Het zit de jonge Ferrari-coureur niet mee vandaag.
Het is soms even wachten op het definitieve woord wanneer er een strafsituatie plaatsvindt in een race. Soms moet er immers geëvalueerd worden wat er nou precies fout ging en bij wie. Zo werd Max Verstappen vandaag tijdens de GP van Japan in de tweede bocht aangetikt door Charles Leclerc en spinde hij van de baan. Na dit incident was de auto van Max niet meer in staat om een vuist te maken tegen de oppositie in de race en moest hij eindigen met een DNF. Niet zo netjes van Leclerc, maar het is altijd de vraag hoe veel een bestuurder aan zoiets kan doen.
Volgens de officials is dit incident veroorzaakt door Leclerc. Daarvoor krijgt hij een penalty, maar het was niet het enige wat er fout ging bij de jonge Monegask. Nadat hij werd opgeroepen om de pits in te duiken in ronde 2, negeerde hij dit en reed hij pas naar binnen in ronde 3. Hiermee heeft hij te lang in een onveilige situatie gereden, aangezien de pitstop bedoeld was om de voorvleugel te fixen, nadat deze kapot werd gereden in de touché met Verstappen. Zo had Hamilton (die toen achter Leclerc reed) naar eigen zeggen behoorlijk last van de kleine carbon brokstukken die Leclerc achterliet.
De totale straf van Leclerc loopt daarmee op tot 15 seconden, plus twee strafpunten op zijn naam. Ook moet het team Ferrari een boete betalen aan de FIA. In de race-uitslag verandert de tijdstraf de posities van Leclerc en Ricciardo, die van plaats wisselen. Hierdoor mag de Australiër een zesde plaats op zijn naam schrijven en daalt Leclerc naar plek zeven.
htadema zegt
Voor iedereen die Max een huilie vindt …
joost1234 zegt
@htadema: Jep, die autoblog commenters zijn ook zo hypocriet altijd…. Max mag koste wat t kost niet verdedigd worden en elke klacht die hij indiend is ‘huilie huilie’. (De comments vanochtend waren ronduit lachwekkend). Als de FIA dan eindelijk een (terechte) straf geeft hoor je ze allemaal niet meer..
htadema zegt
@joost1234: het is mij trouwens ook een raadsel dat je als Nederlander en mede landgenoot geen fan van Max mag zijn, met af en toe een oranje brilletje. Ik ben vanavond ook voor Nederland, ook al zouden de Wit-Russen beter spelen. Nou ja, bijvoorbeeld. .. Gaat niet gebeuren natuurlijk, toch?!
gertjan2012 zegt
Nergens iets gelezen of hij ook nog strafpunten op zijn licentie krijgt.
Erik zegt
@gertjan2012: 2 stuks volgens GPUPDETE.NET en Ferrari € 25.000,- boete wegens het niet tijdig binnen halen van CL vanwege de defecte voorvleugel.
Design_Driven zegt
@erik2907: Ferrari riep hem wel naar binnen maar hij luisterde er niet naar. Als ik Ferrari was zou ik zijn loonstrookje korten deze maand.
Dutchdriftking zegt
@sketcher: de rest van zijn contract…. vervang hem maar door Max.
Erik zegt
@sketcher: daar zijn de meningen over verdeeld omdat wij als kijker niet elk gesprek onboard meekrijgen.
Design_Driven zegt
@erik2907: dat is natuurlijk helemaal waar. Maar wat we wel hoorden suggereerden dat ze hem naar binnen riepen. Enkel Ferrari en de wedstrijdleiding zal het weten.
Erik zegt
@sketcher:
Quote Auto-Motor-und-Sport.de
Ferrari hat sich bei der Rennleitung gemeldet und einen Tausch in der zweiten Runde angekündigt. Dann hat sich der Flügel aber während der Runde auf gefährliche Weise aufgelöst, worauf Ferrari der Meinung war, sie könnten damit sicher weiterfahren. Erst am Ende der dritten Runde kam Leclerc an die Box. Weil das Team trotz des deutlich sichtbaren Schadens nicht schon in der ersten Runde reagiert hat, entstand eine gefährliche Situation, die in einem schweren Unfall hätte enden können. Dazu wurde das Auto trotz der Ankündigung gegenüber der Rennleitung nicht in Runde zwei reingeholt.“
Voor diegene die de Duitse taal niet beheerst:
http://translate.google.nl
bassx zegt
@erik2907: Je bedoeld Ziggo kijker neem ik aan. Bij Sky werd de on board meteen doorgegeven aan de kijker voordat de FOM/regie een ingekort audiofragment liet horen meer dan een ronde later.
dnadave zegt
Maar Ricciarso moet zn net gewonnen plekje misschien alweer teruggeven aan leclerc…
vaakbenjetebang zegt
Allemachtig, wat een geneuzel weer. Had het nou eens ‘gewoon’ zo gelaten. Als je racet, zul je elkaar soms eens raken. Dan in het nadeel van de een, dan in het nadeel van de ander. Zo lang er geen opzet of echt grove incompetentie (hallo Grosjean) in het spel is ben ik van mening dat je de race de race moet laten.
ruffie zegt
@vaakbenjetebang: Je reageert alsof ze het vinden dat het alleen om die tik gaat, maar voor veel mensen gaat het ook om zijn debiele arrogantie om door te rijden met schade. Je zag zelf hoe van alles los vloog met alle mogelijke gevolgen van dien voor de rijders achter. Dat is imho ook een vorm van incompetentie :)
vaakbenjetebang zegt
@ruffie: Dat ben ik wel met je eens, maar daar zou wat mij betreft eigenlijk het team een straf voor moeten krijgen, tenzij hij een meatball flag gekregen heeft (wat ik niet durf te zeggen). Dat hij een order vanaf de pitmuur negeert is naturlijk niet best, maar dat lijkt me iets voor binnen het team en niet voor de FIA.
Edge zegt
@vaakbenjetebang: Hij heeft geen meatball flag gekregen, maar de wedstrijdleiding heeft wel aangegeven dat Ferrari hem zo spoedig mogelijk binnen moest halen. Ferrari heeft tegen de stewards gezegd dat ze dat zouden doen en hem vervolgens naar binnen geroepen. Leclerc vond dat die call te laat kwam, knalde met volle snelheid door, werd de volgende ronde door het team verteld dat hij buiten moest blijven en kwam uiteindelijk pas aan het eind van de derde ronde binnen. Leclerc weet dat hij met schade rijdt, weet dat hij oorspronkelijk naar binnen moest komen omdat die schade een gevaar voor de anderen vormt, en knalt toch op volle snelheid door. Dan verdien je niet alleen als team, maar ook als coureur een straf.
Wat dat laatste betreft ben ik het niet met je eens. Als een coureur een teamcall negeert en langer op versleten banden rondrijdt, prima, heeft ‘ie alleen zichzelf mee. Op het moment dat die pitstop in het kader van de veiligheid afgedwongen wordt door de wedstrijdleiding vind ik dat de FIA daar gewoon mag ingrijpen.
peug206 zegt
@Edge: dan moet de FIA hem eigenlijk gewoon binnenhalen met de vlag. Niet het team.
ricksmits zegt
@peug206: een wezenlijk verschil is wel dat, in mijn kampioenschap athans zeker, ik ga er vanuit overal, je bij het zien van de meatball DIRECT van de ideale lijn af moet en he voertuig langs de baan moet parkeren op een veilige plek. De meatball is namelijk een technisch effect en dit kan ook een olielekkage of brand zijn, wat je als rijder niet doorhebt.
vaakbenjetebang zegt
@edge: Dat je met een beschadigde auto die potentieel gevaarlijk is voor zijn omgeving binnen moet komen is natuurlijk zonneklaar. Met welke bewoordingen heeft Ferrari naar binnen gehaald, weet jij dat? Als het niet heel expliciet was in de trant van: ‘je mòet van de wedstrijdleiding zo snel mogelijk binnenkomen, want anders…’, kan ik me wel voorstellen dat Leclerc gewoon bleef rijden. Niet dat ik het goed wil praten, maar de laatste paar races waren de heren coureurs bij Ferrari wel vaker (terecht of onterecht) Oost-Indisch doof voor de pitmuur, dus waarom zou dat nu anders zijn? Als je dan zegt: ‘Charles, we willen dat je binnenkomt’, kan het best eens een rondje duren voor hij daartoe bereid is. Als de FIA echt vindt dat hij binnen moet komen, moeten ze dat zelf aan hem kenbaar maken op de baan, is mijn mening. Uiteraard zullen ze dat ook bij de mannen aan de pitmuur melden, maar dan besteed je de verantwoordelijkheid uit. Om dan de coureur te straffen vind ik zelf wat vreemd, maar soit, het is wel verdedigbaar.
De penalty voor het incident met Verstappen vind ik een slechte zaak. Nogmaals: de actie van Leclerc was dom, maar het kan gebeuren – steker nog, het gebeurt iedere coureur wel eens. Leclercs race was door zijn fout al aardig om zeep, en die van Verstappen natuurlijk helemaal. Daar verandert een penalty niks aan, dus laat die dan alsjeblieft achterwege – al helemaal uren na de race.
bassx zegt
@vaakbenjetebang: & @edge: Jullie weten toch dat de straffen middels briefings gewoon op de FIA website te downloaden zijn en waarom bepaalde beslissingen zijn genomen?
De €25.000,- euro boete heeft niet veel met Leclerc z’n actie te maken. De mensen aan de pitmuur zijn de hele race in contact met de rijder maar ook met Race Director. Ferrari informeerde de RD dat Leclerc binnen zou komen, de meatball waar @edge: het over heeft is dan niet nodig. Even later gaf Ferrari de opdracht om Leclerc buiten te laten zonder overleg met de RD. Je kan niet tegen de RD zeggen dat je een auto binnenhaalt voor inspectie en de rijder instrueren buiten te blijven. Niet meer dan logisch dat Ferrari wordt gestraft en niet Leclerc.
Dit is een deel van wat er in de briefing staat:
By not bringing car 16 into the pits at the end of lap 1, immediately after the incident for
a safety inspection when there was damage clearly visible and then by telling the driver
to remain out for an additional lap after telling the Race Director otherwise, the team
created an unsafe condition on the circuit which only narrowly avoided being a major
incident and also increased the likelihood of additional incidents after the one noted.
pomoek zegt
Terecht. Met name het doorrijden met loszittende onderdelen op de auto was echt enorm gevaarlijk. Met een beetje pech had hij Hamilton daarmee serieus verwond. Voor een coureur die zijn gewonnen races opdraagt aan overleden vriend-coureurs zou je mogen verwachten dat hij ook wat meer zorg heeft voor zijn collega’s op de baan.
Erik zegt
@pomoek: wordt tijd dat CL eens goed op zijn plek wordt neergezet. Ken weinig kinderen die zo zeuren…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@erik2907: Ik ken er wel 1, hij heet Max…
troljedemoeder zegt
@svenska_aeroplan_ab: lol!
Hele generatie jankerds inderdaad.
rhellema zegt
@svenska_aeroplan_ab: om maar niet te zwijgen over Hamilton, die had ook weer aardig zijn luier aan onder zijn raceoveral.
Erik zegt
@rhellema:
Kijk, het is gewoon een rekensom. Doordat VET, LEC en VER te weinig punten hebben gescoord zijn zij allen uit de race om WK te worden. HAM stond op 1 stop, BOT op 2. Toch wordt HAM naar binnen geroepen voor zijn tweede stop terwijl duidelijk in beeld kwam dat hij nog 70% (groene bereik) aan banden had.
Omdat alle anderen op dat moment uitgesloten zijn van de titel kreeg BOT een cadeautje en mocht HAM proberen om VET nog in te halen.
Al zou BOT de resterende 4 races winnen én de snelste raceronde rijden dan nog heeft HAM voldoende aan 4x een 5e plaats.
Een gecalculeerd risico én spelletje van MERC dat zo voorspelbaar is. HAM hoeft de motor de laatste 4 races niet meer maximaal te belasten.
rhellema zegt
@erik2907: precies, maar Hamilton bleef maar door janken maar ook na zijn eerste pitstop, oftewel Hamilton is een nog grotere janksmoel dan Leclerc en Verstappen bij elkaar.
Erik zegt
@rhellema: lekker laten janken, wel al bijna 6x WK.
str8six zegt
@erik2907: Hamilton?
carfreakjim zegt
@erik2907: Schumacher, Senna, Prost, Hamilton etc konden er anders ook wat van, eigenlijk elke coureur die echt groot is geworden was wel een beetje een zeurder. Hoort ook gewoon bij, als je niet rijd om te winnen, wat doe je dan in de formule 1?
autodrome zegt
@pomoek: in de replay zag je pas echt goed wat er aan brokstukken rondvloog, wat een gek inderdaad. Vind de srraf nog heel erg mild, los van dat, voor een vergelijkbaar incident kreeg MV33 vorig jaar 10 seconden en het zou raar zijn als de officials niet consequent zouden zijn richting Leclerc, wat ik zo langzamerhand een redelijk pendant venture begin te vinden …. Wint een paar keer en meteen van de hoogte toren blazen en basket spelen. Deksel op het meisje en volledig terecht die straf ….
Design_Driven zegt
Wat mij betreft vond ik de aanrijding met VER gewoon een race incident, zie daar liever niet de harde hand van de race leiding inmengen. Ik denk Verstappen ook niet als de rollen omgedraaid zouden zijn. De straf voor het doorrijden met schade was meer dan terecht. Dat had heel vervelend kunnen aflopen. Één klein stukje hoeft zich maar in iemands nek te boren of een lekke band te veroorzaken en de consequenties waren niet te overzien. Die duw had voor mij harder mogen zijn.
brammetjedeb zegt
Ik vind eigenlijk vooral dat de FIA zich totaal belachelijk maakt door dit pas na de race te beoordelen…
Edge zegt
Belachelijke straf. De FIA maakt zich volkomen belachelijk met slechts 10 seconden straf en 25.000 boete. Leclerc en Ferrari hebben met hun acties moedwillig andere coureurs in gevaar gebracht, en we mogen van geluk spreken dat die front wing endplate alleen de spiegel en de lak op de Halo van Hamilton sloopte. Ik zou het volkomen terecht hebben gevonden als ze hem hadden gediskwalificeerd.
rhellema zegt
@Edge: de FIA zal het in geen geval aandurven om Leclerc te diskwalificeren zolang hij gemanaged wordt door de zoon van de grote baas van de FIA. Hier is gewoon sprake van competitievervalsing onder druk van belangenverstrengeling.
brammetjedeb zegt
@Edge: lag de spiegel van hammie er nu helemaal af rechts?
Edge zegt
@brammetjedeb: Ja, het pootje stond er nog maar de spiegel en het spiegelkapje waren foetsie
brammetjedeb zegt
@Edge: toch goed gezien dan. Goed dat ie de snelheid erin had en vooraan zat, anders was het een aardig gevaarlijke situatie geweest…
dailydriver zegt
@brammetjedeb: is dan niemand opgevallen op de linker spiegel van leclere eraf vloog. Je kon het leeterlijk zien aankomen aan de bewegingen die de spiegel maakte.
ArnoldH zegt
De touche met max was gewoon racen, kan gebeuren. Maar het negeren van het team en doorrijden met de losse onderdelen is wel een vette straf waard.
rollingstoned zegt
@arnoldh: Leclerc denkt er anders over…
https://i.redd.it/40cccwxahas31.jpg
jules713 zegt
@rollingstoned: het was niet zijn achtervleugel, toch?
azuli zegt
Wat zal LeClerq balen dat hij niet de snelste ronde reed . Nou kost dit gedoe hem 2 punten ipv 1. Maar goed hij had iets eerder naar binnen gekund. LeQlerc zoekt de grenzen op. Niks mis mee. Op naar Mexico.
azuli zegt
@azuli: “Leclerc”
dawwg zegt
@azuli: Als ie 15s tijdens de race gekregen had, had ie veel meer verloren, dus hij heeft nog steeds hartstikke mazzel … en 2 strafpunten is te weinig; 2 voor het beuken (kreeg Max toch ook toen ie Ric ramde ?) en minstens 3 voor het onveilig doorrijden !
mpgc zegt
Aanrijding met Max was wat mij betreft geen race incident. Geen kwestie van een hard gevecht om een positie maar een coureur die de controle over zijn auto verliest en hierdoor een andere deelnemer benadeelt. Daar staat nog steeds straf op.
Heel veel erger vind ik echter het feit dat hij is door blijven rijden met een beschadigde vleugel waar allerlei carbondelen af vlogen. Carbon dat afbreekt is scherp. Met het soort snelheden waarmee in de F1 wordt gereden werkt dat als een scheermes. De spiegel van Hamiltons Mercedes werd van zijn auto afgerukt door de delen die van de Ferrari af kwamen. Dat had ook anders kunnen aflopen.. Denk maar aan Massa of Surtees.
Het feit dat Leclerc orders van zijn team negeerde om binnen te komen had moeten leiden tot directe disqualificatie. Het feit dat Ferrari later even de opdracht van wedstrijdleider Massi negeerde om Leclerc binnen te halen had ook moeten leiden tot een veel hogere straf dan een geldboete van 25.000,00 dollar.
potjak zegt
25.000 euro… voelt voor Ferrari hetzelfde als mijn kinderen zich voelen als ze voor straf deze maand 25 cent minder zakgeld krijgen.
w0o0dy zegt
@potjak: Dan krijgen jouw kids een behoorlijk zakcentje iedere maand! ?
marcus1963 zegt
Zwarte vlag en volgende race niet rijden. Kamikaze zonder verstand.
roadster1976 zegt
Hoe kunnen we incident van Max bij Spa eigenlijk zien?
aapuitdemouw zegt
@roadster1976: gewoon Raikonen die te diep instuurde, omdat hij Max niet gezien had en hierdoor geen ruimte voor Max vrij liet. Waarom vraag je dat want dat was toch prima te zien op tv?
rhellema zegt
@roadster1976: kijk je nog niet zo lang F1 dat je dat moet vragen? Antwoord is niet zo heel moeilijk hoor.
roadster1976 zegt
@rhellema: ik kijk al heel lang F1. De reden dat ik het vraag is dat Max leclerc wegzet als een knuppel terwijl hij mijn inziens in Spa niet vrijuit ging. Beide zijn race ongelukken. Als je de buitenkant kiest zoals Max deed dan is de kans groot dat er iets gebeurd.
rhellema zegt
@roadster1976: dus Raikkonen had in België niet de buitenkant moeten kiezen want dan was Verstappen niet tegen hem aangereden?
roadster1976 zegt
@rhellema: het gaat mij er niet om of verstappen iets had moeten doen. In mijn optiek was Spa een startcrash waarbij verstappen had kunnen inhouden. Datzelfde had leclerc zondag kunnen doen. De reactie van verstappen vond ik daarom een beetje overdreven
rhellema zegt
@roadster1976: dus waarom had Verstappen in België in moeten houden en Leclerc in Japan niet? Hij had Verstappen al voor zich dus had hij gewoon gas moeten lossen.
rhellema zegt
@roadster1976: in dat opzicht was de reactie van Verstappen heel normaal en had de FIA deze straf ook gewoon tijdens de race kunnen geven net zoals toen Verstappen in een zelfde situatie met Ricciardo terecht bestraft was.
Dit had er nog bij gemoeten maar ik drukte per ongeluk op versturen. Sorry for Thatcher!
FB_100001036415374 zegt
@roadster1976: Kimi die zijn racing lijn nam en Max die er nog snel tussen probeerde te duiken :)
hans75 zegt
heerlijk hoe iedereen hier een roze bril op heeft en het zo goed weet ….
op sky was er tijdens de race een interview met horner… en dat laat de gekleurde mening perfect horen… natuurlijk was leclerc fout op max… en was albon op norris just ‘fair hard racing’.. terwijl die actie van albon volledig van de pot gerukt en onbezonnen was.. en gestraft had moeten worden.
dat leclerc niet meteen naar binnen kwam was dom, maar als het zo gevaarlijk was, had de wedstrijdleiding een meatball moeten geven.. leclerc heeft geen tv in zijn auto, en kan niet precies zien wat er allemaal van zijn auto afvalt.. hij beoordeelt puur op basis van hoe zijn auto nog stuurt en rijdt.. logisch dat hij niet naar binnen wil, alleen als het niet anders kan.
(ben trouwens ook max fan)
aapuitdemouw zegt
@hans75: hij hield zijn fokking linker spiegel vast met zijn rechterhand terwijl hij fullspeed door 130r ging. En jij beweert dit? Jij bent niet wijs!
rhellema zegt
@hans75: geweldig om te zien dat jij het juiste antwoord denkt te hebben, terwijl mensen die er echt verstand van hebben jouw complete verhaal linea recta het putje in schuiven. Waarom denk je dat Albon niet bestraft is? Omdat die volledig van de pot gerukt was of omdat het gewoon een hard gevecht was waarbij Norris nooit verwacht had dat Albon van zo diep in zou remmen en dus gewoon instuurde (iets wat regelmatig goed gaat maar soms niet zoals vanmiddag) en Albon dus wel diep inremde? Maar nee, jij hebt alle kennis in pacht en denkt het allemaal beter te weten dan de personen die hier de beslissingen over nemen! En dan zeggen dat anderen een roze bril op hebben? Hoe een grote kneus ben je dan zeg haha!
hans75 zegt
@rhellema: het niveau ligt weer hoog vandaag… neem je je pilletje wel op tijd?
rhellema zegt
@hans75: dus omdat ik je wijs op je eigen non kennis, moet ik een pilletje nemen? Heeeeeeel helder!!
hans75 zegt
@rhellema: ik zou zeggen… neem het hele potje..
rhellema zegt
@rhellema: LOL…en jij wil hier wat zeggen over niveau? Te hilarisch voor woorden!
iphonistvongates zegt
Er zijn 5,5 dingen die mij opvielen tijdens de GP van de rijsende zon.
1. De spiegel-mounts op de Ferrari zijn bevestigd met dubbelzijdig plakband
2. Lewie Ham & Charly DeKlerck hebben dezelfde cursus Oppositie-Per-Boordradio “Why Wouldn’t You Question Your Teammanagers While Driving 180 Miles Per Hour’ gevolgd
3. Ferrari heeft een Spark 4 mode.
De (software)engineer die dit uitgevonden heeft voert transfergesprekken met Red Bull en Mercedes
4. LH44 has a very urgent need of SPEED (his words!)
5. Ferrarri heeft ruim 16 GP’s nodig gehad om de ultieme F1 wagen samen te stellen
5,5. De GP van Japan is leuk om naar te kijken vanwege de snelheid en alle actie op de baan