Binnenkort is dit pakket inbegrepen bij de lease van je nieuwe 1.4 TSI.
In een wereld waar design vreemde vormen begint aan te nemen, kun je voor een recht-toe-recht-aan ontwerp nog steeds terecht bij VW. De gefacelifte Passat is aangepakt, maar je moet goed zoeken. Ze zouden het bij BMW een life cycle impulse noemen. Nou is de Passat op zich nog redelijk in lijn met de rest van het VW-gamma, dus grote veranderingen zijn helemaal niet nodig.
Zoals altijd staat er ook een R-Line in de prijslijsten. Dat is Volkswagens benaming voor sportieve pakketjes die de auto dik doen ogen, maar met zowat elke motor besteld kunnen worden. Een hete Passat is er immers sinds de R36 niet meer geweest. Er is nog wel een 272 pk sterke tweeliter TSI beschikbaar, maar laten we eerlijk zijn: de badge ‘R-Line’ zal eerder prijken naast de badge ‘1.4 TSI’. Of R-Line kopers halen de motorbenaming eraf, nog erger.
De dikste TSI met 4MOTION is de Passat die VW meeneemt naar Genève. Nieuw voor de R-Line is een sierstuk in de bumper waardoor de auto vier uitlaten lijkt te hebben. Wat ons betreft een dieptepunt, maar hey, wat de koper wil natuurlijk.
basv zegt
Wat een pretentieus geneuzel weer. Sinds wanneer mag een auto er niet meer leuk uitzien? Het oog wil ook wat.
fanboy zegt
@basv: Dit is toch niet leuk?
Ongeacht hoeveel uitlaten..
reobnednab zegt
@fanboy: ik ga de hond uitlaten
vondick zegt
@basv: Er is een simpele regel. Deze zou simpel in de wet vastgelegd moeten worden, em gehandhaafd middels typegoedkeuring. Als volgt: 500pk = 4 ronde uitlaten.
vondick zegt
@vondick: Type ik een heel verhaal, is de helft er tussen uit! Opnieuw als volgt:
– minder dan 200pk = 1 ronde uitlaat
– 200-300pk = 2 ronde uitlaten, beide aan 1 kant
– 300-400pk = 2 ronde uitlaten, 1 aan elke kant
– 400-500pk = 2 rechthoekige of trapezium uitlaten, 1 aan elke kant
– meer dan 500pk = 4 uitlaten
560pk zegt
@vondick: ik ben voor!
tge1 zegt
@vondick: Onze Yaris heeft 212 pk en een centrale ovaalvormige uitlaat. Lastig, want nu mag die nergens onder geschaard worden. Ons MX5 heeft trouwens slechts 120pk, maar valt uitlaattechnisch in groep 2. Lastig allemaal, hoor..
vondick zegt
@tge1: mx5 moet 1 uitlaat minder. Yaris is ok. Minder uitlaten mag altijd. Ovaalvormig mag onder rond worden geschaard.
jochempie zegt
@vondick: mijn MX-5 heeft 1 uitlaat, maar mocht ooit de V6 erin gaan, dan komt er ook een tweede uitlaat.
87sandyd zegt
@vondick: klopt, 320d/i gewoon 1 uitlaat…
marinepower zegt
@vondick: hoe zit het dan met een Rimac? Of de nieuwe Pininfarina Batista? Qua pk’s / kW’s zitten ze in de trapeziumvormige categorie, maar eigenlijk hebben ze in principe geen één nodig.
barkingiron zegt
@marinepower: elektrisch = geen uitlaat
vondick zegt
@marinepower: Sind wanneer heeft een elektrische auto een uitlaat nodig? Dit lijstje gaat juist over de waanzin van 4 uitlaten aan een grasmaaiermotortje. Het gaat dus juist om de noodzaak “bruut vermogen = bruut uiterlijk”. Bij een elektrische aandrijving is er geen noodzaak. Moeten we iets anders vinden wat er bruut uitziet om de potentie te laten zien. Rimac zit natuurlijk wel in een bizarre bovencategorie (1900pk), die maken zulke toffe extreme dingen. Die mogen gewoon lekker effe zelf weten wat ze doen.
berlinetta zegt
@marinepower: Waarom stel je de vraag als je zelf al aangeeft dat die auto’s geen uitlaat nodig hebben?
marinepower zegt
@berlinetta: zucht….
Dutchdriftking zegt
@vondick: 200pk 2 pijpjes links. Ook goed?
vondick zegt
@dutchdriftking: Kan net
barkingiron zegt
@vondick: en de doodstraf invoeren voor nep uitlaten
wahltiroler zegt
@vondick: ik zeg:
Indienen dat wetsvoorstel?
Voordat er een druiloor komt die “fake uitlaten” onder een EB laat tunen
autoliefhebbertje zegt
Wat een zeer negatief artikel zeg, als je al een vooroordeel hebt over een bepaald merk maak dan aub geen artikel
lekkerlinksrijden zegt
@autoliefhebbertje: ja idd, als je bij BMW of Mercedes de typenummers eraf laat is dat chique, maar bij VW is het niet oké. Beetje raar maar zal wel iets met premium zijn
bischero zegt
@lekkerlinksrijden: inderdaad. Ik heb de type en motor aanduidingen van al mijn auto’s afgesloopt of af laten slopen vanaf fabriek. Van gemiddelde motorisering tot top motorisering .. ik vind het er gewoon niet uit zien, al staat er M3 / M5 / GTA etc, al zijn die modellen vooralsnog alleen een droom gebleven ?
Loek zegt
@lekkerlinksrijden: laat je typebadges gewoon zitten joh. Als jij geen geld had voor een C200 dan moet je je niet schamen voor een C180. Het is en blijft een Mercedes.
Het zijn juist meestal de lage motoren met sportpakketten die de badges laten zitten. Waardoor je drie keer omkijkt naar een C180 omdat je denkt dat het een 4.0 V8 C63S is. Nee, dat bevalt me niet.
Ik lees allerlei dingen over mensen in hun waarde laten, maar als je dan naar een plek komt waar ook de schrijver zijn mening mag geven, dan is die mening soms ook niet helemaal in je straatje.
torsen zegt
@720s: Volgens mij is VW alweer een tijdje gestopt met motorisering op de auto’s plakken.
Maar, vrees niet, er is nog hoop. Als je naar het kenteken kijkt en die onthoud kun je online zo alle informatie vinden.
beefcake zegt
@720s: sommige mensen (ik incluis) vinden het lelijk om tekst/getallen op de achterkant te hebben, ongeacht wat voor auto het is. Vinden dat mensen met een instappertje (moreel) verplicht zijn de typeaanduiding te laten zitten is waanzin. Niet iedereen haalt het plaatje eraf om anderen om de tuin te leiden. En dan nog is het je eigen keuze.
mashell zegt
@lekkerlinksrijden: nu plakt BMW de typeplaatjes wel heel erg lelijk en Mercedes “GLE350 CDI 4 matic” er wel erg veel. Bovendien wat is de relevantie er van om op achterip een auto de motor specificatie te vermelden. Wie heeft daar wat aan? Autospotters in hun eerste week als autosoppter?
dirkv zegt
Een Passat met 272 pk vind ik niet echt een stakker.
Waarschijnlijk is hij sneller dan de oude Passat R36.
ghost zegt
@dirkv: door nieuwe technieken sowieso al ws..
basr32 zegt
@dirkv: Maar bij lange na niet zo leuk.
geenidee1975 zegt
@dirkv: de R36 heeft er 300, ramt ‘m in 5,7sec naar de 100 en heeft motorgeluid en -souplesse die je in de verste verte niet evenaart met een geblazen 4 cilinder. Bovendien is de standaarduitrusting van de R36 (inmiddels 8- 10 jaar oud) nog immer rijker dan die van een nieuwe Passat. Tis wat.
roland78 zegt
Ho ho ho. 1.5 TSI ja!
thereisnosubstitute4cubicinches zegt
@720s: daarom is het toch een R-line in plaats van een echte R? Wat is je punt?
Loek zegt
@thereisnosubstitute4cubicinches: dat ik bij een Passat met dikke bumpers, vier uitlaten en dikke velgen denk aan een dikke sportversie met 300 pk, terwijl er in realiteit meestal een klein blokje voorin gaat liggen. Iets met stoerdoenerij ofzo. Maar voordat ik alle VAG-fans op de tenen trap, al die AMG, M, RS line meuk is krek eender. Laf gedoe vind ik het.
chrism zegt
Nooit mooi gevonden dit soort uitlaten.
elemento zegt
Sierstuk. 1 stuks pijp wordt door gelast om sierstuk
troljedemoeder zegt
Pretentieus. Spot on. VW, zodat je neerbuigend kan doen over de Skoda van je vinexbuurman.
harrie zegt
@troljedemoeder:
Opscheppen op verjaardagen dat een R-line pakketje in zijn leasebudget pastte. Dat soort doodsaaie mensen.
thereisnosubstitute4cubicinches zegt
@troljedemoeder: want?
troljedemoeder zegt
@thereisnosubstitute4cubicinches: Want? Want dat is het beeld dat ik heb van de gemiddelde VW-rijder.
sirprize zegt
@troljedemoeder: gebaseerd op eigen waarnemingen van een voldoende grote steekproef neem ik aan?
thereisnosubstitute4cubicinches zegt
@troljedemoeder: En dat zegt dus meer over jou dan over…
karaya zegt
@troljedemoeder: Dat beeld klopt.
bischero zegt
@troljedemoeder: Pff. Doe ff rustig. Eerst ff feiten .. ik woon niet in een Vinex-wijk gelukkig, en mijn buurman heeft een BMW.
drdre1 zegt
@bischero: he buurman, jij ook hier, met je PAUPER-BMW, mwhuahahahah! (scheurt weg in z’n dikke Benz! ?? )
Jochempie zegt
@basv: Mannen willen aan het uiterlijk kunnen zien wat voor vlees ze in de kuip hebben. Zowel bij vrouwen als auto’s. Dit soort make-up roept argwaan op.
mashell zegt
Goed zo VW, geef de uitlaatstaarders wat ze willen, lekker veel sierlijke uitlaateindstukken om naar te staren.
bfvo zegt
@720s Als je geen stukje kan schrijven waarbij je mensen in hun waarde laat doe het dan gewoon niet.
Jochempie zegt
@bfvo: Ik word altijd zo bang van mensen die denken het recht te hebben niet beoordeeld te mogen worden op hun persoonlijke keuzes. Alsof die heilig zijn.
Loek zegt
@bfvo: want u rijdt een R-Line Volkswagen? Daar vind ik wat van. Sorry, als je dat niet kan handelen.
jochempie zegt
@720s: foei! Hoe durf je een mening te hebben over iemands autokeuze. En een negatieve nog wel!
Ik deel je mening, R-line is misplaatste dikdoenerij, zeker als er allemaal uitlaten bij komen kijken.
Aan de andere kant maakt Volkswagen hun auto’s standaard extra on-sexy want dit soort pakketjes zijn pure marge. Da’s bij BMW precies hetzelfde geval, heb ik van een insider. Kennelijk is het gewoon een Duitse salesstrategie: keep them wanting more.
mpgc zegt
Ik vind het er fraai uit zien. Mooie kleur blauw ook
stationcar zegt
De Passat begint er steeds belachelijker uit te zien als je hem vergelijkt met de concurrentie, maar goed, kennelijk verkoopt het.
Maar dat ze er vier uitlaat sierstukken onder zetten vind ik verder prima, zolang je er maar niet zo’n dun buisje in ziet zitten zoals bij die Volvo’s vind ik het allemaal prima, dat is pas echt lelijk.
kamikaz3 zegt
@stationcar: Dus een stuk plastiek vind je beter dan een echt uitlaatsierstuk? Het syteem van volvo zie je ook audi, lexus,… en zelfs ferrari.
Onehp zegt
Punt bij paaltje zijn 99% van de uitlaten fake, vals. Een écht uitlaat is het einde van een ronde buis, dat is het. Maar 99,5636% heeft daar dus sierstukken opzitten die er blinkend uitzien, indruk geven van veel grotere afmetingen en niet zelden schijn maakt dat er meer uitlaatbuizen zijn… Allemaal doen alsof. Make-up.
Niks nieuws dus, dit… Behalve dat de plastieken sierstukken zonder doorblaas een stuk strakker zitten, niet vuil worden van directe uitlaatgassen en je kunt er je benen niet aan verbranden….
jochempie zegt
@Onehp: huh? Ik heb twee auto’s, drie uitlaten en 0 fakes. Volgens jouw statistieken ben ik echt een extreme uitzondering…
Onehp zegt
@jochempie: ben even kwijt wat de andere is, maar zover ik mij herinner zit er op de NA ook een sierstuk op het einde van de pijp. Laat de pijp groter lijken, blinkender dan het systeem eigenlijk is, dus ad ultimatum dus ook ‘make-up’, uiterlijk vertoon en… fake. Om maar te zeggen, de meeste die hun neus optrekken voor valse uitlaten, hebben op hun auto hun uitlaat ook een eindstuk dat er opzit puur voor het uiterlijk vertoon…
Zitten er geen sierstukken op jou wagens, proficiat, uw voiture is een uitzondering…
PS: In mijn ‘statistiek’ reken ik niet met de naar beneden gebogen pijpjes zonder sierstuk die zich achter de achterbumper moeten verbergen…
skelter zegt
@Onehp: een auto IS een sierstuk, een verlengstuk van het ego van de eigenaar/berijder…
Onehp zegt
@skelter: uiteraard, maar dat kan dus in meer of mindere mate, en sommige details kunnen dus een technische grond hebben (bv. dikke 3″ uitlaatpijp onder gans de auto zódat ie pakweg 400pk *krijgt*) of een estetische rol hebben (dikke uitlaatpijpen zijn ‘mooi’ (want geassocieerd met kracht), dus op mijn 1″ uitlaatpijpje zet ik een 4″ sierstuk)…
Jochempie zegt
@onehp: sommige MX-5en hebben dat ja. maar die pijp is echt, da’s mijn punt.
Onehp zegt
@jochempie: behalve het sierstuk ;)
Tuurlijk de MX5 is veel echter dan de meeste moderne wagens, zo is dat en dat is heerlijk. Op de mijne zitten ook van die grote sierstukken, van ~40mm naar ~100mm ovaal… Moesten ze niet gelast zijn en een groot gat nalaten in de bumper, dan deed ik ze direct weg. Overlaatst wat roestbehandeling van de uitlaat (zout..), de chromen sierstukken ook maar mat zwart gelakt, stukken beter al :)
Mijn punt is dus eigenlijk dat ik deze Merc/Volvo/VW valse sierstukken zonder aangesloten pijp, niet erger vind dan pakweg de vier sierpijpen op een Golf R met enkele pijp achter elk paar… Same same… Groetjes
cortinaracing zegt
Als je zoveel ‘uitlaten’ op een Passat hebt mag ik toch wel hopen dat er vuur uit spuwt, en anders, doe maar gewoon niet!
niex zegt
Zijn sws geen uitlaten volgens mij
tysson zegt
Verander het VW logo in een Volvo logo en het was volgens Autoblog opeens een fantastische auto. O ja, en dan kon hij ook maar 180.
jochempie zegt
@tysson: deze Passat gaat niet veel harder dan dat, van nature.
t1mothys zegt
Jongens, laten we eerlijk zijn: zo’n pakket (op welke auto dan ook) maakt de auto optisch vaak mooier. Wat boeit de motor? Je hoort niemand klagen bij de R-pakketten van bijv. Volvo v40 of m-pakketten bij BMW. Visueel is het gewoon mooi. Het is dezelfde kortzichtige opmerking als dat je geen mooie grotere velgen kan nemen, want tja, “je auto is niet snel genoeg dus nutteloos”. Wel vind ik neppe uitlaten in de bumper een bizar fenomeen.
jagofiel zegt
@t1mothys: zo’n pakket is helemaal prima, maakt t inderdaad vaak mooier. Maar die neppe uitlaten in de bumper… Kan er niet aan wennen
mashell zegt
@t1mothys: als je wilt kan ik wel even klagen over de M pakketten van BMW. BMW is een chique en klassiek merk, een M pakket met grote luchtgaten in de bumper, aanplak diffusor aan de achterbumper en een slecht weer donkere dakhemel in het interieur maakt het er niet mooier van, op geen enkel model. Lekker laten zitten dus, wielen en M stuur los bestellen gaat ook gewoon.
t1mothys zegt
@mashell: ja ok, uiteraard kan het weliswaar verschillend uitpakken en smaken verschillen. Maar zo’n standaard 1 serie bijvoorbeeld, is geen porem zonder een mpakket.
jagofiel zegt
Helemaal eens met schrijver. Deze trend is om te janken. Als je een beetje je auto’s kent en design over de laatste decennia’s dan is dit erg nep. Ik zou me schamen als ik een auto moest rijden met 4 sierstukken terwijl er een ergens een lullig einddempertje achter zit. Je zou maar een echte R hebben.. overigens zijn hier veel merken schuldig van. Ook MB.
mashell zegt
@jagofiel: waarom zou je je daar voor schamen? Het zou me niks kunnen schelen. Ik kijk niet naar uitlaten, vind het maar lelijke anus onderdelen van de auto. Maar er zijn wel mensen die er veel waarde aan hechten “vier uitlaateinstukken dat is sportief” voor hen zijn er sierstukken om naar te staren.
Dutchdriftking zegt
Een uitlaat per cilinder is inderdaad vrij kansloos.
Onehp zegt
Ik vind het niet erg. Als iemand 27 valse uitlaten op zijn auto wil, mij best…
Hoe meer anderen, hoe minder mijn 2st opvallen en dat is prima voor een sleeper.