Na de lift van de huis-tuin-en-keuken Golf zien we hier voor het eerst wat Volkswagen zoal strakgetrokken heeft op de brute Golf R.
Een dikke drie jaar geleden maakten we voor het eerst kennis met de Golf 7 R. De belangrijkste cijfers destijds: 1 op 14,1 voor de handbak en 1 op 14,5 voor de DSG variant. Oh ja, en 300 pk uit een geblazen 2.0-liter grote motor.
Via een man in winterjas kregen we net ten gehore dat de de configurator voor de gelifte Golf R inmiddels live is in Duitsland. De belangrijkste cijfers nu: 1 op 12,7 voor de handbak en 1 op 14,3 voor de versie met de nieuwe zeventraps DSG. Oh, en 310 pk uit een geblazen 2.0-liter grote motor.
De belangrijkste technische vernieuwing lijkt zodoende de 7-traps Direkt Schalt Getriebe te zijn. Voorheen had de Golf R met flippers zo’n zelfde bak alleen dan met zes verzetten. Afgezien daarvan profiteert de Golf R mee met de vernieuwingen die we al gezien hebben bij de facelift van de reguliere Golf. Zo is de Golf R nu ook weer helemaal up-to-date dankzij een joekel van een scherm in de middenconsole en slimme automatische systemen om botsingen te voorkomen.
Optisch zien we vooral aan de voorkant wat wijzigingen. Apart genoeg lijkt de agressie van de vorige Golf R er een beetje uit te zijn. Bij de nieuwe Golf R zit er vooral wat extra zwart plastic op een verder redelijk standaard ogende neus. Op een forum wordt ‘ie zelfs al vergeleken met de Golf Alltrack. Wellicht een bewuste keuze van Volkswagen om de topper uit de reeks wat ingetogener te maken ten opzichte van de schreeuwerige GTI.
Bedankt Eren voor de tip!
UPDATE: We hebben nu ook officieel bericht binnen van Volkswagen dat de Golf R vanaf nu te bestellen is in Duitsland. De Duitse vanafprijs bedraagt 40.675 Euro. De Variant met DSG kost minimaal 44.800 Euro. De hatchback spurt uitgerust met DSG in 4,6 tellen naar ‘de honderd’.
thomasthomas zegt
Net zoveel PK als de GTI clubsport S. Ben benieuwd naar een review tussen die 2.
exotic zegt
Wat een ding zeg. Heerlijke bak!
n0zem zegt
Toch wel een paar prettige vernieuwingen, vooral de 7-traps DSG!
keeper1 zegt
Ik vind die voorkant echt teleurstellend gewoon. Heb je zo een bommetje en dan zo een (in mijn mening) saaie uitstraling. Jammer vw…
pinut187 zegt
@keeper1: ja inderdaad, saaie voorkant!
87sandyd zegt
@keeper1: komt ook een beetje door het blauwe kleurtje denk ik, dat camoufleert het zwarte een beetje. Ik denk een rode kleur het front al veel goed doet
mrrallycross zegt
mrrallycross zegt
Ik zie oprecht alleen het verschil in de navigatie en het instrumentcluster
Dimglor zegt
@mrrallycross:
Knap dat je dit ziet als er enkel maar foto’s van het exterieur zijn bijgevoegd…
stefan82 zegt
@dimglor: ze staan er nu niet meer op zo te zien. Heb ze eerder ook gezien :)
mrrallycross zegt
@dimglor: stonden 100% zeker foto’s van het interieur toen ik het las
Dimglor zegt
@mrrallycross:
Vond het al raar dat je uitleg gaf over het interieur ;-)
bamfspotter zegt
Dik!
menno458 zegt
Krijg je voor dat geld ook een levenslange voorraad olie?
dijan zegt
@menno458: Nee ,wel het altijd durende onware gezeur van mensen zoals jij en zoals altijd Muslecar.
musclecar zegt
Afschuwelijk, wat een lelijk hokje. Bushaltes zien er tegenwoordig al moderner&frisser uit. DSG= Duitse Sjoemel Gigant
sr20det zegt
@musclecar: en musclecars zijn voor mannen met micro penisjes
romeoalfa zegt
@musclecar: Gefrustreerd dat dit Golfje jouw “musclecar” er zonder moeite uit kan trekken?
OT: Als de gefacelifte R binnen een klein jaartje onder de 40k komt zie ik dit wel m’n volgende auto worden. Gaaf ding zo in het blauw!
musclecar zegt
@romeoalfa: Wat een onzin dat ik gefrustreerd zou zijn. Ik kan dit hok gewoon bestellen als ik wil! Bovendien weet ik dat Musclecars iets langzamer zijn, voornamelijk door hun gewicht. Ik zou pas echt gefrustreerd zijn en KOKEN VAN WOEDE als ik een porsche macan had, en losgetrokken moest worden door een echte auto zoals een DACIA. http://www.autoblog.nl/nieuws/dacia-redt-porsche-macan-uit-de-penarie-66402
Dimglor zegt
@musclecar:
Wat een fantastisch vergelijk dat je er de Macan en de Dutser bijhaalt bij een artikel over de Golf R… ?
musclecar zegt
@dimglor: Ik heb het er ook niet bijgehaald om te vergelijken! Hoe komt u daarbij?? Ik heb het als voorbeeld gegeven voor zaken die mij wel zouden frustreren. Misschien leren lezen, is wel handig als iemand zich op een forum begeeft. Van gebakken vw-rommel wat sneller is dan mijn auto raak ik niet gefrustreerd, en daar moest ik op reageren met een voorbeeld, geen vergelijking. Ik vind het zelf heel zielig hoe die vw-rommel opgehemeld wordt iedere keer, ik kan er soms wel om lachen zo zielig als het is, maar gefrustreerd absoluut niet.
n0zem zegt
@musclecar: ik ben toevallig in het bezit van zo’n (pre-facelift) hok. Ja, dit is een hele bewuste keuze geweest, en nee, ik ben niet mentaal beperkt.
Deze vw-rommel heeft mij de afgelopen 50.000 km probleemloos verplaatst en er is welgeteld geen druppel olie verbruikt. En nee, ik rijd niet als een oud vrouwtje, maar gewoon zoals je met zo’n auto geacht wordt te rijden.
En dan nu mijn punt; ik vind het mooi dat je zo geniet van je Amerikaan. Zou ik ook van genieten. Vreemd hè? Ik begrijp dat anderen andere voorkeuren kunnen hebben. En nee, ik laat me door jouw relaas niet verleiden tot generaliserende denigrerende uitlatingen.
Ik ga er vanuit dat je een auto-liefhebber bent. Net als ik. Zullen we afspreken dat we elkaar in elkaars waarde laten en proberen te begrijpen dat andere mensen andere keuzes maken?
musclecar zegt
@n0zem: Ik geef alleen mijn mening over vw, het bedrijf vw, en heb ook mijn mening gegeven over het ophemelen ervan wat weldegelijk een feit is. Ik mag daar gewoon mijn mening daar over uiten, of niet soms? Als u daar niet tegen kan, is dat niet mijn schuld. En bovendien heb ik helemaal niemand hier (persoonlijk) aangevallen om zijn keuze. En als u het heeft over mensen in hun waarde laten waarom spreekt u mensen die het over “micro penisjes” hebben dan niet aan? Of bent u met 2 maten aan het meten.
Arno's zegt
@n0zem: Da’s wel toevallig, mijn passat cc met 210 Pk chiptuning verbruikt welgeteld 3/4 liter op de 28000 km. Is dat veel? nou nee
monsieurleloure zegt
@n0zem: Het zou niet best zijn als je binnen 50.000km al problemen zou hebben, maar bij een auto uit de Volkswagenstal is dat zeker niet uitzonderlijk…
Arno's zegt
@musclecar: Nu is je musclecar ineens geen musclecar meer?
musclecar zegt
@asmulders: Maar mijn remschrijven zijn nog in sublieme staat na 9 jaar. Ook hoef ik geen extra olie bij te vullen tussentijds, en hoef ik niet naar @avrotrosradar omdat ik in de steek wordt gelaten bij problemen. Ik heb mijn auto ook nooit gekocht om de snelste te zijn. Maar omdat ik het een mooie auto vindt en de V8 een heerlijk geluid heeft. Ik geniet er al 9 jaar van. Ik heb er nog steeds geen spijt van, ook al zijn er auto’s die sneller zijn.
kennone zegt
@musclecar: Eens! Ik koop liever een RWD auto met emotie, mooie en brute looks, en een v8 roffel waar iedereen rillingen van krijgt dan een iets snellere 5 deurs Golf met een saaie 4 pitter die alleen scheetjes kan laten tijdens het overschakelen. En als of dat nog niet genoeg is klapt de golf nog een extra boost aan herrie er boven op tijdens het onderstuur in de bocht. Klinkt dus 2x kut!
Arno's zegt
@kennone: blijven genieten. Maar zoals je zegt dat jij je remschijven na 9 jaar niet hoeft te vervangen, dat ligt natuurlijk geheel aan je rijstijl. Dus geen appels met peren vergelijken wat dat betreft
Arno's zegt
@musclecar: deze moest voor jou zijn. blijven genieten. Maar zoals je zegt dat jij je remschijven na 9 jaar niet hoeft te vervangen, dat ligt natuurlijk geheel aan je rijstijl. Dus geen appels met peren vergelijken wat dat betreft
berlinetta zegt
Het ziet er zeker prima uit, maar ik kan niet wennen aan die 4 uitlaten. Al helemaal omdat de rest juist heel ingetogen is. Krijg er een ‘business in the front – party in the back-gevoel’ bij.
Verder lijkt het me wel een erg fijne auto om in te rijden, alleen heeft de R twee problemen wat mij betreft. De leukere Golf Clubsport is goedkoper en de ongeveer net zo dure Focus RS lijkt me de betere keus.
MARS zegt
@berlinetta: 75pk per uitlaat(sierstukje) :-)
Onehp zegt
@mars: nu 77,5 ;)
MARS zegt
@Onehp: ik zie ’t, was even verblind..
Arno's zegt
Prachtig ding en wat een acceleratie! Hebben hebben!
Dutchdriftking zegt
4,6 sec naar de 100 met een golfje fabrieksaf. Dat is toch idioot!
camber24 zegt
@dutchdriftking: das net zo snel als een R8 met achtpitter van de vorige generatie. Idd absurd snel, in een Golfje :-)
camber24 zegt
@camber24: ook sneller dan praktisch elke 996, menig 997, en even snel als de instap 991. Heerlijk.
keesieboy2 zegt
Erg ingetogen en saai naar mijn mening!
Arno's zegt
@keesieboy2: wat je zegt, jouw mening.
misterdrogba zegt
Mijn schoonbroer is momenteel aan het kijken om zijn S4 B5 in te ruilen voor zo’n Golf R Variant. Ik denk dat hij er nog spijt van zal hebben om zijn zijdezachte V6 biturbo in te ruilen voor een 4 cilinder.
Onehp zegt
@misterdrogba: als de s4 nog mooi loopt, hij hem als zijn broekzak kent en niet per se de extra kofferruimte nodig heeft en niet per se een dsg wilt, kan ie hem inderdaad beter (tiptop) houden.
crew zegt
“In al zijn glorie” ?? Welke glorie?
camber24 zegt
@crew: in de glorie ja!! (Pun intended)
Onehp zegt
Heeft AB bericht over de gefacelifte Seat Leon Cupra 300? Die is nu in estate (ST) verkrijgbaar als 4wd (4drive).
Een mooi alternatief indien de Golf Variant wat te… Golf is.
camber24 zegt
Wat een lekker ding zeg. Want one!!
pinut187 zegt
Hadden wel spannendere bumpers en sideskirts op gemogen. En gewoon twee dikke pijpen in het midden ongeveer..
deboes zegt
Die draaiende wielen zijn zeker fotoshop, meestal sta je stil met zo’n kreng.
broekhoest zegt
Tja, ik zou dan eerder gaan voor een Seat Leon Cupra als het van de VAG groep moet zijn, buiten dat altijd een Focus RS want merktrouw…
biohazardracer zegt
De golf R is sinds de eerste Golf 4 R32 niet meer wat het ooit was. De 5 zag er te vriendelijk uit en daarna is er door downsizing imo niet veel meer van gekomen. Doe mij maar gewoon de Golf 4 R32 met die verrukkelijk lekker klinkende V6.