De dramatische resultaten van Aston Martin zouden reden zijn voor het ontslag van de CEO.
Het matige presteren van Aston Martin als merk is niet zonder gevolgen. Net als dat een voetbaltrainer vaak vertrekt bij tegenvallende resultaten, gaan er ook zaken op topniveau veranderen bij het Britse luxemerk. Een ontslag binnen Aston Martin voor de CEO lijkt onvermijdelijk.
Tegenvallende resultaten
Dr. Andy Palmer is gesommeerd zijn biezen te pakken nu het merk Aston Martin minder dan 600 miljoen Britse pond waard is. Volgens The Guardian zal aanstaande dinsdag het vertrek van de CEO officieel worden aangekondigd. Het aandeel Aston Martin is de afgelopen jaren flink verdampt. In vergelijking met twee jaar geleden is het aandeel maar liefst 98 procent in waarde gedaald. Een onhoudbare situatie voor de CEO van Aston Martin, met dit ontslag als gevolg. Palmer was sinds 2014 de hoogste baas bij Aston Martin.
Mercedes-AMG topman Tobias Moers
De verwachting is dat AMG-topman Tobias Moers de opvolger van Palmer zal zijn. AMG heeft een aandeel in Aston Martin. Begin dit jaar werd bekend dat ook Lawrence Stroll een groot belang heeft genomen in het luxemerk. Zijn belang nam in maart nog verder toe, omdat de aandelen bijna financieel voor het oprapen lagen.
Voor Aston Martin gaat het nog een bittere pil zijn om uit dit zware weer te komen. De autoindustrie heeft door de coronacrisis grote klappen te incasseren. Op het prioriteitenlijstje van vermogenden staat nu niet bepaald het aanschaffen van een dure supercar of GT.
Hoe nu verder?
Op die vraag zullen ze bij Aston Martin zelf nu ook geen pasklaar antwoord hebben. Zonder geldschieter Lawrence Stroll zou het merk gegarandeerd verdwijnen. Ondanks exclusieve projecten als de Valkyrie, Valhalla en de DBX als volumemodel heeft het merk nog niet de weg naar boven gevonden. Aston Martin verdwijnt volgend jaar als titelsponsor van Red Bull Racing. Men blijft wel binnen de F1 met Racing Point van Stroll, al is dat een sigaar uit eigen doos. Het ambitieuze project om met de Valkyrie deel te nemen aan Le Mans staat tevens op een laag pitje. Het is te hopen dat het Britse automerk met een rijke autohistorie er weer bovenop gaat komen.
Update 26-05: Vandaag heeft Aston Martin officieel bevestigd dat Andy Palmer wordt opgevolgd door Tobias Moers als CEO.
Robert zegt
98% waardedaling… Hooggewaardeerde auto’s bouwen en er tóch dik op moeten toeleggen… Aston Martin begint steeds meer Spyker-achtige trekjes te vertonen.
Dizono zegt
Dat zou betekenen dat Aston Martin 30 miljard GBP waard geweest is. Lijkt me heel onwaarschijnlijk eigenlijk. Volgens mij zit er ergens een komma verkeerd…
lincoln zegt
@Dizono ..
Eind 2018 voor 6 pond op de markt gepleurd ..
Nu 0.35 pond waard ..
Heb er net een zwikkie gekocht ..
Voor dat ik dit las wist ik niet eens dat ze beursnotering hadden !!
kjeld zegt
Ja ik ook! Goed idee. Toto Wolff na doen :)
bernoulli zegt
Ze verdwijnen als sponsor van Red Bull omdat ze met een eigen team komen. Racing Point wordt Aston Martin.
ghini zegt
@bernoulli: idd matige weergave van de wijzigingen van AM in F1..
berlinetta zegt
Maar worden ze ook niet slechts titelsponsor van dat team?
bernoulli zegt
Nee, ze willen er echt een fabrieksteam van maken: https://www.racexpress.nl/Lawrence-Stroll-investeert-200-miljoen-pond-in-Aston-Martin-F1/n/106068
phaeton zegt
@bernoulli: Daar staat niks. Er staat letterlijk: Senior wil ze titelsponsor maken. Fabrieksteam lol. Of gaat Aston Martin ineens zelf F1 motoren ontwikkelen en fabriceren zoals Honda, Renault, Ferrari, Mercedes?
bernoulli zegt
Wie weet gaan ze dat wel doen ja. Kun jij in de toekomst kijken? BMW reed in 2005 ook met een Ferrari-krachtbron voordat ze met hun eigen blok kwamen. Dingen kosten tijd in F1. Vergeet niet dat Mercedes en Renault al motorleverancier waren voordat ze hun fabrieksteam begonnen.
Als je zo redeneert, dan is McLaren ook alleen titelsponsor van McLaren F1.
Hier een betere link. Er staat toch echt dat het een tienjarige deal is om er een fabrieksteam van te maken: https://www.formule1.nl/nieuws/racing-point-vanaf-2021-aston-martin-f1/
mpgc zegt
@bernoulli: ik denk niet dat AM zelf een motor zal bouwen. Daar ontbreekt de know how voor. Ook financieel is dat voor AM helemaal niet haalbaar. Hoogstens zal Stroll na 2021een motorbouwer vragen om een motor te ontwikkelen en er vervolgens de naam Aston Martin op plakken. Maar ik denk niet dat Stroll dat zal doen. Hij is wel liefhebber, maar niet gek.
simppa zegt
@berlinetta: nee, ik denk dat Dhr. Stroll er een fabrieksteam van wil maken. Dat zou beter zijn voor het imago van het merk. En met AMG aan het hoofd, kan je straks leuke auto’s van verwachten.
berlinetta zegt
Maar gaat Aston ook daadwerkelijk in technische zin iets bijdragen aan de auto dan? Zal me niks verbazen als ze gewoon titelsponsor blijven hoor. Het ontwikkelen van een chassis etc. kost ontzettend veel geld.
bernoulli zegt
Lang leve de budgetcap.
bernoulli zegt
@bernoulli: @RubenPriest: bedankt voor het aanvullen.
RubenPriest zegt
welkom!
mark997gt3 zegt
Vijf jaar geleden stond het aandeel op 545 pond. Nu op 35……
Waarde van hele bedrijf 500 miljoen. Denk dat merknaam alleen al meer waard is.
davelepeef zegt
@mark997gt3: aston is toch nog geen 2 jaar geleden pas naar de beurs gegaan?
Harrie zegt
Ja, dat is inderdaad wel knap als ze pas sinds begin oktober 2018 een beursnotering hebben. ;)
zeevink zegt
Geestig is dat in deze perspectief alles bepalend is. Ik spreek de feiten in dit verhaal niet tegen, echter is het wel goed om te weten dat Stroll Aston Martin heeft overgenomen om de naam Aston Martin op zijn F1 team te plakken. En de banden met Mercedes te gebruiken. Naar verluid gaat ook de voorzitter van AMG Andy Palmer opvolgen.
goedverhaal zegt
Je herhaalt alles wat al in het stuk staat om het als jouw perspectief te delen?
quincy zegt
Hij zei dan ook: ‘Ik spreek de feiten in dit verhaal niet tegen’ ;-)
berlinetta zegt
Bedankt voor deze beknopte samenvatting van het artikel.
bernoulli zegt
Heeft Stroll Aston Martin overgenomen? Wanneer is dat gebeurd? Laatste wat ik las is dat hij 25% van de aandelen heeft.
mashell zegt
Stroll nam een belang van 16,7% in Aston Martin, dat is niet echt overgenomen.
mark997gt3 zegt
Concentreren op de SUV. Daar enkele honderden duizenden van verkopen en daarna weer concentreren op echte sportauto’s. Porsche style!
laptom zegt
@mark997gt3: nu nog een echte sport auto van Porsche.. sinds de 997 GT3 niets meer normaals gezien, behalve de Obesitas 991 en 992. Huidige Cayman GTS of GT4 is nog leuk van de normale man, maar verder…
phaeton zegt
@mark997gt3: Lol. Aston Martin zelf schatte voor de corona crisis dat ze 5.000 stuks per jaar konden verkopen.
Dutchdriftking zegt
Lekker in waarde gezakt zodat Stroll de boel voor een prikkie kan overnemen…..
ghini zegt
@dutchdriftking: 1: daar heeft hij weinig invloed op gehad. 2: investeren is in deze fase echt geen zekerheid. Ok miss heeft hij nog veel meer geld in zn zak maar je moet wel ballen hebben om nu in huidige situatie te investeren in een merk met zulke cijfers.
ghini zegt
@ghini: oh en je kan zelf ook aandelen kopen hè, voor een prikkie ;)
rikv99 zegt
Pas op ik ga vloeken in de kerk! Er moet zppo snel mogelijkeen betaalbare mini DBX komen, met Benz (misschien zelfs diesel) 6 cilinder/4 cilinder motoren. Werkt met de Masarati Ghibli ook best aardig, gewoon een betaalbaar duur merk worden.
Tonnie zegt
@rikv99: verkoopt maserati zo goed? Ik zou eerder jaguar noemen. Die hebben aardige sprongen gemaakt sinds de chinese overname. Al vind ik hun oudere modellen wel gaver, je ziet die nieuwe jags behoorlijk veel.
rikv99 zegt
@thijsj: Bedoelde eerder dat je verkopen genereerd door jouw prestige badge op een mindere auto op te plakken, scheelt heel erg in ontwikkelings kosten, als ze gewoon een Mercedes GLC kunnen rebody-en. Veel mensen vinden dat interessant, een nieuwe Aston rijden voor 100.000eu koop of 800-1000eu lease in de maand.
Tonnie zegt
@rikv99: ah op die fiets. Ja dat kan AM redden, maar het kan ook afbreuk doen aan je merk. Al zal dat bij AM wel meevallen als je een dure Merc rebadged.
karaya zegt
@Thijsj
Jaguar en Land Rover zijn van Tata. (India)
Tonnie zegt
@karaya: je hebt helemaal gelijk. Ik was nog niet wakker..
berlinetta zegt
Ik denk dat ze zich beter kunnen laten overnemen door een ander groot merk. Had zelf altijd wel gedacht dat Mercedes nog eens een bod zou doen.
rikv99 zegt
Gewoon Benz GLC met een andere body erop.
ericd zegt
Zijn een aantal kardinale fouten gemaakt bij Aston. De Vantage V8 is een slecht ontworpen en dus zeer matig verkopende opvolger van de door Fisker getekende Aston icoon. De DBX komt veelste laat voor een GT merk, en mischien wel te laat. Aston en AMG hadden juist méér moeten samenwerken, in plaats van dat de Britten zo neerkeken op het moeten gebruiken van de AMG V8. In de Vantage had de superieure 3.0 straight six van AMG beschikbaar moeten komen die in Mercedes GT43 en 53 voor zulke goeie prestaties zorgt. Eigen motoren ontwikkelen is duur. AMG : Aston Martin Geräte?
berlinetta zegt
Keek Aston neer op de V8 van Mercedes? Volgens mij stoppen ze juist met die V8, omdat Mercedes zelf gaat stoppen met de V8.
leaper035t zegt
Dat was te verwachten. Ik hoop dat AMG het merk opnieuw rendabel kan maken en vooral de “Britse charme” kan behouden.
pomoek zegt
Jammer, ik vond die Palmer wel een toffe peer. Maar de auto’s die hij probeerde te verkopen zijn dat niet.
Een paar maanden geleden zag ik ergens zo’n Formule 1 achter de schermen filmpje, ik geloof van Mclaren. De coureurs van McLaren, Ferrari, en Red Bull reden in Dubai(?) een paar rondjes met straatauto’s van de diverse merken. En Verstappen dus met een Aston Martin, volgens mij de DBS. De Aston Martin werd door de coureurs toen, inclusief Verstappen, compleet afgeserveerd als een kvt-auto.
De Rapide is een onzinnige auto. Het ding is prachtig, maar het is vrijwel onmogelijk om er als achterpassagier in te zitten. Wat net de reden moet zijn om een dergelijke auto te bezitten. Dat doet Porsche met zijn Panamera gewoon beter. Die, toegeven, minder mooi is. Maar waarom zou je een Rapide kopen die weer minder mooi is dan bijvoorbeeld de Vantage of de DB11? En waarom zou je die kopen als je voor hetzelfde geld een Mclaren voor de deur hebt staan die een betere auto is?
De DBX dan? Rijkelijk laat, en weinig onderscheidend.
Kortom, ik snap wel waarom ze in de problemen zijn.
berlinetta zegt
Volgens mij zijn het ook nooit de beste auto’s geweest, maar dat maakte ook niet uit. Iedereen vond ze namelijk bloedmooi. Alleen brengen ze nu de laatste tijd modellen uit waarover de meningen toch verdeeld zijn. Ik kan me voorstellen dat men nu eerder bij een ander merk shopt.
joosstra zegt
Beurswaarde is een soort van waardering voor de prestaties van een bedrijf. Maar er zit zoals bekend ook een groot speculatief element in. Het zou me niet verbazen dat vanaf morgen de aandelenkoers weer stijgt, als bekend is dat Thomas Moers de boel gaat leiden. Hij gaat vast en zeker saneringen aankondigen om meer omzet te genereren tegen lagere kosten. Als ik in zijn schoenen stond, zou ik de Valkyrie en Valhalla stopzetten (want die passen totaal niet bij de filosofie van dit merk en kosten gigantische kapitalen), kappen met de Formule 1 (kost alleen maar geld en levert niets op), en zo snel mogelijk een facelift van de Vantage op de markt brengen. Want die verkoopt voor geen meter. De Vantage zou na de DBX toch het volumemodel moeten zijn, maar is alleen maar een zorgenkindje.
berlinetta zegt
Eens. Ik zou die dure projecten ook stopzetten. Daarmee ga je het bedrijf niet redden en met de sponsoring van Racing Point al helemaal niet. Beter richten ze zich op de ontwikkeling van nieuwe modellen die ook echt gaan verkopen.
karaya zegt
@berlinetta
Lijkt me verstandig. De Valkyrie is zo goed als klaar en ze zijn allemaal verkocht.
mp014 zegt
Als de DBS “gewoon” een dikke EV was geweest was alles goed gekomen! Gewoon doen zou ik zeggen.
thezonda zegt
Corona is toch niet voor elk merk zo nadelig geweest. Was onlangs bij mijn lokale Ferrari dealership en daar wisten ze me te vertellen dat het tijdens de Corona-tijd heel druk was geweest. De beurs was niet de beste plek voor je geld, dan steek je dat maar in iets anders. Hadden al 17 SF90’s verkocht.
karaya zegt
Ferrari is een geval apart. Zie McLaren.
sonnybonds zegt
ja was mij ookal opgevallen bij de lokale dealer. Ferrari wordt populair dus tijd om over te stappen naar iets dat nog exclusief is
Edge zegt
Logische stap, in mijn ogen. Andy Palmer is een sympathieke vent, maar onder zijn leiding heeft Aston Martin op veel te grote voet geleefd. Aston heeft eigenlijk te lang gewacht met de DBX, en veel te veel tijd en geld uitgegeven aan toffe, maar ook volstrekt onnodige projecten: Valkyrie, Valkyrie AMR Pro, het inmiddels gecancelde Valkyrie Le Mans project, diverse Lagonda concepts die nergens toe hebben geleid, die continuation dingen, Valhalla, dat Vanquish concept met middenmotor… Stuk voor stuk hartstikke gave projecten, maar gezien de fiannciële situatie van Aston Martin echt niet nodig.
Valkyrie is inmiddels zo goed als uitontwikkeld, dus die zullen ze nog wel leveren. Ik weet niet hoe ver ze met die Zagato Centennial continuation modellen zijn, maar die dat ver genoeg in ontwikkeling zijn gaan die er ook nog wel komen. Maar dat is het dan ook wel even. Ik verwacht dat Tobias Moers Lagonda, Valhalla, Vanquish en eventuele andere projecten die in de kinderschoenen staan linea recta naar de ijskast of zelfs de prullenbak verwijst.
Daarbij zou ik er ook niet raar van opkijken als men besluit om de plannen voor een die nieuwe Tadek Marek V6 te schrappen en in plaats daarvan bij AMG aan te kloppen voor de zes-in-lijnmotoren en die te elektrificeren.
Ik hoop dat Aston Martin onder leiding van Moers snel met een tweede SUV komt. SUV’s zijn mij een doorn in het oog, maar ze zijn een noodzakelijk kwaad waardoor mooie merken met lage verkoopaantallen de cashflow krijgen om toffe auto’s te blijven bouwen. Kijk hoe het Porsche van de afgrond heeft gered, hoe makkelijk de Bentayga en Urus over de toonbank gaan. Ik zou niet weten waarom Aston Martin niet een serieus graantje daarvan mee kan pikken.
berlinetta zegt
Eens met je opmerking over de SUV’s, maar vergeet niet dat Porsche, Lambo en Bentley hun SUV’s niet van begin af aan hebben moeten ontwikkelen. Aston heeft dat wel moeten doen. En eerlijk gezegd, een SUV koop je toch als dagelijks vervoersmiddel. Ik weet niet of Aston op dat gebied op het niveau zit van bijvoorbeeld VAG.
Aan de andere kant hebben ze de ontwikkelingskosten voor de DBX nu toch al gemaakt. Het zou dan beter zijn om die zoveel mogelijk proberen terug te verdienen door nog een SUV te introduceren.
caprio zegt
In 2016 zo’n 17,5 Pound waard, nu 0,35, dat is zo’n 1/50 of te wel 2%. Die 98% verlies klopt wel helaas.
Niet te bevatten dat ze dan nog met zoveel verschillende versies op de markt kwamen, kleine series is doorgaans slecht voor de efficiëntie en winst.
jensoffbutton zegt
Ik vind dat Aston Martin beetje de foute weg is uitgegaan.
Vroeger was het meer bentley-achtig. Minder sportief maar meer klasse.
Ik denk ook dat ze op te grote voet geleefd hebben. Dat F1 avontuur, is dat iets wel dat binnen hun verhaal past?
Als ik aan Aston Martin denk, dan denk ik vooral aan James bond toestanden. Hun nieuwe auto’s zijn te sportief gedesigned om in dat beeld nog te passen. Enfin die Fluo gele Vantage was toch niet hun beste zet.
Infeite is de Ferrari Roma een goed voorbeeld hoe het wel nog klassevol kan. Dit model had best van Aston Martin kunnen komen.
karaya zegt
Amen.
Aston moet grote snelle GT’s bouwen net als vroeger.
Plus een SUV voor de aantallen.
sabrerator zegt
Kijk, het is allemaal fout gegaan sinds een of andere aandeelhouder destijds het besluit nam om uit die ouwe schuur in Newport Pagnell te vertrekken. Toen kwam er een nieuwe moderne fabriek, daarmee de verwachtingen dat het merk ineens iets ordinairs moest gaan doen als geld verdienen en toen was het hek van de dam.
Aston Martin is een merk dat de eerste 80 jaar van het bestaan nooit winst heeft gemaakt en een aantal malen failliet is gegaan. En telkens kwam er weer een nieuwe rijke vent die na een aantal jaren en de nodige glorieuze modellen waar verzamelaars nu een bedrag voor neertellen waar je destijds de hele toko voor had kunnen kopen, gedesillusioneerd de zaak verkochten (of failliet gingen) en met een aanzienlijk kleiner vermogen hun leven voortzetten..
Mannen als David Brown en Victor Gauntlett.
Die Stroll is veel te veel zakenman en een humorloos concern van bonentellers als Mercedes Benz is niet in staat een merk als Aston Martin te snappen.
We hebben een nieuwe romantische miljardair nodig die bereid is miljonair te worden met Aston Martin, waarbij zijn erfenis dan weer hopelijk bestaat uit een paar modellen waar liefhebbers over 50 jaar nóg van gaan kwijlen.
kniesoor zegt
@sabrerator: De spijker (nee, niet dat speeltje van Victor M.) werkelijk vól op de kop. Voor Stroll wordt dit dus de lakmoesproef : is-ie een romanticus in de traditionele AM zin van het woord of een bonenteller van het kaliber MB. We zullen het antwoord vermoedelijk in minder dan vijf jaar weten.