Binnen een paar jaar was de ooit zo dominante telefoonfabrikant gereduceerd tot niets.
Het verhaal van Nokia zal voor de meesten wel bekend zijn. Jarenlang stond het Finse bedrijf praktisch synoniem voor de onverwoestbare mobiele telefoon en was het marktleider op het gebied van mobieltjes. Tot de iPhone en Android eind jaren nul de telefoonmarkt compleet overhoop haalden en Nokia’s amper nog werden verkocht. Ze werden simpelweg ingehaald door de concurrentie en kwamen er te laat achter om er nog iets aan te doen. Tegenwoordig worden er weer Nokia’s verkocht, maar het marktaandeel van vroeger hebben ze bij lange na niet meer.
De eindbaas van Volkswagen waarschuwt nu dat zijn bedrijf hetzelfde kan overkomen. Het probleem is volgens CEO Herbert Diess dat techbedrijven als Google werken aan autonome auto’s, waardoor ’traditionele’ autobedrijven hard moeten werken aan de softwarematige kant van hun auto’s. Tegelijkertijd leggen overheden steeds strengere eisen op als het gaat om emissies, waardoor autofabrikanten meer moeten investeren in schonere ICE’s en elektrische auto’s.
“De grote vraag is dan ook of we snel genoeg zijn”, zegt Diess. “Als we op onze huidige snelheid verder gaan, gaat het heel lastig zijn”. Hiermee doelt Diess op de snelheid waarop Volkswagen overstapt van een ’traditionele’ autofabrikant naar een fabrikant die meer grip heeft op software en EV’s.
Diess gaat nog verder en noemt de huidige ommezwaai ‘de grootste uitdaging die Volkswagen ooit gekend heeft’. Wat met dieselgate nog in het achterhoofd, een vrij opmerkelijke uitspraak is. Diess verdedigt zijn uitspraak, door te zeggen dat het bedrijf dezelfde profit margins wil behouden, terwijl het tegelijkertijd de emissiedoeleinden moet behalen
En wat doe je als je meer winst wil behalen terwijl je kosten omhoog gaan? Dan ga je blijkbaar kijken waar je nog wél kosten kan snoeien. Daarom dat Volkswagen moeilijke projecten gaat schrappen en een hogere productiviteit wil behalen. Onderzoek naar waterstof wordt bijvoorbeeld op een lager pitje gezet, omdat VW verwacht dat deze het komende decennium prijstechnisch niet kunnen opboksen tegen BEV’s.
Dat ’traditionele’ autofabrikanten in een overgangsfase zitten, horen we wel vaker. Toch blijft het opvallend als een CEO van een autofabrikant zichzelf vergelijkt met Nokia, een ooit zo trots bedrijf dat nu niet eens meer zelf telefoons maakt; de huidige Nokia’s worden door HMD Global gemaakt. Vergeet de Volkswagen Golf, de ID-lijn is de meest belangrijke modellenreeks voor Volkswagen. Gelukkig gaat alles goed met die ID.3.
Via Reuters.
karaya zegt
Diess laat ons dromen.
Dutchcarwizard zegt
VW heeft voor deze stap weinig resources, weinig kennis…en een heel taaie beslissingsstructuur. Succes!
dracae zegt
@baidu: Kennis…geen idee, ouderwets log bedrijf, absoluut waar… maar te weinig resouces???
VW heeft, net als sommige andere traditionele fabrikanten zoveel meer geld en researchbudget dan de frontrunners zoals Tesla dat ik zo’n statement zacht gezegd nogal vreemd vind.
Het grote probleem hier is onzekerheid, over publieke opinie, kopers en vooral over overheidsmaatregelen.
Een ‘single issue’ fabrikant als Tesla kan, moet zich focussen op maar één ding. De oude fabrikanten moeten hun inzet spreiden om niet verrast te worden en hun huidige klanten niet te verliezen tijdens de transitie waarvan niemand weet hoe lang die duurt en waar die uiteindelijk naar leidt.
sollie1984 zegt
@dracae: en zo is het. De markt voor elektrische auto is wereldwijd nog interessant genoeg. Er is nog een hele markt die graag ICE’s wilt komen waardoor dit soort bedrijven niet zomaar kunnen overstappen naar volledig elektrische modellen. Er is gewoon nog teveel winst uit ICE’s te halen.
troljedemoeder zegt
@dracae: hear hear!
mauwerd zegt
@baidu: dit is natuurlijk een enorm concern, een mammoettanker, die zijn nooit snel. Kijk naar andere grote fabrikanten, dan doet volkswagen het eigenlijk best goed met hun investeringen en inzichten
lexis zegt
Er zitten nog wel andere Duitse producenten met hetzelfde probleem. Ook het merk uit Bayern heeft nog niet echt een betaalbaar en bruikbaar ev alternatief en bespeelt de markt nog altijd met tot nu toe beproefde marketting strategy van snelle en krachtige autos. Maar wat als plots de spelregels duchtig veranderd worden dan zou het wel eens heel snel fout kunnen lopen. Wie had het succes van de Tesla 3 zien aankomen? Vorig jaar sprak men nog over een bankroet van Tesla terwijl de beurskoers inmiddels door het dak is gegaan.
nissanfairladyz zegt
@lexis: Elon Musk weet donders goed hoe hij succesvol kan zijn. Dat is gewoon een compleet andere weg in slaan.
– Hij maakt bepaalde componenten van de EV zo goedkoop, dat reguliere autobedrijven dat bijna niet kunnen.
– Hij weet waar hij de kosten moet drukken, iets wat Volkswagen met het MEB platform compleet fout doet. Echte amateurs daar in Duitsland.
– Hij probeert waarde toe te voegen waar anderen dat niet goed kunnen. (Software, Gadgets, Features die praktisch gratis zijn en alleen maar engineeringskosten zijn.)
Of je hem mag of niet mag… hij valt de andere fabrikanten wel heel goed aan. Hij weet precies de pijnpunten te pakken en zo een plekje te veroveren in de autowereld.
ty5500 zegt
Lig er niet wakker van Diess. Volgens de experten van half autoblog worden BEV’s toch niks. Gewoon diesels blijven maken jom
kobus1967 zegt
@ty5500: Tesla staat op omvallen?
Als ik Herbert Diess een gratis tio mag geven, short gaan op Tesla?
ty5500 zegt
@kobus1967: Goede tip! All in gaan. Ik wens je alle succes.
https://www.cnn.com/2020/01/04/investing/tesla-short-losses/index.html
nissanfairladyz zegt
@kobus1967: Tesla staat er op dit moment financieel heel goed voor. Ze hebben goede cashflow, en hun schulden goed onder controle. Daarnaast zitten ze in groei moment. Dus winst zegt niks. Wat alleen zegt is het percentage groei. En dat alle winst volledig geïnvesteerd is en dat er geen verlies is. Ik denk dat jij een lesje economie nodig hebt. Je snapt er geen bal van.
tierelier zegt
@ty5500: Alleen onder een overheid die er hevige financiële voordelen op zetten. In heel de EU 99,5% ICE auto’s verkocht, de rest (0,5%) waren EV’s. Voornamelijk Nederland en Noorwegen. “De toekomst”
ty5500 zegt
@tierelier: Nieuwe technologie is altijd duur. Hiernaast is het aanbod nog erg beperkt. Laat de prijzen nog verder zakken en de mainstream fabrikanten erop springen en de volumes zullen snel gigantisch stijgen, ook zonder subsidies. Je kan niet verwachten dat die paar modellen elektrische auto’s die er momenteel zijn opeens een marktaandeel van 50% opeisen.
crepito zegt
@ty5500: Misschien kunnen de ‘experts’ hier ook Herbert uitleggen waarom waterstof beter is dan EV’s.
moveyourmind zegt
Er is wel een groot verschil.
Nokia’s werden voornamelijk dóór Finnen gebouwd…
En Volkswagens en Audi’s voornamelijk vóór Finnen.
Maar d
moveyourmind zegt
@moveyourmind: * dat onderste mag weggegumd worden
kniesoor zegt
@moveyourmind: ?
momo zegt
@moveyourmind: Leg dat eens uit.
lekkerlinksrijden zegt
@momo: nou daar komt het: heel lang geleden was er eens papier en potlood. Met een potlood kun je op papier schrijven, zoals je nu op je mobiel een tekst maakt. Als je dan íets fout had geschreven kon je dat uitgummen/verwijderen/deleten. Een gum was dus de voorloper van de edit-knop, die nog steeds niet verkrijgbaar is bij AB.
momo zegt
@lekkerlinksrijden: zoals het heel lang geduurd heeft voor er een gum uitgevonden was, nog langer dan dat duurt het voor autobiography een editknop integreert.
dracae zegt
@momo: Een leitje met een krijtje was veel makkelijker…
cpp1 zegt
@moveyourmind: netjes ;)
henkp1 zegt
Prima, ik zou het niet erg vinden als dat arrogante merk met een uiterst abject heden en verleden zou decimeren of zelfs zou verdwijnen. Maar zo een vaart zal het niet lopen. Er zijn diverse krachten die er alles aan doen om die toko draaiende te houden. Zoals de regeringen van de deelstaat en Qatar.
stephane8200 zegt
@henkp1: dus je neemt de Romeinen, Fransen en Spanjaarden ook nog van alles kwalijk?
Lekker historisch verantwoord.
henkp1 zegt
@stephane8200: Het gaat mij niet om het Duitse volk, maar om de directie/eigenaren/aandeelhouders/oprichters van VW. Verdiep je eens in wat die allemaal hebben uitgevreten. Voor een fatsoenlijk persoon zal het dan lastig zijn om nog geld naar die club te brengen.
nissanfairladyz zegt
@henkp1: Een echte NSB’er is anders erg trots als hij in een VW rijdt. Als een NSB’er geen VW rijdt, dan is hij geen echte…. Dan is het 1 die undercover is.
amersfoorter zegt
@henkp1: manmanman. Je kent de historie van Japan blijkbaar niet….
henkp1 zegt
@amersfoorter: Ja hoor die ken ik wel, maar het gaat hier over VW.
fanboy zegt
Wel humor dat niemand door heeft dat Nokia alsnog een van de grootste leveranciers van telecom spullen is en het inmiddels een megagroot bedrijf is, wat qua grootte bij VW in de buurt komt.
Crosscabouter zegt
@fanboy: zeker waar, maar qua telefoons mogen de nieuwe niet eens in de schaduw van de oude staan. Al besef ik mij dat ik, mijn eigen Nokia, niet kan spreken voor de rest. Ik hoor echter meer ellende)
cisn zegt
@fanboy: laat ons zeggen dat Nokia corporation opzetsgewijs een tiende van vw ag bedraagt. (250miljard vs 25) maar je hebt zeker een punt wanneer je zegt dat Nokia allesbehalve een schim is van wat het ooit geweest is. Van wat het ooit had kunnen geweest zijn is een ander paar mouwen maar nu worden we hypothetisch…
fanboy zegt
@cisn: Nee ze draaien niet zo lekker inderdaad. En ik dacht ook dat ze veel groter waren in aantallen werknemers, zeker na de overname van Alcatel Lucent.
Nou ja, groot zat, en ze doen nog mee. Maar niet echt op de telefoon markt nee.
alassad zegt
@fanboy: zitten volgens mij behoorlijk op 5G netwerk in te zetten. Zou me niets verbazen als Europese overheden liever daar voor gaan dat voor een Huawei
fanboy zegt
@alassad: Zeker.
cisn zegt
@fanboy: klopt, vandaag 110k+ werknemers (tov 600k bij vw) maar zitten ook diep in 4G en straks wellicht 5G zoals hierboven gesuggereerd
mashell zegt
@fanboy: Nokia is inderdaad juist een bedrijf dat als voorbeeld van goed zaken doen kan dienen. Het verkocht de divisie die geen toekomst had net op tijd voor veel geld. De koper Microsoft heeft hier veel geld op verloren. De mobieltjes tak van Samsung kan inmiddels de concurrentie met de Chinezen niet meer aan, benieuwd of de directie net zo strategisch durft te handelen als Nokia toen der tijd.
fastshifter zegt
Je dan moeten ze vooral de prijzen van het Ionity netwerk met 1000% verhogen per 1 feb 2020. En het dan gek vinden dat iedereen een Tesla wil…
johnwaters zegt
Nokia is ten onder gegaan omdat ze bij de opkomst van de smartphone niet op de Android kar gesprongen zijn en bleven gebruik maken van het Windows Mobile platform. Ondertussen is de mobiele afdeling van Nokia in Chinese handen en verkopen ze met gematigd succes Android smartphones.
sprankel zegt
@johnwaters: Nokia was ooit marktleider, het merk als je een telefoon wilde kopen. Je moet verder terug naar Symbian, ze bleven vast hangen aan dat oud systeem tot ze plots voorbijgestoken werden door IOS & Android. Tevens hadden ze de touchscreen boot gemist. Hoe je het ook draait of keert, de eerste smartphones waren geen Nokia’s, daar is het fout gelopen, dat Windows verhaal was slechts nog een poging om het zinkend schip te redden maar dat Windows verhaal was hetzelfde als het Nokia verhaal, te laat en gewoon de markt uitgedrukt.
Op dat vlak is het verwonderlijk dat een Volkswagen door heeft hoe laat het is, het is niet meer welke bank is het beste? Maar welke bankapp is de beste. Bij auto’s zal zich dat vertalen in autonoom rijden, wie daar de boot mist kan de boeken dicht doen. Kleine spelers worden sowiezo de markt uitgedrukt.
hotze zegt
@sprankel: Autonoom rijden, moet er niet aan denken.
mashell zegt
@sprankel: de eerste Smartphones waren juist Nokia’s. De slogan van de N95 was “look what the computer has become”. Dat apparaat kon dingen die een iPhone nog steeds niet kan. Het draaide allemaal om volledig touchscreen, die had Nokia jaren voor Apple al maar nooit op de markt gebracht, want niet voldoende gebruiksvriendelijk. Kleine misrekening… De reden dat de mensen massaal voor de eerste iPhone (die was duur en kon bijna niets) vielen was heel banaal, het soepele scrollen van de graphics! Dat was nog nooit vertoond en dat kreeg Nokia ook pas veel te laat ook voor elkaar.
iphonistvongates zegt
@johnwaters: Nokia is eigenhandig de nek omgedraaid door een naar mannetje genaamd Steve Ballmer. Al had Nokia een ander OS dan Microsoft als default OS op haar smartphones willen installen dan zei Steve….no f***ckin way. Nokia is tot op de dag van vandaag zo’n waardevol bedrijf gebleven door de ongeveer 234.000 patenten op mobiele diensten/telefonie die zij (nog steeds) hebben. Vraag de boekhouders maar wat er jaarlijks aan licentie-inkomsten zijn op de Hongkong bankrekeningen.
Dat een hedendaagse CEO van een conservatieve multinational als VW het inzicht heeft dat zij een nieuwe koers dienen te nemen zegt wel wat over de noodzaak en de visie. Hulde voor zijn moed om het hardop te zeggen!
torsen zegt
@iphonistvongates: Dat klopt niet echt volgens mij. Tussen Q4 2010 en Q3 2011 is nokia van 29% marktaandeel naar 14% gezakt.
Toen was er nog niet eens een Windows Phone toestel leverbaar. Alleen Symbian en Maemo/MeeGo.
Nokia heeft er zelf voor gekozen om een partnerschap met Microsoft aan te gaan.
De toenmalig CEO Stephen Elop heeft er zelfs de dubieuze eer aan overgehouden dat die daling het “Elop effect” genoemd werd.
mashell zegt
@torsen: heel het probleem was dat er geen meamo toestel was. Alleen wat PDA’s. Meamo was technisch superieur aan het zwaar inefficiënte Android maar Meamo kwam maar niet op tijd af. De N9 was een jaar of vijf te laat.
nissanfairladyz zegt
@mashell: Nokia N900, wat voor toestel was dat dan?
vondick zegt
@johnwaters: HMD is niet Chinees maar vol Europees. Ze besteden alleen productie uit bij fabs zoals FoxConn. We hebben dus eindelijk weer een serieuze smartphonefabrikant op Europese bodem.
johnwaters zegt
Met “matig succes” dus.
monsieurleloure zegt
Volkswagen kan niet eens een knappe app maken dus softwarematig zijn er nog wel een paar stappen te maken…
faalhaas zegt
Om een onverwoestbare Nokia te vergelijken met een kwalitatief matige auto is ook een beetje krom.
hotze zegt
@faalhaas: dat is ook een kwalitatief matige opmerking.
grasvreter zegt
Nokia boekte in 2018 ofzo gewoon 28 miljard omzet hoor.
nissanfairladyz zegt
@grasvreter: Van bijna 50% marktaandeel in mobieltjes naar 1%. Nokia had het voordeel dat ze nog andere sport van takken hadden. Volkswagen NIET.
dracae zegt
Mijn huidige Nokia is nog steeds heel stevig en goed gebouwd, dat geld ook voor mijn VW…
Ehm wacht ff… Ik bedoel Toyota…
Maar ff serieus, ik heb ook ooit een VW gehad en die was ook betrouwbaar en degelijk en Toyota kan net zo goed struikelen over de grote veranderingen. Het zijn van de grootste, de beste, de benchmark, is nog nooit een garantie geweest voor eindeloos succes. Daar is veel meer voor nodig.
Ook huidige frontrunner Tesla heeft niet de garantie dat die voorsprong blijvend is.
Zolang er geen kristallen I-ball is uitgevonden zullen we echt gewoon moeten wachten.
al69 zegt
Ik vraag me af in hoeverre men de ontwikkelingen in de telefoonmarkt (met verkoopprijzen tussen €200-€1200) kan vergelijken met de automarkt (€10.000-€50.000+)? Qua gebruikersgemak/GUI/mogelijkheden zal een BEV niet beter scoren dan een ICE. Wat zal de consument bewegen om wel een nieuwe BEV aan te schaffen (let op geen zakelijke lease) ipv een ICE (tweedehands of nieuw)? Milieubewustzijn, hogere belastingen, rekeningrijden, totale gebruikskosten, verbod op….???
mashell zegt
@al69: de particuliere consument (geen zakelijke lease) schaft gewoon gebruikt aan dat wat er bij de dealer staat. Best vaak is het dat wat er uit de zakelijke lease terugkomt. De particulier houdt niet van diesels maar de lage gebruikskosten van elektrisch zijn ook voor de particulier zeer aantrekkelijk. Goede kans dat de autobedrijven veel gebruikte elektrische lease auto’s zullen gaan inkopen.
al69 zegt
@mashell: Als je naar de aantallen nieuw verkochte auto’s kijkt op
https://www.businessinsider.nl/er-dreigt-een-tekort-aan-tweedehands-auto-nu-de-nieuwverkopen-dalen-655665/
zonder onderverdeling naar zakelijke lease, private lease en particulier koop dan zie je dat het maar ongeveer een kwart is. Hoeveel mensen zitten te wachten op een tweedehands BEV van €25.000+ waarvan de accu over 6 a 10 jaar vervangen dient te worden voor €10.000?
Wil de particulier verkoop van BEV de verkoop van ICE in willen halen dan moeten de prijzen en TCO flink omlaag.
nissanfairladyz zegt
Dit verkondig ik al maanden. Ik zie duidelijk dezelfde gebeurtenissen als destijds met Nokia. Intern is het goed fout daar bij VW. Bij Nokia hadden ze ook intern twee platformen, + de keuze voor Android. De slechte tak binnen Nokia Symbian had meer macht. Maar de Maemo platform was VEEL beter. Daar is zelfs QT groot uit geworden, QT is het platform wat Tesla gebruikt voor hun infotainment systeem wat zo geliefd is.
Maar ze hadden ook de keuze uit Android.
Ze gingen toch voor Symbian eerst vanwege hun machtspositie binnen Nokia. Binnen Nokia had je gewoon allemaal machtsverhoudingen die verkeerde beslissingen namen om zichzelf intern te redden.
Zo zie ik dat ook bij Volkswagen waar ze intern een machtspositie hebben die vooral verbrandingsmotoren maakt e.d. Die zorgt intern dat ze niet alle resources en volledig koers varen richting elektrisch rijden wat gewoon 100% de enige toekomstvisie zou moeten zijn van elke auto fabrikant. Anders neemt Tesla de hele markt in de toekomst over wanneer batterijen betaalbaar worden.
Elke persoon die elektrisch gereden heeft wil bijna niet meer terug.(grootste gedeelte is positief)
Nog iets, Volkswagen moet dividend uitkeren. En wanneer ze krap komen ze zitten in de toekomst, is er geen geld om compleet om te slaan. Dus ze moeten gokken. Is elektrisch te toekomst? Dan moeten we NU omslaan. Als dat niet zo is…. dan niet. Maar als dan later elektrisch rijden wel populair zal worden, dan hebben ze financieel niks meer omdat ze dan geen inkomsten meer hebben en dividend moeten uitkeren. Aandeel zakt dan keihard en dan is er geen geld meer voor de omslag.
En dan WEG WEG Volkswagen. Ik heb gevoel dat er een gigantische machtsstrijd intern bezig is. Iets waar Tesla geen last van heeft. Elon doen gewoon wat hij wil, en dat gebeurd.
luxaeterna zegt
Nokia heeft gewoon de domme fout gemaakt niet naar android over te gaan.
Aan al degenen die VW doodwensen: besef héél goed dat als VW het niet haalt, geen enkele autofabrikant het zal halen. Een beetje meer respect voor een van de grootste werkgevers van Europa mag wel. En ja, ze hebben fouten gemaakt. Maar dat waren keuzes van individuele figuren en niet van de hele organisatie. Maar ook dat is Europa: miljarden boetes geven aan fabrikanten maar dan wel janken als er mensen afgedankt worden uit besparing.