Hij zit bomvol hightech gadgets. Er is voor de consument maar één probleem.
Je hebt het misschien al gemerkt: naast het WK is momenteel de Tour de France heet in het sportnieuws. Voor ons liefhebbers van spul met vier wielen is de niet-Ferrari-versie van de TdF wellicht minder interessant, lijstjesvoer daar gelaten. Dat betekent echter niet dat er geen connectie is tussen de wielrenners en auto’s. Sterker nog: Er rijden bijna meer auto’s dan fietsers mee in de Tour.
Eén van de merken die daar de vruchten van plukt is Skoda. De Tsjechen zijn wederom een grote partner van de Tour en zorgen voor voldoende materieel. De directeursauto is wederom een rode Superb Sedan en voor een groot deel van de teams biedt de ruimte van de Superb Combi uitkomst. Zo ook ’s lands eigen Team Lotto NL-Jumbo. Het team van de twee zwart-gele firma’s werkte samen met de Tsjechen om zo de perfecte Tour de France-volgauto te creëren.
Veiligheid staat hierbij hoog in het vaandel, want een weg vol grote stationwagons en wielrenners is niet altijd een gouden combi, zoals voorgedaan door een C5-bestuurder die onze eigen Johnny Hoogerland kennis liet maken met prikkeldraad. Een foutje kan gebeuren, maar liever niet te vaak, aldus Skoda.
De Superb heeft daarom een beter camerasysteem gekregen, waardoor ongeveer elke hoek van de auto in de gaten gehouden kan worden. De binnenspiegel is vervangen door een scherm die middels een camera achterop de hele weg naar achter kan vastleggen, zodat er geen renners over het hoofd worden gezien. Ook gaat alles digitaal, waardoor de ploegleiders geen notitieblok hoeven te gebruiken, wat weer voor minder afleiding achter het stuur zorgt.
De schermen in de auto zijn ook voorzien van betere connectiviteit, waardoor ruis in de communicatie tussen ploegleiders en renners verleden tijd moet zijn. De auto heeft een centraal scherm, verbonden met 4G, waarmee ook de officiële wedstrijdbeelden te zien zijn vanuit de auto. Zo kunnen de renners vanuit elke hoek en beschikbare camera in de smiezen gehouden worden.
Voor de consument is ‘de meest geavanceerde Skoda’ natuurlijk irrelevant, tenminste, misschien dat Skoda wel weer Tour de France voordeel geeft. De Lotto Jumbo Ploegleider Superb staat echter niet bij de dichtstbijzijnde dealer.
lekkaah zegt
Volg de skoda rijdert..
vpowert zegt
Dat lijkt me echt een leuke summerjob, zo’n auto snel en behendig tussen al die wielrenners doorsturen. Liefst een Jag want dat rijdt ook nog een beetje strak, maargoed in een Skoda is het ook vast wel lollig.
rolov zegt
@vpowert: moet je wel snel en behendig zijn. Want als je denkt dat je het bent en niet bent rij je zo een wielrenner het prikkeldraad in …
seanxtype zegt
@rolov: wat niet uitmaakt want 95% van die lui doen niks anders dan toeteren en fietsers omver beuken omdat ze vooraan willen rijden. Totaal geen respect voor de rijders. Snap niks van de lui. Ook niet degene die fietsen trouwens
ekidey zegt
Worden deze wagen slechts 1 tour gebruikt? Zal wel een interessante occasion zijn.
kingspeedster2001 zegt
@ekidey: inderdaad zeker leuk met die tv’s op de hoofdsteunen
fouadski zegt
@kingspeedster2001: youjizz kijken was nooit zo leuk geweest
italianvolvo zegt
@ekidey: de Skoda’s worden allemaal geleased tegen gereduceerd tarief en bij ca 180.000km vervangen. Per jaar doen ze tussen de 60 en 80k. Als het oudere modellen zijn (pre facelift oid) worden ze bij koersen in lagere klassen gebruikt of bij koersen met minder publiciteit ingezet. Meestal hebben ze de sterkste 4 cil diesel aan boord met een automaat. Ze zijn sowieso gewrapped dus na verwijdering zie je relatief weinig (kras-)schade….
drommedaris zegt
@italianvolvo: maar 150 pk voor zo’n grote auto is niet veel. Ze hadden beter een 2.0 TSI 4×4 kunnen pakken met sportline maar die begint bij ruim 61k. Wat een geld en wat een afschrijving.
italianvolvo zegt
@drommedaris: ze gebruiken de 4×4 Allroad (hoe noemen ze dat bij Skoda, die verhoogde versie?) voor oa de kasseinkoersen. Met extra carterbescherming ed. Ik meen dat de standaardwagens een 185pk diesel hebben. Gaat goed vooruit hoor. Met op het dak tot 9 fietsen, een zooi losse wielen, volgepakt en 3 man aan boord…
smulders zegt
Ik zie eigenlijk liever dat de auto’s achteraan rijden, of op een parallelbaan. Tussen de rijders is levensgevaarlijk.
mashell zegt
@smulders: ik snap het ook niet. Al die wagens en motorfietsen, dat kan echt wel een tandje minder. Zeker nu de renners van de hoestdranken en pijnstillers zo duizelig worden dat ze te pas en te onpas van de fiets vallen wordt het te link. Ik zeg jury en officiële verslaglegging tussen de renners en de ploegwagens achter de laatste renner.
ikleesookoverautos zegt
En de paraplu.
Yzord zegt
Gewoon dat hele wielrennen afschaffen. Trieste sport
drommedaris zegt
@yzord: en dan voetbal ook. Ook triest
gasmonkey zegt
@drommedaris: mee eens!
Yzord zegt
@drommedaris: mee eens. En tafeltennis ook
marinepower zegt
@yzord: alle sport afschaffen, behalve transport!!
dedokter zegt
@marinepower: vergeet autosport niet
schreute01 zegt
@dedokter: en denksport!
Gulli zegt
@schreute01: en dames beachvolleybal!!
s73phan zegt
@gulli: hey! Dimme nou hè! Dat is geen sport, das porno!
berlinetta zegt
Kunnen al die sporters lekker sjoemeldampen inademen van de VAG-motoren. Ik verbaas me er eerlijk gezegd over dat er nog geen milieu-organisatie heeft geopperd dat er enkel EV’s mogen meerijden.
sr20det zegt
@berlinetta: ??♂️