Ruim een jaar geleden verkocht Daimler 80,1 procent van de Chrysler aandelen aan investeringsmaatschappij Cerberus Capital Management LP voor een bedrag van 7,4 miljard dollar. Sinds Chrysler op eigen benen staat, gaat het de autobouwer niet bepaald voor de wind, maar ik verwacht dat het uiteindelijk wel goed gaat komen. Dat vertrouwen heeft Cerberus zelf ook, want de investeerder heeft Daimler benaderd om de resterende 19,9 procent van de Chrysler aandelen over te nemen. Woordvoerders van Daimler en Cerberus hebben bevestigd dat de onderhandelingen hierover in volle gang zijn.
Daimler staat welwillend tegenover het voorstel en doet de aandelen bij een goed bod graag van de hand. Zolang Daimler nog een aanmerkelijk belang heeft in Chrysler, drukt dit de resultaten van de Duitse autobouwer. In het eerste kwartaal van 2008 moest Daimler een verlies noteren van grofweg 515 miljoen dollar door de stevig gedaalde koers van het Chrysler aandeel. De timing van Cerberus zal dus zeker geen toeval zijn, want dat is immers wat investeerder doen: zo goedkoop mogelijk kopen > meerwaarde creëren > met winst verkopen.
Ondanks de scheiding destijds, werken Daimler en Chrysler op diverse gebieden nog altijd nauw samen. Dat hoeft wat beide partijen betreft niet te veranderen na de verkoop van het laatste plukje Chrysler aandelen. (via: automotive news)
Sjoerd zegt
81.1+19.9=101% ???????
-edit: een tikfout is zo snel gemaakt-
Esprit_de_Flandre zegt
Waauw, zoveel reacties hier! Ben ik dan de enige die wat interesse heeft in de beurs en zo?
Laurens zegt
En dat blijkt uit wat, esprit de flandre?
Ejay zegt
@ Esprit de Flandre, bij een auto kun je op qualitatieve basis ‘mooi’, ‘lelijk’ of ‘apart’ roepen. Gaat hier wat lastiger en vraag een quantitatieve basis. Daarom zeg ik: ‘mooi’, hoop dat het snel beter gaat en dat de organisatie snel efficiënt gemaakt word, want zoals eerder bericht 3 dezelfde modellen met andere merkplatje erop is natuurlijk geen porum en maakt op die schaal geen sense (maakt bijvoorbeeld wel sense in supermarkt waar bijvoorbeeld het product precies hetzelfde is, maar de verpakkingen van verschillende merken (A-merk, B-merk en huismerk) anders zodat je het veel minder door hebt).
Guan zegt
@ Esprit de Flandre, nee, maar ik kan je helaas niet vertellen tegen wat voor koers je een tegenbod zou moeten doen, dat zou ons beide een aanklacht voor handel met voorkennis opleveren ;-)
lincoln zegt
@Esprit .. ik ben het helemaal met je ontroerende betoog eens ..
werkelijk geen speld tussen te krijgen ..
JPM zegt
De Daimler-Chrysler deal wordt nu al op business schools gebruikt als voorbeeld hoe het niet moet. Hét voorbeeld voor slechte deals was altijd die van Philips wat betreft het introduceren van de CD, maar daar hebben we nu een nieuw voorbeeld bij: Daimler-Chrysler.
Turbo zegt
Chrysler heeft net samen met GM weer een $25 miljard ‘help ons de winter door’ lening van de overheid binnengesleept. Dat zal vast gebeuren omdat het zo goed gaat met Chrysler ;)