Het nog steeds niet echt lekker draaiende Chrysler zal de komende tijd aardig creatief moeten zijn. Cerberus Capital Management, de nieuwe eigenaar, heeft CEO Bob Nardelli zo’n 10 miljard dollar ter beschikking gesteld en hier komt voorlopig geen cent bij. Zodra het geld op is en er is nog geen gezonder bedrijf opgebouwd lijkt het er op dat sugardaddy Cerberus niet over de brug komt met meer krediet.
Een reden hiervoor is dat het vertrouwen in Chrysler zeer klein is. De 5 grote banken achter Cerberus (waaronder de Citigroup en Goldman Sachs) hebben tot twee keer toe vergeefs geprobeerd investeerders te vinden om ca. 4 miljard dollar extra in het laatje te brengen. Dat dit ondanks de zeer aantrekkelijke voorwaarden die hier aan waren verbonden niet is gelukt geeft aan hoeveel fiducie er nog in Chrysler is.
Dit laatste hangt overigens samen met de (kleine) kredietcrisis in de V.S., waardoor de banken flinke bedragen hebben moeten afschrijven.
Eerder werd bekend dat Chrysler flink gaat snijden in zijn modellengamma en personeelsbestand. Het merk zal verder dit jaar een verwacht verlies van 1,6 miljard dollar boeken. Eigenlijk kan je stellen dat er in alles waarin gesneden kan worden, wordt gesneden.
Is er dan nog hoop voor Chrysler?
Er zijn zeker een aantal positieve zaken te melden. Zo heeft het merk Toyota’s ‘golden boy’ Jim Press binnengehaald, en is er een mogelijke samenwerking met Nissan.
Van de aanstormende Dodge Challenger wordt veel verwacht, en de orderboeken staan al aardig vol. Mocht de markt voor hybride SUV’s groot worden, dan heeft Chrysler hier ook wat voor in de aanbieding, en het merk heeft zelfs een paar kleine hybride-concepten laten optekenen.
Hoe dan ook, er zullen snel resultaten moeten komen, want analysten verwachten dat Chrysler nog zo’n 3 a 4 jaar heeft om het tij te doen keren (via autonews.com).
W!d zegt
Zonde zonde! Ik ben blij dat ceberus wel het lef heeft om spijkers met koppen te slaan en daarbij overal in snijt..
Armada zegt
Om het artikel dus even bondig samen te vatten:
Het is een kwestie van de dood of de gladiolen voor Chrysler.
Jesper zegt
gaat chrysler in zijn modellengamma snijden?? welke hadden ze dan weg willen mikken?
ze kunnen niets missen op het moment dacht ik zo…
-edit: gewoon de linkjes (dat zijn die rode lettertjes) volgen en je komt er vanzelf achter.-
sjonny zegt
ik mis die simca/chrysler van de jaren 80
;-)
Chrizzzie zegt
@ Sjonny: Helemaal mee eens:
Een moderne variant van de Simca Rallye
en de Talbot Sunbeam Lotus
en dan wordt het weer een succes :)
Maar volgens mij heeft Peugeot nu de rechten op deze twee namen.
cruiser-ben zegt
Achja, na vele jaren italiaans te hebben gereden en nu aan m’n eerste Chrysler bezig kan ik alleen maar zeggen, de FIAT groep was ook zo gezegd op sterven na dood en kijk nu! Ze zijn weer helemaal terug (grande punto,500,nieuwe Lancia’s en Alfa’s op komst). Er is dus ZEKER hoop voor Chrysler op betere tijden zou ik zeggen. Alles heeft ups en downs. Chrysler is nu wel eentje die daarover kan meespreken denk ik (geschiedkundig gezien).
Good luck boy’s!