Twee maanden geleden schreven we dat Cerberus, de investeringsmaatschappij die eigenaar is van autobouwer Chrysler, ook het laatste plukje aandelen van Daimler wil overnemen. Cerberus heeft namelijk 80,1 procent van de aandelen terwijl 19,9 procent nog altijd in handen van Daimler is. De twee zijn hierover al een paar maanden in gesprek, maar komen er niet uit. Cerberus voelt zich achteraf bezien behoorlijk door Daimler genaaid en stelt nu onredelijke eisen. Daimler zit hier niet op te wachten en heeft de stekker uit de onderhandelingen met Cerberus getrokken.
Cerberus vindt dat anderhalf jaar geleden teveel is betaald voor Chrysler. Daarnaast zou Daimler in de periode nadat de handtekeningen waren gezet tot aan de feitelijke overdracht, Chrysler hebben verwaarloosd. Bovendien heeft Daimler de cijfers volgens Cerberus te rooskleurig voorgesteld.
Cerberus betaalde 7,4 miljard dollar voor het belang van 80,1 procent, maar tot nu toe is het een enorme verliespost gebleken. Vorig jaar werd afgesloten met een verlies van 1,6 miljard dollar en de eerste helft van dit jaar werd een verlies van 1,28 miljard dollar geleden. Cerberus wil nu door Daimler schadeloos worden gesteld en eist bedragen die zelfs groter zijn dan de originele investering in Chrysler.
Daimler wijst alle aantijgingen van de hand. Dat het nu zo slecht gaat met Chrysler heeft voor een groot deel ook te maken met de marktomstandigheden die in korte tijd sterk veranderd zijn. De brandstofprijs die deze zomer een recordhoogte bereikte, was een doodsteek voor de trucks en SUV’s van Chrysler. Volgens Daimler is dit een stukje ondernemingsrisico als je een bedrijf koopt.
In oktober verkocht Chrysler 35 procent minder auto’s dan in dezelfde maand vorig jaar. Kijken we naar de eerste 10 maanden van dit jaar dan liggen de verkopen 26 procent lager dan een jaar eerder.
Wordt ongetwijfeld vervolgd…
Met dank aan Niels voor de tip
Erwin zegt
net zo genaaid als porsche hahaha
Citrofiel zegt
Risico van het vak. Worden die investeringsmaatschappijen ook eens gestraft.
smoke zegt
Ja en Chrysler is destijds niet een enorme financiële strop geweest voor Daimler? You win some, you lose some.
Maar ga niet een potje zitten janken van ’t is oneerlijk! Ze hebben het toch zelf betaald? Dus het was ze kennelijk dat bedrag waard. Ze waren er zelf bij, ze hebben zelf de handtekening gezet, dus boo-fucking-hoo….
3-Serie zegt
Cerberus moet niet zeuren. Wilden een snelle Dollar verdienen en zien nu dat ze het hebben overschat
w0o0dy zegt
Waarom willen ze überhaupt die laatste 19,1% nog kopen? Wat mot je ermee?
Mb. zegt
Als ze veel meer winst hadden als verwacht zouden ze dat toch ook niet delen met daimler ;)
AutoInformatief zegt
Cerberus moet inderdaad niet zeuren. Als de economie hetzelfde bleef en brandstofkosten niet waren gaan stijgen hadden ze er waarschijnlijk gewoon aan verdiend. Dan zou Daimler ook niet gaan zeiken dat ze geld willen zien……
Ben zegt
manden -> maanden?
Hmmja, dollarkoers, brandstofprijzen, kredietcrisis.. Draagt allemaal een beetje bij aan dalende verkoopcijfers.
Bertus zegt
Sja, zo zie je dat de graaiers altijd de eersten zijn met een vingertje wanneer er FF geen woekerwinsten gepakt kunnen worden. Gemauw in de bouw (hele grote graaiers, en ’t tij zit nog niet tegen of de overheid moet opeens van alles gaan afzekeren), En Cerberus is ook zo’n fijn hedgefonds, die zien ’t geld nu helaas FF verdampen, en willen ook graag dat daar een ander voor opdraait. Gaat niet lukken vrees ik.
Zero medelijden.
Turbo zegt
Ik had ze graag tegen een kleine adviesfee deze aankoop af willen raden. Maar ja, wie niet wil horen, moet maar voelen als slechte beslissingen worden genomen.
Stephan Tast zegt
De Cerberus beleggingsfilosofie:
“At Cerberus, we have a long-term investment horizon and focus on value creation. We invest in undervalued companies and their people, and help them to realize their potential.
We partner with our portfolio companies to help them become industry leaders. We believe competition makes the global economy more productive and more efficient, which enables companies to succeed long-term in the globally competitive marketplace.
We encourage our companies to focus on the future through prudent capital investment, R&D, new product marketing, talent development, improved operations and appropriate strategic acquisitions.”
Cerberus investeert in ondergewaardeerde bedrijven. Leedvermaak is soms erg lekker, en Cerberus kan wel wat hebben met een jaarinkomen van ongeveer 100 miljard dollar.
http://www.cerberuscapital.com/
Esprit_de_Flandre zegt
@Woody: Een bedrijf voor honderd procent in handen hebben is interessanter als je het weer wil verkopen. En dat is wat een investeringsmaatschappij doen: kopen, kuisen en verkopen.
Op het eerste zicht zou ik ook zeggen, Cerberus moet niet zagen! Maar het zou natuurlijk wel kunnen dat Daimler de cijfers misschien wat opgesmukt heeft. Zou ik niet raar vinden, en hier kan zeker nog een rechtszaak van komen.
Een betere ontwerper zegt
Kunnen zij wel zegge ”ja maar mammie daimler heeft me genaaid met die beloftes”, maar zitten daar dan niet zelf mensen die alles onderzoeken of zo voordat ze de overbetaalde top zeggen ”ow ja accepteer maar”..?
JPM zegt
@ Bertus
Het is geen hedge fonds maar een private equity fonds. Hedge fondsen maken momenteel de grote verliezen.
Mercedes zegt
Ze moeten niet zeiken hadden ze maar beter hun huiswerk moeten doen!
Risico van het vak ha ha