Big trouble in little Leusden. Na gedoe rondom de aanbesteding van politieauto’s komt de grote importeur weer negatief in het nieuws. Nu blijkt namelijk dat het niet zo denderend gaat met het bedrijf dat onder meer Volkswagens en Audi’s naar Nederland haalt.
Het bedrijf van de familie Pon (goed voor 2 miljard euro) houdt zich naast de import van auto’s ook bezig met het importeren van banden en het produceren van fietsen. Het concern boekte over 2013 een omzet van maar liefst 6 miljard euro, maar kennelijk is dat niet genoeg om iedereen aan het werk te houden. Het bedrijf zou namelijk van plan zijn om ongeveer 30 van de 100 werknemers op het hoofdkantoor in Almere te ontslaan. Daarnaast gaan er waarschijnlijk nog zo’n 20 banen verdwijnen bij de vestiging in Leusden.
Saillant detail bij dit verhaal, is dat meerdere bestuurders van Pon Holdings op straat worden gezet. Erik van ’t Hof en Göran Carlson zouden nog voor het einde van het jaar hun bureau leeg moeten ruimen, maar hun binnenkort oud-collega Rob Oudshoorn zou nog tot 30 april van het volgende jaar aan mogen blijven. Per saldo betekent dit dat het bestuur van de holding wordt gehalveerd, en da’s best een stevige ingreep. Zeker als je hierbij optelt dat Hans van der Valk (senior vice-president passenger car) aan het einde van het jaar ook z’n boeltje pakt.
Reden van dit alles is het feit dat de autoverkopen nog steeds teruglopen. 2013 was al een lastig jaar voor de importeur, maar men houdt er rekening mee dat de cijfers voor 2014 (naar verwachting 380.000 stuks) nog slechter uitvallen. Hierdoor kan de organisatie volgens Pon zelf met minder mensen toe. Bovendien worden steeds meer zaken minder centraal geregeld, waardoor er minder werknemers in Nederland nodig zijn. (via: fd.nl)
norge zegt
Wat erg zeg.
4244cc zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
406_v6 zegt
@mauritsh; Het échte hoofdkantoor zit in Nijkerk…. daar zetelt de échte holding op landgoed Salentein aan de Putterstraatweg,
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Yada yada crisis, yada yada centralisatie… Dit is gewoon een kwestie van neusje poetsen, niks meer niks minder! Nou, poets nog maar even verder dan…
Donstil zegt
Waarom al die mensen zo bij naam noemen? Had ik ze moeten kennen?
sydney zegt
@Donstil: Er zijn mensen die de vakbladen lezen en dat wel doen.Toch niets mis mee? Dit staat vandaag of morgen ook gewoon in Automobielmanagement.Dat heet journelastiek.
sydney zegt
@sydney: *journalistiek Syd..
jiltjes zegt
@sydney: denk dat de elastiek verwijzing terecht was.
raym zegt
@sydney: waarvoor wel bij naam noemen. Als een monteur uit de werk plaats ontslagen zou worden wordt die toch ook niet bij naam genoemd. Alleen omdat deze mensen zo genaamd belangrijker zijn dan de”normale werknemer in de garage” . Dus ze noemen bij naam is totaal nutteloos.
mcpeek zegt
@raym: dat het voor jou nutteloos is wil nog niet zeggen dat dat voor andere mensen ook zo is.
2cool4school zegt
@raym: hahaha ongelofelijk. Met alle respect maar wat boeit mij het wat er met die werknemer uit de werkplaats gebeurd? De directie heeft een baan die boeit, met veel verantwoordelijkheden. Over dat soort mensen wordt geschreven want die voegen iets toe (of juist niet) aan de maatschappij. Wat maakt het uit of die naam wordt genoemd of niet? Dat is niet relevant!
raym zegt
@2cool4school: alleen als er geen mensne in de showroom liepen die de auto’s verkopen of monteurs in de werkplaats die ze reaparen. Dan hebben die mensne die volgens jou zou belangrijk zijn geen baan want zonder die mensen die jij niet belangrijk vind. Hebben die gatsen die beetej intressant zitten te doen in raad van bestuur helemaal geen baan want dan is er geen bedrijf. Want het geld komt binnen door verkoop en reparatie. Dus die mensen zijn veel belangrijk dan jij denkt.
sydney zegt
De bestuursleden even daargelaten is het ontslag van werknemers natuurlijk een tendens die al zeker een jaar of zes aan de gang is.Bij dealers en importeurs van merken die het in Nederland traditioneel het wat lastiger hebben nog veel langer.Doelstellingen gaan steeds verder omhoog bij een steeds meer krimpende markt waar ook nog eens de marges drastisch gedaald zijn.En dat ook nog eens met minder collega’s ‘want we kunnen met minder mensen toe’ Tegelijk ruikt de consument bloed en wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, maar eist tegelijkertijd eerste klas service.Geef ze eens ongelijk.Maar we maken elkaar ook helemaal gek om toch die auto op te schrijven.Ik zie soms offertes van collega’s voorbij komen waar ik wanneer er sprake is van inruil van denk;Wil je soms een museum beginnen?
De autobranche kampt buiten met steeds meer terugvallende verkopen en werkplaatsomzet met een jarenlang imagoprobleem.Nog veel te vaak kom ik mensen tegen die denken dat we op bijv. een Picanto van 10k, een 500 van 13K wij er 3/5K aan overhouden.En veel geklaag over glazen paleizen met groot oppervlak gevuld met mooie vloeren, mooie valies,flatscreen,Italiaanse koffie en gratis WiFi is inmiddels ook een klassieker geworden.Maar de meeste klanten vinden het toch wel weer prettig,ze willen er alleen niet voor betalen.Nu lijkt het klaagzang van mij, maar is het niet.Ik ga nog steeds met plezier naar mijn werk, welk zich gelukkig in gezonde positie zich bevind.(voor zover ik dat weet uiteraard)
Alleen vind ik het jammer dat het ‘handel is gunnen principe’ wat ik bijv. bij de buurtslager ook hanteer in onze branche bijna verdwenen is.
Voor de duidelijkheid ik richt me nu even op de automotive, realiseer me maar al te goed dat overal slecht gaat.
eklasse zegt
@sydney: ehh, ja en nee. Krijg jij geen klanten die je met een kop koffie een eerlijk verhaal kunt vertellen ?
carmasterr zegt
@sydney: Die inruilgekte treft ook het hele spectrum.
Zo werd er toen ik werkzaam was bij PCGr een ’02 Jeep Grand Cherokee V8 op een Cayenne ingeruild.
Daar was dus ook totaal niet over nagedacht.
Zie maar eens een twaalf jaar oude Jeep te slijten bij een Porsche dealer…
Maar ja, de verkoop kon genoteerd worden, en alleen de cijfertjes tellen.
gregorius zegt
@carmasterr: zo’n Jeep heeft ook gewoon een handelswaarde. Je kan m gewoon meenemen in je berekening en doorsliuzen naar je export-dealer waar je mee samenwerkt.
Welke prijs je er voor geeft is business.
frietjemet zegt
Schuld van de politie, die hadden gewoon Volkswagens moeten bestellen!!
azenomei zegt
Avenu Naarden heet nu opeens PON dealer. Wat is daar gebeurd?
w0o0dy zegt
Beursgenoteerde bedrijven saneren iedere keer als er een nieuwe bestuursvoorzitter plaats neemt…
Overigens zal het afnemen van het aantal relaties waarmee zaken wordt gedaan de workload terug laten lopen en is uitzitten met een kleiner team makkelijker dan iets opbouwen. Ook zou het nog zo kunnen zijn da5 door overnames in het verleden de top in de breedte is gegroeid en dat die mensen nu uitstappen…
406_v6 zegt
@w0o0dy: Pon is een private onderneming.
w0o0dy zegt
@406_v6: ja weet ik. Bedoelde meer als beursgenoteerde bedrijven dit normaal vinden waarom Pon dan niet ook? Tekst was wat ongelukkig.
lamborgfan zegt
Naja ik hoorde dat er ook veel mensen een andere/soortgelijke functie in een ander bedrijf hebben aangeboden gekregen. En alleen het hoger management de klos is.
Had erger kunnen zijn, is het niet.. Wel kut voor de werknemers die de zak hebben gekregen!
Bedankt mr Roverheid. In europa verkopen ze weer auto’s, wij nog niet..
gezondverstand zegt
Qua autoverkoop hoeft Pon nog niet zo te klagen. Aantallen scheelt dit jaar nog geen 1000 alleen wel wat verschoven naar goedkopere merken Skoda en Seat. Marktaandeel zelfs iets gestegen.
ramshoek zegt
Als je als autohandelaar je personeel titels geeft als “senior vice-president passenger car” dan kun je bedenken dat je wellicht een beetje kostbare overhead op de loonlijst hebt staan…
gearhead zegt
@ ramshoek: verdiep je eerst in PON. Hoeft niet veel tijd te kosten. Misschien begrijp je dan die titels…
gregorius zegt
Vaak kan je ook het verhaal een beetje omdraaien. Als full-time baas / aandeelhouder weet je over het algemeen wel waar de rotte appelen zich bevinden, of, in een meer gematigde term: wiens takenpakket ook wel bij iemand anders kan.
Dan is het even wachten op een moment van een reorg of wat ‘slechte’ cijfers: en floep, zijn ze er zo uit.
Mensen ontslaan als je al je winstverwachtingen haalt is nou in NL een stuk lastiger.
schellekens006 zegt
Komt dat niet een beetje door al dat parallel import? Meeste mensen die ik ontmoet halen hun mercedes, audi, bmw enz.. Uit Duitsland. En meestal nog zonder tussenpersoon.