Nederland telt aardig wat werknemers uit andere EU-lidstaten, die op onze wegen rondkarren maar tegelijkertijd geen cent aan wegenbelasting betalen. ‘Dat moet eerlijker!’, aldus de politiek.
De regel is dat een auto met buitenlands kenteken maximaal 2 weken in Nederland gebruikt mag worden, indien de eigenaar hier woonachtig is. Maar we weten allemaal dat de Mr. Polska’s, kunstminnende Roemenen en kindermoordende jonko-Bulgaren (auw, mijn onderbuik…), hier vaak royaal overheen gaan.
Is geen probleem natuurlijk, maar dan wel graag even netjes MRB aftikken, net zoals de rest van Nederland ieder ander die zich niet in een 14%-schraaphok wenst voort te bewegen.
Dit voorstel ligt er al even, maar om de zaken wat te bespoedigen grijpt CDA-verkeersspecialist Pieter Omtzigt onze staatssecretaris Weekers bij de taas. Iedere maand vertraging betekent een derving van belastingcentjes, en die kunnen we momenteel goed gebruiken. Daarom wil Omtzigt dat de kwestie al op de begroting van volgend jaar wordt meegenomen.
De potentiële inkomsten zijn dan ook omvangrijk: “nu wonen er in Nederland 350.000 buitenlandse werknemers. Slechts 31 procent van hen heeft hier een auto op naam staan, dus ik vermoed dat het om een grote groep auto’s gaat”, aldus Omtzigt.
Foto: autojunk.nl
PS: ondanks de zeer tendentieuze tweede alinea (niet te serieus nemen svp) is de grap dat de meeste belastingontduikers in de Nederlands-Duitse en Nederlands-Belgische grensgebieden wonen, en autochtoon zijn. Hier is het meeste te halen dus.
magnumsing zegt
allereerst +1 voor het nummerbord!
Gewoon vignetten invoeren, weet ik veel… 150 euro ofzo. Heb je de vakantie gangers en de werkers in 1 klap. Lijkt mij het makkelijkst te controleren.
VeniVidiVici zegt
@magnumsing: Vignet? Zeg dat idee had België ook en dan worden wij Nederlanders woest dus dan andersom ook niet hè. Alhoewel… NL is wel een ‘ikke ikke en de rest kan stikke’ volkje haha…
ej20g zegt
@VeniVidiVici: meer de overheid… En mensen met een caravan.
sajmun zegt
@VeniVidiVici: deels mee eens, alleen hebben wij dan wel weer wegen, die het aanschaffen van een vignet, waard zijn!
VeniVidiVici zegt
@sajmun: Okee, daar ben ik het met jou weer eens :-) Zo’n mooi biljartlaken van een 5 baans A2 of 3 baans A16 hebben ze in Bels niet!!
stattler zegt
@sajmun: je bedoelt buiten Amsterdam overal tweevaks waar we constant in de file staan? Yup, topwegen in Nederland…
911GT2 zegt
@magnumsing: Ja vignet net als oostenrijk. 10 euro voor tien dagen geloof ik. Ik moest er in ieder geval twee kopen. Schappelijke prijs eenvoudig (wordt automatisch gecontroleerd) en als je lang in NL bent ga je vanzelf we belasting betalen. De toerist blijft niet weg voor dat tientje!
Emile_Benz zegt
@911GT2: Mja, dit is Nederland he, dus hier zal zo’n vignet niet voor schappelijk prijsje zijn…
eindbaasje zegt
ps. degene die de 2e alinea wel serieus nemen, horen hier niet thuis…
RobertJ zegt
@eindbaasje: Dus buitenlandse werknemers in nederland betalen allemaal netjes de MRB volgens jou? Apart.
Verder wordt er voor de leasebakjes natuurlijk wel MRB afgedragen, maar niet door de bestuurder. (toch?)
sir_smokalot zegt
Per 1 januari 2014 wel ja. Tot die tijd heeft alles met 14% of minder MRB-vrijstelling. En een deel van de oldtimers (> 40 jr, of onder bep voorwaarden) natuurlijk.
RobertJ zegt
@sir_smokalot: oh, op die fiets. Sorry :) ik had even niet op het percentage gelet. (ik ging uit van “leaserijders”)
eindbaasje zegt
@RobertJ: haha, en dan nog serieus hierop reageren ook.
burninrubber zegt
Dit slaat nergens op als jij een huis in het buitenland hebt mag je gewoon op een ander kenteken rijden. Nederland moet gewoon die verdomde MRB afschaffen en de automobilist (buitenlands of niet) niet meer gebruiken als melkkoe! Daarnaast als je echt wil belasten belast dan op gebruik zodat mensen met een recreatieve auto niet de volle pond hoeven te betalen
gijsso zegt
@burninrubber: Geen MRB? Hoe wordt er dan voor de wegen betaald? De kwaliteit van het Nederlandse wegennet behoort tot de top van de wereld, dat is geen goedkoop geintje. Wij betalen inderdaad erg veel belasting als automobilist, maar MRB vind ik vaak toch wel de minst erge belasting om te betalen van al die belastingen die er zijn, simpelweg omdat ik kan genieten van glad asfalt.
burninrubber zegt
@gijsso: ja shit zit niet op te letten hier. Was met m’n gedachten half ook bij de bpm. Dat veranderd niet dat ik zelf graag kilometer heffing zou zien ipv een vaste maandelijkse belasting
potver7 zegt
@gijsso: De tijd dat wegonderhoud uit de Wegenbelasting wordt betaald is heel lang geleden hoor. MRB is een houderschapsbelasting (niet een gebruiksbelasting), en de inkomsten daaruit vloeien gewoon in de algemene middelen. Bij mijn weten wordt er ook veel meer aan MRB binnengehaald dan aan wegenaanleg en -onderhoud wordt uitgegeven.
mercedesclsfan zegt
@gijsso: De wegen zijn in Nederland inderdaad bij de beste van de wereld. De kwaliteit van de auto’s is wel een stuk lager dan in veel andere Europese landen omdat een grote auto bijna onbetaalbaar is in Nederland daardoor zie je in Nederland veel meer kleine en veel meer oude auto’s dan bijvoorbeeld in Belgie waar het wegdek een stuk slechter is. Procentueel zijn er in Belgie wel een pak meer verkeersslachtoffers maar dat ligt voornamelijk bij de fietsers omdat de fietspaden in Nederland veeeeeeel veiliger zijn. Mijn conclusie blijft “ik rij liever op een slecht wegdek met een BMW 3 serie dan op een mooi wegdek met een toyota auris.” Als Nederland deze beslissing neemt zal dat er ook voor zorgen dat er minder mensen uit het buitenland hier willen werken wat slecht is voor de belastingen en ook zal dat een aanzet zijn voor bv Belgie en Duitsland om ook een dergelijke belasting in de voeren voor Nederlanders die elke zomer hun wegdek onveilig komen maken.
kaasboerin zegt
Beste overheid..; con·tro·le·ren (werkwoord; controleerde, heeft gecontroleerd)
1 toezicht houden op
2 beheersen: door het federale leger gecontroleerde gebieden
Ik kan er zo 1500 aanwijzen hier om de hoek.
schellekens006 zegt
Tjonge als je het hier van moet hebben..wat een azijnpissers in Den Haag.
VeniVidiVici zegt
@schellekens006: Ja daarom schiet de economie en de bedrijvigheid in Duitsland omhoog en zijn ze in Den Haag met hun halfslachtige ideeën naar de afgrond aan het helpen. De regering is maar met 1 ding heel druk bezig… De 3% van Brussel halen! En als ze DAT hebben gehaald worden ze wakker en zien ze de enorme ravage pas…
mashell zegt
CDA? Dat is toch de partij van “heb uw naaste lief als uzelf, zolang ze maar belasting betalen”?
Iedereen betaald gewoon belasting in zijn thuisland. In het buitenland rijden hoeft niet extra belast te worden, dat levert alleen maar administratieve rompslomp op.
mckroket zegt
@mashell:
nee je leest niet goed. of je begrijpt het niet. als je in een ander land rijd, is het ook niet nodig om belasting te betalen. MAAR waar we het nu over hebben zijn buitenlanders die langdurig in Nederland verblijven om te werken. waarom zou het raar zijn om dan belasting te heffen (en in het thuisland te ontheffen) gedurende deze periode?
mashell zegt
@mckroket: nee jij begrijpt het niet. Dit is een CDA politicus die dacht in het zomerreces te scoren maar het is een probleem dat al opgelost door verdragen is en niet werkelijk schade aanricht.
heidekonijn zegt
@mashell: even als buitenstaander ivm nederlandsche politiek, dat is exact wat er gebeurt. Gewoon wat gebrul dat kant nog wal raakt. Want daar mag Nederland helemaal niet over beslissen. Typisch voor dit soort vleesnochvis partijen.
kaasboerin zegt
@mashell: Wat een argument.. Administratieve rompslomp…….
Wat dacht je van de gebruiker betaalt?
Gewoon de tolwegen weer invoeren, oud en vertrouwd, beste manier.
Nu is het zoals gewoonlijk weer is de ene betaald voor de andere.
mashell zegt
@kaasboerin: het zal niet de eerste keer in Nederland zijn dat de kosten voor het invoeren van een maatregel hoger zijn dan de opbrengsten. Omdat dit een lastige maatregel is, probeer ze maar eens een brief te sturen als je ze niet hebt in je kenteken administratie, vermoed ik dat hier al snel de kosten hoger liggen dan de baten.
kaasboerin zegt
@mashell: Dat zal wel zo zijn ja, toch zou ik daar volledig achter staan.
Maar goed, het CJIB en de belastingdienst zijn zéér goed én efficient in hun geld ophalen, de boete ligt al in de bus voordat je thuis arriveert, NL heeft dit goed onder de knie.
Voor de rest; niet dat het ooit gaat gebeuren, maar de tolweg ís altijd nog het beste systeem.. Zo weet je zeker dat de gebruiker betaald.
The360box zegt
Ik weet nog dat een hele tijd geleden een Duitse collega van me vader die hier werkte en praktisch woonde een brief op zn woonadres kreeg met het verzoek om op zijn auto een Nederlands kenteken te zetten, ik was stomverbaasd hoe ze dit wisten. Natuurlijk wordt je in de gaten gehouden maar dat dit zo extreem was niet. Enerzijds logisch aangezien je hier meer rijdt dan in Duitsland maartoch.
oxymoron zegt
@The360box: Een van mijn buren komt uit Zuid-Duitsland maar woont en werkt al vier jaar in Nederland, getrouwd en ingeschreven en al. Rijdt desondanks nog vrolijk met een Duits kenteken, dus zo goed is de controle niet. Wat ontbreekt is een koppeling tussen GBA (gemeente): auto ja/nee, indien ja, navraag bij RDW: opgenomen in kentekenregistratie? ja/nee, indien nee, maning.
autogek123 zegt
Als een auto gewoon regelmatig in NL gespot wordt een jaar MRB laten betalen. Het is gewoon belastingontduiking. In mijn ouwe buurtje (Hillegersberg) reden/rijden ook een aantal zeer vette wagens op buitenlands kenteken.
Design_Driven zegt
Hier in het VK moet je ook binnen 2 weken de auto inschrijven als je hier woont dus zo raar is dit voorstel niet.
Of het te handhaven valt is een ander verhaal. Ook vind ik 2 weken erg kort in België daartegen mocht ik toen een jaar lang met een NL kenteken rijden voor dat ik hem moest invoeren dat is wel erg lang.
“PS: ondanks de zeer tendentieuze tweede alinea (niet te serieus nemen svp) is de grap dat de meeste belastingontduikers in de Nederlands-Duitse en Nederlands-Belgische grensgebieden wonen, en autochtoon zijn. Hier is het meeste te halen dus.”
Zeg flikker op zeg, alsof we dat allemaal doen vanwege de belastingen, Bovendien wonen die niet in Nederland dus kan je die hiermee niet pakken. Wil je dit wel aanpakken moet je gewoon zorgen dat die absurde belasting druk in NL meer in lijn ligt met de omringende landen.
Ik betaal ook wegen belasting in het land waar ik nu woon, in Nederland wonende vrienden en familie leden mogen ook niet in mijn auto rijden op NL grond gebied zonder toesteming van de RDW (max 2 weken)
mashell zegt
@sketcher: ik doe juist moeite om niet belastingplichtig in Duitsland (door genoeg dagen in Nederland te werken) te raken want de belasting is hier hoger dan in Nederland.Toen ik nog in Engeland werkte idem dito, het Nederlandse inkomstenbelasting percentage is relatief hoog maar er zitten grote voordelen in ons belastingstelsel (bijvoorbeeld hypotheekrenteaftrek) waardoor de netto belastingdruk voor de burger in Nederland eigenlijk wel ok is.
azenomei zegt
Achterhaalde dubbele mrb voor diesel, subsidie voertuigen die alleen op fosiel rijden. En dan gaan huilen over de grensbewoners. Als mijn vrouwtje en ik onze zaak konden verplaatsen dan was dat allang gebeurd. Mijn familie in Duitsland schrikt als we de huizen/auto/drank/belasting prijzen vertellen.
roemeen013 zegt
Ik moest best hard lachen om de tweede alinea, hahaha!
ThomasBol zegt
Ja goed idee, maar dan vind ik wel dat het makkelijker moet worden om als Nederlands ingezetene een auto op buitenlands kenteken te hebben.
oxymoron zegt
@ThomasBol: Waarom zou iemand dat willen? Het kenteken volgt de hoofdwoonplaats, dus als iemand Nederlands ingezetene is heeft hij toch automatisch een Nederlands kenteken?
Een van mijn vroegere collega’s is een paar jaar geleden in de Duitse inham onder Coevorden gaan wonen, waardoor zijn vrouw en hij nu ongeveer even ver van hun werk in Nederland wonen. De huizen zijn daar veel goedkoper, de auto’s ook. Ze rijden nu dus allebei een auto met Duits kenteken. Dat mag: ze zijn immers Duits ingezetenen.
ThomasBol zegt
@oxymoron: Ik zet met graag mijn toekomstige nieuwe auto op het adres van ons vakantiehuisje. Dan betaal ik met veel plezier wel de wegenbelasting, als ik de BPM maar in de zak mag houden.
graafWillem zegt
Elke burger in Europa moet rijden in een auto met kenteken van het land waar hij gevestig is (lees een belastingbetaler is).
Dat Zwitserland een vignet heeft kan omdat zij geen EU land zijn.
Na emigratie naar een ander EU land mag je 6 maanden met je oude kenteken in je nieuwe thuisland rondrijden. Daarna is het gewoon inklaren bij de overheid van je nieuwe vaderland en krijg je jouw nieuwe kenteken.
Jammer dat ook het CDA de wet niet kent.
Daarnaast blijkt kontrole sowieso een nauwelijks haalbare kaart in de meeste landen die nog geen politie-staat zijn geworden zoals Nederland.
graafWillem zegt
Overigens komt daar dus niets van terecht zoals alles wat onder Weekers valt.
Tijd om Bulgaar te worden.
heidi zegt
Die stink oost-blokkers in alles maximaal belasten om het plezier van verblijven in NL te ontnemen.
shicomm zegt
Het idee is prima en inderdaad wel zo eerlijk maar onze politici kennende zal het wel bij woorden blijven..
PolarWolf zegt
Bleh, dus m’n oldtimer naar zweden “exporteren” wordt nu ook even gesaboteerd door onze geachte gristengekkies.
Overigens is hier allang iets voor geregeld, je mag hier maar een paar maanden met buitenlands kenteken rondtuffen, daarna moet het ding opzouten. Maar je, wie handhaaft dat, he? Dus omdat bestaande regels niet gehandhaafd worden moeten er weer nieuwe komen? Typisch politiek.
PolarWolf zegt
Oh ja…en de oplossing is ook zo simpel. MRB in de brandstofprijzen. Klaar, alle problemen opgelost.
onlyjealouspeoplehatevag zegt
@PolarWolf: Een aantal landen hebben zo’n systeem, waardoor MRB zelf laag blijft. Dus logische systeem -> hoe meer je rijd, hoe meer belasting je betaald (door meer te tanken), snap niet waarom ze dit niet invoeren in NL…