De “Cheetah” was een sportwagen die in de zestiger jaren gemaakt is door Chevrolet, in samenwerking met performance tuner Bill Thomas. De auto moest een concurrent worden voor Carroll Shelby’s Cobra. Er zijn een aantal race-versies gemaakt die zeer succesvol waren, maar helaas is de Cheetah nooit op de markt gekomen.
Chevrolet stopte vroegtijdig de productie en er schijnen slechts 23 auto’s te zijn gemaakt (is wat onduidelijk). Maar in 2006 kwam er een nieuwe Cheetah, de Cheetah Continuation Coupe (CCC). Een aantal enthousiaste volgelingen waren verantwoordelijk voor deze herboren racer en het deed men terugdenken aan een fantastisch seizoen in 1964 (de Cheetah won 11 keer).
De Cheetah Continuation Collectible wordt op dit moment in gelimiteerde oplage gemaakt. De auto heeft de beschikking over een 5,7 liter V8 en weegt slechts 700 kilo. Meer info op 65cheetahccc.com (via motorpasion).
Met dank aan Klassiekerrally voor de tip!
FlorisFerrari zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Volvo_440_turbo zegt
-edit: jij ook-
dekster zegt
Die uitlaat is altijd ff schrikken als je uitstapt. :P
Jordey zegt
Zozo! die’s wel vet!
Lijkt een beetje op die belgische sportwagen… Naam kwijt
Esprit_de_Flandre zegt
Bwoah. Niet mis, maar die voorste wielkast in de eerste foto is precies totaal niet afgewerkt. En ze zouden beter een moderne versie ervan op poten zetten. Meer spectakel.
cheetacars zegt
@ autoblog er is ook een roadster: http://seriouswheels.com/cars/2008/top-2008-Cheetah-Roadster.htm
Meer foto’s in wallpaper formaat: http://seriouswheels.com/cars/2008/top-2008-Cheetah-Coupe.htm
BTW mijn naam heeft niets met deze Cheetah te maken:)
Willem zegt
met wat mooiere velgen enzo zou ik hem direct kopen. wat is de kostprijs?
RenJie zegt
het heeft iets moois icm de dikke banden.. net als de Corvette Stingray.. echt heel wreed.
Klassiekerrally zegt
Kleine correctie: Chevrolet heeft de auto niet gebouwd. Ze liepen wel rond met plannen voor de bouw van een ‘Cobra-killer’, en die werden door Bill Thomas verwezenlijkt. In 1965 brandde de fabriek af. Dat, het feit dat Chevrolet toch niet zo coöperatief was en de reputatie van de auto (moeilijk te temmen) deden de Cheetah destijds de das om.
Jan Groothuijse zegt
Wat een geniale deuren heeft deze auto, de achteruit zou een betere mogelijkheid tot ingang bieden.
FlorisFerrari zegt
Nou sorry hoor.. stoer ding vooral die achterbanden :D (nu goed?)
bozewolf zegt
Agressief ogend karretje. Zal ook wel bloedje snel zijn met zo’n laag gewicht.
Maar toch krijg je er een beetje een Dinky Toy gevoel bij.
schavaan zegt
Zelfs met geopende deuren ben je verplicht om op een dukes-of-hazard-achtige manier in te stappen. Cool.
Apache zegt
Waar de Gillet Vertigo haar inspiratie vandaan haalt dus in design:
Maar Beide auto’s hebben dus blijkbaar racen als duidelijke prioriteit nr. 1 gesteld.
RenesisHP zegt
Men neme een huge motor onder een huge motorkap en daar plaatsen we een heel klein cabinetje achter. Nope, ik vind de proporties niet kloppen. :cry:
Armada zegt
Zo’n motor gecombineerd met dat gewicht?
Valt een beetje onder de groep tof maar dodelijk.
Dink zegt
Kijk hier voor nog wat plaatjes:
http://www.pistonheads.com/xforums/topic.asp?h=0&f=23&t=300539
De link van destijds – ben ik ook es snel! – is dus ge-update.
M Freak zegt
Hij heeft een laag gewicht, als je al weet dat een 5,7 liter V8 aan de zware kant is!
lincoln zegt
het was in 64 ook al een raar cartoonesk disproportioneel geval ..
er is vaak geprobeert een cobra-status aan dat ding te geven maar nooit echt gelukt ..
“eye of the beholder” is er veel op veranderd in de jaren ..
lincoln zegt
NIET veel op veranderd in de jaren ..
Klassiekerrally zegt
Vormgeving had niet de hoogste prioriteit. Performance wel. Voorbeeld?
Om de motor zo ver mogelijk naar achteren te kunnen plaatsen is de versnellingsbak ZONDER kardanas direct aan het differentieel gekoppeld.
Overigens werden de originele exemplaren tot stilstand gebracht met trommelremmen. Die konden overigens hun werk met gemak aan. De auto woog immers nog niet de helft van de auto waarvan de remmen afkomstig waren.
Op de nieuwe versie zijn rondom geventileerde schijven geplaatst.
Klassiekerrally zegt
Mmm… beetje veel ‘overigens’ ;)
Rick dos zegt
Deze auto kan zo meedoen in de cartoon “Wacky Races”.
Iemand enig idee waar ik het over heb? Nee?
Klassiekerrally zegt
@ Rick dos: hey, natuurlijk! Wat denk jij dan!
Op Goodwood :)
schavaan zegt
Wacky Races, heerlijk. (van vroegáh)
http://nl.youtube.com/watch?v=d2nwA1G-Vhw
Rick dos zegt
@Klassiekerrally en schavaan
Haha! Hé, kenners! :)
LOL! @ Klassiekerrally Fantastisch dat die man die wagen heeft nagebouwd.
Maar Mutley is natuurlijk de ster van die serie. :D
Citrofiel zegt
Hoe wilden ze hier nou een Cobra-killer van maken? Die was allereerst gespierd en goed om te zien. Dan maken ze zo’n verkeerd ogend geval… :| Dan mag hij nog zo goed zijn, de status van de Cobra zou hij vast nooit gekregen hebben.
Citrofiel zegt
@ schavaan; Hé! Dat heb ik zelfs nog gezien! Fantastisch.
thijs zegt
Ik vind het wel een heel erg dikke auto. Echt amerikaans design met dito banden.. Denk dat het wel tricky is om zoon auto te rijden.
Race_Kees zegt
@ Klassiekerrally: dan hebben we hier nog bewegende beelden:
Ik keek het altijd op Cartoon Network
Race_Kees zegt
Hhm geen embeded video in comments? youtube venster laadt in elk geval niet in mijn vorige post. (huisregels? mag da nie?)
autoblogger zegt
@Race Kees: embedding werkt inderdaad niet, je kunt gewoon de link posten
joep zegt
@Race Kees (& co) Juist Wackey Races op Cartoon Network!! Jeugdsentiment!! (Die uitvinder was altijd mijn favoriet overigens)
Bas zegt
…”er schijnen slechts 23 auto’s te zijn gemaakt “…
Ja…vind ik niet vreemd. Werden niet verkocht natuurlijk. Die deuren zijn te klein … geen Amerikaan die daar door komt :)
Ik vind m trouwens wel mooi en ik ben ook nog s slank genoeg om door de deur te passen zonder aanduwen ;)
XytraS zegt
Héhé, dik ok dat ding, retro design, maar net iets bruter dan normaal :)
TBK zegt
Kijk, dit is’t dan weer wel :D
Gruwelijke wagen, eentje van het soort dat je twee keer doet nadenken alvorens je instapt. Hoort thuis in het rijtje D8GT/Sagaris/Countach wat mij betreft. Sinister, gevaarlijk. Ie smeekt er ook gewoon om, bekijk die blik gewoon nog maar. Wat me wel stoort is dat ik tot op vandaag niets van deze wagen wist. Ik heb er een nieuwe favo bij, zoveel is zeker :)
TBK zegt
99500$… Da’s goedkoop… Nog ff doorsparen dan maar ;)
Dink zegt
Nog even een paar gave plaatjes dan:
Gaaf!
Jandepandaman zegt
Inderdaad- Puur Wacky Races dit- Lijkt wel een beetje een straatwaardige dragracer- Dick Dastardley en zijn hond Muttley hebben er dus blijkbaar gehakt van gemaakt anders hadden we deze auto gewoon op de weg gezien. 8:
JD zegt
@Rick Dos
Blij te zien dat iemand zijn klassiekers nog kent. Dat was echt gaaf. En je hebt gelijk Muttley was geweldig.