Ik weet niet precies wat de aantrekkingkracht van Ferrari op designers is, maar als er buitenissige designstudies gemaakt worden, is het merk uit Maranello onevenredig vaak de klos. Vandaag aandacht voor het Celeritas Barchetta concept van Aldo Schurmann.
Wellicht was Aldo een paar maanden geleden nog op zijn stofzuiger aan het vliegen, want op de Ferrari World Design Contest gaf hij niet thuis. Deze werd uiteindelijk gewonnen door het Koreaanse Eternita Concept, maar de Celeritas had er ook een goede kans gemaakt denk ik.
De Latijnse naam betekent zoveel als ‘snelheid’ of in het Engels ‘swiftness’ (moeilijk te vertalen). Als teken hiervoor wordt ‘c’ gebruikt, als in de welbekende vergelijking van Einstein (E = mc²). Wanneer je kijkt naar het model wordt je duidelijk waarom. De open tweezitter is langgerekt, voorzien van een wespentaille en twee grote bulten achter bestuurder en passagier (458 Spider), en een achtervleugel in twee delen (FXX). De neus is spits, en de wielkasten steken ver uit de ultralage carrosserie. Het is duidelijk: alles aan deze auto ademt ‘designstudie’.
Desalniettemin is het een smakelijke auto om naar te kijken, hoewel natuurlijk volstrekt nutteloos en niet te bouwen. Maar daar gaat het ook niet om bij dit soort vingeroefeningen. (Schurmann design, via Carscoop)
Ruben00 zegt
Wat is het nut van een doorbroken spoiler? dan ontsnapt er toch veel downforce?
Esprit_de_Flandre zegt
@Ruben00: Helemaal niet. Is gewoon hetzelfde als de twee stukken aan elkaar hangen. Het is de (gezamelijke) lengte die telt…
procrastinator zegt
@Ruben00:
Vaak als het gebeurt, is het omdat de lucht in het midden dan turbulent is. In dit geval apart, want in het midden zit juist geen dak of iets dergelijks, maar misschien komt het juíst daardoor.
Als je naar oude Zonda’s kijkt hebben die ook een split spoiler, waar het inderdaad kwam door het feit dat de lucht turbulent was zodra het bij de spoiler kwam. Hierdoor levert het wel (een beetje) downforce, maar weegt het niet op tegen de weerstand die het levert, dus hadden ze hem gesplit.
Verder: mooie achterkant! Doet me denken aan een hennessey venom gt samen met een Four. De voorkant doet me dan weer denken aan een gillet vertigo, geen goed punt. Maar ach, het is en blijft natuurlijk maar een experiment/projectje :)
screamer zegt
Zit er wel gaaf uit, vooral de splitsing van de two-tone.
Maar op deze manier heb je een gigantische dooie hoek achter je voorwielen. Het is maar goed dat je alleen maar recht voor je hoeft te kijken bij supercars :P
bloempot zegt
Wat een schande qua ontwerp voor Ferrari! Boe boe!!
Neem niet weg dat ik hem wel erg bruut vind
bempi zegt
@bloempot:
Eh ja. :roll: Schizo comment ?
Megakix zegt
Netjes gedaan…en hoeze issie ‘niet te maken’? Als een pas meerderjarige in z’n tuinschuurtje tot de bouw hiervan kan komen….(rest my case).
@Sir: siwftness = kwiek (als je nog een woord zocht).
sir_smokalot zegt
Mieters! Maar kwiek is meer een term die ik op vlotte mensen van toepassing vind. En dan met name mensen die ondanks hun leeftijd nog vlot zijn. Swiftness heeft iets ongrijpbaarders.
robbie zegt
@Megakix: je ziet hopelijk wel dat dit renderings zijn en géén echte auto.
RubenPriest zegt
Achterkant vind ik nog wel leuk gedaan, maar daar is ook alles mee gezegd
Ram-G-maN zegt
@rubenpriest: Omdat het op een Hennessey Venom GT lijkt.
Freewarefreak zegt
Ik moet eerlijk zeggen, ik vind hem prachtig. Echt erg mooi. Het geeft mij een beetje het oude “silberpfeil” gevoel, maar dan in een prachtige moderne interpretatie.
En waarom zou die niet te maken zijn? Volgens mij kom je op basis van een XBOW al een heel eind.. ;)
Trouwens.. ik zie op foto 5 die man met die trollie naar die open voorkant lopen en mij overviel meteen het gevoel “dat past nie..”..
sir_smokalot zegt
Dan maar de koffer op schoot, kan vast geen kwaad :)
Ik denk dat als je hier een engineer bij haalt en hem vraagt of hij het even 1 op 1 wil nabouwen, dat hij een rolberoerte krijgt, ivm veiligeheidseisen, zicht, layout, windstromen die niet lopen zoals ze moeten lopen enz.
Kuukske zegt
Ik heb een aantal jaar Latijn gehad en nog een woordenboek Latijn staan.
Betekenis:
1. Snelheid (van bewegen)
2. Snelheid (werking, handeling)
3. Vlotheid
kowalsk zegt
Er zitten een paar leuke elementen in maar daar houd het ook op imo.
hamid111 zegt
Ik zie in die achterkant sterke Bugatti Veyron trekjes.
Of ben ik de enige die dat ziet?
Esprit_de_Flandre zegt
Wat een afschuwelijk lelijke bulten boven die voorwielen…
bempi zegt
Snel uitbrengen ! Vind hem zeer gewaagd !
dennisr zegt
zow! die voorkant is echt gods gruwelijk lelijk :|
Maar, alles na de voorwielen, tot achter aan toe, is HEEL vet! voorkant re-design (letterlijke facelift) en in productie!
zal wel niet mogelijk zijn, maar van mij mag het!
masterstig zegt
Voorkant: Erg bijzonder :roll:
Achterkant: Super!
Bij mekaar hele bijzondere auto door zijn design.
KaCh1ng zegt
mooie lotus!
RazorHead zegt
Bijna alle auto’s met zo ronde achterlichten vind lekker
norge zegt
Trutmondje en een zwakke achterkant ,zwak concept.
Maar waarom zou dit niet te bouwen zijn?
RC zegt
Pff, ziet er op zich wel grappig uit (op de voorkant na), maar wat is het een sloep zeg… pff wat een joekel van een auto, die vent verdrinkt er bijna in!