Een goed stel koplampen is altijd wel prettig. Ook op auto’s. Maar wat gebeurt er met het ‘overall’ plaatje van een auto als je die zo gezichtsbepalende lampunits weglaat? Hieronder een lijstje van auto’s na een ‘lamputatie’.
Audi R8
De nieuwe R8 zonder koplampen. Toch wel het bewijs dat een moderne Audi zonder LEDs een beetje als een maaltijd zonder vlees is.
BMW i8
Zonder de slanke lichten van de i8 blijft er een enigszins stompe neus over. Geen succes dit.
Cadillac ATS
Het Cadillac design met de aangezette hoekigheid werkt toch ook niet zo goed zonder de grote, relatief rechtopstaande koplampen van de ATS.
Ford GT
La Ford werkt daarentegen prima zonder lampen. Het is net een oud CanAM prototype, die hadden in de regel ook geen lichten.
Lamborghini Murciélago SV
Ook deze Lambo mag er best zijn zonder voorlampen, hoewel we de Murcié toch liever met de scherp gesneden lichtunits zien.
Mazda MX-5
De kleine ‘cutesy’ roadster is opeens zo ‘cute’ niet meer zonder koplampen. Of ‘ie echter ook mooier wordt van de koplamp delete? Mwah.
McLaren P1
De McLaren oogt alsof er niks mist. Interessant is de vergelijking met de koplamploze FXX K, het zusje van de eeuwige rivaal LaFerrari.
Porsche 911 Targa
Deze kennen we eigenlijk nog van vroeger, toen er de 911 slantnose was. Wellicht mede daarom ziet de ‘Elfer’ er verassend goed uit op deze manier. Hoewel, die echte slantnose van toen was dan juist eigenlijk weer helemaal niet zo mooi, omdat deze de typerende naar voren lopende ‘buizen’ die uitmondden in de koplampen van de 911 moest ontberen. De 911 Nase is naar verloop van tijd echter toch wel stiekem wat vlakker geworden en wellicht dat het daardoor nu wel werkt.
Aston Martin Vanquish
Dan deze Britse schoonheid, mooi met koplampen, maar eigenlijk ook wel zonder koplampen. De auto doet een beetje denken aan een silhouette-racer zonder de lampen. Een tikje sinister, maar wel lekker.
Tesla
Tenslotte de Tesla Model S. De slanke stekker-limo heeft sowieso niet de meest sprekende voorkant, maar de lamputatie doet ook in dit geval geen goed. Vooral de gebogen naden van de koffer/elektromotorkap komen niet lekker uit bij de afwezigheid van de lampen. Een detail dat je op deze manier pas ziet.
Al met al gemixte resultaten dus. Laat weten wat je er zelf van vindt in de comments. (via carthrottle).
berlinetta zegt
Kortom: auto’s hebben koplampen nodig.
e1000bmw zegt
@berlinetta: behalve Audi. Ziet er zo een stuk beter uit!
r32t zegt
En dan niet ff de kenteken plaat weg shoppen..
Design_Driven zegt
Grappig, bij sommige mis je ze echt niet (Ford GT) bij ander juist wel (Tesla)
87sandyd zegt
Bij de Fors GT en de P1 ziet het er goed uit, bij de anderen heb je echt direct het gevoel dat je wat mist…
blaze3027 zegt
@87sandyd: ik vind dat die lambo er ook goed uitzien
koenigsegggone1 zegt
@87sandyd: ik vind juist de p1 heel kaal zo zonder koplampen
87sandyd zegt
@koenigsegggone1: ik hou van kaal….oh verkeerde site
rufctr01 zegt
@87sandyd: ik vind de I8 erg mooi zonder koplampen!
paulaner zegt
Ik dacht toch even mèhclaren te lezen.
On: de Ford ziet er goed uit zonder units.
hummer95 zegt
Ik vind het niet echt een vooruitgang, op de ford GT na misschien
seloc zegt
Jammer dat klapkoplampen niet meer mogen.
De MX5, R8, Murcielago, en de P1 zouden er van opknappen, al vind ik de P1 ook goed te doen zonder.
jack_abarth zegt
@seloc:
Nooit geweten dat die “verboden” zijn. Of bedoel je dat het designtechnisch niet meer mag i.v.m. luchtweerstand?
gtwillem zegt
@jack_abarth: dat was aanvankelijk de reden. Volgens mij waren er na 2000 nog maar 2 auto’s met klapkoplampen (Mazda RX-7 en Ferrari 456M GT).
Ik denk dat een klapkoplampen met de tegenwoordig gestelde eisen aan voetgangersveiligheid niet meer mogelijk is.
DutchCars1999 zegt
@gtwillem: De C5 Corvette was er ook nog ;-)
gtwillem zegt
@dutchcars1999: verrek! Je hebt gelijk. Benieuwd of ik er nóg een paar vergeet :-).
rd1991 zegt
@gtwillem: Pontiac Firebird..
gezondverstand zegt
@seloc: hoe goed die auto’s er ook uitzien met ingeklapte lampen, zo lelijk zijn ze met de lampen omhoog. Doe mij dan maar permanent zichtbare. Die worden meegenomen in het ontwerp. Die uitklappers niet, dat is alleen maar functioneel.
lextalionis zegt
Die 911 lijkt nu echt op een Beatle..
Mielie zegt
@lextalionis: wie dan?
ouweroestkar zegt
Ben ik dan de enige die bij de Ford een gezicht ziet?
9000cse zegt
@ouweroestkar:
Ja! Ik zie eerder zoiets als een auto.
Entwicklung88 zegt
Zou me wel gaaf lijken.. Staan de lampen uit, dan carrosseriekleur, en aan dan transparant zodat je de lichtunit ziet.
Er is toch technologie die glas kan laten variëren in transparantie? Weet de naam ervan niet.
motoragent zegt
@Entwicklung88: Ik kan me een conceptcar van een aantal jaren terug herinneren die datzelfde inderdaad toepaste. Maar welke?
rd1991 zegt
@motoragent: de BMW Gina :)
rd1991 zegt
@rd1991 @motoragent nja dat waren meer ogen eigenlijk. Ontzettend fraai, dat wel!
jack_abarth zegt
@Entwicklung88:
De uitvinding komt in elk geval vanuit Saint-Gobain. Als je stroom zet op het glas dan wordt het mat van kleur.
Volgens mij heeft Maybach dit in het plafond zitten, maar durf het niet met zekerheid te zeggen of het dezelfde techniek is.
Entwicklung88 zegt
@jack_abarth: http://www.smartglass.com
Meerdere merken hebben het in ieder geval gebruikt, oa BMW, Mercedes en Lincoln. De auto die @motoragent bedoelt kan ik niet vinden.
phdg zegt
@Entwicklung88: priva-lite van saintgoblaine
stijnn zegt
Grappig, in meeste gevallen best mooi!
potver7 zegt
Die neuzen zijn nou net zo ontworpen omdat er koplampen in moesten zitten, dus dit is een vrij zinloze actie. Zonder koplampen hadden ze ongetwijfeld andere neuzen getekend. Dan had Tesla waarschijnlijk een bredere ‘grille’ gemaakt, en had de naad tussen bumper en voorscherm niet op zo’n ogenschijnlijk rare plek gezeten – om maar even een voorbeeld te noemen.
dutchcorvette zegt
GT is wel gaaf.. Maar koplampen horen gewoon bij auto’s vind ik
norge zegt
Een vrouw zonder tieten is ook niet zo mooi….
9000cse zegt
@norge:
Nee, want dan lijkt het wel een Audi zonder LED-jes.
martingtv zegt
waarom?
Foramen zegt
Top artikel!
lamm7191 zegt
Die P1 ziet er wel heel erg blij uit zo
FlighTom zegt
De deellijnen van bumper/carroserie/spanborden zijn heel bepalend. Zoals bij de tesla en de 911 mis je echt wat omdat de deellijnen nu gevoelsmatig op een verkeerde plek zitten.
3246cm252kw zegt
Nee geen van allen mooi.
Dutchdriftking zegt
Kan iemand ze ook nog even met klaplampen shoppen? Lijkt me helemaal super!
E34M5Touring zegt
Hier in de buurt rijdt een Volvo Amazone die de originele lampen heeft verwijderd en de gaten heeft dichtgelast. De lampen zitten nu in de grille als een soort mistlampen. Best een mindfuck als je dat ding ziet rijden. Hij heeft alles mee laten spuiten dus het ziet er heel apart uit.
9000cse zegt
@E34M5Touring:
Gewoon omdat me dat nieuwsgierig maakt: Komt zoiets dan door de keuring?
E34M5Touring zegt
@9000cse: Ik zou het niet weten. Hij rijdt er al zeker 2j mee. De koplampen zijn in de grille geplaatst. Ik neem aan, mits ze goed afgesteld staan, dat het geen probleem is. Ik dacht eerst, misschien heeft ie een fiberglass voorkant gekocht na een schade en die gaten gewoon nooit uitgeboord. Maar een Amazone front is niet superzeldzaam ofzo. Dus waarom zou je. Ik heb hem nooit gesproken maar kom hem toch regelmatig tegen. Zal proberen er een foto van te maken de volgende keer.
pinut187 zegt
@E34M5Touring: ff een fotooke plaatsen?
sydney zegt
Er is nooit een goede reden om een paar koplampen weg te laten.In alle gevallen; Nooit.
wjeurs zegt
Ik ken al deze auto’s te goed om er langs te kunnen kijken. Ik zie nog steeds de lampen zitten. Krijg het niet voor elkaar ze weg te denken;)
mout zegt
Ik vind het jammer dat de auto-designers zo bang zijn voor het klein maken van lampen.
De XM had heel lage licht-units, die werden toen voor het eerst mogelijk door een lens-techniek (die overigens blijken te verweren / donker te worden, zodat je nu eigenlijk nooit meer kan zien hoe het bedoeld was).
Projectie-lampen, reflectie-bundeling, Xenon, maar vooral LED: Het zijn allemaal technieken die grote glazen aquaria overbodig maken. En toch wordt er maar hardnekkig ontworpen op cup DDD.
Neem nou de Alfa 4C. Die is tientallen kilo’s lichter met die lelijke zwarte dingen. Maar ja – je moet dat giga-gat vullen dat het weglaten van die overbodige kilo’s meebrengt. Als ze die neus bij de kleine pitjes hadden ontworpen, zou je ze bijna restloos kunnen wegwerken.
Edge zegt
@mout: Die lelijke zwarte dingen zitten er niet in vanwege de paar gram die je ermee bespaart. Als Alfa dat verkondigt is het gewoon pure onzin. De werkelijke reden is dat koplampen laten certificeren voor gebruik op de openbare weg enorm duur is, waardoor je veel geld bespaart als je in zo’n carbon huisje reeds goedgekeurde “standaard” koplampjes zet ten opzichte van wanneer je ze zelf moet ontwikkelen.
mout zegt
@Edge: ehhh… Ze worden allebei verkocht. Dus de typekeuring is voor die glasbakken al betaald.
Die zwarte zijn (dure) optie voor gewichtsbesparing.
Waar je wel gelijk in hebt, is dat die geen eigen keuring nodig hebben want ze bestaan uit al gekeurde elementjes.
Edge zegt
@mout: Ik wil niet irritant of betweterig overkomen, maar dat is toch niet helemaal waar. Nu proberen ze het misschien zo te laten lijken, maar in het begin had het toch echt met de homologatie te maken. De 4C coupé werd in 2013 namelijk geïntroduceerd met de carbon koplampen. De glazen koplampen worden in Europa pas gevoerd sinds 2015, maar dan weer enkel op de 4C Spider. Op die wagen zijn carbon lampen inderdaad onderdeel van een optiepakket. De 4C coupé is echter nog steeds alleen met de (in mijn ogen) lelijke carbon lampen te krijgen. Vreemd, want de Amerikaanse 4C had bij de introductie in 2013 wél al glazen koplampen.
mout zegt
O ja – ik vind vandaag net een envellop uit China op de mat met LED-peertjes voor mijn 1980 245. Die monteer ik omdat je tussen de huidige kerstboom-volle lichtbakken gewoon onzichtbaar raakt met de bescheiden licht-units die toen normaal waren.
Edge zegt
De Ford GT en de McLaren P1 kunnen het prima hebben, alsof er een er een smalle strip zit weggewerkt in de inlaten à la de achterlichten van de P1
Diesel zegt
De vanquish zonder koplampen; ook wel ‘vanish’ genoemd… Sorry, vrijdagavond.
clarkson zegt
De P1 heeft direct een track-only look. De GT ook wel een beetje.
En de tesla is al raar met die grill. Nu is het helemaal een rare verschijning.
gieltj zegt
Die mx5 ziet er nu uit als een lachebekkie met dichtgeknepen ogen haha
t1mothys zegt
@gieltj: wilde het net zeggen
DutchCars1999 zegt
De Ford GT doet me een beetje denken an de Aston Martin Vulcan
Hupke zegt
Enke de tesla en de aston zien er echt belachelijk uit zonder lampen, al staat er best mee.
josxkrs zegt
Het keiharde bewijs dat de velgen niet de auto maken, maar de koplampen.
eddythedriver zegt
foto’s deden mij heel erg denken aan een videoclip van Manic Street Preachers:
https://www.youtube.com/watch?v=cX8szNPgrEs
geespot zegt
En nu zonder spiegels, zonder wielen etc
thomasthomas zegt
Nieuw rubriek? binnenkort is alles weg weggesjopt.
tjorque zegt
Alleen de MC Laren kan het hebben….
rd1991 zegt
Zo zijn er… op de oude type Volvo kiepvrachtwagens, de koplampen weggehaald en in de bumper gezet, waardoor het ook zo’n effect van een koplamploos front. Heel vreemd… je weet dat het er hoort, maar het zit er niet. Ook omdat dat bij de wegtrucks gewoon de mistlampen zijn.
napo zegt
Ik hou van lekkere dikke koplampen, met t liefst een goeie hand vol verlichting!