Kijk, uitspraken waar we blij van worden: CEO Louis Camilleri zegt dat Ferrari niet volledig elektrisch gaat.
Je hoort het steeds vaker: vanaf moment X wordt een merk volledig elektrisch. Niet alleen omdat dat goed is voor je imago, ook omdat het binnenkort wel lijkt te moeten.
Tegengeluid
Maar je hebt de meute die die regels volgt, en Ferrari. Laatstgenoemde wil nog wel eens tegendraads zijn. Dus een stelling wanneer het merk volledig elektrisch gaat, kan er niet vanaf. Wat er wel vanaf kan: de stelling dat het merk juist absoluut niet volledig elektrisch gaat. Dat zei Louis Camilleri, CEO van Ferrari, tijdens het presenteren van de derde kwartaalcijfers.
Niet eens de helft
Camilleri zegt dat Ferrari nooit alleen maar elektrische auto’s gaat verkopen. Sterker nog: de CEO van Ferrari die de schoenen van Sergio Marchionne probeert te vullen, denk dat de helft niet eens gaat lukken. Niet in zijn levensspanne. Uit de presentatie:
[…] However, my own sense is that, you know, to sort of say 100 percent electric, that’s pushing things. I really don’t see Ferrari ever being at 100 percent EV and certainly not in my lifetime will reach even 50 percent.
Louis Camilleri
DNA
De uitspraak volgde nadat de vraag werd gesteld of het efficiënt qua kosten zou zijn om over te stappen naar elektrisch. Camilleri zegt dat het lastig is om het Ferrari-DNA toe te passen in een EV. Bovendien is er nog geen financieel plan om EV’s daadwerkelijk goedkoper te laten maken. Het enige wat Ferrari weet is dat de SF90, hun plug-in hybride supercar, een complexe machine is die momenteel veel kosten met zich meebrengt. Dit zal in verloop van tijd goedkoper worden, maar Camilleri voegt hier de eerdere uitspraak aan toe dat volledig elektrisch (nog) niet weggelegd is voor Ferrari.
Hybride
Maar hybride of het uitbrengen van minstens één EV is niet ondenkbaar. Ferrari zal immers binnenkort met de Purosangue SUV op de proppen komen. Een perfecte basis voor non-puristisch spul en het compenseren van CO2-uitstoot. Maar Ferrari als elektrisch merk, dat lijkt niet te gaan werken.
blackeye zegt
Helaas voor de beste meneer bepaalt hij dat niet, maar de regeringen van de landen waarin de kopers wonen. Tja, in sommige bananenrepublieken zal het ze worst zijn op wat voor energie je auto rijdt.
flutterby zegt
@blackeye: alsof Ferrari’s verkocht worden om mee te rijden..
kevertje zegt
Ik vrees dat veel merken nooit 100% elektrisch zullen worden. Eens de maskers afvallen dat het allemaal niet zo ecologisch en simpel is, ook niet qua electriciteitsvoorziening. In een gemiddelde winter kreunt productie én netverdeling over heel Europa, men mag er zelfs niet aan denken dat het langdurig erg koud zou zijn.
Volvo_440_turbo zegt
Dus binnenkort bestaat Ferrari niet meer? Of CEO Louis Camilleri?
Esprit_de_Flandre zegt
Tja, dan moeten ze niet verwonderd zijn als ze plots voorbijgestreefd zijn…
utregter26 zegt
Dan rijden Ferraris van de toekomst op gebakken lucht wanneer er geen benzine meer wordt verkocht.
frank2b zegt
Zoals Brunell stelde dat treinen nooit 100% elektrisch zouden worden.
uhmmm …..
audirs3 zegt
@frank2b: en hij had dus gelijk, er rijden nog zat diesellocs rond wereldwijd
berlinetta zegt
Zelfs in NL rijden er nog passagierstreinen op diesel rond.
miata93 zegt
@frank2b: slechts een kwart van alle treinen wereldwijd rijden elektrisch…
ouwedibbes83 zegt
@miata93: maar doen die ook slechts een kwart van alle kilometers?
miata93 zegt
@ouwedibbes83: goederentreinen zijn niet elektrisch, en maken het overgrote deel van de kilometers.
mashell zegt
@miata93: dat lijkt me een onjuiste generalisering. Op de Betuwelijn bijvoorbeeld wordt toch wel elektrisch gereden met goederentreinen.
doublechevron65 zegt
@mashell: de Zijderoute is grotendeels diesel.
eme1969 zegt
En dat klopt
audirs3 zegt
Zeker voor dit soort niche auto’s is biobrandstof (zoals ethanol, alcohol) een prima optie. Ook waterstof is een mogelijkheid, en dan niet via een brandstofcel maar direct in een verbrandingsmotor.
wheelzzz zegt
Chemours Dordrecht zegt: wij gaan nooit helemaal stoppen met lozen van PFAS. Anti-aanbakpan-enthousiast Loek: kijk uitspraken waar we blij van worden.
De uitspraak van deze ferrarist doet trouwens een beetje denken aan die directeur van IBM die ooit voorspelde: “de wereldmarkt voor computers is 5”
hehe zegt
Bekend voorbeeld is ook Kodak, die konden zich niet voorstellen dat de digitale camera het filmrolletje zou vervangen. Ze gingen in 2012 failliet
chrisvis zegt
De beste man heeft ook wel deels gelijk. Waar gaat het om bij Ferrari. Beleving en laat net dat soms ontbreken. Je kan zoals een tesla snel maar geruisloos optrekken naar hoogst illegale snelheden maar een Ferrari kan miss twee seconden trager zijn maar je hoort en voelt gewoon al dat er iets werkt achter je.
mustang750supersnake zegt
ferrari zal nooit een suv bouwen!!!!…….oh wait…..
Variomatic zegt
Ik ga er van uit dat als je maar betaalt (milieuheffingen, extra belastingen, weet ik veel wat ze er voor zullen verzinnen) je ook in 2050 of later je nog gewoon met een dikke V8 brandstofmotor overal rond mag blaffen.. misschien niet in sommige Groen Linkscherige binnensteden, maar dat boeit toch niet. Al die EV rijdertjes meteen de knip op de neus als ze achter je rijden, heerlijk..
rikus zegt
Kontverhaal. Over 30/40 jaar is er bij de Ferrari geen enkel model verkrijgbaar mét een brandstofmotor.
chrisvis zegt
@rikus: moet je voor de gezelligheid eens de topgear afleveringen van begin het millennium terug bekijken. Zoveel vooruitgang boeken we op twintig jaar dus.
pjoes zegt
Aan de witte Testarossa van Sonny Crockett Miami Vice hoort (ook) geen stekker?
Wie weet wat de toekomst brengt we gaan het zien.
petrolicious zegt
“Daar worden we dan blij van”
goodvibrations zegt
Tjah als Harley het zo lang volhoudt met hun “ouderwetse” “potato” motoren.. Waarom zou Ferrari dit dan niet nog 50 jaar volhouden? Een exotische brandstofmotor is part of the fun.. Voor zo veel geld wil ik iets bijzonders.. En een hypercar met elektromotoren is minder complex.. Exotische hypercar merken kopen niet voor niets allemaal motoren in bij bijv. Mercedes. En straks een accu van LG en een elektromotor en gaan… Dus ik begrijp dat Ferrari het hart van hun auto dat altijd al bijzonder is en door niemand zomaar nagemaakt kan worden als “unique” selling point willen behouden… Bij mij zou het iig werken!!!! ❤️?
shellplc zegt
Denk inderdaad dat de elite als je maar genoeg betaald aan BPM je in Nederland rustig kunt blijven rijden met dit soort auto’s, zag je ook met de invoering van de slurptax in 2008 dat was om de verkoop van vervuilende auto’s tegen te gaan maar in de praktijk zijn de luxe suvs en sportwagens helemaal niet minder verkocht maar juist steeds meer, omdat deze mensen dat toch wel kunnen lappen.
pjoes zegt
De elite boeit het niet op welke “brandstof” hun auto rijdt. Geld speelt geen rol.
CouchCowboy zegt
Tsja! Verandering is eng hè…. Camilleri’s conservatieve instelling doet me een beetje denken aan wijlen Marchionne, overigens gaat het nu natuurlijk geweldig goed kwa modellen aanbod bij FCA.
Wellicht tegen 2030 dat we Ferrari’s modellen kunnen bekijken in een museum omdat in veel Europese landen er niet meer mee gereden mag worden. Lekker achter de feiten aan blijven lopen joh, wellicht dat tzt Ferrari in lucht is op gegaan of misschien wel een elektrisch Chinese merk is geworden…
Echt visie hebben de Italianen, sterke marketing ook altijd….
npdw zegt
Al die accu’s zijn te zwaar voor het sportieve Ferrari gevoel lijkt me.
Dutchdriftking zegt
Tja, als je dan eindelijk een Ferrari kan rijden wil je natuurlijk wel een 812 Superfast, en niet een 1000 superstil.
Taycan 4S zegt
Prachtig merk Ferrari met schitterend geluid! Echter… de wereld verandert… een complexe hybride blijft mi een tussenpaus…. Wellicht moet deze CEO eens gaan kijken en rijden bij Porsche met hun Taycan die al vanaf eind 2019 gewoon op de markt is… wellicht steekt hij iets op!??
petroldrinker zegt
@Taycan 4S: mee gereden, vond het absoluut niks, als dat de toekomst is koop ik wel een hyundai of neem ik de bus wel ??
Taycan 4S zegt
Dat wordt de bus dan! Ook een elektrische!?
petroldrinker zegt
Een waar man naar mn hart, alles beter dan een ev merk worden.
mcshine zegt
1990 “Ferrari’s krijgen geen automaat”
2000 “Ferrari’s blijven turbo loos”2010 “Ferrari zal nooit een hybride zijn”
2015 “Ferrari gaat nooit aan de SUV”
2020 “Ferrari zal nooit een EV worden”
machielvdd zegt
2025 “Ferrari’s zullen nooit autonoom rijden”
eme1969 zegt
308 gte
seggie zegt
Zoals hij al aangeeft is het probleem met elektrisch dat je je onderscheidend vermogen kwijt raakt, Porsche heeft ook al aangegeven dat dit een probleem is, de motor bepaald bij die merken namelijk grotendeels het karakter, een eigen karakter geven aan een elektromotor is heel moeilijk.