Ongeveer 2,5 jaar geleden kondigde Chery aan een miljoen auto’s geproduceerd te hebben. Ondertussen hebben ze dat aantal weten te verdubbelen. De Chinezen komen. Hard.
Ze zijn hiermee het eerste Chinese automerk ooit dat een productie van 2 miljoen auto’s heeft gehaald. Ze vieren dit later vandaag met de lancering van een aantal nieuwe modellen, waaronder een SUV. Om een idee te geven van de groei van dit merk: in 1999 begon Chery als autofabrikant en in 2007 vierde het de productie van totaal 500.000 auto’s. Een jaar later, in augustus 2008, werd het aantal van één miljoen Ferrari-killers gehaald. Vandaag viert het dus de totale productie van 2,5 miljoen auto’s. En ze proberen zelfs premium te worden.
Chery is daarmee de grootste autofabrikant in China en is hard bezig de wereld te veroveren. Het heeft dan misschien de strijd om Volvo verloren van Geely, maar dat betekent niet dat ze stilzitten. Houd ze in de gaten, die chinezen!
406_v6 zegt
Sambal bij?
Headhunterz zegt
@ 406
Wat is dat nu weer voor een kutopmerking? :?
Je kunt ze beter complimenteren!
John zegt
De vraag is natuurlijk: Zijn we hier wel blij mee.. En hoe staat het met kwaliteit/veiligheid/betrouwbaarheid van dit merk? Bovenstaande foto stelt me in ieder geval niet echt teleur, beetje Amerikaans maar prima. Ben benieuwd naar die SUV
super zegt
@John:
In een wereld met oneindig veel grondstoffen en onverstoorbaar ecosysteem konden we hier blij mee zijn. Het liberale economisch model is op zich zeer krachtig maar gaat wel compleet voorbij aan de fysische beperkingen van onze aarde. Daarnaast heeft de opkomst van China nogal wat geopolitieke en economische consequenties; de Chinezen zijn bijvoorbeeld op dit moment Afrika compleet aan het leegzuigen qua grondstoffen, een pikant voorbeeld daarvan is Zimbabwe, een land dat China als grootste handelspartner heeft: http://www.state.gov/r/pa/ei/bgn/5479.htm
Bboekelo zegt
Mischien idee voor Victor om eens een bedrijfsbezoekje hieraan te brengen:p
JPM zegt
Dat is toch ook niet raar. Als je thuisland een van de hardst groeiende landen ter wereld is met ruim 1,2 miljard inwoners dan lijkt me dat zelfs logisch. Als je vervolgens als overheid Chinese auto’s subsidieerd en het lastig maakt voor buitenlandse fabrikanten om zich daar te vestigen dan is 1 en 1, 2.
Amv8bart zegt
Oh ja dat ding met die virage grill
floryn zegt
@ 406
Sambal is Maleisisch/Indonesisch, dus niet zo slap lullen alsjeblieft. Als het als grap bedoeld was is ie ook erg slecht. 2,5 miljoen auto’s is echt fors, een getal waar ze bij SAAB alleen maar van kunnen dromen net zoals bij Volvo. Als we niet oppassen halen de Chinezen ons in tien jaar in en zijn we in Europa ook onze auto industrie kwijt. Mensen daar werken nou eenmaal veel harder dan in Nederland. Nederlanders zijn vrij verwend en lui. Chinezen hebben veel te winnen. Ik hoorde laatst dat het in China heel gewoon is om van 8 uur ’s ochtends tot tien uur ’s avonds te werken. Daar moet je niet mee aankomen hier in Nederland. Tot je 67e werken is hier al een taboe. Ambtenarenvolk geregeerd door een stel slapjanussen.
bakkerst zegt
@floryn:
offtopic,
langer doorwerken zal hier ook moeten hoor, maak je geen zorgen. de demografische druk loop in 2040 op tot ongeveer 90% (!!!!) dat wil zeggen, 90% van de nederlandse bevolking is ouder dan 65 of jonger dan 19. (41% jonger dan 19 en 49% ouder dan 65)
wie er begint te zanniken over het gefasseerd invoeren van doorgaan tot 67 heeft een slecht beeld van de realiteit. je zult moeten. en bovendien kan het ook prima, mensen zijn bij 65 niet meer “op” zoals dat vroeger wel zo was (uitgezonderd fysiek zware beroepen) doorwerken lui volk.
dus wat dat betreft, zullen we straks aardig moeten meekomen met de chinezen.
paulusrx7 zegt
@floryn:
poe hee slecht geslapen? en volgens mij hebben ze in china nog niet zoveel van mensen rechten ed gehoord dus LUL niet zo slap
John zegt
@floryn: hu·mor de; m 1 dat wat grappig is 2 oog en gevoel voor wat grappig is
Punt 1 is er, punt 2 had jij moeten hebben.. Jammer gemiste kans.
@super: Super!
bmw zegt
@floryn: ik voel weer een gevalletje doorgeslagen liberalisme opkomen. Even samenvatten: de gemiddelde Chinees werkt voor een hongerloon gedurende 14 uur per dag. In een omgeving die ernstig vervuild raakt, met matige gezondheidszorg en een samenleving met groeiende en schrijnende sociale ongelijkheid en armoede. Bovendien zonder veel bescherming of rechten op het werk. En dus, omdat China dat heeft en jij dat allemaal als een plus beschouwt, wil jij dat hier ook. Zal ik je wat zeggen: ons maatschappijmodel is dat soort zaken al lang voorbij. Niet alleen toon je in je post een totaal gebrek aan respect voor mensen (“luie nederlanders”), je hanteert bovendien een gesimplifieerd wereldbeeld. In plaats van economische small talk te verspreiden op AB.nl, zou je je beter verdiepen in een maatschappelijk-historische studie. Als tv-tip van de dag raad ik je aan om de docu te bekijken over Chinese en Vietnamese (jouw economische voorbeelden) schoenfabrieken, waar de werknemers de ganse dag pijnstillers slikken omdat de lijmgeur er niet te harden is. Pillen slikken of honger lijden. Mooi model om als voorbeeld te nemen.
Axela zegt
Chery heeft een zeer volwassen en redelijk bijdetijds gamma. Verbaast me dus niks dit nieuwsbericht
paulusrx7 zegt
whallah ik ben een chinees
Jan1666 zegt
@406 v6
ik moest er wel om lachen
merkhumor he :) onder de (komende) 406 V6 eigenaren :P
Axela zegt
Waarom zou je perse door moeten werken tot weet ik veel hoe oud? Alsof het leven alleen maar draait om werken zeg. Geniet ook eens.. 67 jaar van je leven school/werk is lang genoeg
bakkerst zegt
@Axela:
*diepe zucht* de gemiddelde nederlander begint geloof ik rond zijn/haar 22ste levensjaar met werken en stopt er dan mee op zijn/haar 60ste of 65ste levensjaar, en vaak ook al eerder. dan werk je dus ongeveer 37 tot 42 jaar van je leven, daar gaan een aantal jaren school aan vooraf, maar daar gaat het hier niet om. naar school gaan/studeren staat op geen enkel vlak gelijk aan werken. als je eens fatsoenlijk stage hebt gelopen kun je dat onderschrijven. iemand die op zijn 60ste stopt met werken heeft (gemiddeld) nog 25 jaar te gaan, en in sommige gevallen nog wel 30 jaar.
zoals eerder gezegd, de 65jarige pensioenleeftijd is gebaseerd op achterhaalde gegevens en gemiddelden. mensen worden nu eenmaal veel ouder dan vroeger, dus is het niet meer dan normaal dat je ook langer door werkt. van alle kinderen die nu geboren worden (in deze en aankomende jaren) gaat naar schatting 70% of meer de 100 jaar halen. wil je die allemaal 40 jaar lang niets laten doen? ben je niet goed bij je hoofd?
en bovendien, als je tijdens je studie en je werk nooit geniet, of daar niet de tijd voor neemt dan doe je iets verkeerd of je moet ander werk zoeken.
Axela zegt
@bakkerst: Studeren vergt soms meer tijd dan werken. Ligt heel erg aan wat je doet.. ;) Daarbij ben je niet verplicht te stoppen op je 65/67ste.. ik ken genoeg ouderen die gewoon parttime nog werken. Ook iemand van 81 die dat gewoon doet..
Mr. V8 zegt
Mijn god wat een chagrijnige krenten hier door de opmerking van 406_v6, vond hem erg leuk. Met die 65 op het kenteken moest ik gelijk denken aan de nasischotel met babi-ketjap.
Headhunterz zegt
@ Mr. V8
Je bedoelt G5, niet 65 ;) maakt niet uit joh! :)
AMV8Bart zegt
@floryn:
Zou jij zelf de verandering maken door van 8 tot 10 te werken dan?\
ik anders niet hoor.
Ik ben het wel met je eens over het feit dat China de wereldeconomie opslokt.
Over een paar jaartjes is Europa zijn marktaandeel kwijt
floryn zegt
Ik ben absoluut niet chagerijnig jongens, maar sambal is absoluut niet chinees en de grap was erg slecht, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Sommige mensen hier zullen hem nog niet zo lang kennen? :s
En ja natuurlijk is het goed dat er in Nederland mensenrechten zijn, maar heel veel mensen zijn gewoon super lui. Een pensioen is niet bedoeld als een soort vakantie van 20 jaar lang. In de tijd dat de AOW werd ingevoerd werden mensen amper ouder dan 70. Toen deze wet gemaakt is is al bedacht dat door het ouder worden van mensen de leeftijd elk jaar met een paar weken zou moeten opschuiven. Dat er nu misschien 2 jaar bij komen is eigenlijk een lachertje!
floryn zegt
@ AMV8
Ik wil sowieso niet voor iemand werken die bepaalt hoe lang ik doen te werken voor ik mijn boterhamtrommeltje weer kan inpakken, maar als ik werk is het gene probleem om ook ’s avonds door te gaan.
JPM zegt
@ floryn
Dat ligt er ook maar aan wie je vraagt. In het (hogere) bedrijfsleven en dan met name het bankwezen is het niet raar oom 80 a 90 uur per week te maken. Ik heb het zelf ondervonden. Mensen zijn wel degelijk bereid hard te werken zolang daar iets tegenover staat. Daarom is het zo stom en populistisch van de overheid om de bonus af te schaffen.
tom307 zegt
China zal nooit zo lang kunnen blijven groeien zoals het nu doet, ze zullen een bepaalde seeling bereiken, en daar zitten ze bijna, economie moet je zien als een emmer water, er zit niet meer water in die emmer dan wat je eruit kunt gieten.
En idd zoals paulus ons verteld, we wereld heeft een limiet aan grondstoffen, je kan niet produceren zonder basisproduct.
Kapitaal wordt verdeeld over verschillende economieën, als China zo blijft groeien, houden ze geen afzetmarkt meer over.
Overigens zie ik India als concurrent voor China, over 15 jaar zal deze kwalitatief evenwaardige producten kunnen leveren zoals China.
En dan nog, kijk wat ons te wachten staat, alle industrieën in China zijn “oude” er komen vele nieuwe industrieën tot stand zoals bio-industrie en High Tech.
Deze vestigen zich liever in Europa en N-Amerika omdat men hier toch altijd nog steeds een klein stapje voor staat en open staan voor vernieuwing.( eigenlijk is de prius ontstaan omdat de vrees er was dat GM een elektrische wagen ging bouwen in opdracht van de staat en deze de wereld ging veranderen, GM bouwde de wagen, kreeg de subsidies, en heeft we wagen enkel in zeer kleine getalen geproduceerd tussen 1996 en 1999 “zie EV1”, ik weet niet waarom ze gesloopt zijn )
Gr tom
Tony Casa zegt
@tom307: als je intelligent probeert over te komen door Engelse woorden te gebruiken doe het dan goed, ander maak je jezelf oeverloos belachelijk zoals nu het geval is.
Wat is er mis met een plafond?
JPM zegt
@ floryn
Overigens ben ik het volledig met je eens dat de AOW zo snel mogelijk naar de 67 en later zelfs naar de 68 moet. Essentieel voor de toekomst.
floryn zegt
@ JPM
gelukkig zijn nog lang niet alle bonussen afgeschaft, maar wel in de publieke sector en daar ben ik het grondig mee eens. In de publieke sector dien je wel met wat meer motivatie aan de slag te gaan dan alleen voor het geld.
In het bedrijfsleven en bij welke baan dan ook is het ook niet alleen het geld dat belangrijk is om te motiveren. Dat is erg makkelijk gedacht.
floryn zegt
@ Tom
je hebt gelijk gelukkig zijn er ook een heleboel gebieden waarop wij nog voorop lopen in de wereld en zijn er ook veel kansen die er ontstaan. Ik ben daar ook echt niet bang voor, maar persoonlijk zou ik het wel jammer vinden als wij in Europa alleen nog maar high-tech spul kunnen maken. Er moet in Europa ook bevredigend werk zijn voor mensen die met hun handen werken. Autoindustrie en alle aanverwante bedrijven zijn gewoon een leuke branche.
Mr. V8 zegt
@ headhunterz: hahaha, ja je hebt gelijk! Had het niet eens gezien, vond het op een 6 lijken.
JohanCelica zegt
zolang ze hier maar niet komen
tom307 zegt
@floryn
High Tech betekend ook Medicatie, nano technologie, Next gen elektronica,maar ook hernieuwbare energie, duurzame petrochemie( enkel voor kunststof en afvalproducten die gebruikt kunnen worden in make-up artiekelen) en zo kun je blijven doorgaan, ook zal de merk historie van vele europese merken hen ook altijd een stapje voor zetten.
RSX zegt
@tom307, juist tot dat alle die merken opgekocht worden. Want wat heb je nou aan een merk als je niet eens je producten kan verkopen en alsmaar verlies blijft draaien.
Over een paar jaar rijden de meeste mensen toch wel in een chinees auto merk, uiteraard om de kosten.
Headhunterz zegt
Maareh die foto he.. Ik vind die van voor erg veel op een Skyline lijken of ligt dat aan mij?
mc zegt
Ik zie de chinezen niet als bedreiging maar als ene opportunity. Meer ontwikkelde chinezen met geld betekent een grotere potentiele markt voor nederlandse/europese producten. En bovendien zijn chinezen die ik ken minder slim dus moeten ze dat wel compenseren door harder te werken. Dat chinezen harder werken is het gevolg van onze CAO voorwaarden, we kunnen er als werknemer minder snel ontslagen worden waardoor onze motivatie om hard te werken afneemt. Ik vind dat overigens een goede zaak: ik werk om te leven en niet andersom.
La Strada zegt
@mc: jij denkt dat China import uit Europa zal toestaan?
Dat doen ze alleen maar als ze ons kunnen kopiëren.
Daarnaast zit de partij in iedere Westerse fabriek zoals VW China en is VW China alleen maar goed voor werkgelegenheid en de technische kennis die rap gekopieerd wordt.
China heeft zelf nauwelijks grondstoffen en buiten goedkope arbeid en totaal geen affiniteit met het milieu in welke vorm dan ook stelt hen in staat goedkoop te produceren.
Voeg daaraan toe dat de Yuan zo’n 40% is ondergewaardeerd, dat een mensenleven er nauwelijks telt en de communistische partij alleen geïnteresseerd is in wereld dominantie en invloed.
Wij zijn hier de sukkels, want of iemand hier een job heeft of werkloos is, hij zal toch in zijn behoeften voorzien moeten worden.
Cardesigner zegt
@La Strada: Groot gelijk.
Wel leuk, dat aantal, maar de kwaliteit blijft ver achter bij westerse auto’s, én Chery moet eerst nog het buitenland weten te veroveren.
floryn zegt
@ AMV8Bart
van 8 tot tien is wel heel lang ik heb dat nog nooit gedaan dag in dag uit. Ik weet niet of ik het zou volhouden. Het sloopt volgens mij wel, want je hebt dan 2 uur per dag voor jezelf om te eten etcetera en nog 8 uur om te slapen.
mc zegt
@tom307
Je zegt dat de chinezen bijna hun plafond hebben bereikt. (als ik jou was zou ik het woord ‘seeling’ niet meer gebruiken en gebruik anders ceiling..) Waar baseer je dat op? Wat zijn volgens jou de limiterende factoren voor de chineze economie?
tom307 zegt
@Tony, en jij met je saaie bureaubaan, of praktijkschooling en je golf III, terwijl ik voor een bedrijf genaamd Orion de wereld afreis voor het opstarten van Productie eenheden en het produceren van Nano technologie, en al meer gezien heb in men leven dan jij ooit op NG of discovery zult zien, en momenteel in Finland woon dus al 6 maanden nauwlijks nederlands meer heb gesproken.
sorry maar als jij je niet kunt aanpassen aan wereldtermen, dan ben je ver achter
Tony Casa zegt
@tom307: hoe weet jij welke baan ik heb? Hoe weet jij met welke auto ik rijd? Jouw kennis uit de duim is gigantisch, maar ik raad jou aan om eerst behoorlijk Nederlands te schrijven, of is jouw “seeling” al bereikt?
mc zegt
@tom307
Wow gast doe vat het niet zo persoonlijk op. Je maakt veel spelfouten in het nederlands en engels en daarbij doe je uitspraken alsof je alle wijsheid in pacht hebt. Dat komt niet bepaald geloofwaardig over…
Mr. Dj M. zegt
Chery en Geely zijn goed bezig in ieder geval, Chery heeft inderdaad een zeer volwassen gamma (ook in uiterlijk). Als ze dan goed geprijst zijn, t.o.v. andere goede concurrenten, dan is dit dus wel te snappen!
tom307 zegt
@ mc: ik heb in india gewerkt, in chakan waar onderandere de nieuwe Mercedes fabriek ook gevestigd is(ze bouwen daar de E-klasse en de S-klasse) ik denk dat china nu op eenzame hoogte ligt ,maar deze status niet lang meer houd,mensen uit india hebben een speciale manier van leven en denken, ze willen vooruit, en niet de grote bazen ,maar ook de gewone man in de straat.
Zodra china een concurrent heeft als india, zal er toch een deel van hun afzetmarkt zich richten naar india, wat je niet verkoopt is het produceren niet waard.
tom307 zegt
@ mc ps: ik ben proces engineer, das niet echt hoogstaand maar wel leuk, ik programmeer plc’s en help farbrieken en productie eenheden opstarten.
Jokkebrok zegt
Leuk voor ze, maar ik zie mezelf niet in zo’n ding rondrijden.
Mr. V8 zegt
@ tom307: India ís toch al een concurrent van China? Daar komt bij dat India het hoogste IQ ter wereld heeft procentueel gezien. Ook spreken ze allemaal engels als ze van school af komen. Alleen denk ik niet dat China het plafond al heeft bereikt, dat zal nog een lange tijd duren. Heb wel het idee dat India kwalitatief betere producten kan/zal maken, vraag me niet waarom want dat is meer een gevoel.
mc zegt
@tom307
Dat klinkt wel interessanter dan een kantoorbaan ;)
Gelukkig kan ik zelf ook af en toe naar het buitenland, dat maakt het allemaal wel de moeite waard. Binnenkort ga ik naar Brazilië om te onderzoeken hoe in de toekomst ethanol kan worden gemaakt van houtachtige biomassa (dus grassen en dergelijke). En tijdens dat proces kun je vrij eenvoudig CO2 afvangen. En het plan is om die CO2 in een bijna leeg olieveld te pompen waardoor het laatste restje olie ook uit olieputten kan worden gehaald. Ik denk dat dat op redelijke termijn haalbaar kan worden, denk aan iets van 20 jaar..
La Strada zegt
China is nog steeds een geliede economie, dwz dat de Chinese overheid een dikke vinger in de pap heeft in ider bedrijf
Daarnaast wordt de koers van de Chinese Yuan door China kunstmatig laaggehouden.
Het is idd waar dat China Afrika leeg ‘koopt’; maar vooral de VS is debet geweest aan het verlies van de overzeese gebiedsdelen van Europa (was trouwens toch wel gebeurd)
Het grote gevaar is dat wij in het Westen door onze korte termijn winst cultuur ons maar laten overdonderen door China.
Money rules the world.
AudiQuatro zegt
Nja de Japanners kwamen. Toen de Koreanen wij geloofden er niet in maar ze doen het erg goed nu, en de Chinezen zijn over een jaar of 15 denk ik erg populair!! Waarom ook niet??
tom307 zegt
@ mc, denk jij dat er niet meer olie is ter wereld dan wat ze nu bdenken?
Ik heb het idee dat ze gewoon geen idee hebben waar het te vinden.
mc zegt
@tom307
Er zijn natuurlijk nog niet bewezen voorraden, maar de bestaande oliebronnen worden verlaten als er nog 20% olie in zit. Dan kost het teveel voor wat de olie oplevert. Als je in een bijna leeg olieveld CO2 opslaat heeft CO2 economische waarde en hoef je minder snel een nieuwe put te vinden en te exploiteren. Dit wordt zeker interessant als CO2 permits duurder worden. Het is natuurlijk wel discutabel, je gebruikt een ‘groene’ energietechniek om olie uit de grond te halen..
tom307 zegt
@ ik heb in noorwegen een installatie gezien waar ze een prototype van CO2 filter hadden neergezet, het idee was dat dat bedrijf CO2 ging opslaan en dan de rechten op deze uitstootvermindering weer verkocht aan een vervuilend bedrijf, soort van, hier minder, daar meer.
Ik weer niet wat de capaciteit was van die fabriek maar wel een knap concept
Jaap zegt
@tom307:
Wat ben jij gaaf, wat ken jij veel moeilijke woorden en wat heb jij veel van de wereld gezien! Man wou dat jou was.
Ontopic:
Goed bezig van Chery, knap dat ze binnen relatief weinig tijd zo veel aurto’s verkopen, de wagens beginnen er al bijna acceptabel uit te zien. Nu maar hopen dat hun groei duurzaam is, en niet teveel ten koste gaat van milieu en werknemers..
Ron zegt
Ik heb niks met economie ofzo, dus misschien is dit is een totaal ongefundeerde reactie, maar ik vind dit soort discussies wel interessant, vandaar dat ik mijn visie ook is plaats:
Ik denk dat het een kwestie is van geven en nemen, waar op het moment de westerse wereld, maar ook China van profiteerd.
De westerse wereld kan nu goedkoop produceren in China, waar de westerse bedrijven veel in geinversteerd hebben om de kwaliteit acceptabel te krijgen. Chinezen zijn blij met deze kennis en maken hier dankbaar gebruik van.
Echter zodra China te duur gaat worden voor de westerse wereld verdwijnt het investeren in kennis van en moeten we afwachten hoeveel de Chinezen ondertussen geleerd hebben en of ze alle ontwikkeling zelfstandig (en beter dan wij) door kunnen zetten.
Mij lijkt dat kwaliteit vergelijkbaar maken niet moeilijk is, maar beter worden wel. Om maar even een Olaf Mol uitspraak te gebruiken: Er naartoe is 1, er voorbij is 2.
Ben benieuwt wat jullie hiervan denken?
JPM zegt
@ floryn
Daar zit je gewoon fout. Ik heb zelf bij een zakenbank gewerkt en er was maar 1 motivatie voor mij: geld. Ik maak geen 80 uur in de week voor iets anders. Collega’s waren arrogant en een stel eikels, de uren waren onmenselijk en het werk was saai. Onderschat de prikkel van geld niet. Dat jij graag fijne werktijden en leuke collega’s wil, wil niet zeggen dat er mensen zijn die dat alles opgeven voor geld. Dat is de kracht van de bonus, tot het gaatje willen gaan, jezelf helemaal kapot werken voor het bedrijf in de hoop dat ze je weer meer belonen dan het jaar ervoor. De bonus weghalen is onmogelijk voor die groep mensen. Daarom proberen bedrijven er alles aan te doen om die bonus te behouden. Heb je jezelf niet al eens afgevraagd waarom aandeelhouders met die gigantische bonussen toestaan? Dat is omdat ze weten dat ze het geld waar zijn. De overheid probeert de schuld van de crisis op de bonus van de bankiers af te wentelen en dat is gewoon verkeerd.
mc zegt
@La Strada
Klopt dat milieu in China nu nog een ondergeschoven kindje is. Maar je moet niet vergeten dat ze snel ontwikkelen van een min of meer achterstandsland naar een modernere samenleving. Wij hebben in de jaren 50-60-70 ook veel vervuilende technologieen gebruikt omdat deze vooral goedkoop waren. Ik verwacht van de chinezen dat ook door die periode gaan van goedkope vervuilende technieken naar meer schonere oplossingen. En ik denk dat we spullen kunnen uitvoeren naar China, sommige dingen produceren ze niet zelf dus zullen ze die wel moeten importeren. En ik denk dat het ‘communistische’ regime op zijn retour is. Steeds meer mensen krijgen een westerse levensstijl en streven een kapitalistische markt na. Het is domweg niet mogelijk om zo’n grote groep mensen allemaal hetzelfde te laten denken en doen. De USSR is niet voor niets gevallen: de mensen zagen wat de mogelijkheden waren buiten het communisme..
La Strada zegt
@mc: Snap wat je bedoelt maar nu een automotive voorbeeld wat echt is gebeurd :
Jaren 60/70 de gehele Britse auto industrie wordt op een hoop geveegd in een poging er iets van te maken. Door een heleboel fouten sterft de echte Britse auto industrie, mede door de concurrentie van de Japanners die wel betrouwbare en godekope wagens produceren.
Echter, de rest van de automotive samenleving in Europa heeft zich wel succesvol weten te veranderen, uiteraard zijn er wat merken gesneuveld, maar Frankrijk Duitsland en Italië hebben wel duidelijk lering getrokken uit het BL debacle.
Dus mijn redenering is eigenlijk simpel : Als je nu zwaar en groot gaat industrialiseren als natie, dan kijk je toch wat de nu geindustrialiseerde landen destijds verkeerd hebben gedaan (milieu, arbeidsomstandigheden etc) en voorkom je die fouten toch?
Me dunkt zeker in een geleide economie als de Chinese
Plus dat je door het milieu schon(er) te ouden weer een x-aantal mensen aan het werk houdt.
JPM zegt
@ floryn
Over de publieke sector geef ik je deels gelijk. Een bonus mag natuurlijk als er uitzonderlijk goed werk geleverd is. Maar over het algemeen moet daar veel voorzichtiger mee omgegaan worden.
Freewarefreak zegt
Leuk dat ze zo snel groeien, maar letten ze wel op de kwaliteit van de onderdelen. Dit mag niet verwaarloosd worden door deze snelheid. Er hangt mij vaag iets bij dat een andere fabrikant dit ook verwaarloosd had door een te snelle groei… iets met Toyota? ;)
d-ennis zegt
http://www.cheryinternational.com/a5-overview
Gadverdamme wat een lelijke autos
Dimglor zegt
@d–ennis: Inderdaad… Ik zou er niet in gezien willen worden ;)
Benz.. zegt
Eerst goede kwaliteit auto’s, DAN praten we pas verder..
Hennep zegt
@JPM
Werkt men in het bedrijfsleven dan echt elke week 80 – 90 uur, of is het de ene week wel, de andere week niet? Zelf doe ik nu een studie accountancy, en op vele fora lees ik dat er in die sector ook veel wordt overgewerkt. Voor de rest ben ik het met je eens dat als je overwerkt, daar ook een bonus tegenover moet staan.
OT: Ik denk dat de Chinezen wel onze kant op komen, maar mij zie je niet in een Chinese auto rijden.
Ikke_ferrari zegt
Nu nog zelf auto’s bedenken! En China mag mee gaan praten.
Svenska Aeroplan AB zegt
Zo, bijna hetzelfde aandeel op de bevolking als Saab in Zweden! Die hebben maar 9 miljoen inwoners…
;)
OT: heb het al vaak gezegd: Wij zijn opgegroeid met de US als dé economische wereldmacht. Maar in de historie wisselt dat gewoon eens in de zoveel jaar. Nu is het de beurt aan China. Simple as that
JPM zegt
@ Hennep
Het is geen overwerk, in je contract staat vastgelegd dat je zoveel werkt als nodig is. En het ligt eraan welke kant je op gaat. Van mn accountant collega’s weet ik dat het minder zwaar is maar nog altijd ver boven het gemiddelde aantal uren. Investment banking is veruit het zwaarste met heel soms weken van 100 uur. Bizar en onmenselijk eigenlijk maar goed je loopt een paar jaar lang wel binnen.
Ser zegt
Sorry maar deze auto’s doen me denken aan de jaren 90.. Hebben jullie op de site gekeken?!
Jaap zegt
@mezelf
Wou dat ik jou was. Jou dus Tom. Zo gaaf.
Marco zegt
Verschrikkelijk straks rijd de straat helemaal vol met die chineze teringzooi