt
Het is gek genoeg cee’d zonder hoofdletter.
@Dirk en Kermit: Nee hoor. 150.000 kilometer of zeven jaar (whatever comes first), van kia-motors.be: De Kia cee’d stelt u bovendien de beste garantie voor ooit aangeboden in Europa*: een totale fabrieksgarantie van 7 jaar of 150.000
666 zegt
een totale fabrieksgarantie van 7 jaar of 150.000: goed voor zondagsrijders dus
9ff gt9 zegt
@autoblogger Ik denk echt niet dat er binnenkort een goede auto in de duurdere klassen uit China zal komen. Als je ziet wat die Brilliance in de crashtest deed dan zie je dat ze echt VER achter liggen.
Verder denk ik dat die ”vriendjes” ze ook niet gaan helpen. Ze naaien zichzelf in ieder geval erg als ze hun rechten voor auto-onderdelen gaan uitlenen. Dan zouden we inderdaad WEL op korte termijn een goede chinese auto op de markt komen maar ik zie dat nog niet zo snel gebeuren.
En wees nou eerlijk: die vergelijking met Infiniti en Lexus slaat echt nergens op.
Die hebben gewoon toptechniek van Toyota en Nissan tot hun beschikking. Wie heeft hier gelijk? Time will tel.
9ff gt9 zegt
Dan zouden we = Dan zou er
de sjonnies zegt
De discussie bewijst alleen maar dat de aanpassing van de Aziatische tijger steeds sneller gaat, de Japanners deden er grofweg 30 jaar over om op ‘nivaeu’ te komen, de Koreanen 20 jaar en de Chinezen misschien wel 10.
Dat iedereen lachwekkend over de chinezen doet door o.a. hun slechte botsbestendigheid betekent NIET dat ze niet in staat zijn om een auto te bouwen die aan onze Europese standaards kan voldoen, misschien liggen hun prioriteiten ergens anders : namelijk eerst de thuismarkt en dan de rest van de wereld veroveren!
DeAutogids.nl zegt
@de sjonnies: Ben het niet met je eens. De Landwind bijvoorbeeld werd ook afgekraakt om zijn afwerking.
DeAutogids.nl zegt
Overigens autoblogger, wordt daarbij als export de productie in Rusland, Iran en Egypte meegerekend?
de sjonnies zegt
@DeAutogids – ok kan best wel zo zijn, maar als je je auto’s voor het uitdelen hebt op andere markten dan de toch kritische europese markt, waarom zou je je dan gelijk druk maken om europa, je kunt goed oefenen op de rest van de wereld, daar fiancieel sterk door worden en dan in een keer doorstoten naar europa – just a thought !
W!d zegt
ik ben het eens met de sjonnies..
Ik doe zelf veel zaken in China, er gelden andere regels dan hier, mensen kijken niet zo snel naar zaken als afwerkingskwaliteit of veiligheid. De cultuur is heel anders in aziatische landen en auto merken uit eigen land (met name duurdere modellen) scoren nu eenmaal goed (kijk naar de best verkochte auto’s in Zuid-Korea).
De Kia cee’d is (bij leasemaatschappijen met goede berekeningen;)) zeer goedkoop in de lease doordat er de eerste 150.000 km geen reparatiekosten zijn! (goedkoper als vergelijkbare Hyundai i30, zonder deze garanties)
autoblogger zegt
@DeAutogids.nl: dat durf ik niet te zeggen…
Oscar zegt
Doe mij nog maar een sherry!