Met deze E-Pace wil Jaguar een flinke graan meepikken in het segment der compacte premium SUV’s. Of crossovers. Whatever, het is een populair type auto.
De kleine broer van de F-Pace (rijtest) werd twee maandjes geleden voorgesteld aan het publiek. De SUV is een ontwerp van Ian Callum die de wereld in zijn fikse loopbaan verblijdde met hele fraaie auto’s. Of we de E-Pace ook in dat rijtje kunnen scharen laten we lekker aan jullie over.
Onder de kap ligt minimaal een 2.0 diesel met 150 pk en FWD, gecombineerd met een handbak. Echt vlammen kan met de snelste benzineversie die goed is voor een stevige 300 pk. Kost je wel minimaal 75.600 euro en da’s toch een hoop geld voor een compacte SUV slash crossover.
De rijtest laat nog even op zich wachten, maar alle prijzen check je HIER. En vergeet niet @WillemE te bedanken voor de kiekjes.
berlinetta zegt
Laten we het er maar op houden dan Ian z’n dag niet had toen hij dit tekende.
ibssr zegt
@berlinetta: 100% eens. Wat een verschrikkelijke auto (met techniek van de voorwielaangedreven Freelander). In de pers alleen maar positieve bla bla. Jammer voor het merk. De verkopen van Jaguar in Europa staan onder druk. Porsche verkoopt meer auto’s in Europa. Ook Alfa Romeo verkoopt, met dank aan Giulia en Stelvio, meer auto’s dan Jaguar in Europa.
pier zegt
Lijkt wel bijna een Ford EcoSport qua proporties. Niet mijn ding.
rwracing zegt
De voorkant is me te ‘aziatisch’
inoh zegt
De Ecosport wil z’n achterkant terug.
viezefreddyw zegt
Ik wil hem echt heel erg graag mooi vinden maar helaas, het lukt me niet. Het is geen F-pace he..
gove zegt
vind ‘m wel gaaf, beter als het huidige aanbod althans
trustmeiamanengineer zegt
@gove: Nee, beter he!
trustmeiamanengineer zegt
Het is allemaal net iets te kort en gedrongen…. Ze wilden te graag een kleine F-Pace maken denk ik…
Als ze nou nog die lekkere V6 supercharger erin zouden lepelen, zou ’t wel een geinig karretje worden. Maar dat zit er waarschijnlijk ook niet in.
Design_Driven zegt
Ik draag Jaguar een warm hart toe maar ik wordt hier niet warm van. Als je zegt dat het een Geely, of beter een TATA geloof ik het ook.
Net niet geraffineerd genoeg, de proporties kloppen ook net niet waardoor het je niet dat ‘premium’ gevoel heeft die je van een Jaguar wel mag verwachten. Jammer, gemiste kans.
granlusso zegt
Maar is deze nou gebaseerd op de Range Rover Evoque/Discovery Sport?
Want anders kan ik die voorwielaandrijving niet rijmen, had ik ook niet op gerekend eerlijk gezegd.
Verder wel een fraai ding, al ben je natuurlijk al snel 60-65.000 euro kwijt voor een beetje een leuke uitvoering met wat opties. Dat wordt een beetje een tussensegment qua prijs, want hij zit duidelijk boven de Q3 maar nog wel onder de Evoque en Discovery Sport en de Q5.
MaartenD zegt
Man man man, waar gaat dit over?!?! Dit is de badge Jaguar niet waardig en valt wat mij betreft binnen de categorie Mercedes Benz A-klasse eerste generatie.
davelepeef zegt
De Focus mk1 belde, die wil z’n daklijn en raampartij terug… Nee, doe dan maar een Macan.
Gulli zegt
Ik wacht wel op de C-pace
tenaci zegt
Maandagochtendmodelletje Ian?
freezzr zegt
Dit lijkt op een hond die al weken z’n keutel loopt in te houden.
sabrerator zegt
De naam Jaguar niet waardig.
Persoonlijk kan ik niet wachten tot de dag dat Ian Callum met pensioen gaat of door een ander merk wordt weggekocht, ik vind de designrichting die hij in is geslagen helemaal niks.
De sedans zijn qua vormgeving allemaal Audi’s met oneven getallen geworden (XE = A5 en XF = A7), de F-Type is van voren een aziaat en van achter is er nog een beetje “heritage” ingeknutselt met achterspatborden en achterlichtjes en de SUV’s horen totaal niet bij Jaguar, maar helaas is dat blijkbaar nodig.
Maar ik zal wel weer een ouwe zeikerd zijn met een hang naar de tijd dat een Jaguar voor gentlemen was, met corduroy broeken en tweedjasjes. In stemmig Racing green of donkerblauw met crème leer en een half bos op het dashboard. En een elegante styling die van 100 meter afstand nog als Jaguar te herkennen was. Lang, laag en vloeiende lijnen.
Met een soepele vering waardoor de wagen licht deinde, maar messcherp als je eens een bochtig weggetje pakte. Grace, pace and space.
Het maakt me geen moer uit dat er vierpitters onder de kap zitten, ik heb geen probleem met elektromotoren, de 5.3 V12 heeft al de loopcultuur van een elektromotor, trillingvrij en geruisloos.
Maar maak er in godsnaam weer JAGUARS van. Zelfs de “mindere” Jaguars van vroeger, zoals mijn S-Type, hebben meer Jaguar-ziel in zich als alles wat er nu in de showroom staat.
Zo, dit wilde ik al een hele tijd kwijt.
beefcake zegt
Is de 3-liter vanaf 75 mille of de hele range? Dat is me ff onduidelijk.
OT: Ik denk dat hij in het echt nog best te pruimen is. De hele stelling “Jaguar springt in het sportieve gat dat BMW achterlaat” kan met FWD echter weer uit het raam.
schreute01 zegt
Jaguar maakte destijds een fout door de XJ te heet te wassen. Daar kwam de X-type uit. Hetzelfde lijkt nu te gebeuren met de F-pace die krimpt tot E-pace. Ik hoop dat ie in het echt mooier oogt.