Op volledig elektrische auto’s na ga je er als leaserijder per 1 januari 2016 op achteruit. Nog snel profiteren van lagere bijtelling kan behoorlijk lucratief zijn, ook als je eigenlijk pas volgend jaar aan een nieuwe leaseauto toe bent. Deze checklist helpt je op weg.
Momenteel kennen we vijf verschillende bijtellingscategorieën: 4, 7, 14, 20 en 25 procent. Met ingang van 2016 zijn dat er nog maar vier, waarbij vooral de plug-in hybrides het moeten ontgelden: zij gaan van 7 procent naar 15 procent bijtelling. De modellen die nu 14 procent bijtelling hebben gaan naar 21 procent, terwijl de huidige 20 procent-bijtellers volgend jaar 21 of 25 procent doen. Hieronder de regels nog eens op een rijtje.
Bijtelling 2015 | Bijtelling 2016 | ||
---|---|---|---|
Uitstoot in CO2/km | Bijtellingspercentage | Uitstoot in CO2/km | Bijtellingspercentage |
0 gram | 4 procent | 0 gram | 4 procent |
1-50 gram | 7 procent | 1-50 gram | 15 procent |
51-82 gram | 14 procent | 51-106 gram | 21 procent |
83-110 gram | 20 procent | >106 gram | 25 procent |
>110 gram | 25 procent |
Checklist
Aangezien je maximaal vijf jaar lang bijtelling betaalt over het tarief dat op de datum van registratie geldt, is het voor vrijwel alle leaseauto’s voordeliger om nog dit jaar in plaats van volgend jaar in te stappen. Mocht je contract volgend jaar aflopen, dan is het handig om onderstaande checklist even af te lopen en na te gaan of het niet voordeliger is om al dit jaar een andere auto te kiezen.
-
Controleer wanneer je contract precies afloopt
Ben je begin 2016 al toe aan een nieuwe leasewagen of moet je nog tot december 2016 door?
Welke leaseauto zou je willen rijden ter vervanging van je huidige auto?
Zoals hierboven uitgelegd verschilt het per model hoeveel je volgend jaar meer kwijt bent aan bijtelling. Als de auto van je keuze van 20 naar 21 procent bijtelling gaat, dan is het waarschijnlijk niet rendabel om over te stappen. Anders is het wanneer je je zinnen hebt gezet op een plug-in hybride, waarover je volgend jaar ruim twee keer zoveel bijtelt.
Check of de leaseauto naar keuze nog wel beschikbaar is
Vooral de plug-in hybrides gaan al enige tijd als warme broodjes over de toonbank, waarbij sommige modellen voor dit jaar al volledig uitverkocht zijn. Ook enkele modellen met 14 procent bijtelling zijn al niet meer gegarandeerd voor het einde van dit jaar te rijden. Overigens hebben veel importeurs een voorraadje aangelegd van populaire auto’s met lage bijtelling, zodat je nog dit jaar kunt instappen. Zorg dat je deze garantie ook op papier krijgt van je dealer als je uiteindelijk besluit te bestellen.
Ga bij je leasemaatschappij na wat de afkoopsom is wanneer je nu overstapt
Lever je je leaseauto in terwijl je contract nog loopt, dan betaal je meestal een afkoopsom. Aangezien je leaseprijs constant is, maar de afschrijving van een auto niet, is het voor een leasemaatschappij ongunstig als een auto eerder wordt ingeleverd. Daarom betaal je een bedrag ter compensatie aan de leasemaatschappij. De hoogte van dit bedrag is vooral afhankelijk van de resterende looptijd van je contract.
Bij LeasePlan liep tot en met 30 september de ‘Fiscale Wisselweken‘ actie. Daarbij konden leaserijders waarvan het contract afloopt voor 30 juni 2016 boetevrij hun auto inleveren als ze deze inruilen tegen één van de vele actiemodellen met 7 of 14 procent bijtelling. Ben je geen klant van LeasePlan, dan komt de leasemaatschappij je tegemoet met 1.000 euro om je afkoopsom te compenseren. Het is daarom de moeite waard om te vragen of ze nu, na 30 september, ook nog wat voor je kunnen doen.
Reken uit of je goedkoper uit bent als je nu overstapt
Dit is de minst leuke stap van deze checklist, maar ook de belangrijkste. Zet de afkoopsom van je huidige contract tegenover het voordeel dat je hebt als je nog maximaal vijf jaar kunt profiteren van lagere bijtelling. Deze som zal voor een ieder anders uitvallen, dus dat rekenwerk zul je toch echt zelf moeten doen.
ritchie zegt
Je komt bijna nooit goedkoper uit…
martinus zegt
@ritchie: Je wordt of door de overheid of door je leasemaatschappij genaaid.
ritchie zegt
@martinus: zoals altijd..
kobus1967 zegt
@martinus: dubbel genaaid houdt beter.
henkhupelschoten zegt
Voor degene die via van mossel moeten leasen en een Volkswagen willen via van den udenhout, helaas zit er niet in.
Dutchdriftking zegt
Goh, je zal toch gewoon lekker prive mogen rijden, en nooit hoeven rekenen over dit soort zaken. Te weinig km`s voor een diesel, gewoon alles zelf dokken. Kosten per km zijn wat hoger, maar als je het goed doet is je plezier per km ook een stuk hoger!
Dat kan met lease auto`s overigens ook prima, maar dan moet je niet moeilijk doen over bijtelling, en je baas moet een beetje schappelijk zijn.
e1000bmw zegt
@dutchdriftking: Precies! Gewoon eentje uit de 25% pakken en er geen privékilometer mee rijden (dus ook niet ff naar de supermarkt). Heb je ook geen gezeik.
rickvanbuuren zegt
Ik heb nog net mazzel gehad en een BMW 330e besteld met 7% bijtelling :)
Jochempie zegt
@rickvanbuuren: Besteld of gekregen? Da’s iets heel anders!
rickvanbuuren zegt
@Jochempie: Ben ondernemer dus je zou kunnen zeggen zakelijk besteld en privé gekregen ;)
sanderm3 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
audirijder zegt
@rickvanbuuren: Wordt deze niet pas in 2016 geleverd?
rickvanbuuren zegt
@audirijder: 50 330e’s worden nog dit jaar geproduceerd en zijn onderverdeel onder de dealers. Wel al helemaal (op z’n Duits) gespecificeerd dus het was take it, or leave it. Alle andere orders staan op 2016
trustmeiamanengineer zegt
Gewoon lekker zelf iets kopen en een hogere reiskostenvergoeding/loon regelen. Kun je rijden wat je wilt en ben je dus niet veroordeeld tot een grijs VAG hok.
mightymike zegt
@trustmeiamanengineer: maar moet je wel ff een goede 40k neer leggen als je een beetje leuke auto wil, en je baas moet ook mee willen. En wat is het probleem een 316 rijden ipv een 330? Nederland kent geen leuke stukken meer om te rijden. En het zal alleen maar erger worden in de toekomst
speedfreak23 zegt
@mightymike: Trapt het gaspedaal van zijn S3 nog wat dieper in met een big smile
mightymike zegt
@speedfreak23: toch niet tijdens autoblog checken;)
e1000bmw zegt
@speedfreak23: Een AC Schnitzer S3? Nice!
dutchneon zegt
@mightymike: wie wil er nu een nieuwe auto… das voor leasepaupers!
idd gewoon een goede prive vergoeding regelen bij je baas, normaal is hij ook al gauw 1000 euro kwijt voor je leaseauto ;)
mulsanne zegt
Of gewoon een auto kopen….klaar..geen gedoe
mashell zegt
@mulsanne: dat kan ook. Maar als iemand anders (je werkgever) een spiksplinter nieuwe auto en de brandstof voor je wil betalen is dat toch leuker.
clarkson zegt
@mulsanne: Dat meen je niet!? Heb je dan geen bijtelling meer?!!?!
mashell zegt
Dat laatste alinea is warempel een serieuze tip. Toch maar eens wat chocolade bij fleetmanagement voorbij brengen.
sanderm3 zegt
Ik ben voor mijn huidige Audi a4 minder aan vaste lasten kwijt (non-lease) dan dat als ik bv zo’n koektrommel als een Up zou rijden met bijtelling. En onderhoud die ikzelf voor een habbekrats (maar wél goed!)
draadloos zegt
@sanderm3: nieuwe a4?
freezzr zegt
@sanderm3: aanschaf, onderhoud, brandstof, verzekering, wegenbelasting???
JSleutel zegt
@freezzr: afschrijving niet te vergeten. Da’s weliswaar geen cash out maar je moet er wel rekening mee houden als je een eerlijke vgl wilt maken.
erikw zegt
Ik heb gebruik gemaakt van de Leaseplan actie. Mijn bijna 3 jaar oude Lexus gaat terug en ik ga weer 3 jaar Toyota Auris rijden. Gewoon 14% bijtelling, een prima auto met veel luxe en de kosten beperken. Misschien niet de spannendste keuze, maar wel de rationele keuze en dat is in deze tijd ook belangrijk. Als ik spannend wil rijden sta op ik wel op mijn motor.