Sorry, wat zegt u? Jazeker we hebben weer een nieuw concept verkiezingsprogramma, vandaag van het CDA
Heerlijk zo op de maandagmiddag. Het concept verkiezingsprogramma van het CDA voor de Tweede Kamerverkiezingen van november 2023 is vandaag gepresenteerd. Wij zijn natuurlijk benieuwd hoe vaak daarin het woord auto en rekeningrijden voor komt.
Wat wil het CDA met de auto?
In het concept verkiezingsprogramma (zelf noemen ze het ‘ontwerp verkiezingsprogramma’) komt 9 keer het woord auto voor en 1 keer het woord rekeningrijden. Maar die ene keer maakt wel impact. Want we hebben allemaal het vermoeden dat Rekeningrijden of ‘betalen naar gebruik’ er aan komt over een aantal jaren. Het CDA steekt nu een stok tussen de spaken van de fiets door te roepen dat ze dit niet landelijk wenst in te voeren, maar juist regio’s daarvan wil uitsluiten.
Zoals in het concept verkiezingsprogramma te lezen valt
Wie op het platteland woont heeft minder alternatieven voor de auto dan
CDA Ontwerp verkiezingsprogramma 2023
iemand in de stad. We zijn daarom tegenstander van rekeningrijden op het platteland.
Je zou het populistisch kunnen noemen en dat doen we bij deze. Maar dit is natuurlijk ook nog eens faliekante onzin. Als dit systeem in plaats komt van motorrijtuigenbelasting dan had het CDA daar nu ook al voor kunnen strijden, waarom wachten op Rekeningrijden om onderscheid te maken tussen Randstad verkeer en plattelandsverkeer. Ondoordacht is een term die bij mij naar boven komt. Borrelpraat is een tweede…
Wie er volgens het CDA wel moet gaan betalen voor het gebruik van onze wegen? Mensen ‘van buiten Nederland”. Hen wil de CDA door middel van een E-vignet (zoals bijvoorbeeld in Oostenrijk) een bijdrage gaan vragen voor het rijden op het Nederlandse wegennet. Op zich wel fair lijkt ons. Want al die witte kentekenplaten die jaarrond in NL rondrijden doen natuurlijk effectief gewoon aan motorrijtuigenbelasting-ontduiking.
Heeft het CDA nog meer auto-punten?
Nou we konden niet helemaal wijs worden uit onderstaand citaat in het programma
Door een onhandige belastingmaatregel verdwijnen tweedehands elektrische auto’s nu naar het buitenland. Dit passen we aan, zodat die auto’s ook voor Nederlandse particulieren betaalbaar zijn.
CDA ontwerpprogramma doet zijn best om borrelpraatniveau te halen
Uhh, sorry? Wat bedoelen ze daar mee? Het zou natuurlijk kunnen dat ze het over BPM vrijstelling hebben, maar dat afschaffen maakt auto’s niet goedkoper voor Nederlandse particulieren. Hetzelfde voor MRB-vrijstelling. Wie het weet mag het zeggen.
En nog een onverwacht motorstandpunt: A1 rijden voor B rijbewijs bezitters
We kunnen het niet echt ter elfder ure noemen, want deze update is nog altijd vlotter dan de publicatie van het verkiezingsprogramma van Pieter Omtzigt. Maar kandidaat voor het de CDA: Pien Meppelink heeft bewerkstelligd dat in het CDA programma nu een verwijzing staat naar de 125cc motor/scooter als oplossing voor zaken als betaalbare mobiliteit en bereikbaarheid. Het plan is om net als in de rest van Europa toe te staan dat rijbewijs B bezitters ook op een A1 (125cc of equivalent elektrisch) motor/scooter mogen rijden. We noemen het verrassend!
Eerder in de serie: auto-onderwerpen in verkiezingsprogramma’s voor november 2023
- VVD: Accijns omlaag en kilometervergoeding omhoog
- SP: SP is tegen rekeningrijden en voor goedkope EV’s
Dutchdriftking zegt
Eigenlijk best een goed idee. Extra wegenbelasting voor kilometers binnen de stadscentra op basis van kentekenregistratie naast het huidige systeem. Dan verlaag je lokale uitstoot, voor een betere luchtkwaliteit in steden, los je een gedeelte van het parkeerprobleem op, en je bent die idioten die op zondag middag met hun lekke uitlaat de terrassen verstoren ook meteen kwijt. Nu nog het OV op peil om dit te faciliteren…
Robert zegt
Frankrijk werkt aan plan voor onbeperkt reizen met ov naar Duits voorbeeld https://www.nu.nl/economie/6279517/frankrijk-werkt-aan-plan-voor-onbeperkt-reizen-met-ov-naar-duits-voorbeeld.html
De partij die zich hier in Nederland hard voor wil maken, maakt een goede kans op mijn stem. En dat zeg ik als petrolhead
karhengst zegt
Een cadeautje voor degenen die toch al met het OV gingen en er nu dus nog meer gebruik van maken, ipv fiets of benenwagen te pakken.
Voor wie het OV geen alternatief was, is de prijs nooit een factor geweest.
Het staat ook haaks op het principe van consuminderen en betalen naar gebruik.
Er zijn alsnog voordelen te bedenken maar ik ben meer voor een goed OV, dan een goedkoop OV.
mashell zegt
“Tegenstander van rekeningrijden op het platteland” heeft nog wel wat betekenis. Het huidige plan, waar het als regeringspartij CDA medeverantwoordelijk voor is, wil elke kilometer laten betalen, ook die op het platteland en zelfs die in het buitenland. Dat wilden ze gaan doen met telleraflezers. Uiteraard is dat de bekende Haagse gulzigheid om burgers zwaar te belasten en het Haagse onpraktische om een enorm apparaat te bouwen voor iets wat simpeler zou kunnen.
Als het het platteland wilt uitsluiten, kun je geen tellers meer gaan aflezen, dan moet je portalen boven snelwegen en drukke N wegen gaan plaatsen.
karhengst zegt
Als je het platteland wilt uitsluiten, dan stel je alsnog voor iedere auto je kastje verplicht, maar zet je een vinkje achter de kentekens geregistreerd in landelijke gebieden zodat er niks in rekening wordt gesteld.
Volgens het CDA is het namelijk eenvoudiger van de stad naar het platteland te komen met het OV, dan andersom. Althans, uitgaande van bovenstaand citaat.
karhengst zegt
Bibberen met de BBB bij het CDA.
Dat buitenlandervignet gaat er sowieso nooit komen, Nederland was de eerste die stond te huilen toen Duitsland hetzelfde wilde namelijk.
En een dergelijke binnenlandse discriminatie op grond van woonplaats zal veel te discutabel zijn om doorgang te vinden.
Waar leg je immers de grens? Hoe zit het met bepaalde wijken die ook niet al te goed met het OV zijn aangebonden, maar onder een stad vallen? Blijven zij dan onder het MRB-systeem, of krijgen ze een korting op de kilometers? Hoe leg je aan inwoners van Almere uit dat je in Eindhoven vrijgesteld bent van rekeningrijden? Hoort Alphen tot de Randstad, of juist tot het groene hart?
Popcorntijd.
berlinetta zegt
En vervolgens zijn de verkiezingen geweest en moet er een coalitie worden gevormd, moeten er concessies worden gedaan en komt er in de praktijk niks meer terug van alles wat beloofd is.
reactief zegt
In sommige situaties is dat ook het beste. Uiteindelijk moet je er samen namelijk uitkomen in een samenleving.
Maar zelfs als het CDA volledige macht krijgt weet je dat dit klinkklare onzin is… man man man… een programma zonder onderbouwing zou verboden moeten worden!
maotje zegt
Dat is toch altijd zo? Daarom stem ik al jaren niet meer. Je eigen moedeillig laten voorliegen heet dat gewoon.
Mensen schijnen het normmaal te vinden aangezien ze toch iedere x weer gaan stemmen en vervolgens achteraf gaan klagen. Stop dan ook gewoon met stemmen. Misschien gaan de oogkleppen een keer open wanneer er slechts 10% opkomst is bij het stemmen en men continue dezelfde reden (valse beloftes) geeft om niet meer te stemmen.
mashell zegt
Je zou ook kunnen begrijpen dat politici in verkiezingstijd geen beloften doen (ik krijg nog €1000 van Mark Rutte) maar slechts plannen en wensen uiten. Dan kun je gewoon gaan stemmen, zonder teleurgesteld te raken en hoef je niet voer jaar lang op elke verjaardag je teleurstelling in de politiek te laten blijven. Stemmen is verantwoordelijkheid nemen.
maotje zegt
Als er van de 10 plannen slecht 1 uitgewerkt wordt is dat toch ern teleurstelling en ja ik snap dat de partijen met elkaar moeten samenwerken en andere belangen of prioriteiten hebben. Daarnaast vind ik het ronduit belachelijk en misschien nog wel het ergste dat politieke partijen gewoon kunnen zeggen dat ze met bepaalde partijen niet wilen samenwerken. Dat heet uitsluiten.
Hoe kun je dat doen terwijl het volk heeft besloten. Dat is mijnsinzen een dikke middelvinger naar de keuze van het volk. Ik snap dat het niet leuk is om met bepaalde mensen samen te moeten werken. Maar ik denk dat we allemaal wel een of meerdere collega’s hebben of hebben gehad waarmee je liever niet samenwerkt.
lekkaah zegt
Ik snap sowieso dat rekeningrijden niet. De gebruiker betaalt is toch al min of meer (tanken, accijns)? Enfin, elektrische/zuinige auto’s moeten gewoon meer betalen is het doel. Maar zoals hierboven al gezegd is, je betaalt hier dubbele belastingen. Belasting over de elektriciteit waarmee je je auto oplaadt, belasting over de brandstoffen wat je in je auto tankt, en daarover ook nog eens accijns en btw, wegenbelasting, enzovoorts. En dan straks dus nog een extra km heffing. Dat valt natuurlijk minder op dan dat je dat allemaal weghaalt en gewoon 3 euro accijns vraagt per liter/kwh. Het is de bedoeling dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Het is eigenlijk vrij simpel om men een beetje voor de gek te houden. Er was een maand geleden ineens ophef over de NS die een zgn spitsheffing in ging voeren, maar waar komt die ophef vandaan? De NS geeft al sinds jaar en dag ‘korting’ op buiten de spits reizen.. Nu noemen we het geen korting maar een spitsheffing en raakt iedereen van slag, dom gekozen woord van de persvoorlichter van de NS..
Richmond zegt
Belasting over je salaris, belasting over alles wat je koopt etc
rollingstoned zegt
“VTEC just kicked in yo!” @headerfoto 😁
cloverleaf zegt
Wat een dom idee zeg!! Ongeloof, enkel en alleen zieltjes winnen op een kansloze en zielige manier!
Tenzij het platte land begint ten oosten van Amersfoort. Dan zeg ik top idee CDA! Mijn stem hebben jullie.
Maar alle gekheid op een stokje. Wie bepaalt wat wel en wat niet “platteland” is!?
Ik ben tegen rekeningrijden, enkel en alleen dat 2/3e van mijn km’s in het buitenland zijn. Ik breng al in het buitenland verdiende belastingcenten naar Den Haag en moet ik dan ook nog in het buitenland gereden km-vergoedingen afdragen?
Iedereen weet bij voorbaat dat zo’n project in Nederland gigantisch mis gaat! Als je het doet, doe het dan goed. Maar aangezien we al km heffing hebben verwerkt in de literprijzen moet je als overheid ook eens zeggen: genoeg is genoeg!
berlinetta zegt
Je snapt toch wel dat de overheid iedereen in een EV wil krijgen en dat accijns op brandstof dan verdwijnt. Dit hele rekeningrijden komt er juist vanwege de omslag naar elektrisch rijden. Het geld moet ergens vandaan komen. Bovendien moet het een prikkel worden om mensen uit de auto te krijgen en dat vind ik geen slecht idee, gezien ons overvolle wegennetwerk.
karhengst zegt
Want de kWh is vrij van heffingen en accijnzen? Ik zou de prijsopbouw er maar even op nakijken.
berlinetta zegt
Dat zeg ik niet, maar dat neemt niet weg dat het gemis van accijns ergens vandaan moet komen. Plus moet rekeningrijden stimuleren dat mensen de auto vaker laten staan. Dat is misschien nog wel belangrijker.
MarcoM zegt
EV zal beperkt blijven voor de leaserijders en een paar bejaarden.
MM93 zegt
CDA wil kiezers van de BBB afpakken…
MarcoM zegt
En weer van die beloftes, laat maar.
por100 zegt
Alles, maar dan ook alles wat het CDA de komende twee maanden aanraakt zal besmet raken.
De mensen op het platteland zijn dus gewoon de sjaak.
Het CDA had beter kunnen zeggen dat de plattelanders niet zo moeten zeuren inzake het rekeningrijden. Dat had ze meer geholpen, want hadden de partijen die er straks over gaan misschien wel empathie voor ze gekregen.
werf76 zegt
Niet alleen CDA, de rest vd politiek ook. Nu van alles beloven, mooie standpunten etc etc.
Door al de versplinterende partijen en dat kinderachtige gedoe tussen de partijen blijft nergens wat van over.