Al die afkortingen, je wordt er moe van.
Het is allemaal heel leuk en aardig dat “normale” auto’s met “normale” motoren langzaam maar zeker worden voorzien van schonere alternatieven, zoals bijvoorbeeld een elektrische aandrijflijn, maar van sommige wagens verwacht of hoop je dat deze nooit zullen moeten zwichten voor de EV-golf, maar dat ze gezellig aan de V8, V10 of V12 blijven.
Inmiddels weten we wel beter. Fabrikanten van superauto’s beginnen eveneens links en rechts hybride en elektrotechniek op hun producten te introduceren. Hoewel de prestaties hier veelal ook profijt van hebben, is de verschuiving evident.
Mercedes is alweer een tijdlang bezig met de ontwikkeling van elektrische auto’s. Het merk heeft inmiddels zelfs zijn eerste twee volledig elektrische auto’s in de EQ-lijn geïntroduceerd, in de vorm van de EQC en de EQV. De komende tijd zullen hier uiteraard alsmaar meer modellen bijkomen. Niet alleen van Mercedes, zo blijkt nu.
De CEO van de Duitse fabrikant, Ola Kallenius, heeft deze week op de IAA in Frankfurt tegenover Autocar bevestigd dat AMG eveneens groen licht heeft gegeven aan zijn eerste volledig elektrische auto. Het was al even duidelijk dat we dergelijke performance modellen mogen verwachten met hybride ondersteuning, maar dit is de eerste maal dat het merk een EV van AMG aankondigt.
“We have to get to the point where the means of propulsion is not considered important, because AMG is all about the experience of customers. That is why we are starting to work not just on electrified AMGs but also our first fully electric AMGs.”
Het is nog niet bekend in wat voor vorm of tijdsbestek we de eerste EV van AMG mogen verwachten, maar dat ‘ie komt, dat is nu wel duidelijk. Overigens is het daarmee niet de allereerste volledig elektrische auto van de divisie. In 2013 bracht AMG bijvoorbeeld de 750 pk sterke SLS Electric Drive op de markt, die uiteindelijk minder dan 100 keer werd verkocht.
Rick-dos zegt
Ik vind dat Eddy Grant te weinig krediet krijgt voor die visionair die hij was.
Hij gaf ons ooit al de opdracht:
We gonna rock down to Electric Avenue
And then we’ll take it higher
En kijk waar we nu staan. In Electric Avenue…
https://www.youtube.com/watch?v=vtPk5IUbdH0
monaco zegt
@Rick-dos: Haha heel goed :)
lompey zegt
Doe mij maar de GLC AMG S EV met ACC,AFL,ECC,ABS,PDC,HSA en GPS
lecomte zegt
@lompey: Dan ga ik voor de GTS AMG R EV HOLADIEEEE Roadster met PTSS
truckertje zegt
Is het dan een EMG?….
shibby zegt
Van V12 naar 12V
tenaci zegt
@shibby: had m’n Starlet vroeger ook, 12 kleppen.
bernoulli zegt
De eerste auto’s waren ook veredelde koetsen zonder paard. Is ook goedgekomen.
vonklausenburg zegt
Een Mercedes-AMG EQ65s Black? Klinkt eerder alsof Spock mij gaat opstralen.
galverink zegt
Onvermijdelijk. Zie wat Londen aan het doen is met de ULEV zone, hoe Duitse steden hun Unweltzone aanscherpen. Die trend wordt alleen maar sterker.
karhengst zegt
@galverink: Dat noemt men vooruitgang. Iedere paar meter een hoop paardenmest op de straat zit ook niemand op te wachten, een uitstootreductie in urbane gebieden en vooral flink minder geluidsoverlast zou een verademing zijn. Hoe leuk ze ook zijn, hoe mooi het ook is om een stuk techniek hoog in de toeren te jagen met een bijbehorend geluid, een ICE blijft een noodzakelijk kwaad waarvan het einde nu tenminste in zicht is.
Doe mij t.z.t. maar mooie klassiekerdagen in een stad waar dan van alles voorbij komt, van jaren ’70 Alfa’s tot hedendaagse AMG’s. Maar de dagelijks (en vooral nachtelijks) door de straat blaffende bontkraagjes en opgeschoten ///Mafketels kan ik missen als kiespijn.
jometdebanjo zegt
Dan stop maar
Dutchdriftking zegt
Jammer maar helaas. Deze trend gaat alleen harder doorzetten.
quinn zegt
Graag meer info over de SLS Electric Drive. De exacte verkoopaantallen, prijzen, waarom ze gestopt zijn, etc. Op internet is dit niet te vinden namelijk. BVD
rikv99 zegt
@quinn: Lijkt mij ook een leuke special!